Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker webbpublicering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett bokningsregister som jag skulle vilja ha tillgång till hela tiden. Min tanke är att jag ska kunna ta emot ett samtal från en kund och samtidigt knappa in bokningsuppgifter via min telefon på en webbsida. Alternativt skriva in via vilken dator som helst som råkar vara i närheten.

Jag har testat Direkt Webbpublicering och det verkar funka. Behöver jag ha igång min dator som står hemma hela tiden? Kan man inte lägga upp registret på något vis (typ på där jag har min hemsida) och sen synkronisera mot det jag har på min stationära dator? Vill helst inte ha igång datorn om jag är iväg några dagar. Särskilt inte med tanke på att sambo eller barn kan göra vad som helst med den när jag inte har koll

Det finns program som kan hantera Offline-event och sedan synka upp det, men då måste du ha ett sådant program installerat antingen på datorn/telefonen du kör, eller på en server som alltid är igång.

Om jag får föreslå så kan du köpa dig en MacMini, installera FileMaker på den och sedan låta den stå igång (utan skärm och tangentbord etc.) Det hörs ingenting och fungerar alldeles utmärkt.

Testade lite nu och jag får ju bara ett lokalt IP. Med andra ord är det ingen som ser databasen ute på nätet så webbpubliceringen i FM verkar inte så smidig. Jag sitter ju bakom andra datorer som skyddar mig mot internet ju

Kan man inte på något vis skicka upp registret som html på något vis. Sedan uppdaterar man det och när man kommer hem tankar man hem det igen och uppdaterar mot sitt register på den stationära datorn.

Du missförstår hur det funkar, eller rättare sagt hur man brukar göra det.

På din FileMaker-dator ser du till att ha ett fast (lokalt) IP, låt säga 192.168.1.10 (eller whatever nu din IP-serie är) I din router gör du sedan så att all trafik på port 80 (webb) mappas vidare till det IP-numret. Det betyder att alla som nu försöker ansluta till port 80 på din router åker vidare till din FM-maskin.

Har du inte fast IP-nummer på din router/bredbandsuppkoppling (vilket få har) så måste du använda något i stil med dyndns, som kontinuerligt skickar information om vilket IP-nummer din router har, så att dns-servrarna förstår att när du går till t.ex. www.dittdomännamnhosdyndns.net så slussas trafiken vidare till din routers tillfälliga IP-nummer, som i sin tur slussar det vidare till din FileMaker-maskin.

Det funkar alldeles ypperligt. Jag kör själv så. Skulle jag delat ut några databaser just nu skulle du hittat dem på http://ricolich.is-a-geek.net/fmi/iwp/res/iwp_home.html (där du för tillfället bara ser startsidan för FM server)

Okej jag trodde nog det var något sådant.

Det enda som är jobbigt är att man måste ha ännu en dator stående igång dygnet runt hemma bara. Går det verkligen inte att lägga upp en fil som man sedan synkroniserar mot?

Ursprungligen av ottoangel:

Okej jag trodde nog det var något sådant.

Det enda som är jobbigt är att man måste ha ännu en dator stående igång dygnet runt hemma bara. Går det verkligen inte att lägga upp en fil som man sedan synkroniserar mot?

Om man inte vill/kan lösa det på egen hand kan man istället köpa tjänsten från någon som har FileMaker-hosting och komma åt registret både från FileMaker och med Direkt webbpublicering, men då krävs att man alltid har tillgång till internet. Andra fördelar är att man slipper investera i hårdvara och ev serverprogramvara, backup:er hanteras på servern, mm.

Problemet är ju att du måste ha något program som kan hantera det filformatet och FileMaker Mobile är nedlagt, så om du vill använda FileMaker måste det ske via webbpublicering, och då måste du ju ha en FileMakerserver som är publicerad på webben.

Ett möjligt alternativ för det du vill är Bento

Personal Database and Organizer Software | Bento 3

men då kan du ju inte använda dina befintliga FileMaker-register.

• Medlem
  • 2010-03-04 21:19

Om du har en iPhone kan du köra FMTouch, FMTouch - FileMaker Mobile Software for the iPhone and iPod touch. En programvara som syncar mot FileMaker via wifi när du är hemma.

1
Bevaka tråden