Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Tjena,
Jag skulle behöva ett tips på något bra program för att optimera bilder, gärna flera i ett svep. Primärt vill jag bara minska data storleken på filerna, dvs minska kvaliteten på bilderna.
Sen vore de toppen om de gick att ändra namn och filändelse på flera bilder i ett svep.
Graphic Converter klarar av allt du behöver (batch-konvertering, ändring av namn osv) och mer därtill. Även värt att ha i bakfickan för de allra mest udda filformaten man kan träffa på, liksom för att öppna skadade bildfiler som alla andra program vägrar att ens försöka öppna. Lite knöligt interface dock.
Med Automator kan du utföra tidskrävande, repetitiva arbetsuppgifter snabbt, effektivt och enkelt. Automator kräver ingen komplex programmering eller skriptredigering för att automatisera arbetsuppgifter. Programmet bygger istället på att du sätter samman enkla steg till en komplex arbetsuppgift genom att dra åtgärderna till ett arbetsflöde i Automator. Automator innehåller ett bibliotek med hundratals åtgärder. Med den nya ”Se mig utföra”-åtgärden kan du spela in en åtgärd du utför – som att trycka på en knapp eller styra ett program utan inbyggt stöd för Automator – och spela upp den som en åtgärd i ett arbetsflöde.