Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är lsd för process?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har observerat lite märkliga beteenden på sistone; Finder startar om sig ibland. Kan ju vara fel på katalogen, men byggde om denna med Diskwarrior utan att det blev bättre.

Kollade i Aktivitetskontroll, för att se om någon skum process hade letat sig in. Jag har hittat info om alla utom en: lsd. Denna kör som root. Är det någon som känner till denna process? Jag har googlat utan att faktiskt hitta något (utom en massa referenser till menu.lst, men denna heter bara lst.).

Det finns tydligen ett gammalt skämt som ungefär lyder: Berkley har bidragit med två saker till världen: LSD och UNIX. Fast jag undrar vad just den här processen är för något. Någon som vet?

(Jag kör 10.5.8 på MDD 1.25 MHZ)

Hälsningar

Little Snitch Deamon

"Little Snitch daemon

Proprietary daemon by Objective Development’s Little Snitch application. Little Snitch informs you whenever a program attempts to establish an outgoing Internet connection. You can then choose to allow or deny this connection, or define a rule how to handle similar, future connection attempts."

Källa :

The Prime Pixel List of Mac OSX Common processes

Grymt ställe, slå under rätt bokstav bara ....

en site till med mängder av processer förklarade.

Description of Mac OS X processes : by triviaware

Helt klart är att Apple borde agera med support artiklar om vad alla dessa processer gör.
Kanske det kommer någon sådan support satsning.

Bra listor, Goflorp (och cubeuser_vol2)!
Eccellente!
Tack

Då återstår bara att utröna vad mina Finder-omstarter beror på. Det är nåt skummt.

Tänkte det kunde bero på någon oinbjuden process kanske, eftersom jag har en lätt paranoid tendens, vilket min användning av Little Snitch vittnar om. Little Snitch filtrerar ju dock bara utgående trafik och jag sitter bakom en hårdvarubrandvägg. Stängde av min internetuppkoppling och då försvann problemen... Märkligt... Det är ju uppenbart att jag inte riktigt vet vad jag håller på med!

Hårdvarurelaterat?

Har en WD-disk uppdelat i två partitioner, varav den ena är startdisk (med systemet på). Jag startade från en annan, extern disk och kunde då inte avmontera min interna startdisk (det här börjar bli off-topic nu...). Efter ett antal omstarter från olika skivor gick det helt plötsligt att avmontera skivan. Byggde om katalogen på min interna startskiva med DiskWarrior, startade sedan om igen från densamma, men utan att symtomen försvunnit.

S.M.A.R.T. rapporterar inga fel. Ska försöka göra en lågnivåavläsning av alla skivblock på något sätt (Data Rescue II (?)).

Jag slängde Finders preference-fil (com.apple.finder.plist) och startade om Finder. Nu _verkar_ problemet vara borta.

Men hur Finders preference-fil kan påverka monteringsbarheten av volymer, övergår mitt förstånd (men mitt förstånd är inte obegränsat).

Verkar funka än så länge

1
Bevaka tråden