- Jånte
- Medlem ●
- Lund
Någon som har en ny iMac kan ju kolla - utifrån de tre sista tecknen i serienummet - hur denna modells produktion sett ut denna veckan, som jämförelse.
Edit:
Kollade själv. Inte heller iMacarnas registreringsnummer för vecka 14 (=denna vecka) har börjat komma, så kanske inte ska lägga allt för stor vikt vid att macbook pronas dito ännu inte har det. Men om "W80140015PC" börjar dyka upp som ett giltigt serienummer utan att "W801400164C" blir giltigt, kan något vara i görningen.
Någon som har en ny iMac kan ju kolla - utifrån de tre sista tecknen i serienummet - hur denna modells produktion sett ut denna veckan, som jämförelse.
Edit:
Kollade själv. Inte heller iMacarnas registreringsnummer för vecka 14 (=denna vecka) har börjat komma, så kanske inte ska lägga allt för stor vikt vid att macbook pronas dito ännu inte har det. Men om "W80140015PC" börjar dyka upp som ett giltigt serienummer utan att "W801400164C" blir giltigt, kan något vara i görningen.
Tydligen produceras MacBook Prona fortfarande då 106 st serienummer för 2,8GHz-modellen producerade v14 (=denna vecka) nu verifieras.
Tydligen produceras MacBook Prona fortfarande då 106 st serienummer för 2,8GHz-modellen producerade v14 (=denna vecka) nu verifieras.
Produktionen fortsätter... nu uppe i 208 st 2,8 GHz-are denna veckan...
Apples serienummer innehåller information om fabrik, tillverkningsår, tillverkningsvecka, produktionsnummer den aktuella veckan, samt modellbeteckning.
Genom att skapa ett hypotetiskt serienummer för en MBP, producerad denna veckan, och sedan köra serienumret mot https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do kan man se vilka serienummer som registrerats som giltiga av Apple.
Serienumret W801406464C står för
W8 - tillverkad i Shanghai
0 - tillverkad 2010
14 - tillverkad v. 14 (= v13)
064 - produktionsnummer 208 (001 = 1, 00A= 10, 010 = 34)
64C - MacBook Pro 15" 2,8 GHz
Apple godtar detta serienummer, men inte motsvarande fast med produktionsnummer 065 (dvs 209), vilket gör att man kan sluta sig till att det hittills denna veckan producerats 208 st MBP 2.8GHz.
vilket gör att man kan sluta sig till att det hittills denna veckan producerats 208 st MBP 2.8GHz.
Det här måste väl ändå betyda att släppet ligger ganska långt fram..? Hur motiverar man annars ovan uppgifter?
Apples serienummer innehåller information om fabrik, tillverkningsår, tillverkningsvecka, produktionsnummer den aktuella veckan, samt modellbeteckning.
Genom att skapa ett hypotetiskt serienummer för en MBP, producerad denna veckan, och sedan köra serienumret mot https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do kan man se vilka serienummer som registrerats som giltiga av Apple.
Serienumret W801406464C står för
W8 - tillverkad i Shanghai
0 - tillverkad 2010
14 - tillverkad v. 14 (= v13)
064 - produktionsnummer 208 (001 = 1, 00A= 10, 010 = 34)
64C - MacBook Pro 15" 2,8 GHz
Apple godtar detta serienummer, men inte motsvarande fast med produktionsnummer 065 (dvs 209), vilket gör att man kan sluta sig till att det hittills denna veckan producerats 208 st MBP 2.8GHz.
När jag gick in på hemsidan så fick jag bara info om att min mac mini var ok. men ingen info om när den var producerad datum, vecka, m.m.
När jag gick in på hemsidan så fick jag bara info om att min mac mini var ok. men ingen info om när den var producerad datum, vecka, m.m.
Vem har sagt att Apple skulle skylta med den informationen? Om du kollar en sida tillbaka i tråden finns det länk för att avkoda ditt serienummer. Även denna sida funkar bra till det: Klantenservice: Serienummers (men tar fel på decennium...)
ag tror inte att man ska ta det låga tillverkningstalet så allvarligt, om det var en ny/uppdaterad MBP på gång t.ex nu på tisdag så borde väl tillverkningen helt stoppas. Man saktar nog inte bara ner produktionen.
Skulle också tro det. Liten produktion kan ju mycket väl vara anpassning till lägre efterfrågan (mycket möjligt som en följd av att många som tänkt köpa sig en 15" MBP avvaktar nya modeller).
Jo, och man skulle ju kunna resonera att det är bra att få ut MBP-uppdateringen nu innan nästa vecka då alla lär prata om iPad då den finns att köpa. Men det saknas fortfarande bra sista-minuten-rykten... jag ska nog ändå hålla koll på Apple Store efter lunch...
Jo, och man skulle ju kunna resonera att det är bra att få ut MBP-uppdateringen nu innan nästa vecka då alla lär prata om iPad då den finns att köpa. Men det saknas fortfarande bra sista-minuten-rykten... jag ska nog ändå hålla koll på Apple Store efter lunch...
Exakt vad för rykten är det man förväntar sig? Om själva släppet eller info om prestanda? Jag menar vi har ju fått ta del av en hel del rykten - men under en väldigt lång tid.. Det som i vanliga fall brukar komma i "sista minuten" kanske kom för 1-2 månader sedan..
Låter kanske lite luddigt, men försöker bara hitta anledningar till att det kanske ändå är dags idag
I och för sig så har väl Apple nu ögonen på sig mer än någonsin inför en MPB-uppdatering.. vilket borde leda till ännu fler rykten..
Exakt vad för rykten är det man förväntar sig? Om själva släppet eller info om prestanda? Jag menar vi har ju fått ta del av en hel del rykten - men under en väldigt lång tid.. Det som i vanliga fall brukar komma i "sista minuten" kanske kom för 1-2 månader sedan..
Det brukar vara så att när det bara är en dag kvar, eller rent av samma dag, så har Apple dragit igång en sådan apparat att det involverar så många människor att det ofrånkomligen läcker.
Ett exempel från i höstas:
Den 19 oktober 2009:
Rumors of New Apple Hardware Tomorrow Swirling - Mac Rumors
Senare den 20 oktober 2009:
Rumored Product Introductions Today: Mac Minis, iMac, AirPort, Time Capsules? [Updated] - Mac Rumors
BusinessWeek Details Apple Hardware Updates - Mac Rumors
Och mycket riktigt lanserades kort därefter samma dag:
MacBook Updated with LED Display, Multi-Touch, 7 Hour Battery - Mac Rumors
Apple Updates Mac Mini and Adds Server Option - Mac Rumors
Apple Introduces Magic Mouse - A Multi-Touch Mouse - Mac Rumors
Apple Releases Updated iMac Models With 21.5- and 27-Inch LED Screens - Mac Rumors
Apple Introduces New Aluminum Remote, Improves Performance on AirPort Extreme and Time Capsule - Mac Rumors
Detta var ju en rätt omfattande uppdatering från Apple så den var mera trolig att läcka, men principen är densamma och gräver man kan man hitta fler exempel.
Det brukar vara så att när det bara är en dag kvar, eller rent av samma dag, så har Apple dragit igång en sådan apparat att det involverar så många människor att det ofrånkomligen läcker.
Jo, det är klart.. Antar att det är väl snålt med rykten idag..
det får helt enkelt bli så att man köper denna versionen som finns på applestore nu...... den e snart ett år gammla hårdvara i den för priset av ny hårdvara, men vad fan kan man göra, det finns ju inget alternativ på dator så.
svider bara i snik-tarmen....
det får helt enkelt bli så att man köper denna versionen som finns på applestore nu...... den e snart ett år gammla hårdvara i den för priset av ny hårdvara, men vad fan kan man göra, det finns ju inget alternativ på dator så.
svider bara i snik-tarmen....
Köpte ny för 2-3 veckor sen! Hur nöjd som helst
MBP 17" i standardutförande, hade MBP 15" 2,2 4gb ram 128mb grafik och iMac 2,8 24" 4gb ram och 256mb grafik..
Jag satsar hälften av mina leksakspengar att det kommer nya Macbook Pro den 6:e eller 13:e April.
Vem är på ?
på en till synes oseriös hopplockad och dyslektisk sajt... MBP 2010 and Cheap Refurbished Unibody Macbook Pro ...men det var lika obehagligt ändå
på en till synes oseriös hopplockad och dyslektisk sajt... MBP 2010 and Cheap Refurbished Unibody Macbook Pro ...men det var lika obehagligt ändå
Ja, det där skulle jag inte lägga så stor vikt vid du...