- Capeman
- Medlem ●
- Malmö
Nja, artikeln är nog skriven för en äldre version av OS X, men det mesta är rätt, förutom att när du laddar ner nuförtiden så hamnar det i Downloads, inte på skrivbordet o s v. Men det är ju bara petitesser.
Nja, artikeln är nog skriven för en äldre version av OS X, men det mesta är rätt, förutom att när du laddar ner nuförtiden så hamnar det i Downloads, inte på skrivbordet o s v. Men det är ju bara petitesser.
Tack för tipset... har fått det att funka:D
//Peter
Hej Zordid här å jag är en Switcher (sen 4mån tillbaka)
Dåliga saker:
Samba utdelningen under OSX är inte helt bra (kör samba i resterande av nätverket här, så byta till något annat protokoll är det inte frågan om),. får en del tappade packetes både via airport & kabel.
Flash är instabilt i safari/ff
varför finns det ingen vettig mp3spelare till osx?? Itunes är smaklöst och vedervärdigt (kör fortfarande winamp 2.3 på min pc)
Inget stöd för min gamla scanner.
Bara två usbportar =/
Finder... GAAAAH värdelös jävla filbrowser, så som min filsortering ser ut på servern så blir det totalt oöverskådligt.
Bra saker:
Snabb dator
Sleep läget <3 stäng locket, öppna igen lite senare å du är fit for fight på 3sec (ingen windows maskin kommer i närheten här)
Adium, bästa im klienten ever.
OSX känns hemma för en gammal Amiga människa.
Terminalen, fungerar skitbra, är snygg och snabb
Batteritiden.
Tangentbordet på min MB var så skönt att jag skaffade ett apple alu tangentbord till pc'n också.
Allting bara fungerar... (förutom scannern)
Jag kan köra windows på den om jag nu skulle vilja (provade bootcamp med win7x64 å det gick igång finfint, har dock bara bootat upp i win under installationen)
Att installera mjukvara är en dröm, drag n drop som faktiskt fungerar som det ska!
MUCommander, inte lika bra som total commander till pc, men halvvägs.
Ja det är väl det jag har å säga om mina första månader med maskinen, drömmer om dagen jag har råd att byta ut min stationära pc mot en imac med "ok" grafikkort.
varför finns det ingen vettig mp3spelare till osx?? Itunes är smaklöst och vedervärdigt (kör fortfarande winamp 2.3 på min pc)
Du kan inte göra playlists men den spelar alla låtar du har i en mapp, bara att starta valfri mp3 som ligger där och sedan trycka nästa/föregående.
Jag använder Vox som preview program innan jag lägger till låtar i iTunes
Du kan inte göra playlists men den spelar alla låtar du har i en mapp, bara att starta valfri mp3 som ligger där och sedan trycka nästa/föregående.
Jag använder Vox som preview program innan jag lägger till låtar i iTunes
Jag brukar använda VLC för det ändamålet, fungerar också bra IMHO
Idag köpte jag min andra MBP inom en vecka. Nu är både frugan och jag Macanvändare. Tufft för plånkan, men en ren fröjd att köra MAC.
Har dock inte bestämt mig om jag ska köpa en Time Capsule eller en "vanlig" NAS. Men som sagt, har bara kört Mac en vecka så man måste ju ha lite tid att lära sig den också.
Tjo
Henrik
Hej och välkommen Zordid
Ang Finder - det höll på att driva mig till vansinne också. Jag hittade Path Finder, en replacement för Finder som har allt som saknas. Dual-view, copy/paste, mycket mer inställningar osv. Kika gärna på det, själv klarar jag knappt att använda en mac utan Path Finder installerat.
Jag kör samba mot några windowsburkar och har aldrig haft problem, det flyter på hur bra som helst. Gissningsvis är det någon inställning som inte är riktigt rätt.
Säg gärna till om du hittar en bra mp3-spelare, saknar en själv. Jag sitter mest med Spotify eller liknande, så det är inte så akut för mig, men alltid bra att ha. Jag kör visserligen stationär burk och har alltid VMWare igång till olika program jag kör på jobbet, så det är inga problem att köra Winamp parallellt med OSX Men kanske overkill att köra VMWare bara för winamp.
Iaf, välkommen till Maclägret!
EDIT: Glömde, jag är också gammal Amiga-tok Kul med fler likasinnade!
Hej och välkommen Zordid
Ang Finder - det höll på att driva mig till vansinne också. Jag hittade Path Finder, en replacement för Finder som har allt som saknas. Dual-view, copy/paste, mycket mer inställningar osv. Kika gärna på det, själv klarar jag knappt att använda en mac utan Path Finder installerat.
Tusen tack för tipset ang Path Finder. Vanliga finder har drivit mig till vansinne
@Kermit: Amiga blodet går aldrig ur ådrorna right? MUCommander var fix'en för mig när det kom till filhantering, gratis å fungerar som det ska.
@NBK: Japp, densamme! känner dock inte igen ditt nick, är du någon läskig java'it som jag har tillbringat för mkt tid läppjandes kaffe å rökandes för många cigg med? ,D
Hej!
Switcher sen i fredags. Skulle egentligen ha blivit en MBP men då min desktop gick sönder köpte jag en iMac istället. Vilken skillnad på OS. Redan frälst efter ett par dagars användande. Har dock lite gultoning på skärmen så det är det enda negativa med köpet.
Hej!
Switcher sen i fredags. Skulle egentligen ha blivit en MBP men då min desktop gick sönder köpte jag en iMac istället. Vilken skillnad på OS. Redan frälst efter ett par dagars användande. Har dock lite gultoning på skärmen så det är det enda negativa med köpet.
Det får man ju fixat, hör av dig till inköpsstället.
Jag slog oxå till för någon vecka sedan... beställde den nya 15 tummaren med högre upplösning (2,4 ghz) och den skickades idag. Hoppas man hinner få den till födelsedagen nästa vecka Hoppas att vulkanskiten håller sig lugn och att vindarna blåser åt rätt håll.
Ni som skriver här i Switchertråden.
Här vill vi ha switcherhistorien, knske en kortare utläggniig om varför ni bytte osv.
Sedan har vi "station 2", det blir "presentationer", där skrivs inte mkt.
Här har du möjlighet presentera dig, kort eller långt, med bild på dig, dator eller hur duvill.
Ofta leder det till att mansnabbt hittar ett par vänner här som också delar dit delintresse.
Efter det är det tämligen enkelt, man hoppar in där man tycker det är intressant och där man har kunskaperna. Bredden på 99 är enorm, vi har allt fårn utvecklare till reklamfolk, jurister, fotografer, video, programmerare av olika slag etc...
mac-världen har en helt annan sammanhållning än vad PC-världen har att bjuda på.
Akta dig, du kan få vänner för livet ... det har jag fått
Än en gång, välkommen till den ljusa sidan alla Switchers
Ni som skriver här i Switchertråden.
Här vill vi ha switcherhistorien, knske en kortare utläggniig om varför ni bytte osv.
Än en gång, välkommen till den ljusa sidan alla Switchers
Jag skrev ett inlägg tidigare men det var mest en beklagan, så jag testar igen
Jag har alltid kört PC och har ogillat Mac starkt av någon anledning. Nu till hösten ska jag skriva en C-uppsats på Socionomprogrammet som jag läser i Sthlm. Började då fundera lite på att köpa en Netbook. Samtidigt så blev jag mer och mer imponerad av min iPhone som jag köpte i Januari. Alla de små sköna funktionerna och den underbara pekskärmen började öppna upp min ögon för Apple. När jag väl var i butik (elgiganten) för att kika på netbooks så blev jag totalt avskräckt av de risiga tangentborden. Bredvid netbooksen fanns en monter för Macdatorer. Gled över dit och kände lite på dom, mmm så fina dom var
Så började jag kika runt lite på nätet och kollade på de tutorials som Apple har på sin hemsida och blev såld hyfsat fort. Japp, nu skulle det minsann inhandlas en MBP. Råkade då surfa in på Macrumors-sidor och fastnade i the waiting game. När de uppdaterade MBP tillslut släpptes så hade min desktop gått sönder dagarna innan. Så jag bestämde mig för en iMac istället. Sitter och skriver på den nu och är helnöjd.
(Mitt inlägg ovan där jag beklagade mig över gultoning tar jag tillbaka. Det är en nyansskillnad som syns om man letar efter det)
Jag har "switchat" pga att jag skaffat en videokamera och vill börja redigera lite mer än vad jag gjort tidigare.
Har läst en kurs i radio och tv tidigare och då använde vi mac så jag tänkte ge det en chans nu efter 14 år med PC. Så nu har jag lämnat den mörka sidan och gått med den ljusa *trust your feelings, let go (of PC)* (Obi-Wan)
Ok jag får erkänna att jag har en GROV teknik böjelse!
i dag så kom jag över ett parti med HP bärbara datorer,och det va nog 6 månader sedan jag hade en enda PC igång,och sedan dess har jag skaffat 6macar,men nu så HAJJAR jag 0% av XP som jag såg som lätt innan min övergång till mac,va fan ska man behöva vara ett geni för att änns få igång WiFi på WIN-XP,jag hade en Linux fore dumies (inc LIVE CD) och det va snyggare men var är logiken??
jag ville använda mina nya burkar till att hålla liv i min cowon D2,men nu efter 5timmar har jag insätt att det blir ingen mer WIN burk för mig!
när man går in på HPs driv sida så blir man ju illamående VA FAN hur mycket jävla drivrutiner måste man själv instalera för att få en sketen PC att funka!
var är uppdatera????
SUUUUCK jag va bara tvungen att få ur mig detta!
Ok jag får erkänna att jag har en GROV teknik böjelse!
i dag så kom jag över ett parti med HP bärbara datorer,och det va nog 6 månader sedan jag hade en enda PC igång,och sedan dess har jag skaffat 6macar,men nu så HAJJAR jag 0% av XP som jag såg som lätt innan min övergång till mac,va fan ska man behöva vara ett geni för att änns få igång WiFi på WIN-XP,jag hade en Linux fore dumies (inc LIVE CD) och det va snyggare men var är logiken??
jag ville använda mina nya burkar till att hålla liv i min cowon D2,men nu efter 5timmar har jag insätt att det blir ingen mer WIN burk för mig!
när man går in på HPs driv sida så blir man ju illamående VA FAN hur mycket jävla drivrutiner måste man själv instalera för att få en sketen PC att funka!
var är uppdatera????
SUUUUCK jag va bara tvungen att få ur mig detta!
helt of topic nu men... det är du som satt käpparna i hjulet för mig att använda mitt önskvärda nickname här på forumet
Det är väldigt ofta känslor inbalndade i datorvärlden, oftare än man kan tro.
Ibland vill man bara få ur sig en massa svart klägg
Det är lite som motorcyklar - men där finsn det så många märken och stilar...
Enkelt är det så att det du tycker är apcoolt tycker jag är urtöntigt och
tvärtom...
Det är alltid 95% hjärta inlandat när man köper en hoj - och 5% hjärna
Ibland blir det 95% känsla, 5% förnuft även i datorer. ...
Välkomna ombord pöjkar och töser.
Som vi säger hemma; Kör vackert i hamna !
Har raderat några offtopic-inlägg.
1. Motorcyklar kan ni diskutera någon annanstans.
2. Personangrepp vill vi inte ha, varken här eller någon annanstans.
/Mod
hej. jag är en switcher.
min hp laptop blev långsammare, varmare och mer högljudd för var dag som gick, och i julas, efter två år med den, fick jag nog. jag insåg att mac var bättre på allt och började vänta på mbp-uppdateringen som enligt rykten på nätet skulle komma snart. det tog några månader men nu sitter jag här med min mbp 13" low end och är mycket nöjd!
hejdå pc
Hej, jag heter Lisa och jag har alltid varit avundsjuk på er.
Min familj har aldrig haft råd med särskilt fräsiga datorer, så jag har alltid tragglat på med halvdana PC-datorer lite motvilligt sådär. Det blev inte bättre av att jag dessutom alltid använt mina datorer till bildredigering och multimedia (dock ej spel), så ni kan tänka att jag skickade både en och två hungriga blickar åt mina macanvändarvänners håll under de, eh, tretton år som jag varit stadigt nere i PC-träsket.
Sedan jag startade min lilla firma har jag mer och mer funderat på att göra slag i saken och gå över till Den Andra Sidan, men pengarna har alltid varit problemet, och varje gång har jag fått backa ner och nöja mig med någon dyster windowsdator. När senaste laptopen började strejka bestämde jag mig för att det fick vara nog.
I fredags beställde jag min första mac (MBP15'' i7) och ojojoj vad det känns spännande. Jag har aldrig införskaffat något så extravagant tidigare och går nu runt i ett slags konstant lyckorus.
Har redan lurkat här på forumet i tre veckor, suttit i kulisserna och räknat ner till nya macbook pro-släppet. Men nu är det dags att komma ut i ljuset! Jag är jättenyfiken och vill lära mig massor. Var snäll mot mig!