Hej!
Tappade min iPhone 3G S när jag var ute och joggade med en kompis. Vi var tre stycken som gick tillbaks samma runda, varav en ringde min iPhone konstant. Detta var runt en liten sjö och runt ett flygfält och det var få personer ute. Efter ungefär 2 timmar gick det inte längre att ringa till den. Vi passerade ett yngre par och två kvinnor, annars var det typ ingen ute...
Vad tror ni? Det gick att ringa väldigt länge, säkert 100 ggr! Vi skickade även SMS osv... Antingen låg den någonstans och ringde eller så har en oärlig person hittat den och sket i samvetet den dagen. Jag skrev ett par fejk-SMS, som "Har det hänt dig något?" "Polisen är inblandad...", så om någon läste det och hade en gnutta samvete, så hade denne svarat när det ringde...
Nu är telefonen polisanmäld, SIM-kortet spärrat och EMEI-låst. Jag är medveten om att det går att låsa upp detta, även om personen på Tre hävdade att den är helt låst!
Jag hade det vanliga låset på och innehållet ska raderas efter 10 försök. Den är jailbreakad och jag har ändrat root-lösenordet.
Vad/hur kan personen använda den, förutom att via iTunes lägga till den som en ny iPhone och radera innehållet? Kommer de åt mina mail, kontakter och innehåll? I så fall hur? För 1500 spänn får jag en ny från försäkringsbolaget, men jag ser ju helst att någon inte snokar runt i luren - har redan bytt säkert 10 lösenord (Facebook, Twitter etc.)
Jag tänkte sätta upp en lapp någonstans runt sjön! Eftersom det är förhållandevis få som går den rundan, så lär personen se det någon dag!
Någon som sitter på något bra som jag ska inkludera i texten?
Det kan ju vara bra att passa på att skriva att ni ska undvika att köpa en mobil med s/n 88939T323NP!
Till sist vill jag rekommendera ALLA iPhone-ägare som läser detta att installera Bar Heist, eller liknande. Det hade sparat väldigt mycket problem...