Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckla apps på ipad?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyssnade på macbreak-weekly förut och då pratade dom om argumentet att en plattform kan bara överleva om man kan skapa för den, på den.

Så då började jag tänka på vad som krävs för att skriva lite C eller liknande på en ipad. Textredigerare finns ju redan, så det är väl inget problem med att skriva koden på ipaden? (Vill man ha ett externt tangentbord så kan man få det också)

Så det enda som behövs är väl en kompilator för att man ska kunna skippa macarna för ipaden?

Jag vill också tillägga att jag själv inte vill skippa macarna, men ur ett tanke-experimentistisk perspektiv så är det väl bara en app (kompilator) som behövs för att få det att funka?

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-14 12:30

Går ju inte att utveckla för iPhone / Touch på dessa heller.

Jag tror inte på det där argumentet för övrigt.

Men att det skulle gå om Apple tillåter det, tjaa varför inte?

Är inte framgången för iPhone/iPad ett bevis på att den teorin inte stämmer?

Spelkonsollerna är ännu ett exempel på teorins begränsningar.

Som sagt, det finns nog inga oöverkomliga hinder, bara ett gäng praktiska problem och ovilja från Apples sida.

Ursprungligen av Hagelin:

Spelkonsollerna är ännu ett exempel på teorins begränsningar.

Som sagt, det finns nog inga oöverkomliga hinder, bara ett gäng praktiska problem och ovilja från Apples sida.

Fast spelkonsollerna kommer väl inte ersätta datorer? Medan det finns folk som tror/hoppas/"är rädda för" att iPad och dess gelikar kommer revolutionera datoranvändadet och vi kommer inte använda våra nuvarande datorer mer.

Ipad kommer inte att ersätta alla andra datorer - det förstår man om man ser HD-video och 4D-animationer i produktion Ipad kommer dock att ta några marknadsandelar från t.ex. Macbook. Men i stort så har vi en ny aktt på gården - en manick till i hemmen.

Bilen SMART har ju inte ersatt lastbilarna heller.

Ursprungligen av poseidon84:

Fast spelkonsollerna kommer väl inte ersätta datorer? Medan det finns folk som tror/hoppas/"är rädda för" att iPad och dess gelikar kommer revolutionera datoranvändadet och vi kommer inte använda våra nuvarande datorer mer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ipad kommer inte att ersätta alla andra datorer - det förstår man om man ser HD-video och 4D-animationer i produktion Ipad kommer dock att ta några marknadsandelar från t.ex. Macbook. Men i stort så har vi en ny aktt på gården - en manick till i hemmen.

Bilen SMART har ju inte ersatt lastbilarna heller.

Nej, men bilen SMART har ersatt andra småbilar som inte fyllde funktionen lika bra Visserligen inte ersatt dom fullt ut...

Innan persondatorerna kom så hade vi gigantiska datorer som gjorde saker, idag så har vi persondatorer och dessa gigantiska datorer som gör saker. Jag anar en framtid där de flesta hemmen har ipads/iphone/ipodtouch men där synking sker med servrar (förhoppningsvis får man ha en egen liten server hemma om man vill) medan det som vi idag kallar persondatorer är något som bara de som verkligen behöver all den kraften använder.

Och gillar idén som kom upp här om ett clickandplay liknande programmeringsinterface för enklare apps

Det hade varit rätt nice att kunna ha Xcode på en iPad. Fast det känns fel på något sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 23:00

iPad kommer inte att ersätta datorer. Datorer kommer att finnas kvar, och användas bland annat för programvaru-utveckling. Det gör man hellre på en dator än en iPad.

Däremot behöver de flesta människor ingen dator.
Vill man spela spel, lyssna på musik, kolla film, maila, surfa, etc, så är en iPad bättre för de flesta vanliga människor (de som inte har datorer eller teknik som hobby).
(Eller kommer att bli om någon version...)

Med tanke på hur annorlunda konsumtion är på iPad så borde även produktionen vara det. Traditionell datorprogrammering är lika dåligt lämpad för iPaden som traditionella datorprogram. Med tanke på att man inte får göra programskaparprogram under iPhone OS så får det mao bli webbaserat. Dessutom behöver man inte kunna göra allt i det, det räcker med intervallet från ett kalkylark i Numbers/Office online/Google docs till att det är värt att lägga 99$ och tid för att få det gjort.

Så frågan är inte hur man skriver/kompilerar kod, utan hur man slipper det.

Ursprungligen av irrelogical:

Så frågan är inte hur man skriver/kompilerar kod, utan hur man slipper det.

Du är inne på ett intressant spår där, irrelogical. Något i stil med QuartzComposer, visuell programmering, kanske borde ligga mer i rätt riktning. Fast då måste verktyget tänkas genom flera gånger innan man kan göra något vettigt i det och många kommer att sparka bakut bara för att det är annorlunda. Precis som vanligt.

Ytterst intressant tanke!

Jag tror dock personligen inte att plattformens överlevnad hänger på att man "måste" kunna skapa program på plattformen i fråga. Inte ännu. Steget dit kan komma att ske, men längs vägen lär vi behöva omvärdera vad det är att skapa program och hur vi arbetar för att skapa dem. Någonstans på Apple ligger säkert ett dokument med en roadmap till "framtiden" och i den finns antagligen med att man ska kunna skappa apps på iPad/iPhone/iWhatever, precis som vi idag kan på en Mac. Allt inom sin tid och när Apple tror att de och vi är redo för nästa stora steg.

Ren spekulation från min sida, såklart.

Just Quartz composer och liknande system (Pure Data, max/msp, etc) lämpar sig väldigt väl för grafik/ljud, där man kontinuerligt utvärderar samma variabler och producerar en och samma typ och mängd utav innehåll. Så fort man går ifrån det så blir det lätt krångligt och omständigt att jobba på det sättet.

Fast i en del fall är det arbetssättet väldigt användbart, och går säkert att använda i kombination med andra. Om man i en applikation behöver en del som t ex filtrerar poster i en databas så kan kolla på t ex Yahoo pipes. Där används just det tänket, och det passar bra.

Så jag tror mer på en kombination. En hybrid av t ex gamla HyperCard och QC/Pipes skulle kunna vara fullt användbar på iPaden. Med största sannolikhet så skulle allt vara JavaScript-baserat, vilket ger ännu större möjligheter om man vill få lite skit under naglarna. (och står ut med tangentbordet, eller har ett separat)

Jag själv skulle t ex använda ett sådant system för att bygga ett enkelt inventariesystem på jobbet, där vi just nu kör Google Docs. Kombinerar man ihop den inbyggda SQLite-databasen med möjlighet att synka mot en server så skulle man kunna göra riktigt coola saker.

För att inte tala om hur coolt det är med applikationer som funkar på i stort sett alla plattformar som kan köra en webbläsare.

Ursprungligen av irrelogical:

Så jag tror mer på en kombination. En hybrid av t ex gamla HyperCard och QC/Pipes skulle kunna vara fullt användbar på iPaden. Med största sannolikhet så skulle allt vara JavaScript-baserat, vilket ger ännu större möjligheter om man vill få lite skit under naglarna. (och står ut med tangentbordet, eller har ett separat)

Det där lät mycket intressant! Även om det skulle vara JavaScript-baserat så kan man ju skapa relativt kraftfulla applikationer, rent teoretiskt alltså. Frågan är kanske vad Apple skulle tycka om en sådan utvecklingsmiljö, eller vad man vill kalla det för.

Grejen är den att Apple inte behöver tycka något alls, iom att man kör allt via webbläsaren. Iom att Safari i iPhone OS är så kompetent så kan man skapa applikationer som även är tillgängliga när man är offline. Dessutom har Apple inofficiella JS-bibliotek för att få dom applikationerna att se ut och bete sig som vanliga applikationer. Om/när dom släpps med officiellt stöd så kommer vi nog att få se en hel del spännande.

Ah, tänkte lite instängt där med "riktig" applikation via appstore. Men när du säger webapp blir det en annan bild. Friheten har ju funnits där sen iPhone släpptes 2007 och med biblioteken du nämner kan man ju få riktigt bra UI.

Jag håller med om att det kan bli riktigt spännande, väldigt snart!

1
Bevaka tråden