Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iTemudjin:

1800 för den minsta mbp..... känns inte direkt troligt

vad är felet? det är ju Australiensiska dollar. 1800 A$ är 11664kr

Ursprungligen av Ollebro:

vad är felet? det är ju Australiensiska dollar. 1800 A$ är 11664kr

Nej, nej, börja inte blanda ihop AU-dollar och US-dollar.

Om du tittar på annonserna så visar den A$1899, vilket iTemudjin redan räknat om till att vara ungefär $1800. Och nu tar du den siffran som om den vore A$.

I alla fall tror jag att det är US$ som avses när iTemudjin pratar om 1800. Men det är möjligt att jag har tolkat honom helt fel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, nej, börja inte blanda ihop AU-dollar och US-dollar.

Om du tittar på annonserna så visar den A$1899, vilket iTemudjin redan räknat om till att vara ungefär $1800. Och nu tar du den siffran som om den vore A$.

I alla fall tror jag att det är US$ som avses när iTemudjin pratar om 1800. Men det är möjligt att jag har tolkat honom helt fel.

jaha, då förstår jag. dock skall man tänka på att de i US inte räknar med skatt i priset men det gör man i AU.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-17 14:42

Iaf så kostar en MBP från 1599 A$ nu, 1899 A$ känns lite väl saftigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-17 14:58
Ursprungligen av joakimo:

Iaf så kostar en MBP från 1599 A$ nu, 1899 A$ känns lite väl saftigt.

Prisökningen är på A$300 = knappt 2000 SEK. Låter fullt rimligt tycker jag, vid en prestandaförbättring.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-17 15:04
Ursprungligen av Jånte:

Prisökningen är på A$300 = knappt 2000 SEK. Låter fullt rimligt tycker jag, vid en prestandaförbättring.

Apple brukar väl inte safta på trots förbättrad prestanda? I början av tråden så var det någon som t.o.m. trodde att de nya MBP:arna skulle bli billigare..?

Ursprungligen av Hallon:

Apple brukar väl inte safta på trots förbättrad prestanda? I början av tråden så var det någon som t.o.m. trodde att de nya MBP:arna skulle bli billigare..?

Precis, Apple har på senare år varit relativt aggressiva i sin prissättning och gjort välkomna prissänkningar. Nu visade det ju sig också, enligt MacRumors, att det är just den gamla prissänkningen som spökar, och inte en kommande prisökning.

Jag skulle bli mycket förvånad om Apple helt plötsligt drog till med en prisökning av det slaget och jag tror inte det händer.

Att prestandan blir bättre än för 8-9 månader sedan är ju bara en följd av utvecklingen och inte något som ska medföra prisökningar. Tänk vad sjukt dyra Macar skulle vara om varje prestandaökning sedan 1984 hade följts av motsvarande prisökning...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-18 23:35

Delar din uppfattning Firechild. Ytterst märkligt!

Jag tror inte att Apple ser någon anledning att delge den informationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-19 17:31
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag tror inte att Apple ser någon anledning att delge den informationen.

Antagligen inte, men sådan information har en tendens att läcka förr eller senare.

Är det förresten nån som vet hur pålitlig den här siten är?
Major updates to Mac Pro and Macbook/Air/Pro lineups imminent

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-19 19:18

Ok gissa vems hdd som precis krashade! Behovet har därmed vuxit lite mer. Fan!

Det börjar lukta lite PowerBook G5 om det här. Inte för att det gått så lång tid eller väckts ens i närheten så många falska förhoppningar som under den dråpliga fleråriga rykteskarusellen kring PB G5, men jag befarar att Apples ingenjörer har fått en liknande svår nöt att knäcka.

En kollega har just fått en Dell Core i7 som för att få en anständig batteritid bestyckats med ett klumpigt jättebatteri som sticker ut två cm på undersidan. Jag tror Apple vägrar sådana kompromisser. Det vore väl inte likt Apple att släppa en ny tjockare, tyngre, bullrigare och fulare MBP. Jag tror de gnuggar stenhårt för att klämma in en quad core i7 i en unibody. Om de misslyckas kan de ju inte inte skylla på IBM och byta till Intel igen. Apple ser nog hellre att det tar tid än släpper en för dyr och pinsam kompromiss.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det börjar lukta lite PowerBook G5 om det här. Inte för att det gått så lång tid eller väckts ens i närheten så många falska förhoppningar som under den dråpliga fleråriga rykteskarusellen kring PB G5, men jag befarar att Apples ingenjörer har fått en liknande svår nöt att knäcka.

En kollega har just fått en Dell Core i7 som för att få en anständig batteritid bestyckats med ett klumpigt jättebatteri som sticker ut två cm på undersidan. Jag tror Apple vägrar sådana kompromisser. Det vore väl inte likt Apple att släppa en ny tjockare, tyngre, bullrigare och fulare MBP. Jag tror de gnuggar stenhårt för att klämma in en quad core i7 i en unibody. Om de misslyckas kan de ju inte inte skylla på IBM och byta till Intel igen. Apple ser nog hellre att det tar tid än släpper en för dyr och pinsam kompromiss.

fast de borde väll ändå jobbat med att lösa detta sedan ett år tillbaka?

  • Medlem
  • 2010-03-20 12:15
Ursprungligen av M. Sundbom:

En kollega har just fått en Dell Core i7 som för att få en anständig batteritid bestyckats med ett klumpigt jättebatteri som sticker ut två cm på undersidan. Jag tror Apple vägrar sådana kompromisser. Det vore väl inte likt Apple att släppa en ny tjockare, tyngre, bullrigare och fulare MBP. Jag tror de gnuggar stenhårt för att klämma in en quad core i7 i en unibody. Om de misslyckas kan de ju inte inte skylla på IBM och byta till Intel igen. Apple ser nog hellre att det tar tid än släpper en för dyr och pinsam kompromiss.

Jag tror också att detta är boven i dramat. Ha i minne att den fantastiska batteritiden i macbook pros är en relativt ny företeelse. På min (krashade) blott två år gamla fanns det med rätta inga klisterlappar som meddelade att jag kunde räkna med sju timmar. Jag har svårt att se att apple kommer att kompromissa på varken design el. batteritid.

Det är också detta som idag gör att valet mellan C2D och I7 inte är helt enkelt. Gissningsvis kommer klockfrekvensen på I7 ligga mellan 1,73 - 2,0Ghz i bärbara, vilket åtminstone i det senare fallet ger en prestandavinst gentemot en C2D om än inte en revolutionerade sådan. Men batteriet får ta smällen.

C2D är en rätt förfinad och kraftig processor vid det här laget, som dessutom är strömsnål. Jag väntar gladeligen ett år eller två tills I7:an har påbörjat/gjort samma resa.

Med tanke på ovanstående, och att jag var helt datorlös efter ett logikkortshaveri*, är jag rätt glad att jag plockade upp en oerhört fin mbp 13 för ca 5 veckor sedan - trots att ryktena duggade som spön i backen.

* att återställa från TC var en ren dröm! Lika så är MBP13, vilken trevlig liten maskin!

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det börjar lukta lite PowerBook G5 om det här. Inte för att det gått så lång tid eller väckts ens i närheten så många falska förhoppningar som under den dråpliga fleråriga rykteskarusellen kring PB G5, men jag befarar att Apples ingenjörer har fått en liknande svår nöt att knäcka.

Fast riktigt så illa är det väl ändå inte? Core i5/i7 är ju verkliga processorer som finns i bärbara datorer som säljs idag.

Ok att i7 verkar vara en utmaning, men inte samma orealistiska utmaning som PowerBook G5 hela tiden var (och som Apple till och med officiellt gick ut och sa att det var en teknisk utmaning och skulle ta ett bra tag). För mig representerar PowerBook G5 några av de mest ogenomtänkta resonemangen har argumenterat mot här på 99mac under alla år

Om nu i7 är ett stort problem, varför inte bara köra på i5 då? Den är väl ändå mer lämplig och ett stort lyft mot dagens processorer, eller har jag missuppfattat det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-20 20:03
Ursprungligen av Adrian B:

Om nu i7 är ett stort problem, varför inte bara köra på i5 då? Den är väl ändå mer lämplig och ett stort lyft mot dagens processorer, eller har jag missuppfattat det?

För att massor med folk har missupfattat poängen med en laptop och vill ha desktopprestanda. Det är antaglien bra business att sälja till dem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-21 12:30
Ursprungligen av h_e:

För att massor med folk har missupfattat poängen med en laptop och vill ha desktopprestanda. Det är antaglien bra business att sälja till dem.

Missuppfattat? "Poängen" är väl olika för var och en. Apple vill så klart tillfredsställa så bred målgrupp som möjligt om det är möjligt med enkla medel.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-21 14:45
Ursprungligen av Hallon:

Missuppfattat? "Poängen" är väl olika för var och en. Apple vill så klart tillfredsställa så bred målgrupp som möjligt om det är möjligt med enkla medel.

En laptops raison d'être är ju att den är portabel, vilket ofrånkomligen leder till kompromisser.

Låga lagersaldon, är det en slump eller för att det är nya modeller på gång eller har även handlarna läst för många rykten?
Eller är det bara jag som ser tecken på nya modeller överallt för att jag vill köpa ny dator i veckan...

Kollade lager och leveranstider på MacBook Pro på tre stora återförsäljare (Macforum, Kullander och Macoteket)

Macforum har ingen MacBook Pro på lager varken 13" eller 15"
Macoteket har leveranstid okänd på dom flesta 15" modellerna
Endast Kullander har normala lager både gällande 13" och 15".

Applestore skeppar inom 24timma som vanligt.

Tisdag hade passat mig bra...

Ursprungligen av Mr Joakim:

Låga lagersaldon, är det en slump eller för att det är nya modeller på gång eller har även handlarna läst för många rykten?
Eller är det bara jag som ser tecken på nya modeller överallt för att jag vill köpa ny dator i veckan...

Kollade lager och leveranstider på MacBook Pro på tre stora återförsäljare (Macforum, Kullander och Macoteket)

Macforum har ingen MacBook Pro på lager varken 13" eller 15"
Macoteket har leveranstid okänd på dom flesta 15" modellerna
Endast Kullander har normala lager både gällande 13" och 15".

Applestore skeppar inom 24timma som vanligt.

Tisdag hade passat mig bra...

Jag är övertygad om att många återförsäljare tror som många av oss att en ny pro-modell borde komma när som helst och har därför säkerligen avsiktligt låga lager på de flesta pro-modellerna.
Man vill ju inte ha för många "gamla" pro's när den nya kommer om det inte visar sig bli trevliga end of life-priser, men det vet man ju inte förrän de nya lanserats...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-22 10:39
Ursprungligen av h_e:

En laptops raison d'être är ju att den är portabel, vilket ofrånkomligen leder till kompromisser.

Jo, givetvis. Jag hajar vad du menar.. men alla använder inte sin bärbara dator enbart till att skriva Word-dokument. Självklart vill vi ha så bra prestanda som möjligt - även i de bärbara. Det ultimata är väl att ha en så liten och prestandastark dator som möjligt? Du kallar det att "missuppfatta poängen". Jag kallar det att uppmuntra utvecklingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 11:17
Ursprungligen av Hallon:

Jo, givetvis. Jag hajar vad du menar.. men alla använder inte sin bärbara dator enbart till att skriva Word-dokument. Självklart vill vi ha så bra prestanda som möjligt - även i de bärbara. Det ultimata är väl att ha en så liten och prestandastark dator som möjligt? Du kallar det att "missuppfatta poängen". Jag kallar det att uppmuntra utvecklingen.

Är det bara jag som vill köpa en så kraftfull dator som möjligt när man ändå bara köper en gång varannat (var tredje?) år? Så man vet att man har en bra dator även i jämförelse mot nästa och nästnästa revision? Även om det mest prestandakrävande jag använder är Aperture i princip...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-22 11:22
Ursprungligen av Jespair:

Är det bara jag som vill köpa en så kraftfull dator som möjligt när man ändå bara köper en gång varannat (var tredje?) år? (...)

Nej. Du är inte ensam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 11:24
Ursprungligen av Jespair:

Är det bara jag som vill köpa en så kraftfull dator som möjligt när man ändå bara köper en gång varannat (var tredje?) år? Så man vet att man har en bra dator även i jämförelse mot nästa och nästnästa revision? Även om det mest prestandakrävande jag använder är Aperture i princip...

Ne, det är du inte. Jag har en Macbook 1.1 som snart fyller 4år.

Ursprungligen av Jespair:

Är det bara jag som vill köpa en så kraftfull dator som möjligt när man ändå bara köper en gång varannat (var tredje?) år? Så man vet att man har en bra dator även i jämförelse mot nästa och nästnästa revision?

Näe, du är inte ensam. Jag brukar försöka tajma mina köp med de lite större prestandakliven Apple gör. Som att jag väntade in Santa Rosa som kom sommaren 2007 (och det är fortfarande min arbetsdator/hemdator).

Men jag skulle inte vilja ha en MBP som offrade batteritid, värmeutveckling etc bara för maximal rå prestanda. En bra bärbar är en god avvägning av maximal prestanda och maximal bärbarhet. Så därför skulle jag tycke att Core i5 kanske är ett bättre val för alla modeller utom 17-tummaren. Utifrån vad jag läst (se citat tidigare i tråden) så verkar i5 vara denna goda avvägning.

Kombinera det med SSD-disk (gärna dubbla diskar istället för dvd-brännare) så tror jag det skulle bli ett ordentligt prestandalyft.

Ursprungligen av Jespair:

Även om det mest prestandakrävande jag använder är Aperture i princip...

Det är iofs ett väldigt krävande program som verkligen mår bra av processorkraft, minne och snabb hårddisk. Det är få program som segar ner min dator som Aperture.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 12:03
Ursprungligen av Adrian B:

Men jag skulle inte vilja ha en MBP som offrade batteritid, värmeutveckling etc bara för maximal rå prestanda. En bra bärbar är en god avvägning av maximal prestanda och maximal bärbarhet. Så därför skulle jag tycke att Core i5 kanske är ett bättre val för alla modeller utom 17-tummaren. Utifrån vad jag läst (se citat tidigare i tråden) så verkar i5 vara denna goda avvägning.

Självklart. Nu menade jag inte att peta i diskussionen om batteri kontra processor. Eftersom jag vet att Apple kommer lyckas med något ingen här ens kunnat förvänta sig. Brukar ju bli så. Att man tänker "Aha, de gjorde såå..."

Ursprungligen av Adrian B:

Det är iofs ett väldigt krävande program som verkligen mår bra av processorkraft, minne och snabb hårddisk. Det är få program som segar ner min dator som Aperture.

Självklart även där. Men i jämförelse mot grabbarna grus som sitter med Final Cut och 3D så är det inte det kraftigaste. Inte heller när man bara redigerar D60-bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 12:37
Ursprungligen av Adrian B:

Kombinera det med SSD-disk (gärna dubbla diskar istället för dvd-brännare) så tror jag det skulle bli ett ordentligt prestandalyft.

Det skulle vara värt mycket att kunna ha 2 diskar istället för en DVD. Förhoppningsvis kommer även större SSD-diskar i AS än 256GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-20 11:58

Stod i valet å kvalet innan årsskiftet om jag skulle köpa mig en ny 17".
Det var ju trots allt nya runt hörnet (eller hur!?). Sket i ryktena och handlade mig en i julklapp.
Med en verklig batteritid på 8tim är jag med facit i hand mycket nöjd med mitt beslut.
Jag skulle inte byta en viss % skillnad i processorkraft mot mindre batteritid.

/mattis

  • Medlem
  • 2010-03-20 12:17
Ursprungligen av zelari:

Stod i valet å kvalet innan årsskiftet om jag skulle köpa mig en ny 17".
Det var ju trots allt nya runt hörnet (eller hur!?). Sket i ryktena och handlade mig en i julklapp.
Med en verklig batteritid på 8tim är jag med facit i hand mycket nöjd med mitt beslut.
Jag skulle inte byta en viss % skillnad i processorkraft mot mindre batteritid.

/mattis

Jag gjorde ett liknande val och är också mycket nöjd! Kul att vi är fler.

En sak som också är värd att påpeka är ju att det är på rätt specifika tasks (renderingar etc) som prestandavinsten gör sig gällande med i5/i7. I everyday use är den väldigt markant.

Bevaka tråden