Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Alter Ego;:

Arrogant är han, precis som vanligt.

Med tanke på hur den andra killen skrev så var han verkligen återhållsam.

Jag hade absolut bestämt mig för att köpa en iPhone 4. Men jag håller min iPhone (som man inte ska hålla den) jätte ofta. Jag hoppas verkligen att detta problem går att lösa mjukvaruvägen eller att de ändrar hårdvaran. Alternativt att problemet inte är speciellt stort i Sverige med vår goda täckning.

Börjar faktiskt bli lite orolig…
=/

Jag har pratat väldigt mycket i telefon sen jag fick min, hållt den på flertal olika sätt, inga brutna samtal, förutom de som berodde på att den jag pratade med hade 3 och det bröts hos honom.

ja, det gick så jäkla bra utan honom, o det har ju gått rakt utförs sen han kom tillbaka till apple :D. han må vara arrogant, eller kortstucken kanske är mer rätt att säga, men han är duktig på att få fram innovativa produkter o se vad folk vill ha, men sen kanske han inte ska sköta kundkontakten. men hur många får ens personliga mail svar från bill gates eller steve balmer? steve lär ju heller inte få ett mail att svara på och han skulle inte vara där han är idag, apple skulle inte vara där de är idag utan honom.
dock har ju apple en större chans att överleva utan honom än de hade 1998 eller näre var han kom tillbaka, men det beror dels på att de blivit starka finansiellt, o dels pga. den organisation som byggts upp under hans ledning.

nu är ju detta OT, så skulle ju vara trevligt om vi inte behövde sväva iväg allt för mycket med detta.

Härligt med lite pajkastning här på forumet. Jag måste hålla med Alter Ego. Antennproblemet är förjävligt och det är rent ut sagt pinsamt för Apple, särskilt med Jobs arroganta uttalande.
Att sitta och jämföra med andra mobiler är bara ett dåligt skenförsvar. Man kan inte försvara ett fel på en produkt med att det minnsann finns fel på andra tillverkares produkter också. Konkurrenskfraten hos Apple bygger väl till stor del just på att deras produkter SKA vara perfekta.

Ursprungligen av PeeMaN;:

Härligt med lite pajkastning här på forumet. Jag måste hålla med Alter Ego. Antennproblemet är förjävligt och det är rent ut sagt pinsamt för Apple, särskilt med Jobs arroganta uttalande.
Att sitta och jämföra med andra mobiler är bara ett dåligt skenförsvar. Man kan inte försvara ett fel på en produkt med att det minnsann finns fel på andra tillverkares produkter också. Konkurrenskfraten hos Apple bygger väl till stor del just på att deras produkter SKA vara perfekta.

Väldigt få av oss har egna erfarenheter av 4:an (exvis inte jag) så vi får gå på andras rapporter och vi verkar lägga olika vikt vid olika rapporter. Är det ett fel eller en följd av designen trits allt verkar ge en bättre total "performance"?

Daringfireball.net:

Detailed analysis by Brian Klug and Anand Lal Shimpi at AnandTech. They show a decided drop in signal strength when “holding it wrong”, but conclude that the antenna is significantly improved overall:

From my day of testing, I’ve determined that the iPhone 4 performs much better than the 3GS in situations where signal is very low, at -113 dBm (1 bar). Previously, dropping this low all but guaranteed that calls would drop, fail to be placed, and data would no longer be transacted at all. I can honestly say that I’ve never held onto so many calls and data simultaneously on 1 bar at -113 dBm as I have with the iPhone 4, so it’s readily apparent that the new baseband hardware is much more sensitive compared to what was in the 3GS. The difference is that reception is massively better on the iPhone 4 in actual use.

Så vi får väl se vad som blir kvar när röken har lagt sig

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 07:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Härligt med lite pajkastning här på forumet. Jag måste hålla med Alter Ego. Antennproblemet är förjävligt och det är rent ut sagt pinsamt för Apple, särskilt med Jobs arroganta uttalande.
Att sitta och jämföra med andra mobiler är bara ett dåligt skenförsvar. Man kan inte försvara ett fel på en produkt med att det minnsann finns fel på andra tillverkares produkter också. Konkurrenskfraten hos Apple bygger väl till stor del just på att deras produkter SKA vara perfekta.

Problemet är ju att det fortfarande bara är 99% gissningar och det är sjukt upphausat...

Är det verkligen ett stort problem?
Har du använt en själv?

Dessutom jobbar ju Apple på det enligt Steve.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-02 08:57
Ursprungligen av zappee:

Problemet är ju att det fortfarande bara är 99% gissningar och det är sjukt upphausat...

Mer exakt vad är det som är gissningar menar du?

Ursprungligen av PeeMaN:

Härligt med lite pajkastning här på forumet. Jag måste hålla med Alter Ego. Antennproblemet är förjävligt och det är rent ut sagt pinsamt för Apple, särskilt med Jobs arroganta uttalande.
Att sitta och jämföra med andra mobiler är bara ett dåligt skenförsvar. Man kan inte försvara ett fel på en produkt med att det minnsann finns fel på andra tillverkares produkter också. Konkurrenskfraten hos Apple bygger väl till stor del just på att deras produkter SKA vara perfekta.

Du är en av de som jag uppmärksammat som verkar ha 95% pessimistiska och negativa åsikter. Är inte det jobbigt? Eller rätt talade...?

Hur som helst, så kan vi idag inte bestämt säga som du gör, att antennsaken är förjävligt, eller pinsam för Apple. Därför att vi INTE ännu har det helt klargjort ATT det verkligen är ett problem och VAD det i så fall beror på.

Det enda vi egentligen vet är att en hel del folk PÅSTÅR en massa saker, och att de sitter och "leker" testingejörer hemma i källaren och sen drar slutsatser om saker de i 99,99% av fallen inte har en susning om. Då är det väldigt stor risk att det de påstår är helt felaktigt.

Det vi vet är att trots alla dessa påståenden om antennproblem, så rapporterar de allra flesta att iP4 har mycket bättre mottagning än tidigare iPhone.

Vi vet också att skalan på denna signalmätare med staplar är allt annat än lämplig för att ha som referens på den faktiska signalstyrkan och för hur bra mottagningen egentligen är.

Vi vet också att det är i många fall helt normalt att denna mätare kan bete sig rätt lustigt på de flesta mobiler bara man tar i dem, men det har folk blivit vana i och tänker antagligen inte ens på. Men nu när det uppmärksammas som det gör ang. iP4 så börjar många kika med noga på denna mätare och plötsligt tycker de sig se alla möjliga fenomen, vilka kanske är precis som det alltid varit men de tror det har med den uppdatering till iOS4 de nyss gjort...

Så, jag har sagt det förut och jag säger det igen. Varför inte klappa igen gaphålet, gnälltunneln, klagoklykan ett tag och vänta och se HUR detta utvecklas och VAD man verkligen kommer fram till. Kanske det visar sig att saken är ruskigt uppblåst och överdriven av just negativa okunniga gaphalsar på internet, och att det o princip inte finns de problem som folk påstår. Hur blir det då?

Eller så kommer man fram till att det verkligen var ett problem men som var lätt att lösa, kanske med ny programvara på kort tid som bättre hanterar dessa antenner. Hur blir det då?

Eller så kommer man fram till att Apple verkligen gjort en mycket ovanlig och allvarlig blunder rent hårdvarumässigt. Hur blir det då?

I vilka fall ovan anser du att allt detta gapande om Apple och att de är kassa och att iP4 är feldesignad verkligen passar? Nu när vi alltså ännu inteVET!!

OM det nu skulle visa sig inte finnas nåt egentligt problem, eller att det finns men är lätt och smidigt löst med ny programvara. Är det då inte in i helvete många som borde skämmas rejält för att de agerat halvkoleriska negativa gaphalsar och kastat skit och vräkt ur sig bergsäkra åsikter som sen ändå visade sig vara fel...?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Du är en av de som jag uppmärksammat som verkar ha 95% pessimistiska och negativa åsikter. Är inte det jobbigt? Eller rätt talade...?

Hur som helst, så kan vi idag inte bestämt säga som du gör, att antennsaken är förjävligt, eller pinsam för Apple. Därför att vi INTE ännu har det helt klargjort ATT det verkligen är ett problem och VAD det i så fall beror på.

Det enda vi egentligen vet är att en hel del folk PÅSTÅR en massa saker, och att de sitter och "leker" testingejörer hemma i källaren och sen drar slutsatser om saker de i 99,99% av fallen inte har en susning om. Då är det väldigt stor risk att det de påstår är helt felaktigt.

Det vi vet är att trots alla dessa påståenden om antennproblem, så rapporterar de allra flesta att iP4 har mycket bättre mottagning än tidigare iPhone.

Vi vet också att skalan på denna signalmätare med staplar är allt annat än lämplig för att ha som referens på den faktiska signalstyrkan och för hur bra mottagningen egentligen är.

Vi vet också att det är i många fall helt normalt att denna mätare kan bete sig rätt lustigt på de flesta mobiler bara man tar i dem, men det har folk blivit vana i och tänker antagligen inte ens på. Men nu när det uppmärksammas som det gör ang. iP4 så börjar många kika med noga på denna mätare och plötsligt tycker de sig se alla möjliga fenomen, vilka kanske är precis som det alltid varit men de tror det har med den uppdatering till iOS4 de nyss gjort...

Så, jag har sagt det förut och jag säger det igen. Varför inte klappa igen gaphålet, gnälltunneln, klagoklykan ett tag och vänta och se HUR detta utvecklas och VAD man verkligen kommer fram till. Kanske det visar sig att saken är ruskigt uppblåst och överdriven av just negativa okunniga gaphalsar på internet, och att det o princip inte finns de problem som folk påstår. Hur blir det då?

Eller så kommer man fram till att det verkligen var ett problem men som var lätt att lösa, kanske med ny programvara på kort tid som bättre hanterar dessa antenner. Hur blir det då?

Eller så kommer man fram till att Apple verkligen gjort en mycket ovanlig och allvarlig blunder rent hårdvarumässigt. Hur blir det då?

I vilka fall ovan anser du att allt detta gapande om Apple och att de är kassa och att iP4 är feldesignad verkligen passar? Nu när vi alltså ännu inteVET!!

OM det nu skulle visa sig inte finnas nåt egentligt problem, eller att det finns men är lätt och smidigt löst med ny programvara. Är det då inte in i helvete många som borde skämmas rejält för att de agerat halvkoleriska negativa gaphalsar och kastat skit och vräkt ur sig bergsäkra åsikter som sen ändå visade sig vara fel...?

Dr Tinnitus

Man kommer bara ihåg de inlägg man själv inte tycker om. Det är skillnad mellan att vara pessimist och att vara begåvad med en kritisk hjärna som inte sväljer allt rakt av utan ifrågasätter en hel del. Se på Ipaden till exempel, en produkt jag ifrågasatt grymt mycket, eftersom jag inte hittat något bra användningsområde. Nu har jag gjort det och ska införskaffa en när jag åker til UK i Juli.

När det gäller antennen, så ÄR det ett problem. Till skillnad från dig anser jag att alla de videos som visar hur man kan provocera fram problemet gör att vi med största säkerlighet VET att det är något fel på designen och/eller tillverkningsprocessen. Jag har sett iallafall ett par tubear där telefonen gått ända ner till "no service" när handen hållt för stället. Därmed inte sagt att ALLA telefoner har det problemet, men upplever folk att det finns där och kan påvisa det. Så får man ju vara bra blind om man inte vill se det.

Jag har aldrig påstått att Apple är kassa. Det verkar vara du som är bra på att blåsa upp saker. Det jag påstår är att det är pinsamt och en blunder av Apple, och det står jag fast vid.

jag tror detta problem är kraftigt överdrivet då de i US har jävligt fattigt nät. jag kan återskapa precis samma problem på min iPhone 3G genom "Death Grip" om jag är i områden med dålig täckning, tex där mitt hus ligger, men telefonen säger fortfarande att jag har "full mottagning" då jag har 5 pinnar på telefonen. så håller jag min 3G på det speciella sättet får jag "no service" och ändrar jag handen lite grann funkar den perfekt igen. men går jag hem till grannen kan jag inte återskapa problemet.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-02 08:18
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-02 08:35

Hepp! Hur många mail från användare tror Ni Jobs svarar på själv:)

Och om Apple säger det, så är det så?
Att göra bort sig och sen förneka det är rätt vanligt.

Jag säger inte att det inte är sant, men jag säger inte heller att det är det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-02 12:48
Ursprungligen av PeeMaN:

Och om Apple säger det, så är det så?
Att göra bort sig och sen förneka det är rätt vanligt.

Jag säger inte att det inte är sant, men jag säger inte heller att det är det.

Wow, där högg du direkt och lät otrevlig...jag har väl inte påstått att det är så om Apple säger så?
Jag skrev "å andra sidan"...

Sedan kan ju tilläggas att jag tror mer på Apple än på någon godtycklig anomym människa på nätet som säger sig ha mailat med Steve Jobs...

Om Apple inte tunnlar mail och kör anonyma trix så skulle inte deras PR-avdelning töras säga att det inte var Jobs (det går ju att kolla hur lätt som helst). Problemet är att vi inte ens vet om PR-avdelningen verkligen påstått det. Det är det som är Internet - vi vet ingenting - kan aldrig vara säkra på något. Kanske var Jobs mail riktiga, men påståendet om att PR-avdelningen förnekat kan var fejk. Det är bara en sajt - som lever på annonser - som PÅSTÅR att PR-avdelningen förnekat. Panta Rei - allting flyter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Och om Apple säger det, så är det så?
Att göra bort sig och sen förneka det är rätt vanligt.

Jag säger inte att det inte är sant, men jag säger inte heller att det är det.

Jobs är ju rubbad - har ni inte fattat det än? Ett rubbat geni - en galning - eventuellt psykopat (inte helt ovanligt i hans position). Mannen promenerar dessutom hela dagarna med liemannen vid sin sida. Skit i honom - ALLA amerikaner är mer eller mindre arroganta - det är en kultur liksom. Svenskar har så tunn hud. Är så känsliga - alla ska vara snälla får man ju lära sig på dagis...och det är ju bra, men USA är något annat. Vänj er - vill ni ändra på det så flytta dit till medeltiden. Dessutom - det skulle bli en bättre värld om folk inte älskade och solidariserade med en priviligerad multimiljardär (som faktiskt bara frälst oss med mojänger) och istället kanske kunde känna lite för människor som verkligen har det svårt här på jorden.

Jag tror dock att antennproblemet är överdrivet - det kan vara ett problem för några procent av användarna (vänsterhänta som hårdkramar luren). Jag tror att många produkter som finns på jorden kan trilskas för en liten procent användare pga speciellt handhavande. Jag vet t.ex. att jag själv inte kommer att få problem med mottagningen när jag köpt min nya Iphone - tvärtom är jag säker på att jag kommer att få bättre mottagning - jag kommer t.o.m. att kunna använda den i min redigering (ligger djupt inne i enormt stenhus) där jag idag inte kan använda min 3G. Hur kan jag veta allt detta? Lång historia - många parametrar - mycket analys. Orkar inre dra allt - jag bara vet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-02 10:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Dessutom - det skulle bli en bättre värld om folk inte älskade och solidariserade med en priviligerad multimiljardär (som faktiskt bara frälst oss med mojänger) och istället kanske kunde känna lite för människor som verkligen har det svårt här på jorden.

Äntligen ett ord av visdom i den här hysteriska tråden.

Expert: "Antennproblemet på iPhone 4 är överdrivet" - IDG.se

Själv har jag inga som helst problem med mottagningen som jag skrivit tidigare.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-02 13:03
Ursprungligen av keptang:

Expert: "Antennproblemet på iPhone 4 är överdrivet" - IDG.se

Själv har jag inga som helst problem med mottagningen som jag skrivit tidigare.

Är det nån överhuvudtaget som lyckats med "death grip" i svenska nät på iPhone 4?

Ursprungligen av Jetwash:

Är det nån överhuvudtaget som lyckats med "death grip" i svenska nät på iPhone 4?

Jag har försökt men inte lyckats..

Varför är det så att alla tror att det är vänterhänta det drabbar mest? Jag är vänterhänt och håller alltid telefonen i höger hand och gör allt på telefonen med vänster.

När du pratar i den ocks? Det är ju då drops är största problem - när man pratar i telefonen. Alla västerhänta jag känner håller helst luren i vänster när dom pratar.

Ursprungligen av Ollebro:

Varför är det så att alla tror att det är vänterhänta det drabbar mest? Jag är vänterhänt och håller alltid telefonen i höger hand och gör allt på telefonen med vänster.

Ursprungligen av Zimmerman:

När du pratar i den ocks? Det är ju då drops är största problem - när man pratar i telefonen. Alla västerhänta jag känner håller helst luren i vänster när dom pratar.

jag håller den i den hand som höll i den innan det ringde, eller den hand som når telefonen bäst, oftast vänster då. men jag tänkte faktiskt inte på det men jag ringer också ca 3 minuter varje månad så:$

Ursprungligen av Zimmerman:

Hade det varit högerhänta - 80-90% av jordens befolkning - som täckt över skarven i flesta fall vi användning - så hade Apple placerat skarven i motsatt "hörn". Sådant har dom ju givetvis labbat till förbannelse med. Det är VÄNSTERHÄNTA som kommer att få drops när dom talar i telefonen - dom håller ju nästan uteslutande luren med vänster hand. OM det nu är ett problem - vilket jag inte tror. Inte för fler än några procent i alla fall och några procent har alltid handhabandeproblem med gismos. Alltid. Alla typer av gismos.

vad jag läst står faktiskt de högerhänta för hela 95% av jordens befolkning, sedan är det 3% vänster och 2% tvåhandade personer.

Ursprungligen av Ollebro:

vad jag läst står faktiskt de högerhänta för hela 95% av jordens befolkning, sedan är det 3% vänster och 2% tvåhandade personer.

"Hur stor del av befolkningen är vänsterhänt?
Sedan många år tillbaka är den allmänna uppfattningen att 1 av 10 är vänsterhänt. Emellertid har det gjorts väldigt få större vetenskapliga undersökningar som styrker denna siffra. Nyligen har en rad mindre undersökningar (främst bland barn) visat ett resultat på mellan 12 och 15 % av befolkningen. Ett av de tänkbara skälen till denna ökning är att det nuförtiden är socialt accepterat att vara vänsterhänt, vilket tidigare inte har varit fallet."

Källa:
Välkommen till Allt För Vänsterhänta

En aning offtopic, men dock en liten anknytning till trådens diskussion...

Jag har alltid gissat att ca. 10% av alla primater föds med preferens för vänster hand. Jg tror också att ca. 10% av alla primater föds med homo- eler bisexuella preferenser. Det är mycket i naturen som har en avvikelse på ca. 10% - det verkar vara den siffra som överlever evolutionen. Det har med hjärnan att göra så klart - neuronuppbyggnaden under fosterstadiet och första levnadsåret.

Vad sociokulturella piskor ställer till med är ju en anna sak.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Hur stor del av befolkningen är vänsterhänt?
Sedan många år tillbaka är den allmänna uppfattningen att 1 av 10 är vänsterhänt. Emellertid har det gjorts väldigt få större vetenskapliga undersökningar som styrker denna siffra. Nyligen har en rad mindre undersökningar (främst bland barn) visat ett resultat på mellan 12 och 15 % av befolkningen. Ett av de tänkbara skälen till denna ökning är att det nuförtiden är socialt accepterat att vara vänsterhänt, vilket tidigare inte har varit fallet."

Källa:
Välkommen till Allt För Vänsterhänta

En aning offtopic, men dock en liten anknytning till trådens diskussion...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-02 12:54

De flesta håller nog med om att det är främst högerhänta som drabbas, då det är vanligast att högerhänta håller telefonen i vänster för att utföra andra mer krävande saker med höger.

Sedan när det gäller Dr Tinnitus så undrar jag lite över hur han tror att det skulle gå med olika konstruktionsproblem om alla följde hans råd? Det är väl självklart att om det är något problem med luren man köpt, så skall inte alla sitta och hålla tyst och bara be till gud att SJ fixar problemet. Självklart måste man göra klart för tillverkaren att det ÄR ett problem, om man upplever det som ett problem. Eftersom tillverkaren ännu (såvitt jag vet) inte har erkänt att det är ett problem, så tycker jag det är högst naturligt att fortsätta att göra folk uppmärksamma på vad man upplever som ett problem. Det verkar ju helt klart att Apple inte tänker göra något utan påtryckning. Det finns också bra exempel från tidigare, då Apple först har vägrat erkänna något problem och sedan varit tvungna att backa för att sedan erbjuda en lösning (t.ex. batterier).

Jag tycker nog ett det allra minsta man kan kräva av Apple efter det här är att de faktiskt skickar ut gratis bumpers till alla iP4 användare. Det borde vara en ganska liten kostnad för Apple (borträknat den uteblivna vinsten på sålda bumpers) och något som får de flesta kunder att i alla fall känna att de har fått någon form av lösning.

Jag tycker det är lite fånigt att påstå att problemet inte finns och att allt skulle bero på en slump. I många Youtube-demonstrationer så kan man ju klart se hur datatrafiken helt stannar när man applicerar "death grip" och sedan återkommer när man tar bort det (om inte alla video är förfalskade). Det spelar ingen roll om signalmätaren är f-ck-d -p, eftersom slutresultatet ändå är att förbindelsen bryts eller blir väldigt dålig. Det är ett problem som är helt klart repeterbart och har repeterats i det oändliga (nästan). Du kan hånfullt kalla det att man leker "testingenjör", men det spelar ingen roll vad du kallar det, men om bara Apple hade sett till att ha liknande testingenjörer själva, istället för folk som tappar bort telefoner på fyllan, så hade kanske Apple sluppit det här.

Hade det varit högerhänta - 80-90% av jordens befolkning - som täckt över skarven i flesta fall vi användning - så hade Apple placerat skarven i motsatt "hörn". Sådant har dom ju givetvis labbat till förbannelse med. Det är VÄNSTERHÄNTA som kommer att få drops när dom talar i telefonen - dom håller ju nästan uteslutande luren med vänster hand. OM det nu är ett problem - vilket jag inte tror. Inte för fler än några procent i alla fall och några procent har alltid handhabandeproblem med gismos. Alltid. Alla typer av gismos.

Ursprungligen av ridax:

De flesta håller nog med om att det är främst högerhänta som drabbas, då det är vanligast att högerhänta håller telefonen i vänster för att utföra andra mer krävande saker med höger.

Ursprungligen av ridax:

Sedan när det gäller Dr Tinnitus så undrar jag lite över hur han tror att det skulle gå med olika konstruktionsproblem om alla följde hans råd? Det är väl självklart att om det är något problem med luren man köpt, så skall inte alla sitta och hålla tyst och bara be till gud att SJ fixar problemet.

Var har jag sagt att folk inte ska säga något om de upplever att de har problem? Citera gärna...

Det jag sagt är att det vore bra om folk sansade sig och inte bara brassar på mer eller mindre halvhysteriskt och blåser upp saker som det sannolikt inte har någon kunskap om, till att vara ett jätteproblem fast det inte alls ens är klargjort att det verkjligen ens är ett problem.

Ursprungligen av ridax:

Självklart måste man göra klart för tillverkaren att det ÄR ett problem, om man upplever det som ett problem.

Ja självklart ska man kontakta tillverkaren, men då är det ju bra om man istället för att raljera och gapa m.m. är saklig och ordentlig. För det man själv UPPLEVER som ett problem kanske inte alls är ett verkligt problem.

Jag kan lova dig att du skulle bli förvånad om du visste hur ofta och hur många gånger jag haft kontakt med olika tillverkares kundtjänster och därefter utvecklare ingenjörer eller produktansvariga, för att jag varit missnöjd med funktioner eller upplevt problem.

Ericsson
ComHem
BMW
SAAB
Apple
Vericom
TomTom
Navigon
AutoTap

Ja listan kan göras mycket längre...

Jag är helt enkelt en mycket petig och krävande kund, som inte tvekar att ta kontakt och diskutera om jag har nåt att anmärka på eller funderar över. Detta har t om gjort att jag fått hjälpa till i utvecklingen i vissa fall, och fått direktkontakt med chefsingejören för produkten och fått många punkter införda eller fixade i de nya modeller eller FW som släppts till dessa.

Ursprungligen av ridax:

Eftersom tillverkaren ännu (såvitt jag vet) inte har erkänt att det är ett problem, så tycker jag det är högst naturligt att fortsätta att göra folk uppmärksamma på vad man upplever som ett problem.

Ja visst kan man det, men det är fortfarande viktigt att man inte går sakerna i förväg och anklagar och gapar om att det ÄR det och det felet när man inte säkert vet. Folk med inga eller väldigt ringa kunskaper kan väldigt ofta dra helt felaktiga slutsatser av det de tycker sig uppleva. Att då sprida dessa felaktigheter vidare som om de vore fakta är ju inte så bra då det kan bli en hel hönsgård av en fjäder och skada mer än det gör nytta.

Ursprungligen av ridax:

Det verkar ju helt klart att Apple inte tänker göra något utan påtryckning. Det finns också bra exempel från tidigare, då Apple först har vägrat erkänna något problem och sedan varit tvungna att backa för att sedan erbjuda en lösning (t.ex. batterier).

Hur vet du det? Hur vet du att Apple inte jobbar med detta just nu för att se vad det handlar om och om de kan ska eller måste göra nåt åt det?

Ursprungligen av ridax:

Jag tycker nog ett det allra minsta man kan kräva av Apple efter det här är att de faktiskt skickar ut gratis bumpers till alla iP4 användare. Det borde vara en ganska liten kostnad för Apple (borträknat den uteblivna vinsten på sålda bumpers) och något som får de flesta kunder att i alla fall känna att de har fått någon form av lösning.

Ja det vore kanske ingen dum ide, men först efter att man verkligen rett ut saken grundligt och fått det bekräftat att det verkligen är ett problem som man måste göra nåt åt.

Ursprungligen av ridax:

Jag tycker det är lite fånigt att påstå att problemet inte finns och att allt skulle bero på en slump. I många Youtube-demonstrationer så kan man ju klart se hur datatrafiken helt stannar när man applicerar "death grip" och sedan återkommer när man tar bort det (om inte alla video är förfalskade).

Och det finns även många exempler på helt felfria andra mobiler som kan ha absolut full täckning men som kan gå ner mycket eller helt till noll om man tar upp mobilen, håller den på ett visst sätt eller bara flyttar den en liten bit. Radiovågor kan ha många märkliga hyss för sig även med helt felfria mobiler.

Och fortfarande är det ju så att om man inte är helt stelopererad så är det väldigt enkelt att undvika att hålla iP4 så att man riskera att problemet uppstår, ja faktisk lika enkelt eller enklare än att undgå att skymma de interna antennerna på en 3Gs. Men all klagan ger ju intrycket att man menar att det är svårt att undgå problemet, trots att det ofta visas i filmerna hur folk tokkramar sina mobiler för att på alla vis verkligen tvinga fram fenomenet. Men så håller ju få sin a mobiler i normalt bruk.

Ursprungligen av ridax:

Det spelar ingen roll om signalmätaren är f-ck-d -p, eftersom slutresultatet ändå är att förbindelsen bryts eller blir väldigt dålig.

Vilket den kan bli på vilken mobil som helst om man kramar den och skymmer antenner under vissa omständigheter, så vad är problemet?

Du har inte uppmärksammat att många rapporterar att iP4 har överlägsen mottagning jämfört med 3Gs och många andra mobiler, alltså att dessa nya "udda" antenner på iP4 verkligen ger stora fördelar vid praktiskt bruk. Vad spelar det då för roll att man under vissa omständigheter, med ett visst grepp (krampaktigt i flera fall) kan tvinga fram en försämring? I synnerhet när det är lätt att undvika detta grepp och då ha fördelar av denna nya antenndesign.

Ursprungligen av ridax:

Det är ett problem som är helt klart repeterbart och har repeterats i det oändliga (nästan).

Ja, och man kan repetera fram liknade fenomen på andra mobiler utan att de därför måste vara nåt fel på dem.

Ursprungligen av ridax:

Du kan hånfullt kalla det att man leker "testingenjör", men det spelar ingen roll vad du kallar det, men om bara Apple hade sett till att ha liknande testingenjörer själva, istället för folk som tappar bort telefoner på fyllan, så hade kanske Apple sluppit det här.

Om man ska utforska ett ev. problem vad tycker du man ska lägga krut på?

Vanligt folk som utan kunskaper sitter hemma och trixar och tror en massa saker?

Eller folk som har gedigna kunskaper och tillgängliga tekniska resurser på aktuellt område för att kunna göra en professionell analys av saken och komma med en rapport på detta?

Tror du att Apple bara har en kille som ingenjör, som råkade slarva bort en mobil på krogen....? Jag hoppas verkligen du inser det fåniga i din sista mening, och att Apple har hundratals eller tusentals högt rankade och seriösa ingenjörer som har ljusår av mer kunnande och utrustning än 99,99% av alla "hemmatestare" på Youtube...

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-02 23:39
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hur vet du det? Hur vet du att Apple inte jobbar med detta just nu för att se vad det handlar om och om de kan ska eller måste göra nåt åt det?

Jag är säker på att de arbetar på det NU. Men så får de ju ordentlig påtryckning också, eller hur? Men i början så fick man ju bara tillbaka ett svar "men håll inte telefonen så då"...

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Om man ska utforska ett ev. problem vad tycker du man ska lägga krut på?

Vanligt folk som utan kunskaper sitter hemma och trixar och tror en massa saker?

Eller folk som har gedigna kunskaper och tillgängliga tekniska resurser på aktuellt område för att kunna göra en professionell analys av saken och komma med en rapport på detta?

Tror du att Apple bara har en kille som ingenjör, som råkade slarva bort en mobil på krogen....? Jag hoppas verkligen du inser det fåniga i din sista mening, och att Apple har hundratals eller tusentals högt rankade och seriösa ingenjörer som har ljusår av mer kunnande och utrustning än 99,99% av alla "hemmatestare" på Youtube...

Jag tror visst att Apple har kompetenta ingenjörer (dock tror jag INTE att de har lika stor kompetens och erfarenhet inom mobiltelefonteknik som många andra tillverkare, men det kan vi låta vara min privata misstanke).

När det gäller testning och utvärdering av produkter så har jag viss erfarenhet av det och när man gör testning inom produktutveckling så sker det ofta på ett väldigt välkontrollerat sätt enligt testprotokoll som man har bestämt i förväg. Detta tillvägagångssätt är bra för det ger ofta bra kvalitet på testerna med avseende på korrekthet, repeterbarhet m.m.

Däremot så detekterar en sådan testavdelning inte lika bra fel som man inte har tänkt på i förväg. Man tenderar att följa de i förväg uppgjorda testprotokollen och om det nu inte finns något testprotokoll som inkluderar punkten "sätt fingret över skarven mellan antennerna och observera signalstyrkan", så är det lätt gjort att man missar en sådan sak, oavsett hur kompetent eller seriös ingenjör man har.

Det är av dessa anledningar som man gärna "beta"-testar produkter. Då låter man användare använda produkten på ett mer realistiskt sätt och kan då detektera problem som är mer osystematiska eller oväntade. Apple har här ett problem, eftersom deras produkter är så oerhört hemliga innan de lanseras och de låter bara en väldigt begränsad krets av sina egna utvecklare använda lurarna och kvaliteten på "beta"-testerna blir inte lika bra som en publik testning med en publik diskussion. Det ser vi ju här... på mycket kort tid detekteras det ju någon form av negativ (=oönskad) funktion...

Citat:

Du har inte uppmärksammat att många rapporterar att iP4 har överlägsen mottagning jämfört med 3Gs och många andra mobiler, alltså att dessa nya "udda" antenner på iP4 verkligen ger stora fördelar vid praktiskt bruk.

Jo, men nu verkar det ju som om dessa "positiva rapporter" kan vara resultat av en alltför upp-pumpad signalstyrkevisare... De visar stark signal trots att signalen är kass. Användarna jämför och ser, "Oj, med iPhone 4 får jag 4 streck, med min tidigare mobil fick jag bara 2 streck. Antennerna gör verkligen susen"...

Bevaka tråden