Tjenare!
Har inte kollat hur löneläget ser ut för oss originalare:) på ett tag.
Alla uppgifter jag hittar har ett par år på nacken och känns därför inte helt aktuella!
Jag är själv 28år har ca 4 års erfarenhet + två års utbildning. Jag tycker att jag ligger väldigt lågt i lön, både i förhållande till arbetsuppgifter och jämfört med olika statistiska uppgifter jag hittat! Jobbar i Göteborg hos ett företag med ca 20 anställda och företaget hare en solid ekonomisk grund, vi är två "grafiker"
Mina arbetsuppgifter: grafiskt arbete(korrektur, katalogproduktion, produktfoto) inköpsansvarig för vissa av våra artiklar, visst ansvar för produktionsplanering. Innesälj/ordermottagning och enligt vissa är man även någon sorts IT-support
I alla fall, jag ligger just nu på dryga 23 000kr/mån utan några som helst förmåner, ingen tjänstepension från arbetsgivare.
de flesta "undersökningar" och den statistik jag hittar säger att jag borde ligga på
dryga 26 000(och då är bara det grafiska ansvarsområdet som räknas in)
Jag vill absolut inte vara girig på något sätt men jag vill att min kunskap värdesätts ordentligt, man är ju trots allt på jobbet för att tjäna pengar!
Så alla ni som jobbar som originalare/grafiker
ge mig lite input, vad ni tycker och tror.... vad tjänar ni själva
mvh Uffe
Lägger med en passande vits
”Sune var inte glad vid förmiddagsfikat på kontoret:
- Nog är det väl konstigt, suckade han.
Vill man ha en liten löneförhöjning, så kan vem som helst sköta ens jobb.
Men om man vill ha ledigt en dag,
Då är man fullständigt oersättlig! ”