Jag har hört din fråga, och du har fått svar från Tangen, men jag skulle faktiskt vilja uppmana dig att fundera över själva utgångspunkten.
Det är inte bara det att de flesta mallar du kommer hitta är anpassade efter amerikansk design, amerikansk typografi (vilket skiljer sig mer än man kan tro från svensk) amerikanska mått, dimensioner etc. etc., utan det är också det att du ska skicka den som PDF som gör att det kanske vore bättre att tänka en gång till:
Det som är bra design på papper är dålig design på skärm, t.ex. kommer läsaren att vara tvungen att scrolla upp/ner och zooma in/ut på ett sätt som gör läsupplevelsen sämre.
Om man kan så är det bättre att designa för bildskärm på en gång och tänka att eventuella utskriftsmöjligheter kommer i andra hand (vilket jag tror är hur det faktiskt funkar för digitalt distribuerade tidningar)
Gör man så har man också guldläge att exportera tidningen till Flash-format och då slippa undan distribution av filer, och istället distribuera bara en länk till Flash-filen som man kan lägga på en server. Det är naturligtvis inte nödvändigt, men ett bra alternativ för digitala tidningar.