Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-post avsändare ser konstig ut när jag mailar från iPhone

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-14 09:13

Hej!

Helt plötsligt(!) ser min avsändare fullständigt bananas ut när jag mailar från iPhonen! Mailen går fram och meddelandena är korrekta men avsändaren ser konstig ut med "frågetecken" och "Q" och andra bokstäver. Har också hört att folk inte kan svara på dessa mail utan att skriva om adressen!

Inte så seriöst då det är en jobbmobil och det måste se snyggt ut. Jag vill ju att det skall se likadant ut med samma text i signaturen etc. oavsett om jag mailar från min iPhone, Mac eller PC!

Det är extra konstigt då jag har totalt tre st. epostkonton i telefonen och det här bara gäller en av dem! Det finns en annan, som tillhör samma "domän" (mitt företag) och den funkar.
Felet har också uppstått nu helt spontant... Det har alltså fungerat korrekt i flera månader innan. Jag har lagt till en signatur till mina meddelanden som jag skickar från telefonen för en tid sedan. Kan vara ungefär då som det började krångla, men jag vet inte säkert. Signaturen innehåller förutom texten "Med vänliga hälsningar" etc. etc. bl.a. webadressen till vår hemsida samt min epostadress. Inga konstigheter vad jag kan förstå...

Har alltså ingen aning om var jag skall börja söka orsaken till felet. Någon som anar vad det handlar om?

Ps. De tre adresserna är en mittnamn@telia.com samt mina två företagsadresser: mittnamn@företaget.nu samt info@företaget.nu.

En annan sak som jag inte får rätsida på är att telia-mailen inte funkar som POP från iPhonen! Utan så fort jag tar hem mailen från min kontorsdator - där epostprogrammet är inställt att hämta hem och sedan radera från servern - så försvinner alla de mailen som jag har i iPhonen. Telefonen är såklart inställd på att inte hämta hem eller radera från servern. Mycket konstigt då det här funkar på annat håll t.ex. i min bärbara Mac, som också bara skall kopiera från server. Där finns meddelandena kvar även efter att jag hämtat hem dem till stordatorn som raderar dem från servern. Har provat som en galning att ändra i telefonen, men jag får det inte att funka... Irriterande till max! Alla tips är även här hjärtligt välkomna!

Få ordning på signaturer och returmailadress kan va knepigt.
Sett detta en gång tidigare och lösningen då var att radera ut de gamla uppfifterna och skriva in nya över.

Ställ sedan in allt som IMAP till att börja med. Det är lite pill, det är andra portar osv.
Det krävs ju att emailservern klarar köra IMAP med, tror inte det skall vara ngt problem.

Att hålla igång tre terminaler mot en POP-server låter som att be om en infarkt.
På det visat syncas allt, du ser alla skickat osv.
Raderar du ett mail på iPhonen, så försvinner det i hemma-macen osv, ALLT synkas.

Köra POP och hämta hem och radera KAN leda till att du tappar olästa mail om det får en hickup någonstans.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-22 09:33

Hej!

Har fått ordning på det ena epostproblemet nu i alla fall! Jag tog bort ett kommatecken som jag hade i mitt "avsändarnamn" på det kontot där avsändaren bara var en massa konstiga tecken och inte gick att svara på!!

Hade innan "mittnamn, företaget@företaget.nu" Tog alltså bort kommatecknet (skrev bara mitt namn) och nu funkar det! Konstigt! Och det var bara mail från iPhone som blev korrupta!

Ett steg framåt i alla fall! Det andra spökar ännu!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-22 11:10

Kommatecken används ofta för att separera olika emailadresser, om man skickar samma email till flera olika personer. Så mailservern trodde nog att det skulle vara ett annat mailkonto före kommat, därför protesterade den....

Vill du ha med ditt namn kan du använda följande:
mittnamn <företaget@företaget.nu>

Ursprungligen av meko:

En annan sak som jag inte får rätsida på är att telia-mailen inte funkar som POP från iPhonen! Utan så fort jag tar hem mailen från min kontorsdator - där epostprogrammet är inställt att hämta hem och sedan radera från servern - så försvinner alla de mailen som jag har i iPhonen. Telefonen är såklart inställd på att inte hämta hem eller radera från servern. Mycket konstigt då det här funkar på annat håll t.ex. i min bärbara Mac, som också bara skall kopiera från server. Där finns meddelandena kvar även efter att jag hämtat hem dem till stordatorn som raderar dem från servern. Har provat som en galning att ändra i telefonen, men jag får det inte att funka... Irriterande till max! Alla tips är även här hjärtligt välkomna!

Sätt upp ditt konto som IMAP på servern.
Ställ in alla klienter att de skall ansluta via IMAP - inte POP

POP bygger på att man ansluter, laddar ner alla mail och sätter en pekare hur många mail man läst till "0". Man brukar radera de mail man laddar ner till sin dator med.
Kommer man då med en dator till finns det ju inga mail kvar...
Blir det fel på "mailpekaren" (händer) så sitter man där och får bråka med sin mail.
POP är rena 70-talet hantera sin mail på.

Med IMAP ligger alla mail på en server - tills du raderar dem.
Ansluter du med iPhone, kollar ett mail och skickar ett svar så sker detta hela tiden från servern.
kollar du då t ex mailen hemifrån ser du alla mail - du ser också svaret du skickade under "Skickade mail". Ingen dator är värd "mer" än ngn annan.
Raderar du mailet på din iPhone, så raderas det i datorn hemma med.
(du har fortfarande en papperskorg som det ligger i tills du tömmer den).

Att lägga om det hela till IMAP är lite småjobb, man måste slå på det på servern (googlemail?) och sedan ändra lite i klienterna med portar o dyl.
Det är värt det.

1
Bevaka tråden