Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakter från Iphone till dator

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har lagt in en hel del av mina kontakter i min Iphone manuellt samt fått in dem från Outlook.

Nu vill jag att alla telefonens kontakter skall in i min Imacs adressbok, vilken jag vill ha som master då den backas upp varje vecka.

Hur gör jag?

De smart phones och PDAer som jag har haft sedan 1997 har alla givit användaren att möjlighet att styra synk-profilen, det enda jag hittar Iphonen är de rudimentära funktionerna under Avancerat i Itunes.

Du kryssar helt enkelt i "Synkronisera Adressbokskontakter" under enheten iPhone->Info i iTunes,

Ursprungligen av theplague:

Du kryssar helt enkelt i "Synkronisera Adressbokskontakter" under enheten iPhone->Info i iTunes,

Om det bara vore så enkelt ;)... jag har prövat det mesta innan jag valde att skriva ett inlägg... Det funkar inte med kontakter som du själv har lagt in manuellt i din telefon.

Till saken hör att jag har min telefon kopplad till Exchange och Mobileme samt min Mac, vet inte om det förändrar något..?

Jag vill att alla de kontakter som ligger Iphone -> adressbok -> grupper ->Alla kontakter skall över till min Macs adressbok och det får jag inte till...:tveksam:

Sync Settings i Itunes ->Iphone -> Info är ju skrattretande... tom med min Psion Revo från 1999 hade ju bättre filter på vilken databas eller förutsättning som skulle vara master respektive slave...

Att vara ajour med kontakter/information etc är en stor del av mitt arbetsliv, och det har fungerat utmärkt sedan sent 90tal med PDAs och smartphones, jag blev varnad en kollega att Iphone var mer "leksak" där tramsiga appar var fokus snarare en än arbetshäst för information och det verkar ju som han har rätt, tråkigt nog..... om nu ingen har en bra officiell fix på detta. (Att jailbreaka luren INTE aktuellt för min del)

Det borde väl finnas något sätt att lyfta ur alla kontakter ur Iphone, utan att behöva gå genom Itunes sync..?

Ursprungligen av Basilard:

Om det bara vore så enkelt ;)... jag har prövat det mesta innan jag valde att skriva ett inlägg... Det funkar inte med kontakter som du själv har lagt in manuellt i din telefon.

Till saken hör att jag har min telefon kopplad till Exchange och Mobileme samt min Mac, vet inte om det förändrar något..?

Jag vill att alla de kontakter som ligger Iphone -> adressbok -> grupper ->Alla kontakter skall över till min Macs adressbok och det får jag inte till...:tveksam:

Sync Settings i Itunes ->Iphone -> Info är ju skrattretande... tom med min Psion Revo från 1999 hade ju bättre filter på vilken databas eller förutsättning som skulle vara master respektive slave...

Att vara ajour med kontakter/information etc är en stor del av mitt arbetsliv, och det har fungerat utmärkt sedan sent 90tal med PDAs och smartphones, jag blev varnad en kollega att Iphone var mer "leksak" där tramsiga appar var fokus snarare en än arbetshäst för information och det verkar ju som han har rätt, tråkigt nog..... om nu ingen har en bra officiell fix på detta. (Att jailbreaka luren INTE aktuellt för min del)

Det borde väl finnas något sätt att lyfta ur alla kontakter ur Iphone, utan att behöva gå genom Itunes sync..?

Syncen går genom itunes.
Men när du väl får in dem i adressboken kan du spara dem som t ex en VCard-fil eller som separarta vCard-kort (kan ju vara käckt att bifoga i slutet på eMail t ex).

En normalt kopplad lösning Mac - iPhone fixar detta på 3s ungefär.
Ditt strul har säkert med Exchange att göra. Har du rättigheter skriva i gemensamma Exchange-adressfilen?
Jag kan inte Exchange, vi har folk här på forumet som kan och säkert hjälper till.

Ge inte upp, vi andra hjälper dig gärna. Men det här r ett forum på internst - det tar tid och bygger på frivillighet. Att inta attityden att allt är skit, att iPhone är skit och att den är en "leksak" leder inte direkt till anstorming av lyckliga människor som vill hjälpa dig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-16 19:53

Jag har för mig att jag har läst om någon som har haft samma problem.
Avaktivera Mobile-Me och försök synca igen har jag för mig löste problemet. (Aktivera sedan Mobile-Me igen).

Ursprungligen av kainen:

Jag har för mig att jag har läst om någon som har haft samma problem.
Avaktivera Mobile-Me och försök synca igen har jag för mig löste problemet. (Aktivera sedan Mobile-Me igen).

Tack för ditt svar, med lösningsförslag.

Prövade metoden men tyvärr fungerade den inte.

Har även provat push av/på ingen skillnad.

Jo det är rätt många som jag har googlat fram som har samma problem. Jag får in exchange kontakterna men inte de jag lagt upp manuellt i luren, vilket jag gör dagligen vid nya möten etc.

De svar jag fått från andra forum är att jag måste gör en backup från Iphone via 3part programvara och spara kontakterna i en text fil för att sedan läsa in dem. Den kånkarången varje dag känns inte OK för min del, vill få det hela i ett rakt eller cirkulärt flöde utan handpåläggning.

Tackar för ditt

Ok,

Börjar närma mig en lösning.

Först så fick jag en massa dubbletter. Boven i dramat är Mobileme, tråkigt nog är finns det inga sync inställningar att pilla med så det blir att skjuta från höften.

Jag satte upp en grupp i min Imac adressbok som jag döpte till "Ingenting" som inte innhöll något. I Itunes så markerade jag den som det enda som det skulle synca med i och med detta så försvann alla dubletter, hur märkligt är inte det... Givetvis så hade jag Yahoo och gmail i kryssat.

Men att få kontakterna ur min telefon verkar vara omöjligt...? Är det någon som vet hur jag kan gå in i min Iphone utan att hålla på med Itunes? Med andra smartphones/pda kan man gå in och läsa via finder/utforskaren på enheten men jag finner inget sätt att göra detta på Iphone..?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2011-01-09 12:37

Vet inte om det är aktuellt längre, men jag liksom många andra har samma problem.

Vad jag kan se går det att få det att funka "från nu och framåt", med en inställning i iPhonen. Men de kontakter jag lagt in fram till nu måste jag själv komma på att de inte finns i Exchange och skapa om dem där.

Så, inställningen jag gjort för att få det att funka framåt, och som funkar för mig (synkning sker direkt):

1. I iPhone, ta inställningar -> Epost, kontakter ...
2. Under rubriken "kontakter" finns "Förvalt konto". Välj där exchange-kontot.

That's it! Enkelt. Men trist att inte finns en funktion som säger "För över kontakter i iPhone till annat konto", det skulle lösa "back-track" problemet.

Hoppas detta hjälpte
Andreas

Jag tänkte puffa upp denna diskussion igen.

Jag har märkt att min adressbok har slutat synka åt båda hållen, något jag minns att den gjorde i början, för drygt ett år sedan. Varför? Nu går det jag lagt in i datorn ut på telefonen men inte tvärtom, med ett undantag - helt nya kontakter. Men det jag lägger in på redan befintliga kontakter ändras inte i datorn. Mycket irriterande då jag ofta ändrar mina kontakter "on the go" och jag vill ha samma information på båda ställena.

Inget raderas dock från telefonen som jag har lagt in där. Jag har heller inte mina kontakter på något Exchange-konto, MobileMe eller liknande och kan inte fixa nåt den vägen.

Det blir heller ingen skillnad nu när jag ställer över till att synka med iCloud istället.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-10-03 16:14
Ursprungligen av leijoninna:

Jag tänkte puffa upp denna diskussion igen.

Jag har märkt att min adressbok har slutat synka åt båda hållen, något jag minns att den gjorde i början, för drygt ett år sedan. Varför? Nu går det jag lagt in i datorn ut på telefonen men inte tvärtom, med ett undantag - helt nya kontakter. Men det jag lägger in på redan befintliga kontakter ändras inte i datorn. Mycket irriterande då jag ofta ändrar mina kontakter "on the go" och jag vill ha samma information på båda ställena.

Inget raderas dock från telefonen som jag har lagt in där. Jag har heller inte mina kontakter på något Exchange-konto, MobileMe eller liknande och kan inte fixa nåt den vägen.

Det blir heller ingen skillnad nu när jag ställer över till att synka med iCloud istället.

Hej!
Lägger mig i den 3 oktober 2012!!!! Har precis sammaproblem. Någon som vet hur man löser det! Har snurrat runt på Internet, men det råder oftast missförstånd från svararen som svarar på något helt annat...
Vänligen
S

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-10-03 16:46

Vad står det under iCloud-fliken i konto (Inställningarna i adressboken)? Är kontot aktiverat som det ska?
Har du också övergått från MobileMe till iCloud eller har du endast försökt synkronisera via iCloud?

/ Jonas

Ursprungligen av SUEMEL:

Hej!
Lägger mig i den 3 oktober 2012!!!! Har precis sammaproblem. Någon som vet hur man löser det! Har snurrat runt på Internet, men det råder oftast missförstånd från svararen som svarar på något helt annat...
Vänligen
S

Oj, svarade jag aldrig på det här? Jag löste det aldrig på min 3GS, men när jag skaffade en iPhone 5 så märkte jag att nya anteckningar och ändringar i dessa synkades, så jag kopierade de gamla som inte ville synka till nya, och sedan dess har det inte krånglat. Kanske ingen hjälp för dig, men det var så det löste sig för mig.

Ursprungligen av kajonas:

Vad står det under iCloud-fliken i konto (Inställningarna i adressboken)? Är kontot aktiverat som det ska?
Har du också övergått från MobileMe till iCloud eller har du endast försökt synkronisera via iCloud?

/ Jonas

Nej, jag har aldrig använt MobileMe. Men som du ser i tidigare inlägg löste det sig när jag skaffade en ny telefon...

1
Bevaka tråden