Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-15 10:45

Till er som redan äger en iPhone 4, skulle ni kunna testa följande?

Are newer iPhones leaving the factory with a fix?

While Apple continues to claim publicly that the only thing wrong with the iPhone 4 is the software that determines how many bars of signal strength are displayed at a given time, there are some who have purchased an iPhone well after the launch that seem to have no problem with the call dropping and loss in signal strength seen on the first batch of handsets. The fourth and fifth numbers of the iPhone serial number refer to the week that the phone was produced. There is some speculation that units birthed after week 27 had been put through a slightly different manufacturing process that allowed for a non-conductive coating to be placed over the area where the phone's two antennas left a small gap. The theory is that when the phone was held in this spot, the user's body created a "bridge", conducting the signal and de-tuning the antennas. By coating the phone in that spot with a material that cannot conduct the signal, the reception problems should end.

If you received an iPhone in the last few days, check the serial number to see if it is greater than 27. If so, get a hold of a multimeter to test the impedance of the metal frame. Hold the two sides about an inch apart near the gap in the frame (see the picture below). If the reading is much greater than 1 ohm, than your iPhone 4 could have the coating as a non-conductive coating would have a high resistance. The last thing you need to do is to report back to us because if indeed Apple has changed its manufacturing process to add non-conductive coating, it would be proof that their public hard-nosed stance is a cover-up and privately, the Cupertino based firm knows they made a boo-boo.

Aha! Jag kanske inte behöver lägga på mina lager med båtlack - redan gjort i fabrik liksom. Nå - jag lägger nog på ett par lager i alla fall. Det slits ju bort. Även det som är påkladdat på fabriken i KIna slits bort (eller förintas av UV). ALLT försvinner. Jag lackar nog var 6e månad ungefär.

Ursprungligen av zinned:

Till er som redan äger en iPhone 4, skulle ni kunna testa följande?

Are newer iPhones leaving the factory with a fix?

While Apple continues to claim publicly that the only thing wrong with the iPhone 4 is the software that determines how many bars of signal strength are displayed at a given time, there are some who have purchased an iPhone well after the launch that seem to have no problem with the call dropping and loss in signal strength seen on the first batch of handsets. The fourth and fifth numbers of the iPhone serial number refer to the week that the phone was produced. There is some speculation that units birthed after week 27 had been put through a slightly different manufacturing process that allowed for a non-conductive coating to be placed over the area where the phone's two antennas left a small gap. The theory is that when the phone was held in this spot, the user's body created a "bridge", conducting the signal and de-tuning the antennas. By coating the phone in that spot with a material that cannot conduct the signal, the reception problems should end.

If you received an iPhone in the last few days, check the serial number to see if it is greater than 27. If so, get a hold of a multimeter to test the impedance of the metal frame. Hold the two sides about an inch apart near the gap in the frame (see the picture below). If the reading is much greater than 1 ohm, than your iPhone 4 could have the coating as a non-conductive coating would have a high resistance. The last thing you need to do is to report back to us because if indeed Apple has changed its manufacturing process to add non-conductive coating, it would be proof that their public hard-nosed stance is a cover-up and privately, the Cupertino based firm knows they made a boo-boo.

Jag är förvånat att detta har fått så mycket uppmärksamhet. Min 4:a har bättre mottagning än min 3GS. Igår fick jag 3G-täckning för första gången på mitt landställe. Det är klart att det finns sätt att hålla telefonen som gör att den får sämre mottagning, men så är det med alla telefoner. Jag har för övrigt en vecka 26-telefon.

Apple behöver dock göra en pudel, oavsett ifall detta är ett verkligt problem eller inte. Ifall man inte slänger hundarna ett köttstycke så skäller de i all evighet. Ser fram emot apple-brandade tejpbitar, limburkar..

Rickard.

Ursprungligen av rickarddahlstrand:

Jag är förvånat att detta har fått så mycket uppmärksamhet. Min 4:a har bättre mottagning än min 3GS. Igår fick jag 3G-täckning för första gången på mitt landställe. Det är klart att det finns sätt att hålla telefonen som gör att den får sämre mottagning, men så är det med alla telefoner. Jag har för övrigt en vecka 26-telefon.

Apple behöver dock göra en pudel, oavsett ifall detta är ett verkligt problem eller inte. Ifall man inte slänger hundarna ett köttstycke så skäller de i all evighet. Ser fram emot apple-brandade tejpbitar, limburkar..

Rickard.

Håller med till 100%..

Själv har jag en tillverkad v22 och precis som du har jag bättre mottagning nu än vad jag hade med min 3GS (får 3G där det förut bara varit GSM med 3GS:n).

Ursprungligen av rickarddahlstrand:

Jag är förvånat att detta har fått så mycket uppmärksamhet. Min 4:a har bättre mottagning än min 3GS. Igår fick jag 3G-täckning för första gången på mitt landställe. Det är klart att det finns sätt att hålla telefonen som gör att den får sämre mottagning, men så är det med alla telefoner. Jag har för övrigt en vecka 26-telefon.

Apple behöver dock göra en pudel, oavsett ifall detta är ett verkligt problem eller inte. Ifall man inte slänger hundarna ett köttstycke så skäller de i all evighet. Ser fram emot apple-brandade tejpbitar, limburkar..

Rickard.

Instämmer till 100%

Min är tillverkad vecka 23 och jag har inte haft några problem med alls att det är dålig signal eller tappade samtal.

Att Iphone G4 har bättre mottagning generellt är det väl ingen som någonsin förnekat. Det är ju en självklarhet att den har den bästa mottagningen hittills en Iphone någonsin haft - det är ju just därför man besvärat sig med denna nya oprövade antennkonstruktion.
Jag tror att en del fortfarande - hur otroligt det än låter - har totalt missat vad hela rabaldret handlar om.
Får mig att tänka på Marie Antoinette som inte fattade vad det franska hungrande folket skrek om - dom kunde väl äta kakor som hon om dom nu var så hungriga. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att Iphone G4 har bättre mottagning generellt är det väl ingen som någonsin förnekat. Det är ju en självklarhet att den har den bästa mottagningen hittills en Iphone någonsin haft - det är ju just därför man besvärat sig med denna nya oprövade antennkonstruktion.
Jag tror att en del fortfarande - hur otroligt det än låter - har totalt missat vad hela rabaldret handlar om.
Får mig att tänka på Marie Antoinette som inte fattade vad det franska hungrande folket skrek om - dom kunde väl äta kakor som hon om dom nu var så hungriga. :-D.

iPhone 4 heter den. Och jag tror nog de flesta förstår vad det handlar om, en höna av en fjäder imo.
Du har ju just nu 3 användare på rad som inte upplever det som några problem, bör vara mer trovärdigt än alla som postar här som inte har en iPhone 4 ens.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-15 19:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Att Iphone G4 har bättre mottagning generellt är det väl ingen som någonsin förnekat.

Tycker faktiskt inte det finns några bevis som talar FÖR just den tesen. Hur många gånger läser du om att en SonyEricsson, Nokia eller RIM lur specifikt får beröm för sin otroliga mottaningsförmånga? Erkänner att jag inte läser mobilreviews så ofta men det är inte det första jag tänker på iaf. när jag ser ett test.

Sen att Apple uppenbarligen HELA TIDEN faktiskt lurat sina konsumenter att tro att dom har bättre mottagning än vad som faktiskt är fallet är ju idiotiskt, tom första Iphone drabbats ju av detta dä felet ligger i iOS/iphone os.

Just nu ligger min 4G lur på skrivbordet på kontoret mitt i stockholm och har 10% på första stapeln, känns som apple kunde lägga in en slumpgenerator där och jag skulle tro på den lika mycket.

Jämfört med tidigare Iphone-modeller - som ju alla har haft usel mottagning - så har 4an betydligt bättre generell mottagning. Det finns tester på det (bl.a. CR som dumpade Apples aktiekurs). Det är just tidigare Iphones usla mottagning som drivit fram denna vågade och unika antennlösning. Eller tror du att dom lade antennen på utsidan av utseendeskäl? Ren design?

Ursprungligen av studiox:

Tycker faktiskt inte det finns några bevis som talar FÖR just den tesen. Hur många gånger läser du om att en SonyEricsson, Nokia eller RIM lur specifikt får beröm för sin otroliga mottaningsförmånga? Erkänner att jag inte läser mobilreviews så ofta men det är inte det första jag tänker på iaf. när jag ser ett test.

Sen att Apple uppenbarligen HELA TIDEN faktiskt lurat sina konsumenter att tro att dom har bättre mottagning än vad som faktiskt är fallet är ju idiotiskt, tom första Iphone drabbats ju av detta dä felet ligger i iOS/iphone os.

Just nu ligger min 4G lur på skrivbordet på kontoret mitt i stockholm och har 10% på första stapeln, känns som apple kunde lägga in en slumpgenerator där och jag skulle tro på den lika mycket.

Ny mute-knapp på iPhone 4?

Någon som fått den att fungera?
Se bifogad bild.

:$:$:$

Ursprungligen av keptang:

Någon som fått den att fungera?
Se bifogad bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 01:30

Det här problemet verkar urarta. Whoopie Goldberg klagade i en tv show, Bloomberg tagit upp nyheten t o m en senator har skrivit ett öppet brev och klagat på antennproblemet. Det är inget som Apple vill att iPhone förknippas med. Det verkar nästan som om alla väntat på att Apple ska göra ett litet misstag och blåser upp det utan kontroll. Får Apple inte problemet i styr så kommer det att få egna ben och iPhone 4 kan bli en riktig stor image problem för Apple. Vi får se hur Apple tar sig ur den här kärvan. Tills nu har Apple haft ett bra flyt i allt de har gjort vi får se hur de behandlar det här lilla sandkornet i maskinen.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 01:35

Anandtech har nu kollat hur Apple beräknar staplarna i iOS 4.0.1 och det verkar som de har spritt ut de mer. Vilket visar bättre vilken signal man har.

//Rob

När man tittar på den där tabellen så kan det vara värt att komma ihåg att en förändring på 3dBm innebär en fördubbling eller halvering av signalstyrkan.

Så skillnaden mellan -87 och -76 (9 dBm) innebär att -76 dBm är en signal som är 8 ggr starkare än -87

Läste du vad som sades på presskonferensen? Det finns och behövs ingen fix för det är inte ett stort problem.
Men eftersom media (och andra på webben..) varit så otroligt duktiga på att hausa detta så bjussar nu Apple på bumpers/case.

End of story.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 20:38
Ursprungligen av keptang:

Läste du vad som sades på presskonferensen? Det finns och behövs ingen fix för det är inte ett stort problem.

Det finns ingen fix, för det går inte att fixa (eller de har inte kommit på någon mjukvarufix än i alla fall). Det är klart att det är/varit ett STORT problem som Apple mer än gärna hade fixat för länge sedan om de kunnat. STORT eftersom det väckt sådan uppmärksamhet och gett sådan dålig publicitet. Inte stort för att problemet är allvarligt.

Jag är övertygad om att Apple skulle varit lyckliga om de kunnat fixa det med en mjukvarufix....

Ursprungligen av ridax:

Det finns ingen fix, för det går inte att fixa (eller de har inte kommit på någon mjukvarufix än i alla fall). Det är klart att det är/varit ett STORT problem som Apple mer än gärna hade fixat för länge sedan om de kunnat. STORT eftersom det väckt sådan uppmärksamhet och gett sådan dålig publicitet. Inte stort för att problemet är allvarligt.

Jag är övertygad om att Apple skulle varit lyckliga om de kunnat fixa det med en mjukvarufix....

Uppmärksamhet i media ja.
Apple kan inte fixa AT&T's nät eller sätta in walkie talkie-antenner som han sa på presskonferensen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 21:10

Sluta nu... detta har inget med AT&T's nät att göra. Det där har många av er tjatat om länge, att problemet nog bara har med AT&T's nät att göra och att det inte kommer att visa sig i Sverige. Problemet (i den mån man tycker det är något problem alls) uppenbarar sig ju precis i samma utsträckning i Sverige.

Ja, uppmärksammat i media (och av användare). Jag har inte sagt att problemet är jätteallvarligt. Med det är flera av er som har sagt att det är lätt för Apple att arbeta runt detta problem och fixa det genom en mjukvarufix. Jag anser det nu visat att det INTE var så lätt att fixa med en mjukvarufix då jag är övertygad om att Apple verkligen VELAT fixa det i mjukvara om de kunnat, då "problemet" blivit besvärande för dem.

Då spelar det ingen roll hur viktigt just du tycker problemet är eller ens hur viktigt problemet i verkligheten är rent tekniskt. Problemet har blivit stort publicitetsmässigt för Apple vilket gett dem mycket incitament att fixa det. Det är bara det jag vill peka på. Trots det har det inte kommit någon mjukvarufix.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-07-16 21:14

Apple visade ju klart och tydligt att andra smarta telefoner lider av samma problem med att signalstyrkan försämras om man tar ett kraftigt grepp runt telefonen.
De har dessutom visat var skarven mellan de två antennerna går, och nu uppmanar de användare att inte hålla handen över just den skarven. På andra telefoner finns det inget som indikerar var du inte ska hålla för att signalstyrkan ska minska.

Handsfree är ju annars en lösning på problemet om man tycker om att krama telefonen.

iPhone 5 kanske kommer ha skarven i botten istället för att slippa problemet.

Vem/vilka i sverige har tappat samtal på sin iPhone 4. Inte jag och jag har inte sett någon här på forumet som postat om det.
Orkar inte diskutera med dig längre då du inte vet vad du pratar om då du inte har någon egen erfarenhet från detta utan endast spekulerar.

ciao.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 21:27

Suck... bara för att du inte vet exakt vem som tappar samtal i Sverige, så förekommer det inte? Mig veterligen så erkänner du ju överhuvudtaget inte att någon har tappat samtal någonstans på grund av detta problem, så då är det väl tämligen självklart att du inte erkänner att någon tappar samtal i Sverige?

Men vem har sagt att detta problem enbart har med tappade samtal att göra? Har du fortfarande inte fattat att det inte enbart är det som det handlar om?

Men det låter bra att du inte orkar tjafsa mer om detta, det passar mig perfekt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-07-16 22:08

Orsaken till ett tappat samtal kan vara nätrelaterat med, och inte bara terminalens fel.

Ny intressant sida hos Apple:Apple - Smartphone Antenna Performance

Men att de har missat att lägga filmerna så att vi kan se dem via Iphone eller Ipad

Helt underbart att se att

BlackBerry Bold 9700
HTC Droid Eris
Samsung Omnia II
iPhone 3GS

(källa; se http://www.apple.com/antenna/ )

Lider av samma problem ....

Men som många sagt: Bygga karriär på att dissa nån skräplur från Samsung? Det går ju inte. Men man kan bygga ett helt luftslott om man ger sig på Apple.

Det vet ju varenda människa inom pres/media att kan man skriva "Därför skall du inte köpa iPhone4" så blir det ju så aktien stiger på den egna tidningen..

Vad blir det härnäst? var det inte nån som kände nån som visste nåns kusin som hade problem med avståndscensorn? Kan sätta en femma på att det blir nästa "shitstorm" ...

*gäsp*

Ursprungligen av Goflorp:

Vad blir det härnäst? var det inte nån som kände nån som visste nåns kusin som hade problem med avståndscensorn? Kan sätta en femma på att det blir nästa "shitstorm" ...

Fast just det där erkände ju Steve som ett fel och att det kommer att åtgärdas i en framtida uppdatering. Lär nog inte bli så mycket mer medial action kring den punkten.

Ursprungligen av Capeman:

Fast just det där erkände ju Steve som ett fel och att det kommer att åtgärdas i en framtida uppdatering. Lär nog inte bli så mycket mer medial action kring den punkten.

Underskatta inte puckon med youTubekonto och lätt Asbergers...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 23:58

"Samma" problem? Kan du bevisa det? Eller bara ett problem som vid en ytlig betraktelse ger samma symptom?

Ursprungligen av ridax:

"Samma" problem? Kan du bevisa det? Eller bara ett problem som vid en ytlig betraktelse ger samma symptom?

Tja, titta på de videos som nu ligger på /antenna-sidan.

behöver du mer "bevis" ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:14
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, titta på de videos som nu ligger på /antenna-sidan.
behöver du mer "bevis" ?

Video-experter??? Är de bättre än Youtube-experter? Jag kan nästan garantera att det INTE är frågan om SAMMA problem. Det Apple har gjort är att ta reda på var antennerna är placerade i de telefonerna och sedan lagt handen på ett sådant sätt att antennen skuggas på ett ofördelaktigt sett. INTE samma problem som när antennen STÖRS för att dess egenskaper förändras vid kontakt med människokroppen.

JA, jag behöver DEFINITIVT mer bevis än det som Apple visar för att tro att det är frågan om samma problem.

Sedan kan jag inte undgå att undra varför de inte har med någon Nokia-telefon. Ser ut som om Apple har provat men misslyckats.... annars skulle de väl alla gånger ha haft med det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:31
Ursprungligen av ridax:

Video-experter??? Är de bättre än Youtube-experter? Jag kan nästan garantera att det INTE är frågan om SAMMA problem. Det Apple har gjort är att ta reda på var antennerna är placerade i de telefonerna och sedan lagt handen på ett sådant sätt att antennen skuggas på ett ofördelaktigt sett. INTE samma problem som när antennen STÖRS för att dess egenskaper förändras vid kontakt med människokroppen.

JA, jag behöver DEFINITIVT mer bevis än det som Apple visar för att tro att det är frågan om samma problem.

Sedan kan jag inte undgå att undra varför de inte har med någon Nokia-telefon. Ser ut som om Apple har provat men misslyckats.... annars skulle de väl alla gånger ha haft med det?

Det verkar som jag får mantla fanboi-rollen ikväll. Men tror du mer på någon random fjolla på Youtube med kass AT&T-täckning, eller Apple, som försökt göra bra produkter i 30 år?

Om inte Nokia har det problemet, så är det ju bara bra för dem. Däremot så har de ju mycket större problem just nu, att de förmodligen önskar att deras problem var med antennen och inte att de anses vara världens mest ohippa företag. Om man inte så uppenbart visste var man skulle sätta fingret på en iPhone 4, skulle det vara samma mediahysteri?

Apples poäng i presskonferensen var ju inte att de själva inte hade problem, utan att problemet som blev så stort inte är något nytt, eller något unikt för Apple.

Bevis hit, och bevis dit. Om två veckor kan du ju bevisa så mycket du vill, då du faktiskt får hålla i en telefon på riktigt, istället för att förlita dig på Youtube (sen när är Youtube tillräckligt med bevis?). Om alla som INTE hade problem skulle lägga ut en video lika maniskt, hur stor skulle sannolikheten vara att du hittade en negativ video? Bevis betyder inte ett skit, det är ju ändå du själv som avgör vad som är tillräcklig bevis för dig, och därmed är det lika godtyckligt som vilket annat tyckande som helst. Om det är något du vill bevisa så borde du snarare koncentrera dig på varför Apple drar större uppmärksamhet på internet än Nokia. Ngage? Ovi-Store? Någon?

Bevaka tråden