Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ridax:

...inkluderar punkten "sätt fingret över skarven mellan antennerna och observera signalstyrkan", så är det lätt gjort att man missar en sådan sak, oavsett hur kompetent eller seriös ingenjör man har....

"Ronald, där har du ju ett jordplansproblem, vad händer om vi jordar av där. Håll näven över..."

Dag 1

Finns väl inte en antenningenjör någonstans i världen som missar det.

Det är ju lika fånigt som att påstå att Volvos tekniker skulle missa att en bil har fyra hjul.

Ursprungligen av Goflorp:

"Ronald, där har du ju ett jordplansproblem, vad händer om vi jordar av där. Håll näven över..."

Dag 1

Finns väl inte en antenningenjör någonstans i världen som missar det.

Det är ju lika fånigt som att påstå att Volvos tekniker skulle missa att en bil har fyra hjul.

Haha, jag måste ge dig en sak Goflorp, du har en grym humor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 00:06
Ursprungligen av Goflorp:

Finns väl inte en antenningenjör någonstans i världen som missar det.
Det är ju lika fånigt som att påstå att Volvos tekniker skulle missa att en bil har fyra hjul.

Som jag redan sagt, så litar jag inte på kompetensen inom Apple och mobiltelefoni. Sedan är det väl DU om har klagat på att folk hela tiden GISSAR? Så varsågod och presentera det testprotokoll som Apple har där de definierar denna testpunkt.

Annars påstår jag att du bara är ute och gissar vilt...

Ursprungligen av ridax:

Som jag redan sagt, så litar jag inte på kompetensen inom Apple och mobiltelefoni. Sedan är det väl DU om har klagat på att folk hela tiden GISSAR? Så varsågod och presentera det testprotokoll som Apple har där de definierar denna testpunkt.

Annars påstår jag att du bara är ute och gissar vilt...

Jag gissaar nog varken bättre eller sämre än du själv - eller någon annan.
Jag kan bara ha åsikten att jag inte tror att Apples antenntekniker missat det här genom hela processen. Men du får väl tro och gissa bäst du vill.:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 00:10
Ursprungligen av Goflorp:

Jag gissaar nog varken bättre eller sämre än du själv - eller någon annan.
Jag kan bara ha åsikten att jag inte tror att Apples antenntekniker missat det här genom hela processen. Men du får väl tro och gissa bäst du vill.:)

Jamen TACK... så då litar jag på att du slutar klaga så när vi andra spekulerar... för du gillar ju tydligen spekulation själv. Om nu Apple hade haft "death grip" som en testpunkt i ett testprotokoll så är det ju väldigt anmärkningsvärt att de inte märkte av "felet" (med stapelvisningen som de nu hävdar) lite tidigare...

Ursprungligen av ridax:

Jamen TACK... så då litar jag på att du slutar klaga så när vi andra spekulerar... för du gillar ju tydligen spekulation själv. Om nu Apple hade haft "death grip" som en testpunkt i ett testprotokoll så är det ju väldigt anmärkningsvärt att de inte märkte av "felet" (med stapelvisningen som de nu hävdar) lite tidigare...

Kan ju vara en glitch mellan hardwaregänget och softwaregänget. Det vore ju inte först gången i historien.
Det låter ju lite så när Apple själva förklarar att det använts fel algoritmer för att visa hur bra man "hör" signalmasten (som är det som visas på staplarna).

jag tror alla tester är helt rätt gjorda men när de satte dem i produktion så har säkert ngn på ett löpande band glömt ngt på vissa lurar. Så blir det fel på en del lurar.
Det räckte ju att jobba på Volvo Lastvagnar i ett par år så förstod man ju vad en enda felutbildad kille kunde åstadkomma (fel på ca 400 växellådors plomberingar)...

Det finns ju folk som inte kan reproducera felen, har de "fel" på sina lurar då?

Jag känner att vi inte kommer längre i den här debatten, det börjar bli rätt uttjatat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 00:27
Ursprungligen av Goflorp:

Kan ju vara en glitch mellan hardwaregänget och softwaregänget. Det vore ju inte först gången i historien.

Hoppas det är sista gången. Annars är vi väl på väg tillbaka till 90-talet. Ibland känns det som Apple växer snabbare än vad de kan hantera. Har iofs gått rätt bra hittills, men det folk förväntar sig och förknippar med Apple är felfria produkter. Ingen skulle ju bry sig om Nokia gjorde samma misstag.

Du överskattar nog det där. Apple har - som alla andra inom branchen - köpt kompetens. Massor av kompetens. Inom IT så spelar det ingen roll om ett företag hållit på 20 år eller 3 år. Även inom tung industri spelar det idag mindre roll - man köper snabbt kompetens och information - åtminstone från topp till tjänstemän. På golvet kan det ibland vara svårt att hitta kompetenta arbetare, men det är ju en annan sak - det är inte dom som konstruerar/ritar grejerna.
Biltillverkare som designat, konstruerat och byggt bilar i snart 100 år släpper plötsligt - och ibland med jämna mellanrum - bilar som dom är tvugna att ta tillbaka i hundratusental för att laga eller justera. Ibland är det svårt att fatta hur korkade felen är - dom slår runt i 30 knyck eller tappar frambromsarna om man lägger in trean samtidigt som man stänger ett fönster.
Denna fuckup - om det nu är en fuckup - har ingenting med generell kompetensnivå att göra. Apple har säkert elit från Nokia, Ericson och Motorola på lönelistan sedan många år. I morgon är det en ny modell från någon av dessa "kompetenta" företag som släpper ett rötägg. Följer man andra märken än Apple så vet man att det är så.

Ursprungligen av ridax:

Som jag redan sagt, så litar jag inte på kompetensen inom Apple och mobiltelefoni.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 20:35
Ursprungligen av Goflorp:

"Ronald, där har du ju ett jordplansproblem, vad händer om vi jordar av där. Håll näven över..."
Dag 1
Finns väl inte en antenningenjör någonstans i världen som missar det.
Det är ju lika fånigt som att påstå att Volvos tekniker skulle missa att en bil har fyra hjul.

Nu har vi ju "facit" i hand. Apple hade ingen aning om just detta antenn-"problem" innan det upptäcktes av användarna.

Ursprungligen av Steve:

I'm not saying we didn't make a mistake -- we didn't know that it would have these issues, we didn't know we were putting a bull's eye on the phone...

Ursprungligen av ridax:

Du kan hånfullt kalla det att man leker "testingenjör", men det spelar ingen roll vad du kallar det, men om bara Apple hade sett till att ha liknande testingenjörer själva, istället för folk som tappar bort telefoner på fyllan, så hade kanske Apple sluppit det här.

Din önskan är Apples lag...

Apple Is Looking For Eight Experienced Antenna Engineers

Citat:

Apple recently posted job openings for not one, not two but eight Antenna Engineers, according to its website. Some of those engineers would be working on the antenna system architecture of the iPhone and iPad, according to the job postings, in order to “optimize the radiation performance for wireless portable devices”.

Notera datumen.

Apple medger problem:

Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong. Our formula, in many instances, mistakenly displays 2 more bars than it should for a given signal strength. For example, we sometimes display 4 bars when we should be displaying as few as 2 bars. Users observing a drop of several bars when they grip their iPhone in a certain way are most likely in an area with very weak signal strength, but they don't know it because we are erroneously displaying 4 or 5 bars. Their big drop in bars is because their high bars were never real in the first place.

To fix this, we are adopting AT&T's recently recommended formula for calculating how many bars to display for a given signal strength. The real signal strength remains the same, but the iPhone's bars will report it far more accurately, providing users a much better indication of the reception they will get in a given area. We are also making bars 1, 2 and 3 a bit taller so they will be easier to see.

We will issue a free software update within a few weeks that incorporates the corrected formula. Since this mistake has been present since the original iPhone, this software update will also be available for the iPhone 3GS and iPhone 3G.

Källa:
Apple: iPhone 4 reception problems a software issue, fix coming in "a few weeks" -- Engadget

Observera att mitt citat ovan inte är hela pressmeddelandet - det finns på Engadget i sin helhet.

Ursprungligen av Capeman:

Apple medger problem:

Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong. Our formula, in many instances, mistakenly displays 2 more bars than it should for a given signal strength. For example, we sometimes display 4 bars when we should be displaying as few as 2 bars. Users observing a drop of several bars when they grip their iPhone in a certain way are most likely in an area with very weak signal strength, but they don't know it because we are erroneously displaying 4 or 5 bars. Their big drop in bars is because their high bars were never real in the first place.

To fix this, we are adopting AT&T's recently recommended formula for calculating how many bars to display for a given signal strength. The real signal strength remains the same, but the iPhone's bars will report it far more accurately, providing users a much better indication of the reception they will get in a given area. We are also making bars 1, 2 and 3 a bit taller so they will be easier to see.

We will issue a free software update within a few weeks that incorporates the corrected formula. Since this mistake has been present since the original iPhone, this software update will also be available for the iPhone 3GS and iPhone 3G.

Källa:
Apple: iPhone 4 reception problems a software issue, fix coming in "a few weeks" -- Engadget

Observera att mitt citat ovan inte är hela pressmeddelandet - det finns på Engadget i sin helhet.

Vilket också verkar stämma rätt bra med de erfarenheter som de som mätt känsligheten/signalstyrkan och jämfört denna med staplar. De har sett att skillnaden mellan 5-4 är större än 4-1

Om det är fanboybeteende att vilja ha hårda mätfakta - då är jag en fanboy

Ursprungligen av Capeman:

Apple medger problem:

[...]

We will issue a free software update within a few weeks that incorporates the corrected formula. Since this mistake has been present since the original iPhone, this software update will also be available for the iPhone 3GS and iPhone 3G.

Jag tycker det är ett bra läge att citera mig själv från tidigare i den här tråden:

Ursprungligen av Adrian B:

Klart det går att fixa med mjukvara. Det är ju bara att ändra displayen till att alltid visa fem streck!

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker det är ett bra läge att citera mig själv från tidigare i den här tråden:

Det absolut roligaste är att de inte medger problemet egentligen. Utan gör faktiskt precis det du "skojjade till det med". Kodar om det så att det inte syns

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 00:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Det absolut roligaste är att de inte medger problemet egentligen. Utan gör faktiskt precis det du "skojjade till det med". Kodar om det så att det inte syns

Är det inte vad mjukvaru-uppdateringar går ut på?

Allt är Gizmodos fel, hade de inte snott telefonen så hade Steve Jobs hunnit testa täckningen i fred!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det absolut roligaste är att de inte medger problemet egentligen. Utan gör faktiskt precis det du "skojjade till det med". Kodar om det så att det inte syns

Typ. De medger inte att problemet är så påtagligt som det är, men de medger i alla fall att man tappar mottagning när man håller den i handen (om än att de i samma andetag tar upp att det gäller andra telefoner också).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 09:44
Ursprungligen av Adrian B:

Typ. De medger inte att problemet är så påtagligt som det är, men de medger i alla fall att man tappar mottagning när man håller den i handen (om än att de i samma andetag tar upp att det gäller andra telefoner också).

Det är nästan roligt att läsa PR meddelandet. Apple medgav att problemet finns men inte större än andra tillverkare. Det största problemet är egentligen operatören som har för dålig täckning. Det enda felet som Apple har gjort var av misstag(!) visa bättre täckning än man egentligen hade för att slippa klagande kunder och skylla på operatörerna när man tappade samtal fastän man hade full täckning. Så nu ska Apple börja visa lägre täckning så att när man håller iphonen fel då försvinner täckningen helt och man kan skylla operatörerna för dålig täckning. Kan bara säga bra jobbat Apple!

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 12:59
Ursprungligen av Robo-X:

Det är nästan roligt att läsa PR meddelandet. Apple medgav att problemet finns men inte större än andra tillverkare. Det största problemet är egentligen operatören som har för dålig täckning. Det enda felet som Apple har gjort var av misstag(!) visa bättre täckning än man egentligen hade för att slippa klagande kunder och skylla på operatörerna när man tappade samtal fastän man hade full täckning. Så nu ska Apple börja visa lägre täckning så att när man håller iphonen fel då försvinner täckningen helt och man kan skylla operatörerna för dålig täckning. Kan bara säga bra jobbat Apple!

//Rob

Håller med! Tycker inte man tar sitt ansvar i detta ärende. Eventuellt gör dem det på kort sikt men definitivt inte långsiktigt med den "lösning" de har just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-03 14:04
Ursprungligen av Robo-X:

Det är nästan roligt att läsa PR meddelandet. Apple medgav att problemet finns men inte större än andra tillverkare. Det största problemet är egentligen operatören som har för dålig täckning. Det enda felet som Apple har gjort var av misstag(!) visa bättre täckning än man egentligen hade för att slippa klagande kunder och skylla på operatörerna när man tappade samtal fastän man hade full täckning. Så nu ska Apple börja visa lägre täckning så att när man håller iphonen fel då försvinner täckningen helt och man kan skylla operatörerna för dålig täckning. Kan bara säga bra jobbat Apple!

//Rob

Om jag förstått det rätt så kommer inte mottagningen sjunka lika mycket efter uppdateringen som före. Utan om den visar fem sträck nu, sjunker till tre, kommer den istället vara på tre och stanna där. Trodde det var hela poängen med att de ska uppdatera. Annars blir det bara sämre, och det känns rätt så poänglöst. Men vem vet.

Tycker annars debatten känns rätt urvattnad innan vi sett om problemet faktiskt blir löst av en uppdatering. Annars är Apple i en lite knepig sits!

Ursprungligen av Fjonk;:

Om jag förstått det rätt så kommer inte mottagningen sjunka lika mycket efter uppdateringen som före. Utan om den visar fem sträck nu, sjunker till tre, kommer den istället vara på tre och stanna där. Trodde det var hela poängen med att de ska uppdatera. Annars blir det bara sämre, och det känns rätt så poänglöst. Men vem vet.

Tycker annars debatten känns rätt urvattnad innan vi sett om problemet faktiskt blir löst av en uppdatering. Annars är Apple i en lite knepig sits!

Förändrinngen i dBm kommer att vara densamma, det är översättningen till "staplar" som kommer att ändras. Det kan blir så att den faller från tre sträck till ett istâllet för att rasa från fem till ett. Men mottagningen kommer att ändras, det gör den även på 3gs och ipad

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 14:21
Ursprungligen av Robo-X:

Det är nästan roligt att läsa PR meddelandet. Apple medgav att problemet finns men inte större än andra tillverkare. Det största problemet är egentligen operatören som har för dålig täckning.Det enda felet som Apple har gjort var av misstag(!) visa bättre täckning än man egentligen hade för att slippa klagande kunder och skylla på operatörerna när man tappade samtal fastän man hade full täckning. Så nu ska Apple börja visa lägre täckning så att när man håller iphonen fel då försvinner täckningen helt och man kan skylla operatörerna för dålig täckning. Kan bara säga bra jobbat Apple!

//Rob

Gött att du vet hur Apples mjukvaruutvecklare tänker!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 15:40
Ursprungligen av zappee:

Gött att du vet hur Apples mjukvaruutvecklare tänker!

Alltid samma kommentarer..
Man skriver väl i forum om det man tror/spekulerar/tycker om vissa saker. Det är ju knappast någon som påstår sig veta hur Apples anställda tänker.

Ursprungligen av iPilot;:

Alltid samma kommentarer..
Man skriver väl i forum om det man tror/spekulerar/tycker om vissa saker. Det är ju knappast någon som påstår sig veta hur Apples anställda tänker.

Jag håller med dig men ibland känns det som att man måste skriva en disclaimer värdig ett amerikansk företag för att folk inte ska gå igång på alla cylindrar...

Ursprungligen av zappee:

Gött att du vet hur Apples mjukvaruutvecklare tänker!

gruber har bra koll på hur det funkar på apple, så här 'översätter' han en bit ur apples pressmeddelande:

Ursprungligen av apple:

Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong. Our formula, in many instances, mistakenly displays 2 more bars than it should for a given signal strength. For example, we sometimes display 4 bars when we should be displaying as few as 2 bars.

Ursprungligen av gruber:

We decided from the outset to set the formula for our bars-of-signal strength indicator to make the iPhone look good — to make it look as if it “gets more bars”. That decision has now bitten us on our ass.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 21:10
Ursprungligen av zappee:

Gött att du vet hur Apples mjukvaruutvecklare tänker!

3GS är ökänd för att tappa samtal i storständerna, t ex SFA och NYC. Apple släppte en uppdatering för något år sen för att förbättra mottagningen. Det enda som de verkar ha gjort är att ändra hur staplarna visas. Kolla bara på den här grafiken:

Ser du att ju lägre db värden desto mindre staplar samtidigt så sjunker avstånden mellan värderna. Det är hela 40db för 5 staplar medan endast 2 db skillnad för 3 staplar. Det ser inte riktigt ut. Det medgav t o m Apple att de räknar fel. Förmodligen så ska värderna vara lite mera utspritt vilket kommer att visa lägre värden oftare för många.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 21:47
Ursprungligen av Robo-X:

3GS är ökänd för att tappa samtal i storständerna, t ex SFA och NYC. Apple släppte en uppdatering för något år sen för att förbättra mottagningen. Det enda som de verkar ha gjort är att ändra hur staplarna visas. Kolla bara på den här grafiken:

Ser du att ju lägre db värden desto mindre staplar samtidigt så sjunker avstånden mellan värderna. Det är hela 40db för 5 staplar medan endast 2 db skillnad för 3 staplar. Det ser inte riktigt ut. Det medgav t o m Apple att de räknar fel. Förmodligen så ska värderna vara lite mera utspritt vilket kommer att visa lägre värden oftare för många.

//Rob

Det är just detta jag menar med manipulering från Apples sida. Som vi kan se på bilden ovan så motsvarar stapel 5 ca 65% av det totala värdet. Med andra ord; om du förlorar en stapel så du går ner på fyra så har du förlorat mer än halva signalstyrkan.

För en normal användare så misstänker jag att de flesta tänker att staplarna fungerar linjärt, med andra ord att varje stapel motsvarar 20%. Förlorar man därför låt säga 2 staplar och är nere på 3 kvar så bör man ju rimligtvis även ha 60% av signalstyrkan kvar. Dock tycker Apple att man då ska ha 16% kvar.

Detta visar tydligt på att man lurar användaren (som inte känner till att det inte fungerar linjärt) samt att staplarna helt saknar syfte om man inte känner till de exakta siffrorna och kan få ett hum om hur mycket man har kvar på riktigt.

Jomen...det här är ju otroligt gamla nyheter. Detta trix infördes strax efter att 3G släppts och det då klagades över dålig mottagning. Alla som har varit något sånär vakna i Iphone-tugget senaste åren vet väl att Apple dopade staplarna för flera år sedan.

Alla tidigare Iphone-modeller har dålig mottagning - det är ju allmänt känt. Denna nya 4a tror jag dock har bättre mottagning - bara man ger fan i att manipulera den...och det gäller alla bärbara radioenheter som finns.

Ursprungligen av iPilot:

Det är just detta jag menar med manipulering från Apples sida. Som vi kan se på bilden ovan så motsvarar stapel 5 ca 65% av det totala värdet. Med andra ord; om du förlorar en stapel så du går ner på fyra så har du förlorat mer än halva signalstyrkan.

För en normal användare så misstänker jag att de flesta tänker att staplarna fungerar linjärt, med andra ord att varje stapel motsvarar 20%. Förlorar man därför låt säga 2 staplar och är nere på 3 kvar så bör man ju rimligtvis även ha 60% av signalstyrkan kvar. Dock tycker Apple att man då ska ha 16% kvar.

Detta visar tydligt på att man lurar användaren (som inte känner till att det inte fungerar linjärt) samt att staplarna helt saknar syfte om man inte känner till de exakta siffrorna och kan få ett hum om hur mycket man har kvar på riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 22:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...det här är ju otroligt gamla nyheter. Detta trix infördes strax efter att 3G släppts och det då klagades över dålig mottagning. Alla som har varit något sånär vakna i Iphone-tugget senaste åren vet väl att Apple dopade staplarna för flera år sedan.

Jaha, då får du helt enkelt ursäkta. Själv har jag inte varit med de senaste åren och jag misstänker att flera på forumet likt mig inte kände till att det är så självklart. Men det är bra att du ändå påpekar att det skett förr.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 22:54
Ursprungligen av iPilot:

Det är just detta jag menar med manipulering från Apples sida. Som vi kan se på bilden ovan så motsvarar stapel 5 ca 65% av det totala värdet. Med andra ord; om du förlorar en stapel så du går ner på fyra så har du förlorat mer än halva signalstyrkan.

För en normal användare så misstänker jag att de flesta tänker att staplarna fungerar linjärt, med andra ord att varje stapel motsvarar 20%. Förlorar man därför låt säga 2 staplar och är nere på 3 kvar så bör man ju rimligtvis även ha 60% av signalstyrkan kvar. Dock tycker Apple att man då ska ha 16% kvar.

Detta visar tydligt på att man lurar användaren (som inte känner till att det inte fungerar linjärt) samt att staplarna helt saknar syfte om man inte känner till de exakta siffrorna och kan få ett hum om hur mycket man har kvar på riktigt.

Ja, givetvis var det på djävulskap som Apple gjorde detta. Det finns inget som heter buggar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 23:01
Ursprungligen av zappee:

Ja, givetvis var det på djävulskap som Apple gjorde detta. Det finns inget som heter buggar.

Menar du verkligen att du ser detta som en bugg? Är väldigt övertygad om (nej jag känner ingen på Appel, och nej det är inte "gött" att jag vet hur Apples ingenjörer tänker!) att man på Apple är medveten om de satta värdena för staplarna. Det är inte ett misstag eller något som kommer oväntat från deras sida.

De är världsledande inom sin kategori och har med allra högsta grad vetskap om detta. Känner du för att kalla det för "bugg" så är det upp till dig. Se bara till att vara källkritisk även om det gäller något du själv uppskattar.

Bevaka tråden