Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka apps kommer att bli perfekta på iPad?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte vi kunde spåna lite kring vilka apps som idag finns till iPhone/iPod Touch som kommer att göra sig riktigt bra på en iPad.

Jag börjar själv lite lätt med Labyrinth. Tror att detta (inkl uppföljare/kloner) kommer att bli sjukt kul att lira på en iPad, blir i storlek helt klart närmre "trälådan".

Flipperspel. Ser enormt mycket fram emot att kunna testa till exempel Deep, Pinball Dreams och Pinball Fantasies på en iPad!

Vilka program och/eller spel tror ni kommer att göra sig extra bra på en iPad?

backgammon och liknande brädspel

Jag tror att det kommer dyka upp en uppsjö med DJ-program till iPad, komplett med turntables och allt.

Jag hoppas och tror att det kommer fler dagstidningsappar (Aftonbladet är väl, så vitt jag vet, idag ensamma om att ha en app?). Det kommer bli riktigt gött att läsa på en lite större skärm än iPhonen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 13:29

Klassiska brädspel som Monopol, Talisman, Bondespelet osv.

Poker borde också kunna bli en bra app - vi får se hur mycket Apple släpper på "gamingförbudet" men eftersom nätpoker är förbjudet i USA (tror jag) så är det kanske ett fåfängt hopp

FingerPaint Pro.

Tänker spontant på Fieldrunners.

Myst och (kommande) Riven kanske...

Annars skulle nog Classics te sig väldigt fint.

Dubbelmoral till iPad. Dags att uppmuntra i denna diskussion: http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/8822-dubbelmoral-till-cocoa-5.html

Om vi fokuserar på lite seriösare praktiska användningsområden istället för brädspel (som ändå alltid är bättre i verkligheten!) så ser jag rent spontant:

Tidningsläsning (SvD, DN, NYT, NyTeknik...)
+ Sitta i soffan, skithuset, verandan
- Värdeklöst på en iPhone/iPod Touch
- Tråkigt att sitta vid en laptop/desktop

GPS SatNav i bilen (vet att apps finns för iPhone)
+ Mycket större display
+ Jag kör med papperskarta/lokalsinne (så nästa punkt)

Video i bilen/bussen/tåget (när det går)
+ Lagom storlek istället för 320x200

Kartor när man är ute
+ Mycket lättare att se en större layout

fast där tar min input slut eftersom jag inte har några apps på min iPod Touch

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 16:06

Jag önskar mig iPhoto touch.

Jag kan tänka mig en iPad som semesterdator då man har kameran med sig. Ryms i fotoväskan. Bra att backa upp sina bilder på. Och helst kunna göra enklare redigering, ungefär det som iPhoto klarar idag.

Jag tror att ett genomtänkt touch-GUI borde kunna göra fotoredigering bättre för konsumentbruk än vad man har idag med mus.

Tror ni det blir Apple eller Adobe som släpper det första seriösa fotoredigeringsprogrammet med touch?

Ursprungligen av pesc:

Jag önskar mig iPhoto touch.

Jag kan tänka mig en iPad som semesterdator då man har kameran med sig. Ryms i fotoväskan. Bra att backa upp sina bilder på. Och helst kunna göra enklare redigering, ungefär det som iPhoto klarar idag.

Jag tror att ett genomtänkt touch-GUI borde kunna göra fotoredigering bättre för konsumentbruk än vad man har idag med mus.

Tror ni det blir Apple eller Adobe som släpper det första seriösa fotoredigeringsprogrammet med touch?

Räknar du Photoshop.com Mobile iPhone App - Photo editing, sharing, upload

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 10:36

Den hade jag missat! Eller, när den kom trodde jag att den bara fungerade on-line, och då blir den ju ointressant för mitt semesterbruk. Men jag hade fel. Jag laddade hem den och provade. Gratis. Inte dumt.

Tyvärr tycker jag den inte räcker till. Min största besvikelse är att den inte utnyttjar touch (för att inte tala om multi-touch). Det finns inget denna app gör som man inte kunde göra med en gammal mus. Till och med en MacBook kan rotera bilder med tvåfingers-gest, vilket inte denna app klarar

Jag tror att iPad skulle kunna erbjuda något NYTT inom fotoredigering om man var lite innovativ och verkligen utnyttjade multitouch.

Andra brister (för mina behov):
- vill kunna fixa vitbalans.
- Vill ha histogram och kontrast-kontroller
- retoucha bort korn och fläckar.
- Jag vill kunna zooma bilden med pinch (liksom hallå?)
- Programmet är för meny-orienterat. Jag vill kunna vända en bild med en gest
- Den integrerar dåligt med fotobiblioteket på iPhone. Om jag redigerar en bild och sparar får jag en ny kopia.
- Om jag öppnar en redigerad bild kan jag inte backa. Jag vill ha icke-destruktiv redigering
- Jag kan inte jämföra två bilder. Appen är helt modal med en bild i taget. Inget bläddrande fram och tillbaka.
- ...och därmed kan jag inte överföra redigeringar från en bild till nästa.

Finns säkert mer, jag har bara kört den i fem minuter.

Jag väntar fortfarande på en seriös app som tar tillvara på iPadens fördelar. Denna app kändes som gratisversion noll. Hoppas det finns en mer seriös app i pipen som släppt mus-tänket.

Ursprungligen av pesc:

Den hade jag missat! Eller, när den kom trodde jag att den bara fungerade on-line, och då blir den ju ointressant för mitt semesterbruk. Men jag hade fel. Jag laddade hem den och provade. Gratis. Inte dumt.

Tyvärr tycker jag den inte räcker till. Min största besvikelse är att den inte utnyttjar touch (för att inte tala om multi-touch). Det finns inget denna app gör som man inte kunde göra med en gammal mus. Till och med en MacBook kan rotera bilder med tvåfingers-gest, vilket inte denna app klarar

Jag tror att iPad skulle kunna erbjuda något NYTT inom fotoredigering om man var lite innovativ och verkligen utnyttjade multitouch.

Andra brister (för mina behov):
- vill kunna fixa vitbalans.
- Vill ha histogram och kontrast-kontroller
- retoucha bort korn och fläckar.
- Jag vill kunna zooma bilden med pinch (liksom hallå?)
- Programmet är för meny-orienterat. Jag vill kunna vända en bild med en gest
- Den integrerar dåligt med fotobiblioteket på iPhone. Om jag redigerar en bild och sparar får jag en ny kopia.
- Om jag öppnar en redigerad bild kan jag inte backa. Jag vill ha icke-destruktiv redigering
- Jag kan inte jämföra två bilder. Appen är helt modal med en bild i taget. Inget bläddrande fram och tillbaka.
- ...och därmed kan jag inte överföra redigeringar från en bild till nästa.

Finns säkert mer, jag har bara kört den i fem minuter.

Jag väntar fortfarande på en seriös app som tar tillvara på iPadens fördelar. Denna app kändes som gratisversion noll. Hoppas det finns en mer seriös app i pipen som släppt mus-tänket.

Sett photoforge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 11:20
Ursprungligen av poseidon84:

Sett photoforge?

Nej, men nu har jag köpt den (22:-) och testat i fem minuter. Mycket bättre app!

(Ursäkta om jag börjar kapa tråden.)

Den kan mycket mer än Photoshop.com och rättar flera av Photoshops problem. Histogram, vitbalans, kontrast, etc verkar bra.

Tyvärr tycker jag inte den heller riktigt tar tillvara på multitouch. Man kan zooma med pinch, men bara om man är i zoom-läget?!?! Är jag i pensel-läget och zoomar så ritar jag med tummen

Räta upp bilder fungerar inte med pinch-grepp utan endast genom att klicka på en knapp, en grad i taget.

Även denna arbetar med en-fil-i-taget och har ingen bra integrering till bildbibliotek så man kan bläddra mellan bilder. Samma problem som Photoshop (som iPhoto INTE har på Mac).

Appen känns (precis som Photoshop.com) som en app som portats från en desktop-dator med mus. Man har inte radikalt tänkt om GUIet. Jag väntar fortfarande på iPhoto touch. Något som är gjort för en iPad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 16:19

@Pesc Apple så klart

Adobe's iPad photo-app kräver Quad-A4 CPU...

LCR

Magasin, serietidningar.

Brainstorming app. Whiteboard.

Story structur app. Contour från mariner software kommer till iPad säger dom.

Ska bli intressant att se hur en serietidning ser ut på en iPad. Jag har en stor samling av tidningar/böcker (bl.a. R.Crumb no surprise...) men har aldrig gillat att läsa någonting på en Mac.

Kanske skulle kunna ha den i ishockey båset för att skribbla taktik... För det blir väl en NOKIA stil heavy-duty version ?!

LCR

Just Magasin samt serietidningar tror jag mer på än böcker. För oavsett vad alla säger så klår inte iPad ink tekniken. Däremot kan det fungera bättre med både magasin samt serietidningar - framförallt glättiga. MEN dom måste låta dessa vara som de riktiga tidningarna med extra godis - men tumma inte på dramaturgin. Wired verkar fattat detta, så jag hoppas fler fattar grejen och skillnaden.

De flesta program borde gå att att applicera på en iPad. Jag skulle gärna se att någon skapade ett bra manusprogram exempelvis. Även fast just avsaknaden av tangentbord skulle kunna ses som ett problem. Fast jag ser ändå ett litet behov för mig.

MS-DOS 6.2 emulator ?!

*Bang*

jag sköt dig just i foten Lawrence...

Jag tänker mig att den skulle bli väldigt nyttig som anteckningsblock, t ex vid möten eller i skolan, men då måste det nog till någon slags penna. Jag tror inte "handstilsanteckningar" fungerar att göra med ett finger, blir nog för dålig precision.

En bra pdf läsare med "bläddring" likt i ibooks, samt med möjlighet att kunna göra anteckningar. Markeringspenna samt notes i marginalen, möjlighet att kunna skriva ut direkt från programmet.

Senast redigerat 2010-02-23 08:47

Här finns en intressant föreläsning om just iPad appar och vad föreläsaren tycker är viktigt...

Stanford CS193P - Designing for iPad

Vore häftigt om man kunde använda iPad som en lös styrplatta/graphics tablet för en vanlig Mac.

Nu vet jag inte upplösningen jämfört med t.ex. en Wacom A5 och den har ju inte 256 tryckkänsliga steg, men drömma kan man...

LCR

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-23 11:02
Ursprungligen av LCR:

Vore häftigt om man kunde använda iPad som en lös styrplatta/graphics tablet för en vanlig Mac.

LCR

Det finns väl redan sådana apps till iPhone och borde isf komma att fungera till iPad i framtiden.

Ursprungligen av joakimo:

Det finns väl redan sådana apps till iPhone och borde isf komma att fungera till iPad i framtiden.

Sant, jag använder AirMouse Pro till att styra min Mac mini som jag har som HTPC med. Vet dock inte där vad det skulle vara för fördel att använda en iPad istället. iPhone är perfekt storlek som touchpad. Däremot om man tänkt använda den till något slags grafiskt arbete så är ju iPadens stora yta en fördel, dock tror jag inte det skulle bli precist nog.

Bevaka tråden