- eQ
- Medlem ●
Undrar vad tekniken bakom detta program på 97kb kan vara? Visst, bara för PC, men frågan är vilken teknik som används?
Den rippar fulla DVD-filmer till filer som får plats på DVD-R 4.7 Gb på 15-30 minuter! Och folk är lyriska, se nedan.
http://www.vcdhelp.com/forum/viewtopic.php?t=139234
Programmets hemsida:
http://www.dvd2one.com
Ett sånt här program vill man se till OS X nyss!
[ 29. Januari 2003, 11:57: Meddelandet ändrat av: eQ ]
Det är ju ett komersiellt program så det blir nog svårt att porta.. Under tiden kan vi OS Xare nöja oss med Sizzle som är i ständig utveckling..
Skakar liv i denna tråd. Citat hämtat från club.cdfreaks.com och utvecklaren själv:
"Small update on the OS-X version :
Erwin has the engine running on his G4, now the guy we hired to make the gui part is busy doing that.
After that some testing needs to be done, as well as the license key part.
BUT things are looking good, damn good
Kan man spela upp direkt från diskimage-filen?
Funkar det på alla DVD eller bara de utan kopieringsskydd?
Skrevs ursprungligen av Massebasse
Kan man spela upp direkt från diskimage-filen?
Funkar det på alla DVD eller bara de utan kopieringsskydd?
Vet inte riktigt vad du menar med "spela upp" men man måste först rippa filerna till HD:n själv. Sen lokaliserar du VIDEO_TS-mappen med DVD2oneX.
Har kört demoversionen på två filmer (Die another day och John q) vilket gått utmärkt! Naturligtvis endast 30 minuter på varje film, men man får ju en uppfattning om resultatet. Kvalitén är inte långt ifrån originalet, men jag förutsätter att den varierar med längden på filmen mm. Jag valde att köra ett ljudspår (AC3) och inkludera svensk text. Att bränna med Toast var inga problem alls, och skivan spelade fint i både datorn och min vanliga DVD-spelare.
Det blir nog så att man får punga ut med pengarna för en licens...
Skrevs ursprungligen av eQ
Vet inte riktigt vad du menar med "spela upp" men man måste först rippa filerna till HD:n själv. Sen lokaliserar du VIDEO_TS-mappen med DVD2oneX.
OK. Då är jag med. Vilket program rippar man bäst med då? är inte det, typ, olagligt?
Skrevs ursprungligen av Massebasse
OK. Då är jag med. Vilket program rippar man bäst med då? är inte det, typ, olagligt?
Nej, inte om du äger filmen själv. OSeX och DVDBackup tar ned dem till HD:n. Med DVDBackup måste man först spela filmen en bit med DVD-spelaren för att rätt "nycklar" ska hittas. Med OSeX väljer man DVD Folders.
DVD2one går inte att jämföra med något av de program som finns idag. Detta är vansinnigt snabbt, överför originalkapitel och subtitles, och ljudspår såsom DTS eller Dolby Digital. Filmen komprimeras bara, kodas ej om, därav snabbheten. F-n vet hur det funkar, men det gör det.
äntligen ett vettigt program för macen, har test kört detta nu i demo mode - alltså enbart testat 30 minuter för att se hur kvaliten är - och jag tycker det ser bra ut. har dock inte testat att se på orginal samtidigt som kopian men jag antar att det måste vara sämre frågan är bara hur mycket.
ett program som jag också letar efter är ett program som kopierar en hel film till två dvd skivor. det ska finnas något sådant till pc.
det enda program jag hittat till macen är:
Discomvobulator - samma tillverkare som forty-two.
men detta har jag ej lyckats testa på något positivt sätt.
Skrevs ursprungligen av draags
äntligen ett vettigt program för macen, har test kört detta nu i demo mode - alltså enbart testat 30 minuter för att se hur kvaliten är - och jag tycker det ser bra ut. har dock inte testat att se på orginal samtidigt som kopian men jag antar att det måste vara sämre frågan är bara hur mycket.
ett program som jag också letar efter är ett program som kopierar en hel film till två dvd skivor. det ska finnas något sådant till pc.
det enda program jag hittat till macen är:
Discomvobulator - samma tillverkare som forty-two.
men detta har jag ej lyckats testa på något positivt sätt.
Om du inte tittar på filmen med förstoringsglas så kommer du, förmodligen, inte se någon skillnad på original / backup. Gäller för filmer kortare än 2:30.
Jag använder forty-two för att rippa ner DVD-film till min HD. Jag får då en .mpg fil. Denna vill jag sen koda om med hjälp av ffmpegx så att jag kan bränna VCD-film i Toast.
Är det någon som vet hur man ställer in ffmpegx för detta? Väljer man "VCD PAL" i "Quick Presets" i menyn iffmpegx så trycks bilden ihop.
Jag mottager oxå gärna tips om andra sätt att göra detta på, måste dock bränna VCD eftersom jag inte har nån DVD brännare.
Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Har kört demoversionen på två filmer (Die another day och John q) vilket gått utmärkt! Naturligtvis endast 30 minuter på varje film, men man får ju en uppfattning om resultatet. Kvalitén är inte långt ifrån originalet, men jag förutsätter att den varierar med längden på filmen mm. Jag valde att köra ett ljudspår (AC3) och inkludera svensk text. Att bränna med Toast var inga problem alls, och skivan spelade fint i både datorn och min vanliga DVD-spelare.
Det blir nog så att man får punga ut med pengarna för en licens...
Jag provade med OSEx, det blidde en VOB-fil av det. Den blev inte användbar. Provar igen med lite andra inställningar i OSEx. Skulle var kul med en komplett förloppsbeskrivning , så man kan testa fullt ut att det fungerar innan man köper programmet. Så ni som har testat och lyckats kan väl ge lite tips. Ser fram emot att kunna ge mina tonåringar och deras kompisar kopior att titta på , istället för mina original-DVD , då skivorna riskerar att bli glasunderlägg(har inte hänt ännu, men tonåringar.....)
Testade att göra en kopia av en musik-dvd som jag äger !
Den var krypterad ( CSS ), tog en halvtimme med programmet DVD Backup att avkoda och kopiera över till Hårddisken där en VIDEO_TS folder skapats med en kopia av musik-dvdn fast okrypterad.
Valde sedan VIDEO_TS foldern i Dvd2one och valde DiskCopy och endast AC3 ljudet.
En 40 minuter senare, dra den nya VIDEO_TS foldern ( som Dvd2One skapar ) till Toast ( i DVD brännarläge ), bränn och 40 minuter senare - ploppa i skivan i DVD spelaren - njut av att låta originalskivan slippa bli använd och repig !
Har bränt en DVD med hjälp av DVD2one av en film (som jag äger). Enligt DVd2one så innehåller den 26 chapters. När den är bränd och klar med hjälp av Toast titanium och man spelar upp den i DVD spelaren så är bara 16 chapters med.
Nån som vet varför det blir så?
Men när man gör en DVD-kopia, får man då med 5.1 ljudet? Så man inte kopierar skivan och sen märkar ett det bara blir stereo när man slänger in den i DVD-spelaren till TV:n...
Skrevs ursprungligen av grand_master
Men när man gör en DVD-kopia, får man då med 5.1 ljudet? Så man inte kopierar skivan och sen märkar ett det bara blir stereo när man slänger in den i DVD-spelaren till TV:n...
Ljudet tar inte lika stor plats på DVD'n som MPEG-2 datan gör (filmen).
Jag gissar att programmet bara kopierar ljudet rakt av?
DVD2one kopierar de ljudspår du väljer. Om du väljer att ta med AC3 6CH English så kopieras det helt enkelt. Ljudet är alltså lika bra som på originalskivan.
Jag har en fråga... jag ska kopiera en DVD, men vill ta bort en vob-fil som är på 1 gb som endast består av extramaterial. Vad händer om jag bara väljer att inte ta med den i DVD2OneX?
Kommer det blir något strul med själva DVD:n sen, eftersom det fattas en vob-fil? Eller kommer jag kunna välja allt i menyerna utom just extra materialet?
Förresten, när man kopierar en DVD-film, fungerar alla menyer som kommer upp i början när man stoppar in skivan, precis lika bra som på orginalskivan?
Jag har en fråga... jag ska kopiera en DVD, men vill ta bort en vob-fil som är på 1 gb som endast består av extramaterial. Vad händer om jag bara väljer att inte ta med den i DVD2OneX?
Kommer det blir något strul med själva DVD:n sen, eftersom det fattas en vob-fil? Eller kommer jag kunna välja allt i menyerna utom just extra materialet?
Förresten, när man kopierar en DVD-film, fungerar alla menyer som kommer upp i början när man stoppar in skivan, precis lika bra som på orginalskivan?
DVD-spelaren brukar låsa sig om man manuellt plockar bort extramaterial. Inte så farligt som det låter dock. Använd "Movie-only"-läget om du vill slippa extramaterialet, då får du bara filmen och dessutom i så bra kvalitet det går. Vilka ljudspår du vill ha med väljer du enkelt själv.
Menyerna funkar lika bra som på originalskivan förutsatt att du väljer "Diskcopy"-läget.
Om du plockar bort extramaterialet själv så behöver du kanske inte använda DVD2oneX, om resterande filmer får plats på en DVD-R.
Hej hej
Jag körde DVD2One och rippade en Single layerskiva. Fick ett gäng filer som hetter VIDEO_TS och liknande (har inte datorn här så jag kan inte kolla).
Valde DVD-brännarläget i Toast och brännde alla filerna som DVD2One skapat (allt enligt Toasts hjälp) och när det var klart tog jag ut den och satte in den i Macen igen men ingen film kom upp. Den dök upp som en DVD-skiva med datafiler på.
Har jag missat något?
Tack
Mikael