Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fonter - OpenType OTF vs. TTF

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-03-02 07:53

Vad är skillnaden mellan OpenType OTF och OpenType TTF?
MyFonts visas dessa m.h.a. nedanstående symboler.

= OTF

= TTF

Sidlänkar:
Akzidenz-Grotesk® Pro font family – MyFonts
Century Schoolbook font family – MyFonts

Jag är ute efter fonter som är:

  • Plattformsoberoende

  • Innehåller västeuropeiska, östeuropeiska (för baltländer+polen) samt kyrilliska

Tips på andra leverantörer som kan erbjuda detta?

KAN du inte säga typsnitt istället?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-03-02 08:48

Kan du tillföra något relevant istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 08:56

Kolla på fontshop.se, dom har en del kyrilliska men det verkar vara dåligt med Open Type.
True Type kanske funkar på både Windows och Mac. Det vet kanske andra bättre.

Jag gjorde en serie med overheadbilder med tjeckisk text på för ett par år sedan. Fontshop hade typsnitt till det.

Tekniskt sett är alla OpenType-teckensnitt en utökning av TrueType-formatet, men de kan innehålla antingen PostScript-data, eller TrueType-data.

Men det är en skillnad som bara påverkar konstruktörerna av teckensnitt. Alla OpenType-teckensnitt är plattformsoberoende.

Om de har en stor tecken-/glyfuppsättning har inget samband med om de är .otf eller .ttf. och inget man kan utläsa på förhand, utan något man måste undersöka innan köp.

Alla Adobes fonter som heter något med "Pro" har en fullständig uppsättning av östeuropeiska tecken. Hur andra leverantörer gör för att särskilja teckensnitt med större uppsättning är upp till dem.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-03-02 09:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla OpenType-teckensnitt är plattformsoberoende.

Exakt. Och det är här jag blir lite förbryllad över benämningen ”OpenType TTF” då jag tidigare sett sådana som inte funkar på OS X. Jag antar att det är OTF man ska satsa på om man vill vill ha säkra kort.

Adobes Pro-versioner ska kollas och Cyrillic-döpta dissas av mig fr.o.m. idag.

Jag lyfter på hatten åt Konrad och Richard.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla Adobes fonter som heter något med "Pro" har en fullständig uppsättning av östeuropeiska tecken. Hur andra leverantörer gör för att särskilja teckensnitt med större uppsättning är upp till dem.

Även Fontshop, Linotype m fl använder sig av "Pro" i namnet för fonter med en större mängd tecken inkluderade. Oftast går det att se en teckentabell, med alla tecken som ingår, innan köp.

Många ”Prosnitt” har även äkta kapitäler, gemena och versala siffror, gott om alternativa tecken och så vidare och så vidare...

BTW, undvik alla teckensnitt som heter något med "Cyrillic" etc. De är oftast en portning av tidigare teknik där det var en djungel med teckensnittskodningar. Alla moderna teckensnitt bygger på unicode och de kan innehålla alla tecken i samma fil utan såna gamla skitlösningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 09:26

Här kan du hämta en lista i form av en PDF på typsnitten som ingår i Adobe Font Folio 11.

Adobe - Font Folio 11 : New Fonts and Font Styles

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-03-02 10:00

Jag tackar för denna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-02 10:03

kristina//
filuren är ute efter just fonter – filer som genererar typsnitt, inte typsnitt, teckensnitt eller teckensatser, eller vad man nu vill kalla det, i sig. ska du rätt någon så måste du själv ha rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-12 22:29
Ursprungligen av niko:

ska du rätt någon så måste du själv ha rätt.

Titta genom hennes inlägg ser du att kanske 10% har med tråden och göra och resten av tiden spelar hon lustigkurre.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-03-02 10:08

Rätt må vara rätt, och jag tar till mig.

1
Bevaka tråden