Jag köpte min iPhone 3G på släppdagen här i Sverige. Jag hoppade över 3GS då jag inte tyckte det var en tillräckligt stor uppdatering. Till sommaren blir det givetvis dags för en ny. Så kort tid som jag haft min 3G har jag aldrig haft en mobil tidigare. Faktum är att min iPhone är den tredje mobilen jag äger.
Den första jag köpte var en Nokia som var en av de första med färgskärm och polyfona-ringsignaler. Den andra jag köpte hade bättre färgskärm, kamera, MP3-spelare och radio. Även den en Nokia. Sen kom det mängder med "smarta" telefoner som inte var ett dugg lockande. Istället för att bli enklare och snabbare blev de mer komplicerade, långsammare och svårare att använda. Tror jag satt med min Nokia i 4-5 år innan Apple lanserade sin första iPhone (den utan 3G) så året efter slog jag naturligtvis till. Äntligen kom luren som var värd namnet "smart telefon".
Min iPhone har inte haft extra skal eller någon skyddsfilm på rutan, men jag är ganska noga med att lägga den i fickan utan något annat i samma ficka. Baksidan är ganska full av mikrorepor. Rutan på framsidan har en mikrorepa som är en halv cm lång. Denna döljs dock av fickavtryck och kan bara ses om telefonen är nyputsad och hålls i en viss vinkel.
De enda ålderstecknen jag kan se är lite smuts mellan glaset och skärmen samt att plasten möjligen glipar lite vid kromlisten på långsidorna. Fortsätter man hantera telefonen likadant i framtiden kan jag inte se hur den någonsin skulle kunna tänkas gå sönder. Är det något Apple kan så är det byggkvalitet.