Jag behöver tips/hjälp med att Lightroom's Smart Collection funktion. Jag tycker att sökkriteriorna är för dåliga, eller så är det jag som använder dom felaktigt.
Låt oss säga att jag vill skapa en Smart Collection som skall söka fram en speciell person i arkivet, t.ex. en som heter Nisse Nilsen. Men om jag på några andra bilder i arkivet har två personer som heter Nisse Svenske och Lars Nilsen tillsammans på bild så får jag även upp de foton som dessa två är med på.
Så långt jag kan se i Lightroom 2 och 3 så finns inga sökkritera som kan hjälpa mig att undvika ovan problem. Aperture verkar ha löst problemet på annat vis då man får klicka för de nyckelord som programmet hittar. Därmed kan man söka fram exakt Nisse Nilsen, utan att få med dom två övriga.
Jag kan ju lägga till flera nyckelord kriteria i samma sökfunktion, men det blir inte bra då foton som faktiskt innehåller Nisse Nilsen tillsammans med antigen Nisse Svenske och/eller Lars Nilsen då inte blir med.
Så... det verkar inte finnas något sätt att söka fram exakt "Nisse Nilsen" i Lightroom, eller är lösningen precis framför näsan??