Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttagna mail dyker upp igen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börja bli galen !
Förklaring:
Min iphone signalerade att jag fått mail.
Efter att ha läst dessa raderade jag därefter mailen (lagt i papperskorgen).
Nu till det underliga. När jag lite senare öppnar mailapplikationen igen ligger samtliga mail kvar i inkorgen, markerade som olästa ???
Nu har jag ett antal gånger försökt få bort dessa mail för att direkt få tillbaks dem.
Har provat att stänga både telefon och wifi för att säkerställa att det inte strular hos mailleverantören (telia). De kommer dock tillbaks efter utförd radering, tom om jag tommer både inbox och därefter papperskorgen.

Johnny

Hur är mailboxen inställd? POP? IMAP? etc?

Delar du mailen med datorn?

Inställt på POP.
Och ja, jag synkar mot datorn.
Dessutom kollar jag mailboxen ute på stan ibland via 3g.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-24 22:00
Ursprungligen av jompa2000:

Inställt på POP.
Och ja, jag synkar mot datorn.
Dessutom kollar jag mailboxen ute på stan ibland via 3g.

Om jag inte är ute och cyklar så är det just det POP inte gör. POP synkar inte, utan laddar ner en kopia till din telefon. Detta gör att du måste "läsa" både på datorn och mobilen, iom att det är två versioner av samma mail på två olika ställen.

Med IMAP är det så som du vill ha det, du "läser" det bara en gång, oavsett enhet, då den tar informationen direkt från servern. Kolla om Telia har IMAP, annars får du ta Gmail där det funkar bra.

För övrigt rekommenderar jag alltid Gmail, då du behåller din adress även om du en dag byter operatör, eller stänger ditt abonnemang.

Det skumma är att det inte går att radera mailen på telefonen på det vanliga sättet, trots avsaknad av uppkoppling (telefondelen avstängd samt även wifi)
Istället löste jag det genom att synka mot datorn med alternativet Avancerat; där jag lät datorns epostinformation ersätta allt på iphone, det gjorde att alla mail som var markerade som olästa försvann. Dock ej alla andra.
Jag har också kollat telias webmail, där kontot var helt tomt från mail.

Byt till IMAP, det borde lösa det mesta.

Jag bytte till IMAP, vilket fungerar utmärk på Telia.
Nu är allt i sin ordning.
Tackar båda två!!

Ursprungligen av jompa2000:

Jag bytte till IMAP, vilket fungerar utmärk på Telia.
Nu är allt i sin ordning.
Tackar båda två!!

Gött att det löste sig.

En bonus med IMAP: mail skickade från iPhonen syns även i datorns "skickat" - och tvärtom.

1
Bevaka tråden