Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-02 18:01

Letter from Apple Regarding iPhone 4

Edit: efter att ha läst det vet jag ta mig tusan inte om jag ska skratta eller gråta.

Jag gillade Grubers översättning

Översättning av ovanstående i den stil som Gruber förklarar Apples brev: "det är bara för att jag är en fixerad fanboy som köper allt från Apple och är totalt appfixerad"

Daring Fireball: Translation From Apple's Unique Dialect of PR-Speak to English of the 'Letter From Apple Regarding iPhone 4'

Bäst:

"And take your class action suits filed four days after we released the goddamn thing and stick them up your fucking asses."

samt
"We are braced for the backlash when, after installing this update, people who weren’t experiencing any problems at all with their iPhones start complaining, loudly, that their phones which used to get five bars now only get three or two or whatever from the same locations, and we all know — us and everyone reading this — that Gizmodo will immediately declare that the update has made iPhone 4 reception worse, even though we’ve just explained that we’re not changing anything related to actual reception, but rather only to how we indicate signal strength."

FreddeB: Skratta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-02 18:45

Problemet enligt Apple är ju att de personer som är drabbade egentligen inte skulle haft en full stapel då de befunnit sig i ett område med dålig teckning.

Hey, Hold the Phone!! (Likethis...) - AntennaSys Blog - AntennaSys, Inc. - antenna design, integration and consulting.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 18:53

Som flera redan försökt förklara; att ändra inställningarna för staplarna löser inte grundproblemet. Det manipulerar användaren och inget annat. Problemet är faktum även om det av vissa ses som minimalt och andra som stort. Visst är kanske signalstyrkan på nya iPhone den bästa hittills men man får ju fortfarande inte ut optimal signalstyrka från enheten om någon fysiks ändring sker. Allt annat än det är mörkläggning av problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-02 18:56
Ursprungligen av iPilot:

Som flera redan försökt förklara; att ändra inställningarna för staplarna löser inte grundproblemet.

Men vad är grund problemet? Det vet man ju inte om mätaren ljuger eller hur. Om din mätare visar att du har full täckning men du i själva verket har dålig täckning så är det ju inte konstigt om samtal bryts om man täcker antennen.

Ursprungligen av iPilot:

Det manipulerar användaren och inget annat. Problemet är faktum även om det av vissa ses som minimalt och andra som stort. Visst är kanske signalstyrkan på nya iPhone den bästa hittills men man får ju fortfarande inte ut optimal signalstyrka från enheten om någon fysiks ändring sker. Allt annat än det är mörkläggning av problemet.

Snarare kan man väl säga att man manipulerar användaren när man visar mer styrka än vad man egentligen har. Anandtech är enligt mig de enda som har gjort en vettig test av just antennen.

Jag tror inte längre det är en "kortslutning" mellan dom två antennerna - signalfallet (som alla mobiler har) råkar bara ske när man kramar telefonen över ett ställe/yta som även råkar ha skarven där. Jag är säker på att om man lägger telefonen på bordet t.ex. och trycker ett ledande (mässing, koppar, guld, stål) material som är stort nog att täcka över antenmellanrummet och vidröra båda antennerna - så kommer ingetnting att hända. Nada.
Det handlar alltså om det vanliga droppet om man håller en mobiltelefon på ett visst sätt - oavsett märke/modell - och att detta dropp syntes som extremt p.g.a. Apple med 3G blåste på stapelvisningen för att dölja att den hade generellt sämre mottagning än andra märken. Nu får man vrida tillbaka parametrarna som dom ska vara igen. :-D.
Att dom inte gjorde det innan släppet får nog anses som ett allvarligt misstag p.g.a. all dålig publicitet (folk läser ju bara rubriker och fattar ingenting om tekniken). Så - även om det visar sig att Iphone 4G har bsta mottagningen i hela världen så kommer nästan alla - som inte själv har en - för all framtid att tro att Iphone har usel mottagning. Det är kört. Det är som att Mac är dyrt (den var det på 90-talet). Myterna går aldrig ur- det är just det som är myters själva essens.

Själv tror jag att Iphone4 har bättre mottagning än någon tidigare Iphone-modell - jag tror t.o.m. att den är lika bra eller bättre än alla andra smartphones. I ett år ungefär...för redan nu har konkurrenterna börjat snickra på modeller med antennen "utanpå". Kanske har alla smartphones i hela världen denna antennlösning om några år. Eventuellt täckt med en tunn hinna av teflon eller dyligt. Om inte Apple patenterat lösningen vill säga...fast patent verkar ju egentligen inte spela så stor roll i mobilbranchen :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte längre det är en "kortslutning" mellan dom två antennerna - signalfallet (som alla mobiler har) råkar bara ske när man kramar telefonen över ett ställe/yta som även råkar ha skarven där. Jag är säker på att om man lägger telefonen på bordet t.ex. och trycker ett ledande (mässing, koppar, guld, stål) material som är stort nog att täcka över antenmellanrummet och vidröra båda antennerna - så kommer ingetnting att hända. Nada.

skojar du?!

'key demonstration':
YouTube - iPhone 4 Antenna Problem, key demonstration

se även (andra halvan av) 'the spot':
The Spot on Vimeo

Shit. Jag ändrar mig igen. Så - man ska absolut inte låta vigselringen ta just där när man snackar i luren.

Hmmm...konstruktionen är helt klart ett vågspel. Jag vidhåller dock att vanligt användande inte kommer att ge några problem för 90-95% av alla användare. Att induktion mellan antennerna också sker om man trycker en fuktig kroppsdel där - en hand t.ex. - är jag nu övertygad om (om än inte lika dramatiskt som en nyckel). Frågan är; har detta relevans för användare som inte sitter och labbar med luren på alla dessa sätt som genererat en miljon YouTube-filmer? Mitt svar är: Nej. En del antennexperter håller med mig.

(på min 3G så ÖKAR styrkan om jag lägger ett metallföremål på nedre baksidan där antennen är - det bildas väl ett gynnsamt jordplan - antenner som sådana - inte detta med skarv mellan två antenner - är en flukturerande fraktal av parametrar - jag får också en extra pelare om jag håller the death grip på min 3G

Ursprungligen av gabriela:

skojar du?!

'key demonstration':
YouTube - iPhone 4 Antenna Problem, key demonstration

se även (andra halvan av) 'the spot':
The Spot on Vimeo

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 23:50
Ursprungligen av gabriela:

skojar du?!

'key demonstration':
YouTube - iPhone 4 Antenna Problem, key demonstration

se även (andra halvan av) 'the spot':
The Spot on Vimeo

Wow, youtubeexperter.....

Ursprungligen av zappee:

Wow, youtubeexperter.....

Jag tycker det är kul att du förkastar något bara för att det är vanliga människor som påvisar det. I tråden finns flera länkar till uttalanden och teser om varför felet existerar och dessutom ett gäng filmer från youtube där folk påvisar att det faktiskt är problem.
Men det räcket inte för MÄSTERVETAREN Zappee... 99.se-experten!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 11:18
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker det är kul att du förkastar något bara för att det är vanliga människor som påvisar det. I tråden finns flera länkar till uttalanden och teser om varför felet existerar och dessutom ett gäng filmer från youtube där folk påvisar att det faktiskt är problem.
Men det räcket inte för MÄSTERVETAREN Zappee... 99.se-experten!

Ser inte riktigt vad ytterliggare massor av Youtubefilmer ger, inte direkt så att de påvisar varför problemet uppkommer utan bara upprepning. Det finns redan bra analys av antennföretag, känns som det räcker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 16:53
Ursprungligen av zappee:

Det finns redan bra analys av antennföretag, känns som det räcker.

Gött att veta att du är antennexpert så att du vet att det är bra analyser....:cool:

Ursprungligen av ridax;:

Gött att veta att du är antennexpert så att du vet att det är bra analyser....:cool:

Dito, så att du vet att analysen inte stämmer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 20:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Dito, så att du vet att analysen inte stämmer

Gött att veta att du har bra fantasi... för det har hag ju inte påstått... För övrigt önskar jag inga kommentarer av dig...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte längre det är en "kortslutning" mellan dom två antennerna - signalfallet (som alla mobiler har) råkar bara ske när man kramar telefonen över ett ställe/yta som även råkar ha skarven där. Jag är säker på att om man lägger telefonen på bordet t.ex. och trycker ett ledande (mässing, koppar, guld, stål) material som är stort nog att täcka över antenmellanrummet och vidröra båda antennerna - så kommer ingetnting att hända. Nada.
Det handlar alltså om det vanliga droppet om man håller en mobiltelefon på ett visst sätt - oavsett märke/modell - och att detta dropp syntes som extremt p.g.a. Apple med 3G blåste på stapelvisningen för att dölja att den hade generellt sämre mottagning än andra märken. Nu får man vrida tillbaka parametrarna som dom ska vara igen. :-D.
Att dom inte gjorde det innan släppet får nog anses som ett allvarligt misstag p.g.a. all dålig publicitet (folk läser ju bara rubriker och fattar ingenting om tekniken). Så - även om det visar sig att Iphone 4G har bsta mottagningen i hela världen så kommer nästan alla - som inte själv har en - för all framtid att tro att Iphone har usel mottagning. Det är kört. Det är som att Mac är dyrt (den var det på 90-talet). Myterna går aldrig ur- det är just det som är myters själva essens.

Själv tror jag att Iphone4 har bättre mottagning än någon tidigare Iphone-modell - jag tror t.o.m. att den är lika bra eller bättre än alla andra smartphones. I ett år ungefär...för redan nu har konkurrenterna börjat snickra på modeller med antennen "utanpå". Kanske har alla smartphones i hela världen denna antennlösning om några år. Eventuellt täckt med en tunn hinna av teflon eller dyligt. Om inte Apple patenterat lösningen vill säga...fast patent verkar ju egentligen inte spela så stor roll i mobilbranchen :-D.

Intressanta spekulationer det där.

Så varför inte testa det i praktiken. Har vi någon glad iP4-ägare som kan tänka sig att ta en gammal femöring och löda fast rätt över denna numera berömda antennskarv och sen föra lite statistik över vad som sker....? :cool::cool::cool:

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 20:01
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Intressanta spekulationer det där.

Så varför inte testa det i praktiken. Har vi någon glad iP4-ägare som kan tänka sig att ta en gammal femöring och löda fast rätt över denna numera berömda antennskarv och sen föra lite statistik över vad som sker....? :cool::cool::cool:

Dr Tinnitus

Och Nobelpriset i Fysik går i år till Dr Tinnitus för sin revolutionerande idé gällande antennskarven på iPhone 4.
Kom igen..

Ursprungligen av iPilot:

Och Nobelpriset i Fysik går i år till Dr Tinnitus för sin revolutionerande idé gällande antennskarven på iPhone 4.
Kom igen..

Och Nobelpriset i läsförståelse hade inte gått till iPilot p g a sina uppenbara problem med att förstå att man kan skriva med lite humor ibland.

Kom igen....

Löda? Jezez. Hur går det då med skyddshinnan/isolerhinnan - varför har dom över huvud taget ett liten isolermellanrum mellan antennerna - varför två antenner över huvud taget? Smart - din hjärnbark är enorm. varför inte köra över luren med en bulldozer och sprida att den är vekt byggd? Eller slänga den i sjön och påpeka dess usla fukttålighet?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Intressanta spekulationer det där.

Så varför inte testa det i praktiken. Har vi någon glad iP4-ägare som kan tänka sig att ta en gammal femöring och löda fast rätt över denna numera berömda antennskarv och sen föra lite statistik över vad som sker....? :cool::cool::cool:

Dr Tinnitus

Vi är många som behöver förstå humor här:)

Här är en intressant artikel som inte har med statistik eller appfixering att göra men som kan vara läsvärd

Expert: "Antennproblemet på iPhone 4 är överdrivet" - MacWorld

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi är många som behöver förstå humor här:)

Här är en intressant artikel som inte har med statistik eller appfixering att göra men som kan vara läsvärd

Expert: "Antennproblemet på iPhone 4 är överdrivet" - MacWorld

Men men.. Den länkade jag ju till för 10-12 timmar sen.

http://www.99.se/1908416-post311.html

Ursprungligen av keptang:

Men men.. Den länkade jag ju till för 10-12 timmar sen.

http://www.99.se/1908416-post311.html

Vi är lite denilsementa så vi kanske kan behöva lite upprepningar och repriser...

Dr Tinnitus

Ursprungligen av keptang:

Men men.. Den länkade jag ju till för 10-12 timmar sen.

http://www.99.se/1908416-post311.html

Sorry, jobbade hårt för att bli klar för semstern (tro det eller ej men det rörde antennproblem för GSM system;) så jag hade inte koll

Annars så får jag väl instämma med Dr Tinnitus;)

Men gruber âr hur som helst värd att upprepas...

Ursprungligen av kenjon:

Många av oss har väl använt walkie-talkie och vet att man inte ska hålla i antennen (ffa inte när man sänder). Ingen klagar på det och säger att de ska bygga in antennen i radion.... eller att det är fel på radion om man får sämre mottagning när man håller i den. Det är bättre att ha en yttre antenn än en inbyggd. Och denna gång har Apple valt att ha en yttre antenn, vilket ger betydligt bättre signal/SN. Att man ska undvika att hålla i/på antennen är väl ganska självklart.
Jag tycker de har lyckats med att göra en yttre antenn där man kan undvika att hålla i den. Om man vill. Vill man inte kanske inte iPhone 4 är för dej

Att en yttre antenn âr bättre än en inre försökte ericsson hävda när nokia började med inre antennerna - det slutade med att det blev SonyEricsson istället (för mobiltelefonerna, mobilsystemen är en annan sak)

Men det är klart, de mobilerna var inte lika snygg som en 4:a

Senast redigerat 2010-07-02 23:07

Denna video (postad tidigare av gabriela) är det tyngsta och tydligaste beviset på att problemet existerar: Försök glömma staplarna när ni ser videon (senare halvan av videon) - ty staplarna visar ju ändå fel sedan tricket Apple gjorde redan på 3G. Han lyckades inte reprisera grejen på ett café senare - där var det väl bra mottagning. Så - i verkligheten har han alltså dålig mottagning där han gör testet som visas i rullen - MEN det GÅR att surfa och det går INTE att surfa om han klämmer på The Spot. Svårt att komma undan - problemet finns - det existerar och det KAN vara ett problem om man vill använda communication där det är svag täckning...OM man håller luren så att man har en del av handen på The Spot. Detta är jag nu 100% säker på.
Kommer deta att vara ett problem i vardagen för användare? Inte för 90-95%. Minoriteten som MÅSTE hålla luren och täcka The Spot får helt enkelt köpa en annan lur.

http://vimeo.com/12864890

Senast redigerat 2010-07-02 21:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Denna är det tyngsta beviset på att problemet existerar: Försök glömma staplarna när ni ser videon (senare halvan av videon) - ty staplarna visar ju ändå fel. Han lyckades inte reprisera grejen på ett café senare - där var det väl bra mottagning. Så - i verkligheten har han alltså dålig mottagning där han gör testet som visas i rullen - MEN det GÅR att surfa och det går INTE att surfa om han klämmer på The Spot. Svårt att komma undan - problemet finns - det existerar och det KAN vara ett problem om man vill använda communication där det är svag täckning...OM man håller luren så att man har en del av handen på The Spot. Detta är jag nu 100% säker på.
Kommer deta att vara ett problem i vardagen för användare? Inte för 90-95%. Minoriteten som MÅSTE hålla luren och täcka The Spot får helt enkelt köpa en annan lur.

Ja, som Apple säger, är man inte nöjd så är det bara att lämna tillbaka telefonen.

Själv är jag 100% nöjd.

Det fantastiska är att ingen kommer att lämna igen den. T.o.m. dom som HAR problemet kan inte leva utan den. Apple kan lugnt tala om för alla - om och om igen - att dom är välkomna inom 30 dagar så får dom pengarna tillbaka. Spelar ingen roll - ingen kommer. Det säger en hel del om denna produkt i övrigt. Det är så absurt att även om ALLT skit om Iphone som sades var sant - så skulle den sälja som smör. Då har man en produkt som andra producenter bara drömmer om.

Ursprungligen av keptang:

Ja, som Apple säger, är man inte nöjd så är det bara att lämna tillbaka telefonen.

Själv är jag 100% nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 21:45
Ursprungligen av keptang:

Ja, som Apple säger, är man inte nöjd så är det bara att lämna tillbaka telefonen.

Själv är jag 100% nöjd.

Visserligen har du och Apple rätt men jag betvivlar att Apple kommer se detta som en permanent lösning på problemet. Detta är snarare ett mellanteg för de som inte orkar vänta på en lösning. Företagare som de är kommer de sträva efter att få den besvikna kunden nöjd och framförallt försöka få folk att gå över till just deras system. På så sätt tjänar dem pengar samtidigt som konkurrenten förlorar på det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-02 22:02

Många av oss har väl använt walkie-talkie och vet att man inte ska hålla i antennen (ffa inte när man sänder). Ingen klagar på det och säger att de ska bygga in antennen i radion.... eller att det är fel på radion om man får sämre mottagning när man håller i den. Det är bättre att ha en yttre antenn än en inbyggd. Och denna gång har Apple valt att ha en yttre antenn, vilket ger betydligt bättre signal/SN. Att man ska undvika att hålla i/på antennen är väl ganska självklart.
Jag tycker de har lyckats med att göra en yttre antenn där man kan undvika att hålla i den. Om man vill. Vill man inte kanske inte iPhone 4 är för dej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 00:08
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker de har lyckats med att göra en yttre antenn där man kan undvika att hålla i den. Om man vill. Vill man inte kanske inte iPhone 4 är för dej

Hur sjutton håller man en iPhone 4 utan att röra antennerna? Mellan tummen och pekfingret på fram och baksidan eller???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 01:45

Tror helt enkelt inte du har rätt och du har inte övertygat mig (angående kompetensen).

Bevaka tråden