Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge har du haft din iPhone?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-20 09:34

Jag ber om ursäkt om det redan finns en sådan här tråd, men jag har gjort mitt bästa för att leta igenom forumet.

Till saken. När man läser på 99 så inser man att det finns ett flertal som lyckats misshandla sin iPhone ganska rejält utan att den verkar lida för mycket. T.ex. denna tråd (http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/276757-koerde-min-iphone-3gs-i-tvaettmaskinen.html), själv vet jag en person som lyckats totaldränka sin iPhone 3G tre gånger men den fungerar fortfarande även om skärmen inte är helt sig själv längre.

Är det så att iPhonen är en ovanligt tålig telefon? Personligen brukar jag måsta byta telefon efter ca 20 månader för att någon joystick eller annan del börjat krångla. Min iPhone 3G är ännu ganska ung, men hur ser det ut för er andra, hur länge kan man räkna med att en iPhone håller? Detta är givetvis väldigt individuellt, men om ni uppskattar medellivslängden på era gamla telefoner och jämför med iPhonen hur ser det ut då?

(Ev. kanske man kan göra en omröstning om det?)

Nu har jag bara haft två iPhone, först en iPhone 3G och nu en 3GS, men jag sålde inte 3G:n för att den började fungera dåligt eller blev sliten, jag ville bara ha den nyare modellen.

Om man jämför med mina tidigare telefoner så har de i princip känts utslitna efter ett år. Repig display, damm överallt, dåligt fungerande knappar, m m. Min 3G kändes i princip ny när jag sålde den. Några svaga repor på plasten på baksidan.

3G-modellen var vit, min nuvarande 3GS är svart. I efterhand känns det i princip som att den vita höll sig snyggare än den svarta har gjort, men det är bara en personlig reflektion.

Jag och några vänner satt faktiskt och diskuterade detta häromdagen, det är Otroligt sällan vi hört talas om att någons iPhone gått sönder. Måååånga av våra vänner har iPhone så tror vi kom fram till att det var typ 1 på hundra som hade gått sönder.

Så ja iPhone är tålig. MEN en iPhones tålighet handlar ju endast om vems hand den ligger i.

min iphone 3g som jag hade innan har åkt i både golvet och asfalten många gånger utan att gå sönder.
Jag anser det vara min mest hållbara telefon jag ägt.

Numera har jag en Nexus One som jag inte tror är lika hållbar, men när det gäller mjukvaran och batteritiden är den mkt bättre än min gamla iphone.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-20 10:21

Har haft min 3G i snart två år och om man bortser från sprucken plast vilket ju är ett känt problem så har den klarat slit och släng bra...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-20 10:30

Jag köpte min iPhone 3G strax efter att den släpptes här i Sverige (Augusti 2008) och den har hållit mycket bra sedan dess även fast den varit ute på några flygturer med tillhörande krascher i marken.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-04-20 10:37

Jag köpte min iPhone 3G på släppdagen här i Sverige. Jag hoppade över 3GS då jag inte tyckte det var en tillräckligt stor uppdatering. Till sommaren blir det givetvis dags för en ny. Så kort tid som jag haft min 3G har jag aldrig haft en mobil tidigare. Faktum är att min iPhone är den tredje mobilen jag äger.

Den första jag köpte var en Nokia som var en av de första med färgskärm och polyfona-ringsignaler. Den andra jag köpte hade bättre färgskärm, kamera, MP3-spelare och radio. Även den en Nokia. Sen kom det mängder med "smarta" telefoner som inte var ett dugg lockande. Istället för att bli enklare och snabbare blev de mer komplicerade, långsammare och svårare att använda. Tror jag satt med min Nokia i 4-5 år innan Apple lanserade sin första iPhone (den utan 3G) så året efter slog jag naturligtvis till. Äntligen kom luren som var värd namnet "smart telefon".

Min iPhone har inte haft extra skal eller någon skyddsfilm på rutan, men jag är ganska noga med att lägga den i fickan utan något annat i samma ficka. Baksidan är ganska full av mikrorepor. Rutan på framsidan har en mikrorepa som är en halv cm lång. Denna döljs dock av fickavtryck och kan bara ses om telefonen är nyputsad och hålls i en viss vinkel.

De enda ålderstecknen jag kan se är lite smuts mellan glaset och skärmen samt att plasten möjligen glipar lite vid kromlisten på långsidorna. Fortsätter man hantera telefonen likadant i framtiden kan jag inte se hur den någonsin skulle kunna tänkas gå sönder. Är det något Apple kan så är det byggkvalitet.

  • Medlem
  • 2010-04-20 12:16

iPhone 3G köpt morgonen 12 juli 2008 (det var väl det datumet den släpptes). Asfaltstudsar och betongskrap till trots fungerar allt finfint! Glaset är prima utan att skydd har använts. Jag har tidigare sagt att jag köper ingen ny förrän den går sönder (kan ta flera år till) eller att det kommer en med kamera på displaysidan (vill ha videochat — har många döva vänner).

Om den hittade prototypens funktioner återfinns i den kommande luren verkar det bli ett köp i sommar, men då inte på grund av att min iPhone gick sönder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 17:29

Haft en 3G sedan releasedagen fram tills 3GS släpptes och köpte då en sådan.

Enda problemet jag har haft är att min 3GS har de "klassiska" sprickorna vid skruvarna m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 20:48

2G inköpt hösten 2007. Funkar utmärkt och har bra batteritid. Jag har aldrig haft en telefon så länge förut, brukade byta åtminstone en gång om året. Iofs har jag ju fått en "ny" telefon 2 ggr under den här tiden iom OS 2.0 och 3.0

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-21 09:27

Har haft min sedan den släpptes i Sverige (juli 2008) och jag har aldrig haft några problem. Det är den absolut bästa mobil jag någonsin haft. Mina gamla SonyEricsson (och före det Ericsson) tjafsade jämt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-21 09:55

Köpte en 3GS i höstas och den tappades i marken efter två veckor, skärmen sprack så jag fick ut en ny på försäkringen. Glaset är ju reptåligt men det spricker gärna om man tappar den på stenklippor med glaset nedåt

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-21 10:18

November 2008 en 3G och har åkt i backen några gånger men har klarat sig otroligt bra, repor på baksidan och några på glaset men känns fortfarande som ny.

Har dock bränt sönder LCD för att iphone låg i direkt kontakt med en 40watt lampa och har därför bytt men det var ren otur för min del och jag räknar inte det till vanligt bruksanvändande men iphonen fungerar felfritt och pigg. och känns som en av de tåligaste mobilerna man har ägt.

Problemet med Nokia och Sonyericsson mobiler är att plasten eller gummit känns rätt slitet efter 1 år och känns inte lika ny. Men detta upplever jag inte på samma sätt med iphone trots en plastbaksida.

Köpte min 3GS i oktober efter att ha harvat runt i Sony ericsson träsket i alla år. Underbar! Äntligen en mobil som jag inte behöver byta ut var 3:e månad pga tristess! Kommer inte byta förrän denna är död eller möjligtvis om lockelsen blir alltför stor när den nya kommer

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-21 11:41

Fick en iPhone 2G i mars 2008. Fortfarande bra batteritid. Den har några repor på baksidan men annars är den oskadd även om den åkte i backen några gånger. Sleep knappen fungerar lite dåligt ibland vilket jag gissar på att den landade på den när den åkte i backen. Men annars inga problem alls. Jag gissar att iPhone OS 4.0 kommer inte för G2 så det blir dags att byta upp sig när nästa iPhone kommer.

//Rob

3GS, kört sedan release+några vkr.

Allt funkar, inga repor trots inget skydd på glaset.
Sista två vkr har jag kört med stöt-skydd iom att jag skall ut på praktik och hamnar ute i "verkligheten"
Blir nog mkt slå i och stöta till ...

  • Medlem
  • 2010-04-21 13:14

3G sedan sept 2008. Fungerade toppen i över ett år tills jag tappade den så att glaset sprack. Sen dess har LCD:n börjat knasa (några pixlar som blinkar av sej själv ibland), GPS:en har mer eller mindre lagt av (får dålig signal), plasten på baksidan har spruckit, och så glömmer den bort att den har SIM-kort med jämna mellanrum.
Men sen har den blivit ganska rejält misshandlad under årens lopp - har haft den löst i fickan utan fodral med nycklar och annat bös.
Och fuktsensorn har säkert försökt ringa hem till Apple för att klaga...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-21 20:55

Jag har haft min 3G sedan augusti 08 och fungerar utmärkt, men vissa av nymodigheterna fungerar o OS4 fungerar vad jag förstår inte på min lur. Så blir nog en ny i sommar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-21 21:09
Ursprungligen av stevie:

Jag har haft min 3G sedan augusti 08 och fungerar utmärkt, men vissa av nymodigheterna fungerar o OS4 fungerar vad jag förstår inte på min lur. Så blir nog en ny i sommar.

iPhone OS 4 kommer att fungera på 3G men kommer inte att ha multitasking. För lite RAM i luren.

//Rob

1
Bevaka tråden