Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritiden på iPhone 3G är usel

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

BlackSmp ditt försök är rätt dåligt. Batteritiden är usel när du streamar något eftersom 3G och skärmen är ständigt på. Både skärmen och 3G är de största ström förbrukarna på iPhonen. Vad många har märkt är att batteritiden har blivit bättre när man använder iPhonen sporadiskt och låter skärmen gå i vila. Vad du försöker med är något som nästan ingen vill eller ens försöker att göra. Vill man höra musik lyssnar man på iPoden. Det är det den är för inte att ha streama musik över internet även om det är möjligt med 3G så är det rätt opraktiskt.

//Rob

Rob... jag håller inte med.

Till att börja med... var har du fått att jag har skärmen på hela tiden? Den är inte på!

Syftet med mitt försök var att hjälpa Zelari som undrade hur andras iPhones batteritider var och var tveksam till Apples angivna batteritider för 3G användning eftersom han tyckte att han fick dåliga batteritider när han lyssnade på internetradio över sin iPhone. Jag benchmarkade min telefon med givna förutsättningar. Då kan han (och andra) jämföra med sin telefon och se om någon av våra telefoner avviker.

Syftet är också att skapa någon form av privat benchmark. Nu kan jag jämföra beteendet mellan olika versioner av FW i ett givet användningsscenario: kontinuerlig dataanvändning över 3G. Givetvis så kan det vara så att batteritiden för standby har blivit bättre men det var ointressant i detta läge eftersom vi diskuterade batteritiden för kontinuerlig användning av data över 3G-nätet, om någon annan vill göra ett försök för standby så är det fritt fram.

Mitt försök till benchmark är inte dåligt men det är inte komplett eftersom det bara täcker ett scenario och där kan jag säga: att under dessa förhållanden så upplever jag ingen förbättring i batteritid mellan 2.1 och 2.2. Och mitt försök är upprepningsbart, vilket är en stor skillnad mot att lite vagt säga att man upplever en förbättrad batteritid.

Givetvis så måste en komplett undersökning omfatta fler scenarion så som att beräkna samtalstiden eller standbytiden. Det står dig helt fritt att komplettera.

Jag blir också ganska less på alla som använder sitt eget användningsbeteende som norm och sedan dömer ut alla andras användningsområden som onormalt eller irrelevant. Vad vet du om intresset för att lyssna på internetradio bland iPhoneanvändare? FStream ligger 4:a på popularitetslistan över musikapps, så helt ointressant kan det inte vara. Och eftersom Apple i 2.2 har lagt till möjligheten att hämta hem podcasts över luften (och till och med att streama podcasts till din iPhone) så skulle vi kunna anta det anses som en relevant användning att hämta/lyssna på radio/musik utan att vara begränsad till iPoddelen.

Och varför antar du att jag lyssnar på musik? Jag lyssnar på utsändningarna från SR-P1 i realtid, försök göra det med iPod delen... Radio är så mycket mer än bara musik...

Avsaknaden av smileys i detta inlägg är helt avsiktlig...

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-12-01 10:38

Man ska ju inte förvänta sig någon bra batteritid från någon telefon om man stremar musik via 3G. Testa det lite på min SE K800i och det va ju ingen höjdare heller. Tänker inte ens testa FStream på min iPhone som när jag använder den enligt vad som för mig är normalt håller lätt 2 dagar

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 16:08

För mig som bor utomlands är möjligheten att streama svensk radio ett av huvudskälen till att ha en iphone 3G nu när utlandssändningarna över radio har tagits bort. Skärmen slocknar på inställd tid. I bilen kan jag ge luren ström, har jag den i fickan finns flera varianter av tillsatsbatterier, både direktkopplade men den flata iphonekontakten alt via USB kontakt.

Batteritiden bättras nog om man inte använder högtalaren i luren.

Vitsen med iphone är att jag kan gå ut medan jag lyssnar t ex på halv ett ekot utan att vara fast vid datorn hemma. .

PS har lokalt mobilt bredbandsabb.

PSS Sergej på iPhone Cafe vid Fridhemsplan säljer ett litet batteri på 1000 mAh som går direkt in i botten på iphone. Bekvämt att ha i nån ficka och plocka fram vid behov om krämen kroknar på stan.

Senast redigerat 2008-12-01 16:43

Jag har en iPod touch och upplever att batteritiden försämrats efter 15 månaders användning. Om jag tittar på video med litet neddragen ljusstyrka, ingen WiFi, kan jag titta i 4,5 timmar. Enligt specifikationen skall man kunna titta på video i sex timmar utan laddning. Mac-butiken påstår att det är två års garanti. Vad kan man kräva?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag har en iPod touch och upplever att batteritiden försämrats efter 15 månaders användning. Om jag tittar på video med litet neddragen ljusstyrka, ingen WiFi, kan jag titta i 4,5 timmar. Enligt specifikationen skall man kunna titta på video i sex timmar utan laddning. Mac-butiken påstår att det är två års garanti. Vad kan man kräva?

först och främst får man inte 6 timmar om de säger så redan från början, det sker väldigt sällan att batteritiderna företag påstår stämmer. sedan har du som sagt använt den i mer än ett år och då slits batteriet vilket ger dit ett sämre resultat.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 06:58

Jag trodde den här tråden handlade om iPhone

Och nu väcktes gamla minnen till liv när den här tråden bumpades upp efter ett år i träda:)

Jag trodde iPod touch och iPhone hade identiska batterier. Har de inte det?

Jag trodde iPod touch och iPhone hade identiska batterier. Har de inte det?

kanske, men iPhone och iPod det är mer eller mindre samma sak.

Rätt stor skillnad eftersom en hel delav batterikapaciteten i en iPhone går åt mobildatatrafik och Push notifications etc.

Bevaka tråden