Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namninsamling: Tvinga Comhem öppna port 548 för AFP

Tråden skapades och har fått 226 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu har jag konstanterat att ALLA portar är stängda hos kompisen!!! ALLA!!!
Det kan inte vara Comhem då dom t.o.m. har manualer hur man gör port forwarding. Dom brukar ju alltid ha åtminstone några portar öppna - t.ex. 80, 443 och kanske 21.
Nej, detta mysterium måste utredas. Kompisen ska ta kontakt med berörd i borättsföreningen - det är någon gammal gubbe som tog in Comhem-nätet för länge sedan och han är "ansvarig" för det. Troligtvis är det en skitskraj och okunnig - möjligtvis psykotisk - man. Han har ringt Comhem (för länge sedan antar jag) och bett dom spärra ALLT. Rubbet. :-D.
Så - i denna förening sitter alltså hundra pers och kan bara surfa och maila - thats it. Torrent? Glöm det. FTP? Glöm det också. IMAP? No way. Det skumma är att många i föreningen är högutbildade 30-40-åringar - IT-folk och arkitekter :-D.
Kompisen ska reda upp eländet och kräva omedelbar öppning av vanliga portar. 548 blir det nog knappast då den har en central stängningspolicy hos Comhem - men jag behöver ju bara EN port - vilken som helst - för att forwarda och kunna köra AFP ändå. Det funkar från jobbet (där är också nästan allt stängt (proxy) - men inte ALLT.
Det jag inte fattar är att man kan kontakta Comhem och kräva speciella specifikationer för just ett hus. Ofattbart. Men jag kan inte tänka mig någon annan förklaring.
Vi får se - fortsättning följer.

Har din kompis en privat IP adress (Private network - Wikipedia, the free encyclopedia) bakom ett NAT (Network address translation - Wikipedia, the free encyclopedia)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 08:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu har jag konstanterat att ALLA portar är stängda hos kompisen!!! ALLA!!!
Det kan inte vara Comhem då dom t.o.m. har manualer hur man gör port forwarding. Dom brukar ju alltid ha åtminstone några portar öppna - t.ex. 80, 443 och kanske 21.
Nej, detta mysterium måste utredas. Kompisen ska ta kontakt med berörd i borättsföreningen - det är någon gammal gubbe som tog in Comhem-nätet för länge sedan och han är "ansvarig" för det. Troligtvis är det en skitskraj och okunnig - möjligtvis psykotisk - man. Han har ringt Comhem (för länge sedan antar jag) och bett dom spärra ALLT. Rubbet. :-D.
Så - i denna förening sitter alltså hundra pers och kan bara surfa och maila - thats it. Torrent? Glöm det. FTP? Glöm det också. IMAP? No way. Det skumma är att många i föreningen är högutbildade 30-40-åringar - IT-folk och arkitekter :-D.
Kompisen ska reda upp eländet och kräva omedelbar öppning av vanliga portar. 548 blir det nog knappast då den har en central stängningspolicy hos Comhem - men jag behöver ju bara EN port - vilken som helst - för att forwarda och kunna köra AFP ändå. Det funkar från jobbet (där är också nästan allt stängt (proxy) - men inte ALLT.
Det jag inte fattar är att man kan kontakta Comhem och kräva speciella specifikationer för just ett hus. Ofattbart. Men jag kan inte tänka mig någon annan förklaring.
Vi får se - fortsättning följer.

Det där låter osannolikt. Har de kabelmodem i huset så har jag mycket svårt att tro att com hem har knåpat ihop specialregler för det där huset. Är du verkligen säker på att det inte är fel hemma hos din kompis? En annan möjlighet är att han kanske har en sk abuseprofil eller liknande - många operatörer lägger vid abuse/virus/spam-problem på rejäla filter på kunder.

Apropå trådens ämne: är det fortfarande no-go på port 548? Längesedan jag provade senast.

Nej, det är hela huset/föreningen. Det är många som är upprörda och som har varit i kontakt med Comhem. Comhem påstod först att dom inte hade några portar alls stängda - sedan att en del var stängda - för att slutligen erkänna att allt var stängt - förutom http/https. Dom vägra komma med en förklaring och föreningsstyrelsen har nu bestämt sig för att byta leverantör till huset.
Jag är säker på att Comhem inte vet varför det blivit så här och att dom inte vill eller har tid att gräva i det. Det är mycket skumt och rörigt här i Sthlm sedan dom tog över Chellos nät - det verkar som om en massa hus har olika portspärrar. Jag har t.ex. AFP, men två vänner en kilometer bort - i olika hus - har det inte. Ett annat hus har allt...utom torrent-portarna :-D. Det är total kaos.

Ursprungligen av tei:

Det där låter osannolikt. Har de kabelmodem i huset så har jag mycket svårt att tro att com hem har knåpat ihop specialregler för det där huset. Är du verkligen säker på att det inte är fel hemma hos din kompis? En annan möjlighet är att han kanske har en sk abuseprofil eller liknande - många operatörer lägger vid abuse/virus/spam-problem på rejäla filter på kunder.

Apropå trådens ämne: är det fortfarande no-go på port 548? Längesedan jag provade senast.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-03-05 17:22

Fungerar nu för mig i Härnösand och Com Hem.

Menar du att det inte har funkat och nu funkar det - att Comhem har öppnat den stängda AFP-porten?

Ursprungligen av Henil:

Fungerar nu för mig i Härnösand och Com Hem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-03-07 17:37
Ursprungligen av Zimmerman:

Menar du att det inte har funkat och nu funkar det - att Comhem har öppnat den stängda AFP-porten?

Japp!

måste kolla hos polaren snarligen (han fixar inte sådant själv). OM Comhem släppt spärren så förstår jag om dom gjort det i tystnad - utan högljudd annonsering så att säga - så inte idioterna i media missuppfattar allt en gång till och trycker kilometer av idioti igen.

Ursprungligen av Henil:

Japp!

Ursprungligen av Zimmerman:

måste kolla hos polaren snarligen (han fixar inte sådant själv). OM Comhem släppt spärren så förstår jag om dom gjort det i tystnad - utan högljudd annonsering så att säga - så inte idioterna i media missuppfattar allt en gång till och trycker kilometer av idioti igen.

Lugnt, han som satte igång drevet sist jobbar med ngt helt annat idag.

Jaså...är han inte kvar på MW?

Ursprungligen av Goflorp:

Lugnt, han som satte igång drevet sist jobbar med ngt helt annat idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-05 23:52
Ursprungligen av Henil:

Fungerar nu för mig i Härnösand och Com Hem.

Nämen!!! Tror inte mina ögon! Det funkar nu! Någon har pillat på en knapp...
Comhemhus med kabelmodem i Kville/Hisingen/Göteborg där AFP inte fungerat förut varken ut eller in, nu får jag plötsligt upp min mac.se disk via AFP på skrivbordet. Testade senast antagligen nån gång före jul. Återstår att testa om jag kan ansluta via AFP till min burk utifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 19:33

Henil: ah, bra!

Jag är fortfarande nyfiken på det där bortfiltrerade huset - är det via kabelmodem eller LAN? Det låter lite konstigt att leverera olika tjänster till olika hus (bortsett från de generella skillnader som fortfarande kan finnas kvar mellan fd upc-hus och "riktiga" com hem-hus).

Jag vill inte ge adressen - huset ligger i närheten av Allhelgonakyrkan kan jag säga. Jag bor inte där själv, min ex bor där. Och...ja, det är sant. Alla turer känner bara dom från styrelsen som varit i clinch med Comhem. Jag kan bara konstantera att när jag kör en porttest där så är ALLT stängt utom http/https och detta bekräftas av två personer i styrelsen. Dom har själva skaffat ett annat abb - BB tror jag - för att kunna köra t.ex. AFP för styrelsearbetet.
Du verkar veta mera än dom flesta när det gäller Comhem och deras teknik - eftersom du är förvånad. Är du också förvånad över att dom (jag hörde telefonsamtalet) först förnekade att några portar var stända (inte end AFP) - och sen när man lade fram bevis (porttest) så erkände dom stängning - port efter port. I övrigt kunde dom inte göra något sa dom. Det var som det var, liksom.
Om du kollar runt på nätet om Comhem (och jag snackar inte om kundsupport och sådant tjafs - jag snackar teknik/IT) så kommer du att finna mycket som förvånar deig. Vi som haft Comhem länge och känner måååånga med Comhem är INTE förvånade alls. En IT-tungviktare på Teknis sade till mig att det var allmänt känt att Comhem hade mycket stora problem med systemet och dess spretighet. Dom jobbar frenetiskt på det och förnekar hela tiden att detta (mitt exempel t.ex.) är sant. Dessutom har dom olika avdelningar som har vattentäta skott mellan sig; en chef kan gå ut en dag och i media säga att dom INTE har några stängda portar (inte ens FTP) och samma dag säger en annan chef till media att dom stängde AFP för länge sedan pga mediahets och en tredje chef säger en vecka senare att det bara är några hus som har stängt den porten.
Allt detta finns dokumenterat - bara att Googla. Tror du inte att det företaget har seriösa problem?

Ursprungligen av tei:

Henil: ah, bra!

Jag är fortfarande nyfiken på det där bortfiltrerade huset - är det via kabelmodem eller LAN? Det låter lite konstigt att leverera olika tjänster till olika hus (bortsett från de generella skillnader som fortfarande kan finnas kvar mellan fd upc-hus och "riktiga" com hem-hus).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 22:05

Men hade de kabelmodem eller LAN?

Dom har kabel - tre hål iväggen - tevedosan. Har Comhem något annat än kabel?

Ursprungligen av tei:

Men hade de kabelmodem eller LAN?

Sitter en lapp i hissen som informerar om att hela bostadsområdet byter från Combort till Tele2.

Hoppas på en ljusare framtid.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 18:07

Här rullar det på som vanligt dårå.

Simon Grabiec skriver väl bara en och annan artikel på frilans numera.

" 4:e Mars 2009 : blir redaktionschef på OK-förlagets tidning Bike. Han efterträder Niklas Carle som utsetts till chefredaktör för Automobil. "

Jag använder MobileMe iDisk och Comhem. Betyder det att min port är öppen?

Jag kan även använda afp mellan mina datorer via internet. Ibland har det hänt när jag varit hemma hos någon med Comhem att det inte går att ansluta hem. Då får jag använda ftp i stället.

iDisk är WebDAV - en annan port (http - samma som webben).

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Jag använder MobileMe iDisk och Comhem. Betyder det att min port är öppen?

Jag kan även använda afp mellan mina datorer via internet. Ibland har det hänt när jag varit hemma hos någon med Comhem att det inte går att ansluta hem. Då får jag använda ftp i stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 20:43

Bor i Comhem hus där port 548 alltid varit stängd. Nu har jag uppgraderat till Comhems XXL tjänst 100/10, och då fungerar plötsligt min Idisk! Så nu skall jag bara konfa iMsafe, så är jag nöjd.

  • Medlem
  • 2010-03-08 20:58

Jag får "Connection refused" på 548. Innebär det att porten är öppen i min router, men inte stödjs av comhem? För när jag stänger porten i routern så står det bara "connection timed out".
Tolkar det som att porten är öppen i routern men att comhem blockar den?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-03-08 23:32
Ursprungligen av Dalle:

Jag får "Connection refused" på 548. Innebär det att porten är öppen i min router, men inte stödjs av comhem? För när jag stänger porten i routern så står det bara "connection timed out".
Tolkar det som att porten är öppen i routern men att comhem blockar den?

Inte säker, vart bor du? Om det är i sth, är det en "vanlig" comhem eller f.d. Upcadress? Kollega till mig fungerar det för igen också. Var tidigare stängt för honom som för alla andra utanför upcnätet. I upcnätet var det tydligen aldrig spärrat. Har du en router/wifimodem kanske du måste portforwarda. Verkar onekligen som comhem släppte spärren.

Ang stängda portar. Det är inget comhem gör för en viss förening. Antingen ligger spärrarna i tjänsten man tecknat dvs låst i modemet, man har råkat få en abusetjänst som också låser i modemet eller så har hela huvudcentralen med minst 2000 kunder samma problem. Tror antingen den portarna var stängda hos har fått abusetjänst pga spridning av spam/virus eller har router eller ett kombinerat router/wifimodem och ej gjort korrekt portforward.

Jag kommer åt min HDD kopplad till airport extreme BS via mobileme oberoende vilken ISP jag än sitter på här nere i Helsingborg. Ja, jag själv har comhem.

  • Medlem
  • 2010-03-10 17:20

Hej

Då jag är i farten att byta leverantör till Comhem så var denna tråden ganska intressant att läsa men jag blev inte riktig klok på vad som hänt så jag ringde upp Comhem imorse och va väl ganska "störig" hehe, han jag pratade med kunde inte svara på det utan eskalerade frågan vidare uppåt...
Nu ringde Tobias från deras tekniska support upp mig och sa att Comhem har sedan i fredags lyft spärren på AFP port 548, kan någon konfirmera att så verkligen har skett?

Mvh
PJ

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-10 20:47
Ursprungligen av PJ:

Nu ringde Tobias från deras tekniska support upp mig och sa att Comhem har sedan i fredags lyft spärren på AFP port 548, kan någon konfirmera att så verkligen har skett?

Ja, jag kan konfirmera att åtminstone "hemma på min gata i stan" (dvs Hisingen Gbg) så var tidigare port 548 spärrad och det är den inte längre.

Det är jättebra att dom tagit bort spärren. Det är bara att man är luttrad efter alla samtal där första-linjen i supporten sagt att en sådan spärr inte existerar... Så det var ett intressant svar du fått. Förhoppningsvis är den "ickeexisterande" spärren på 548 som ComHem som enda ISP i Sverige haft nu borta överallt och för gott.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-10 21:15

Bara för sakens skull PJ och IngoX så finns det inget som heter konfirmera i svenska språket. Det heter Bekräfta.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-10 21:22
Ursprungligen av kainen:

Bara för sakens skull PJ och IngoX så finns det inget som heter konfirmera i svenska språket. Det heter Bekräfta.

Konfirmera finns med i både SAOB och SAOL, så visst finns det i svenska språket.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/126/32124.html

Ursprungligen av Mija:

Konfirmera finns med i både SAOB och SAOL, så visst finns det i svenska språket.

Svenska Akademiens ordbok – huvudordet KONFIRMERA

Hallå! Missade du smileyennnnen!!!!

Det finns en miljard sajter därute som kan kolla dina portar - ex: Open Port Check Tool

OM Comhem har lyft spärren (har inte kunnat kolla hos kompisen) så är det fantastiskt! Det är en stor nyhet - bl.a. MacWorld kommer att skriva om det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-03-11 09:42

Skulle inte lita på port check tool om din kompis har ett wifimodem med inbyggd router eller sepparat router. Får att min port 80 och 21 är spärrad vilket de såklart INTE är. Kör både ftp ut, ftpserver och kan surfa utan problem. Antingen är inte testet tillförlitligt eller så måste jag göra nån märklig portforward i min router. Jag har förövrigt inte comhem och min lev spärrar knappt något.

Bevaka tråden