Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig WLAN mottagning?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har någon sett något om följande problem som får användare att rasa över hela USA (enligt AB)?
Kritik mot iPad efter succéförsäljning | Pryl | Aftonbladet

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-06 14:07

den ska (enligt vissa am. forum) tappa kontakten till routern om signalen är dålig... vilket mig är väldigt logiskt...

Min hoj stannar när bensinen är slut också

Ursprungligen av Corpze:

den ska (enligt vissa am. forum) tappa kontakten till routern om signalen är dålig... vilket mig är väldigt logiskt...

Jo, så brukar det funka på min Macbook också.

Frågan är ju om mottagningen är mycket sämre jämfört med andra grejer.

Någon påstod att antennen i iPad var för kort. Om det är sant så borde alla ha samma problem, men flera användare säger att de inte har märkt något, så då borde vara ett mjukvarurelaterat problem, som fixas i framtida systemuppdateringar för iPad.

Hittar inte källan, men skall försöka hitta det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 17:53

Sannolikt ligger problemet i mjukvaran. Vad jag förstod av iFixit's isärplockning av iPad så använder den samma typ av wifi-antenn som finns i iMac.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-07 19:13

Det koolaste är ett förslag att stänga av WiFi och fortsätta att använda "cellular data connection" mao 3G. Som ju inte finns att köpa ännu. Bravo!

Det finns en god dos patetik både hos sensationslystna rubriksättare och i appleprylentusiasternas försvarsreflexer.

Och Apple har väl inte direkt bekräftat att det skulle vara något fel på iPad. Det är mest generella tips vid dålig WiFi-signal, som att kolla att routerkontakten sitter i, gå närmare routern etc. Förhoppningsvis kan det rättas till med en firmwareuppdatering. Men jag skulle tippa på kvalitetsproblem, liksom för flera andra Apple-modeller de senaste åren. Prototyper och de första demoexen byggs med omsorg, vid full prodoktion slarvas det mer och kontrollerna hinns inte med på samma sätt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast om jag läser rätt, så är det där nyheter från E24, vilket ju ändå är en viss skillnad.

Första klippet är rubriken från AB som länkar vidare till E24. Jag vet inte hur deras samarbete formellt sett är upplagt men AB länkar vidare till redaktionellt material i E24. Jag går själv aldrig in på E24 direkt utan hamnar alltid där via AB.

Och jag kan väl bara säga att även om E24 ska utläsas som Ekonomi24 så är det en stor skillnad mellan DI och E24... Det känns ungefär som mellan DN och AB:)

Annars så håller jag med om att debatten är på väg att spåra ut...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-08 10:31

Klart att AB sätter sina rubriker för att sälja, det är en sensationstidning och lever på lösnummer. En bättre rubrik hade kanske varit, "Nätproblem för Apples iPad" eller så, för något fiasko handlar det knappast om, eller?

Om ägarna till E24 http://www.resume.se/nyheter/2006/10/23/n24-byter-namn-blir-e24/index.xml

Och huvudägaren http://schibsted.com/

Men vilka fakta? Som jag förstått det (utan att läsa AB) så har en del (alltså inte alla 500 000 iPad ägare utan kanske några hundra) problem med wifi. Det som Apple gjort är att skriva generella tips till dom. Detta gör man alltid som support. Ring 90200 (Telias support) så kommer ni få höra samma saker. Betyder det att Telia bekräftar att iPad har wifi problem också?

Sedan att kala de som jobbar på AB för idioter är lite väl långt att gå, men de artiklar som finns i AB är oftast inte grundade på väldigt mycket fakta utan små snuttar som blåses upp istället. Och jag har läst AB förut från och till då jag har haft släktingar som köpt tidningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 11:31

Min wifi på iPaden fungerar iaf helt perfekt! (för att återgå till ämnet).

Har inga problem alls med detta.

Min fungerar perfekt i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 20:31

Samma här, kör mot DIR-655 konfigurerad för 802.11G. Slår jag om till G+N går det dock lite sämre

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-11 20:55

Nu har jag rensat tråden från en hel del trams som inte tillför någonting i diskussionen.
Vill ni fortsätta diskutera aftonbladets sätt att skriva artiklar så föreslår jag att ni P.M:ar varandra eller skapar en ny tråd under Loungen då detta inte har någonting med Mac att göra generellt sett).

Denna tråd handlar alltså om problem med wlan i iPad.

/Kainen
-Admin

Senast redigerat 2010-04-11 22:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-11 22:24

Min funkar hur bra som helst!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-12 18:50

Även min fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-12 19:11

Jag tycker att iPad känns mycket snabbare än iPhone trots att jag använder samma wifi. Konstigt.
Jag kollade med "Bredbandskollen" och visst var det skillnad. Stor skillnad!

iPad. Skicka 14 Mbit/sek, ta emot 22 Mbit/sek
iPhone. Skicka 0,3 Mbit/sek, ta emot 3 Mbit/sek

Hur kan det här komma sig?

Ursprungligen av Eva:

Jag tycker att iPad känns mycket snabbare än iPhone trots att jag använder samma wifi. Konstigt.
Jag kollade med "Bredbandskollen" och visst var det skillnad. Stor skillnad!

iPad. Skicka 14 Mbit/sek, ta emot 22 Mbit/sek
iPhone. Skicka 0,3 Mbit/sek, ta emot 3 Mbit/sek

Hur kan det här komma sig?

iPad har 11n medan iPhone bara har 11g, det kan vara en av förklaringarna.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2010-04-13 06:55
Ursprungligen av Eva:

Jag tycker att iPad känns mycket snabbare än iPhone trots att jag använder samma wifi. Konstigt.
Jag kollade med "Bredbandskollen" och visst var det skillnad. Stor skillnad!

iPad. Skicka 14 Mbit/sek, ta emot 22 Mbit/sek
iPhone. Skicka 0,3 Mbit/sek, ta emot 3 Mbit/sek

Hur kan det här komma sig?

Hastigheten för din iPhone är misstänkt likt hastigheten du skulle få om telefonen utnyttjar sin 3G-uppkoppling. Min teori är att telefonen luras lite och faktiskt använder 3G-nätet men kanske ändå ändå indikerar att wifi används? Det låter långsökt men hastigheten är för lik 3G och jag har inte hört några andra fall där iPhone skulle vara långsammare än någon annan wifi-enhet.

/Krister

Ursprungligen av BlackSmp:

Har någon sett något om följande problem som får användare att rasa över hela USA (enligt AB)?
Kritik mot iPad efter succéförsäljning | Pryl | Aftonbladet

Finns att läsa om problemet på Apples form där användare med problem uttrycker sitt missnöje och ber om hjälp.

Apple - Support - Discussions - Wi-Fi

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-16 15:16

Igår visade sig iPadens wireless från sin sämre sida. Jag befann mig på kontoret där WLANet distribueras via 40 routers med samma SSID, den vanligaste lösningen. Att behålla uppkopplingen på iPaden någon längre stund var helt omöjligt medan iPhone och laptop inte drabbades alls

Ursprungligen av FreddeB:

Igår visade sig iPadens wireless från sin sämre sida. Jag befann mig på kontoret där WLANet distribueras via 40 routers med samma SSID, den vanligaste lösningen. Att behålla uppkopplingen på iPaden någon längre stund var helt omöjligt medan iPhone och laptop inte drabbades alls

Idéer om vad det beror på?

Jag noterar på skolans trådlösa nätverk att iPhonen tappar kontakten ibland, man får starta om Wifi i mobilen ibland. Det bådar ju inte gott för när man sitter med en iPad i klassrummet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-18 17:17
Ursprungligen av FreddeB:

Igår visade sig iPadens wireless från sin sämre sida. Jag befann mig på kontoret där WLANet distribueras via 40 routers med samma SSID, den vanligaste lösningen. Att behålla uppkopplingen på iPaden någon längre stund var helt omöjligt medan iPhone och laptop inte drabbades alls

iPad: Does not automatically rejoin known Wi-Fi networks
Apple - Support - Discussions - Wi-Fi: Answers to Frequently Asked Questions

Har du provat dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 20:56

Tack för summering Frazze, jag ska testa detta nästa gång jag är på kontoret

Princetonuniversitetet har problem med iPad i sitt nätverk:

KnowledgeBase - Office of Information Technology

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-16 19:59

Inga problem hemma mot min Airport Extreme men jag har extremt dålig mottagning på jobbet där vi har en gammal 3Com-router...har samma problem med min iPhone...

Senast redigerat 2010-04-19 08:18

Inga problems här med en Airport Extreme + Time Capsule som extender.

Jag har upplevt att när iPaden ligger plant på ett bord så blir det klart sämre mottagning än om jag håller den upp, någon annan som upplevt samma sak?

(Jag har även upplevt problem från ett flertal macar som rör wifi där man måste slå på och av AirPort fler gånger, ibland undrar jag hur kvalitén är på Apples wifi-teknik och/eller mjukvara.)

Bevaka tråden