Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 21:22
Ursprungligen av keptang:

hahaha.. Ja, nu när 99 testat och sett problemet så är det ju bevisat.

(det beror inte på att operatören 3 är ganska kass väl, eller vilken operatör som nu användes? )

Att ni orkar hålla på alltså..

Det har snackats fram och tillbaka om att det är onödigt att ens spekulera förrän det har testats med svenska operatörer. Nu har detta gjorts och fortfarande klagas och hånas det. Folk bli aldrig nöjda alltså...

Ursprungligen av iPilot:

Att ni orkar hålla på alltså..

Det har snackats fram och tillbaka om att det är onödigt att ens spekulera förrän det har testats med svenska operatörer. Nu har detta gjorts och fortfarande klagas och hånas det. Folk bli aldrig nöjda alltså...

Det har ju testats rätt så långt innan 99 fick sin 4:a så att länka till det testet som det ultimata svaret är ju bara löjligt.

Jag har testat längre än 99 med telenor som operatör, och har inte märkt av några problem med mottagningen, betyder det att det inte finns några problem med antenner?

Som jag sa i en tidigare post, läs Anandtechs artikel om du inte gjort det.

Ev. felstavningar skyller jag min iPhone på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 22:11
Ursprungligen av keptang:

Jag har testat längre än 99 med telenor som operatör, och har inte märkt av några problem med mottagningen, betyder det att det inte finns några problem med antenner?

Nej, det betyder bara att vi litar mer på att 99 talar sanning.... än så länge i alla fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 23:49
Ursprungligen av keptang:

Det har ju testats rätt så långt innan 99 fick sin 4:a så att länka till det testet som det ultimata svaret är ju bara löjligt.

Löjligt eller inte, kalla det vad du vill. Det ultimata svaret kommer aldrig komma för vissa. Det bevisar du här i ditt uttalande.

Personligen blir jag mer säker på min sak då jag får höra att problemet existerar även i det svenska nätet. Om du själv testat det tidigare så grattis, men det finns fler än du i denna värld och vissa - likt mig - kanske inte kände till detta innan det postades av Björnström tidigare idag. Vore trevligt att bli bemött på ett trevligare sätt nästa gång du väljer att svara.

Ursprungligen av iPilot:

Löjligt eller inte, kalla det vad du vill. Det ultimata svaret kommer aldrig komma för vissa. Det bevisar du här i ditt uttalande.

Personligen blir jag mer säker på min sak då jag får höra att problemet existerar även i det svenska nätet. Om du själv testat det tidigare så grattis, men det finns fler än du i denna värld och vissa - likt mig - kanske inte kände till detta innan det postades av Björnström tidigare idag. Vore trevligt att bli bemött på ett trevligare sätt nästa gång du väljer att svara.

Synd att ingen mer än mig ämnat svara dessa trådar så att det framstår på det sättet som du antyder.

Som jag skrivit har jag testat med Telenr som operatör i och utanför Stockholm. Jag har sett väldigt få andra skribenter än mig uttrycka sig om detta, så kanske alla andra har problem med mottagningen, vad vet jag.

Jag ville bara ge min personliga reflektion då jag faktiskt testat. No harm feelings.

Om ni hade läst Anandtechs test och förstått vad Anandtech skriver så hade ni sluppit sitta här och "tjafsa" och förstått varför telefonen beter sig som den gör.

De flesta av er har inte ens en iPhone 4, så då kan man nog låta bli att kommentera överhuvudtaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 20:13
Ursprungligen av keptang:

Om ni hade läst Anandtechs test och förstått vad Anandtech skriver så hade ni sluppit sitta här och "tjafsa" och förstått varför telefonen beter sig som den gör.

De flesta av er har inte ens en iPhone 4, så då kan man nog låta bli att kommentera överhuvudtaget.

Då har du missat poängen om vad forum är till för. Det är öppet för alla att kommentera och dela information.

Misstänker att du själv har en iPhone 4 då du valt att kommentera?

Ursprungligen av iPilot:

Då har du missat poängen om vad forum är till för. Det är öppet för alla att kommentera och dela information.

Misstänker att du själv har en iPhone 4 då du valt att kommentera?

Spekulationer är rätt värdelösa när fakta finns (Anandtech bl.a.).

Ja.

1. Jo, naturveteskapliga labtester är ju det ultimata, men i våra liv är det mest egen erfarenhet och händelser i omgivningen som bygger vår verklighetsuppfattning. Om man sitter hemma med en Iphone4 och bryter nerladdning av en sajt genom att trycka på en punkt på luren - om och om igen - så spelar naturvetenskapliga tester ingen som helst roll. Nu är ju dock situationen så klar att både YouTube-Svensson och vitrockarna i labben säger samma sak - ungefär.

2. Om interferens uppstår - med försämrad radiokommunikation - när man bryggar över två antenner med t.ex. en fuktig människohand - så sker givetvis detta fenomen oavsett om man sitter i USA med usel AT&T-lina eller fenomenal Telia-lina i Svedala; interfernesen vet inte om sådant liksom. den vet inte ens vilken del av jorden den befinner sig. Den vet inte ens om att den finns.
Sitter man på en AT&T-lina med usel X db så bryts datakommunikationen - exakt samma sak händer om man sitter på en Telia-lina med usel X db. Däremot så sker det mera sällan i en telia-lina eftersom användaren mera sällan befinner sig i en usel X db-zon - jämfört med en AT&T-kund i USA - men det är ju en annan sak och har inget med detta ämne att göra som jag ser det.

3. För mig är det nu fastslaget att man kan påtagligt påverka radiokommunikationen genom the spot. Om detta skiljer sig från tidigare Iphones och andra smartphones tvivlar jag dock på. Det är endast det faktum att YouTube-Svensson - och därmed alla användare - så enkelt och exakt kan framkalla droppen - att the spot är så lätt identifierad och synlig på öppen antenn - det är endast dom sakerna som gör att hela denna cirkus exploderat. Så ser jag på saken.

Senast redigerat 2010-07-05 23:00
Ursprungligen av Zimmerman:

1. Jo, naturveteskapliga labtester är ju det ultimata, men i våra liv är det mest egen erfarenhet och händelser i omgivningen som bygger vår verklighetsuppfattning. Om man sitter hemma med en Iphone4 och bryter nerladdning av en sajt genom att trycka på en punkt på luren - om och om igen - så spelar naturvetenskapliga tester ingen som helst roll. Nu är ju dock situationen så klar att både YouTube-Svensson och vitrockarna i labben säger samma sak - ungefär.

2. Om interferens uppstår - med försämrad radiokommunikation - när man bryggar över två antenner med t.ex. en fuktig människohand - så sker givetvis detta fenomen oavsett om man sitter i USA med usel AT&T-lina eller fenomenal Telia-lina i Svedala; interfernesen vet inte om sådant liksom. den vet inte ens vilken del av jorden den befinner sig. Den vet inte ens om att den finns.
Sitter man på en AT&T-lina med usel X db så bryts datakommunikationen - exakt samma sak händer om man sitter på en Telia-lina med usel X db. Däremot så sker det mera sällan i en telia-lina eftersom användaren mera sällan befinner sig i en usel X db-zon - jämfört med en AT&T-kund i USA - men det är ju en annan sak och har inget med detta ämne att göra som jag ser det.

3. För mig är det nu fastslaget att man kan påtagligt påverka radiokommunikationen genom the spot. Om detta skiljer sig från tidigare Iphones och andra smartphones tvivlar jag dock på. Det är endast det faktum att YouTube-Svensson - och därmed alla användare - så enkelt och exakt kan framkalla droppen - att the spot är så lätt identifierad och synlig på öppen antenn - det är endast dom sakerna som gör att hela denna cirkus exploderat. Så ser jag på saken.

Fan Zimmerman. Det är inte ofta, men ibland, Som jag är SKRÄMMANDE överrens med dig och har exakt samma uppfattning. Den här frågan tillhör definitivt ett av de fallen!

Öppet brev från Apple -> Letter from Apple Regarding iPhone 4

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Öppet brev från Apple -> Letter from Apple Regarding iPhone 4

Detta har redan länkats, och diskuterats, tidigare i tråden (se t.ex inlägg #335). Sök gärna lite innan ni postar.

/Mod

Jaha, det var ju typiskt. Jag sökte faktiskt, men hamnade inte helt rätt. Och den infekterade debatten har jag inte stenkoll på..förutom att Zimmerman tänker lacka med tvåkomp båtlack. Fem lager

När jag håller min 4 år gamla SE K610i på vissa ställen så droppar signalstyrkan. Några vänner har hållit sina olika telefoner på olika sätt och dom får samma resultat.

Summa summarum i min lilla värld.
- Detta blir en issue eftersom iPhone är världens utan konkurrens mest hajpade produkt och är inte olik någon anan telefon på marknaden.

Case closed.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-12 22:57
Ursprungligen av zappee:

Ser inte riktigt vad ytterliggare massor av Youtubefilmer ger, inte direkt så att de påvisar varför problemet uppkommer utan bara upprepning. Det finns redan bra analys av antennföretag, känns som det räcker.

Nu finns det ju anledning att återkomma till den där "bra analys av antennföretag"-bloggen.

Efter att antennföretagsexperten själv fått sin iPhone, så låter det helt plötsligt helt annorlunda från honom. Sammanfattningsvis skriver han att Apple har gjort en fin "SmartModule" (för han vill inte kalla det telefon, eller ordagrant skriver han "Don't be fooled, it's not a phone, its a module. Because, you need to add a case, and perhaps an earpiece to make it a phone.").

Vidare skriver han ungefär att antennplaceringen är olämpligt vald då den maximerar risken att RF störs.

AntennaSys Blog - AntennaSys, Inc. - antenna design, integration and consulting.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 23:46
Ursprungligen av ridax:

Nu finns det ju anledning att återkomma till den där "bra analys av antennföretag"-bloggen.

Efter att antennföretagsexperten själv fått sin iPhone, så låter det helt plötsligt helt annorlunda från honom. Sammanfattningsvis skriver han att Apple har gjort en fin "SmartModule" (för han vill inte kalla det telefon, eller ordagrant skriver han "Don't be fooled, it's not a phone, its a module. Because, you need to add a case, and perhaps an earpiece to make it a phone.").

Vidare skriver han ungefär att antennplaceringen är olämpligt vald då den maximerar risken att RF störs.

AntennaSys Blog - AntennaSys, Inc. - antenna design, integration and consulting.

Får väl se lite mer när de har gjort testet.

Dock skriver han att de inte tappar samtal utan bara sänker datahastigheten.

Vilket är värre för mig och många andra som ser och använder luren som den lilla dator den är. Prata gör man mycket sällan. Pratfuktionen är verkligen en bisak. Ett eller två snabba samtal per dygn. Max. Hade iPod Touch mobil dataplan plus SMS köpte jag den istället. :-D.

Ursprungligen av zappee:

Dock skriver han att de inte tappar samtal utan bara sänker datahastigheten.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-13 00:31

Amerikansk kritik mot nya Iphone - DN.se
Jag blir nog ensam i kön för att få en

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 08:15
Ursprungligen av ledin:

Amerikansk kritik mot nya Iphone - DN.se
Jag blir nog ensam i kön för att få en

Omskriven version av Consumer Reports Electronics Blog: Lab tests: Why Consumer Reports can't recommend the iPhone 4.

Men ja det är ju perfekt, kan jag köpa min vita i fred

Ursprungligen av zappee:

Omskriven version av Consumer Reports Electronics Blog: Lab tests: Why Consumer Reports can't recommend the iPhone 4.

Men ja det är ju perfekt, kan jag köpa min vita i fred

Nu verkar ju den vita vara på väg:)

Dock så ser jag egentligen ingenting nyttt i Consumer Reports. De mäter upp en dämpning på 20 dBm och det stämmer överens med tidigare rapporterna från bland annat Anandtech.

Det hade också varit intressant att höra hur stor dämpningen blev med tejpen påsatt. Jag tror inte att den försvann totalt speciellt när AntennaSys blog hävdade att tejp inte hjälper utan att det är "luften/mellanrummet" som bumpern skapar som eventuellt skulle hjälpa.

Sedan så blev jag nyfiken på vad de mätte och tittade lite närmare på videon (och nu blir det spekulation). Jag tror att de tittade på de mätrapporter som telefonen skickar till nätet. Telefonen mäter nämligen signalkvaliten kontinuerligt och skickar upp rapporter till nätet. (Eventuellt så sa de vad de mätte i videon, men jag uppfattade inte det i sådana fall)

Det som visas i videosnutten är GSM mätrapporter och inte UMTS (3G) - de visade mätningar för GMSK som är den modulation som används för GSM tal. Men de har garanterat mätt upp samma saker för UMTS samt för 8PSK som är den modultion som används för EDGE.

(GMSK används iofs också för GSM data som inte är EDGE men det känns rätt ointressant för oss)

Men nu blir jag faktiskt än mer sugen på en 4:a - jag vill se hur den beter sig för mig. Får jag fler eller färre "drop out zoner" - för som han skrev i AntennaSys blog - staplarna är rätt ointressanta - det intressant är hur "dropped calls" beter sig. Blir det bättre eller sämre?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-13 11:16

Skulle vara kul och veta när i produktionen de upptäckte detta problem men strunta i det för de har kommit för långt....

Jag är säker på att problematiken redan var känd och testad in multum redan på prototypstadiet - allt annat är ju absurt. Apple har ju givetvis - som Motorola, Nokia och alla andra - världseliten i lönerullorna.
Av anledningar som vi inte känner till så valde dom denna konstruktion trots problematiken. Det är mång parametrar - alla tillsammans gjorde att dom valde skarven exakt där den är nu.
Sådana här kompromisser har alla hightech-prylar - framför allt när det gäller mobil data/telefoni (radio m.a.o.).
Så - det enda överaskande för Apple var mediastormen kring detta. Där hade dom räknat fel. Dom verkar - konstigt nog - underskatta den absurda ner på molekyler analyserandet av Iphone som görs. Dom trodde att alla visste att alla lurar har death grip/hotspots. Dom missbedömde och trodde sedan att ett förklarande att alla lurar har mer eller mindre svaj beroende på hur man håller dom skulle höras i bullret. Sådan information är meningslös i stormen - ingen bryr sig om dessa triviala fakta. Även om det skulle visa sig att bara 1 % har problem - vilket jag inte tror (jag tror det är betydligt fler) så är det nu en global "sanning" att Iphone har usel mottagning och felkonstruerad antenn. Denna "sanning" kommer alltid att gälla. Det är så snuttifieringsmedia och vår ytliga sociokultur fungerar.

Ursprungligen av Cyberz:

Skulle vara kul och veta när i produktionen de upptäckte detta problem men strunta i det för de har kommit för långt....

Det värsta för mig är inte att täckningen försvinner när jag täcker det nedre vänstra hörnet. Utan att Wifi dör totalt om jag rör vid övre vänstra hörnet där antennerna möts igen. Hur jag än håller telefonen i liggande läge så kan jag inte hålla den med två händer utan att täcka den antennen.

Ursprungligen av radaradam:

Det värsta för mig är inte att täckningen försvinner när jag täcker det nedre vänstra hörnet. Utan att Wifi dör totalt om jag rör vid övre vänstra hörnet där antennerna möts igen. Hur jag än håller telefonen i liggande läge så kan jag inte hålla den med två händer utan att täcka den antennen.

Ouch, det där låter ju inte bra alls, har inte hört talas om det innan. Någon annan som upplever det fenomenet?

Ursprungligen av Capeman:

Ouch, det där låter ju inte bra alls, har inte hört talas om det innan. Någon annan som upplever det fenomenet?

Kan ju tillägga att det är lite som med mottagningsproblemet, jag kan inte framkalla problemet alls när jag har god täckning.

Så när jag nu sitter vid datorn, nära routern så kan jag inte få wifi att sjunka. Men om jag är ett par rum bort, i sängen där jag har rätt så svag mottagning, då sjunker den fort.

Ursprungligen av radaradam:

Kan ju tillägga att det är lite som med mottagningsproblemet, jag kan inte framkalla problemet alls när jag har god täckning.

Så när jag nu sitter vid datorn, nära routern så kan jag inte få wifi att sjunka. Men om jag är ett par rum bort, i sängen där jag har rätt så svag mottagning, då sjunker den fort.

Det där problemet upplever jag med min 3GS, fast utan att jag behöver täcka något på telefonen... I köket får jag rätt kass mottagning på telefonen, och då bor jag ändå bara i en tvåa. Då kanske inte problemet är så mycket värre än med 3GS.

Ursprungligen av Capeman:

Det där problemet upplever jag med min 3GS, fast utan att jag behöver täcka något på telefonen... I köket får jag rätt kass mottagning på telefonen, och då bor jag ändå bara i en tvåa. Då kanske inte problemet är så mycket värre än med 3GS.

Nej det behöver det inte vara. Kan vara lite placebo också eftersom jag vet att jag kan få mottagningen att sjunka beroende på hur jag håller den. Vilket jag inte visste med min iPhone 3G, och då insåg jag heller aldrig att det fanns ett problem.

Ursprungligen av radaradam:

Nej det behöver det inte vara. Kan vara lite placebo också eftersom jag vet att jag kan få mottagningen att sjunka beroende på hur jag håller den. Vilket jag inte visste med min iPhone 3G, och då insåg jag heller aldrig att det fanns ett problem.

Om du är nyfiken så borde du kunna hitta motsvarande loggning på din router som jag visar här

Den svarta linjen är min 3Gs och dippen kommer när jag flyttar telefonen från 0.5 m från routern ner till bottenvåningen och lägger den brevid frugans dator som också är uppkopplad med WLAN. Du borde kunna se hur stor skillnaden i signalstyrkan är med de olika greppen (om du är nyfiken)

Iofs så är detta den signalstyrka som routern uppfattar från klienten men det borde kunna ge en uppfattning om förändringen. Sedan så är det en fråga om det "spelar" någon roll? Trådlösa nätverk har alltid sämre och bättre ställen avseende mottagningen, det spelar ingen roll hur bra antenn du har - det kommer alltid att finnas dåliga ställen (fast med lite tur så ligger dessa döda spots utanför vårt normala användningsområde)

Jag använde motsvarande loggning för att hitta den placering av routern som gav så bra mottagning som möjligt nere i vardagsrumssoffan:)

Vad är det för mjukvara du har? Som visar det så där grafiskt och fint?

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du är nyfiken så borde du kunna hitta motsvarande loggning på din router som jag visar här

Den svarta linjen är min 3Gs och dippen kommer när jag flyttar telefonen från 0.5 m från routern ner till bottenvåningen och lägger den brevid frugans dator som också är uppkopplad med WLAN. Med lite hjälp så borde du kunna se hur stor skillnaden i signalstyrkan är med de olika greppen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 14:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad är det för mjukvara du har? Som visar det så där grafiskt och fint?

Det ser ut som AirPort-verktyg.

Bevaka tråden