Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ridax:

Video-experter??? Är de bättre än Youtube-experter? Jag kan nästan garantera att det INTE är frågan om SAMMA problem. Det Apple har gjort är att ta reda på var antennerna är placerade i de telefonerna och sedan lagt handen på ett sådant sätt att antennen skuggas på ett ofördelaktigt sett. INTE samma problem som när antennen STÖRS för att dess egenskaper förändras vid kontakt med människokroppen.

JA, jag behöver DEFINITIVT mer bevis än det som Apple visar för att tro att det är frågan om samma problem.

Sedan kan jag inte undgå att undra varför de inte har med någon Nokia-telefon. Ser ut som om Apple har provat men misslyckats.... annars skulle de väl alla gånger ha haft med det?

Apple har ett labb för 100 miljoner dollares, en stab med tekniker och ingenjörer som avlönas kring det här. Men du vet bättre?

Det är ju det här "alla" har gjort på YouTube, video där man håller upp lur med många staplar, visar hur man håller i ett DeathGrip och se, efter en stund så dalar staplarna....
Vad spännande!

Apple visar samma sak, de håller i en lur, som då inte är en iPhone, samma sak händer...

men DÅ är det manipulerat och fusk eller?

det är kanske inte samma sak, men det är ju samma resultat. staplarna trillade rätt duktigt på de där mobilerna, o de höll ju inte anmärkningsvärt annorlunda mot hur de höll iphonen.
det är ju dock ingen ursäkt, men visar att de kanske inte är ensamma som problem som ger liknande resultat.

ja, de har säkert prövat me nokia, frågan är om de inte lyckats eller om de inte vågar me tanke på de tvister de ligger i med nokia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:31

Och du tror att de utpekade mobiltillverkarna kommer att uppskatta Apples "reklam"?

Bra, att du förstår att det kanske inte är exakt samma problem. Det var egentligen det jag ville ha fram. Sedan återstår att testa om man med en iPhone 4 MED en bumper fortfarande kan åstadkomma "skuggnings"-problemet. OM så är fallet, så inser du kanske relevansen av att hålla isär dessa två problem?

Ursprungligen av ridax:

Och du tror att de utpekade mobiltillverkarna kommer att uppskatta Apples "reklam"?

Bra, att du förstår att det kanske inte är exakt samma problem. Det var egentligen det jag ville ha fram. Sedan återstår att testa om man med en iPhone 4 MED en bumper fortfarande kan åstadkomma "skuggnings"-problemet. OM så är fallet, så inser du kanske relevansen av att hålla isär dessa två problem?

självklart kommer de inte uppskatta det. vem fan hade gjort det. de ligger ju dock inte ännu i tvist med apple. eller föresten, htc kanske redan gör det?

om man kan blockera ut antennen genom att täcka den så som de gör på de andra mobilerna, på en iphone med bumper, ja då försvinner kanske mottagningen. båda är problem med samma resultat, så egentligen vet jag inte om man måste hålla isär problemen. dock så får man ju rätt svårt att täcka hela iphone 4:as antenn om bumpern sitter på, i alla fall med en hand, med tanke på att antennen går över halva telefonen och inte bara inom ett område på 3-5 cm eller liknande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:03
Ursprungligen av Baltazar:

om man kan blockera ut antennen genom att täcka den så som de gör på de andra mobilerna, på en iphone med bumper, ja då försvinner kanske mottagningen. båda är problem med samma resultat, så egentligen vet jag inte om man måste hålla isär problemen.

Jo, jag tycker det är väsentligt att hålla isär problemen. För om vi säger att det är ett och samma problem och man fortfarande kan störa ut iPhone 4-antennen med bumper påsatt, genom att skugga med handen, då fungerade ju inte fixen med bumper, enligt dig (om vi nu säger att det är samma problem)?

Då var ju hela köret med bumper helt överflödigt? (Nej jag tycker inte det är överflödigt. Det var en retorisk fråga. Bumpern löser problemet med att man STÖR antennen medan det INTE löser problemet med att man SKUGGAR den. Detta problem har Apple GEMENSAMT med andra tillverkare medan Apple DESSUTOM har problemet med störningen).

Senast redigerat 2010-07-17 01:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:44

Lab hit och lab dit... Det spelar ingen roll om det kostar 100 miljoner eller 1000 miljoner doller. De klarade ju ändå inte av att upptäcka "problemet" innan "youtube"-experterna gjorde det. Trots att någon av er (tror det var du, men kan ha varit någon annan) var så helt övertygad om att detta var en av Apple känd bieffekt redan under utvecklingen. Punkt 1 på test-protokollet tror jag det var någon som skrev? Om man inte vet vad man skall testa så kan man ha hur dyra lab som helst. Ungefär som glada foto-amatörer med svindyr proffs-kamera. Det blir inte fotokonst bara för det...

Jag påstår inte att någon av videorna är manipulerade. Jag påstår att resultaten inte beror på samma sak.

Sedan kan ni sluta att tjata om AT&T och deras kassa nät. Apple med sitt 100-miljoner$ lab har ju redan konstaterat att det de-facto är ett problem med att signalen dämpas vid det aktuella greppet. Det händer i Sverige med Telia-nät och det händer i USA med AT&T nät. Det är bara de svenskar som är allra mest lagda åt självbedrägeri som tror att detta har något med AT&T's nät att göra. JA, problemet MÄRKS mer om man har dålig signal. Ja, AT&T kanske ger dålig signal oftare. Men att tro att fenomenet med dämpningen bara uppstår i AT&T's nät är kontraproduktivt. 99.se har ju t.ex, själva konstaterat att fenomenet förekommer i Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:51
Ursprungligen av ridax:

Lab hit och lab dit...

Jaha, så när det verkligen gäller ger du inte så mycket för vetenskap och bevis? Vi blir ju provocerade för att vi gillar Apple, men varför blir du så provocerad av att felet inte är specifikt för Apple?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:10
Ursprungligen av ibish:

Jaha, så när det verkligen gäller ger du inte så mycket för vetenskap och bevis? Vi blir ju provocerade för att vi gillar Apple, men varför blir du så provocerad av att felet inte är specifikt för Apple?

Glömde du inte att läsa resten av mitt inlägg? Jag hävdar fortfarande att felet INTE är detsamma som demonstrerades på andra tillverkare och alltså blir jag inte ett dugg provocerad av att andra tillverkare skulle lida av samma sak, eftersom jag inte tror det.

DU kan ha hur dyr teknisk utrustning som helst och det ger absolut ingenting om du inte specificerar relevanta testvillkor. Goflorp skrev ju i ett inlägg tidigare att det inte finns en enda antenningenjör i världen som skulle missa att testa detta med att lägga ett finger över skarven och att det var så otroligt basic att se till att detta testades. Mer exakt så skrev han ju:

Ursprungligen av Goflorp:

"Ronald, där har du ju ett jordplansproblem, vad händer om vi jordar av där. Håll näven över..."
Dag 1
Finns väl inte en antenningenjör någonstans i världen som missar det.
Det är ju lika fånigt som att påstå att Volvos tekniker skulle missa att en bil har fyra hjul.

Nu har ju Apple själva medgivit att de missat det. På presskonferensen sa han:

Ursprungligen av Steve:

I'm not saying we didn't make a mistake -- we didn't know that it would have these issues, we didn't know we were putting a bull's eye on the phone...

Så vad gjorde egentligen det där 100-miljoner$ labbet? Inte testade det skarven i alla fall. Det är Goflorp själv som nu alltså jämställer Apples ingenjörer med någon tekniker på Volvo som inte vet att en bil har fyra hjul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:19
Ursprungligen av ridax:

Nu har ju Apple själva medgivit att de missat det. På presskonferensen sa han:

Så vad gjorde egentligen det där 100-miljoner$ labbet? Inte testade det skarven i alla fall.

Ja, de medgav felet... de förnekade inte felet under presskonferensen om det är ditåt du försöker dra diskussionen. Poängen var ju att iPhone 4 är en bättre telefon än tidigare enheter (när det gäller att ringa med den).

Det där med "bullseye" är ju skåran mellan antennerna. Det han antyder (Steve alltså) är ju att ingen skulle bry sig om man inte svart på vitt såg var man kunde prova att sätta fingret (även om det i praktiken skulle vara på exakt samma ställe, med samma resultat, fast utan skarven). Så labbet gjorde ju det de skulle, men felet var ju att skarven var synlig för gemene folk som dig och mig.

Och slutsatser som "Oj, en labb för 100 miljoner dollar, och de såg inte ens det där strecket" är ett allt för simpelt sätt att försöka framstå som smart.

Ursprungligen av ibish:

Jaha, så när det verkligen gäller ger du inte så mycket för vetenskap och bevis? Vi blir ju provocerade för att vi gillar Apple, men varför blir du så provocerad av att felet inte är specifikt för Apple?

Snälla ni, sluta mata trollet innan den här diskussionen blir hetlevrad och spårar ur.

@ Ridax, Iphone 4 är uppenbarligen ingenting för dig.

I Apples fall beror det säkert på att de är riktiga nollor, losers och helt värdelösa på att bygga antenner, du och YouTubeexperterna har avslöjat denna världshändelse för världen! Fantastiskt.

Du borde ju sitta i Apples Ledningsgrupp, iaf som Teknisk Konsult.

Och världen fortsatte snurra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-17 01:00

Läskigt att läsa hur somliga har blivit nästintill religiösa fanatiker när det gäller att försvara Apple..

Ursprungligen av DLP:

Läskigt att läsa hur somliga har blivit nästintill religiösa fanatiker när det gäller att försvara Apple..

Ja, eller hacka på dem ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:22

Du förstår inte. Apple var inte MEDVETNA om att det fanns ett problem med att signalen dämpades såpass kraftigt när man la fingret över skarven. Det var DET som Steve medgav. I Q&A delen av presskonferensen så talade de mer om detta när Apple kommenterade en annan artikel och de hävdade BESTÄMT att de INTE hade blivit varnade för just detta problem och att det kom som en överraskning.

Tidigare har Goflorp BESTÄMT hävdat att det är absolut basic att testa en sådan sak och att Apple inte kan ha varit omedvetna om denna effekt. Det är "Dag 1" i testprotokollet att göra denna test... osv... ja du kunde ju själv se vad han skrev.

Faktum är att Apple inte gjorde denna test trots att de hade ett 100 mljoner$ lab. Vad har kostnaden för labbet för relevans i sammanhanget? Ja just det, ingenting... det är testspecen som fallerade och ett 1 mijon-lab hade räckt för att testa en sådan sak... Till och med Youtube-experterna räckte ju för att detektera detta (även om det inte var vetenskapligt testat).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:35
Ursprungligen av ridax:

Du förstår inte. Apple var inte MEDVETNA om att det fanns ett problem med att signalen dämpades såpass kraftigt när man la fingret över skarven. Det var DET som Steve medgav.

Det är just det som är problemet. Din täckning dör inte så fort du råkar nudda "punkten". För vissa har det gjort det, för vissa har det fungerat perfekt hur hårt du än hållit. Vad drar du för vetenskapliga slutsatser av det här? 1) Att det finns varierande kvalitet på enheter som tillverkas 2) Att det finns varierande kvalitet över täckning, som gör det hela extra känsligt beroende på område 3) En kombination av 1 & 2.

Om 3 miljoner enheter sålts, och 1,8% av dessa returnerats, vad får dig att vara så tvärsäker att det här är ett fel som gäller 100% av alla sålda enheter, när 0% har exakt samma hemförhållanden gällande täckningen och antenn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:47
Ursprungligen av ibish:

Det är just det som är problemet. Din täckning dör inte så fort du råkar nudda "punkten". För vissa har det gjort det, för vissa har det fungerat perfekt hur hårt du än hållit.

Det kan bero på en mängd faktorer. Till största delen förklaras det av "buggen" som Apple hade i signalvisningen. Dämpningen var inte så stor som man fick intryck av, eftersom man inte hade så stark signal från början som man trodde. De som VERKLIGEN hade så stark signal som de hade anledning att tro, kunde få en lika stor dämpning, men utan att det gav utslag på signalvisaren (vilket var vad de flesta gick efter).

Sedan har människor olika fysikaliska egenskaper (och den varierar också). Konduktiviteten varierar t.ex. ganska väsentligt.

Hur förklarar du det hela själv? Menar du att problemet bara existerar på vissa exemplar eller i vissa länder? Låt mig höra vad det är DU vill hävda, så jag är på det klara med det först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:59
Ursprungligen av ridax:

Det kan bero på en mängd faktorer. Till största delen förklaras det av "buggen" som Apple hade i signalvisningen. Dämpningen var inte så stor som man fick intryck av, eftersom man inte hade så stark signal från början som man trodde. De som VERKLIGEN hade så stark signal som de hade anledning att tro, kunde få en lika stor dämpning, men utan att det gav utslag på signalvisaren (vilket var vad de flesta gick efter).

Sedan har människor olika fysikaliska egenskaper (och den varierar också). Konduktiviteten varierar t.ex. ganska väsentligt.

Hur förklarar du det hela själv? Menar du att problemet bara existerar på vissa exemplar eller i vissa länder? Låt mig höra vad det är DU vill hävda, så jag är på det klara med det först.

Ja, jag hävdar just att det kan vara vad som helst. Inte att allt ballar ur så fort du nuddar punkten, som du hävdar ovan, och i din fräna kritik. Det jag undrar är hur du kan utesluta alla faktorer, allt från hur mycket man svettas, till exemplar av telefon, till täckning i området, och få det enhetligt till att alla iPhone 4 lider av problemet, och därav att Apples labb för 100 miljoner är i paritet med någon random Joes resurser som har tillgång till Youtube.

Mitt förslag till sakens godtyckliga natur är ju att 99% ändå valt att behålla telefonen. Vore det ett riktigt problem skulle den här siffran vara mycket högre. Om, säg 50%, skulle lämna tillbaka sin telefon, då skulle Apple TVINGAS göra en ändring på riktigt, istället för att gå ut och förklara omständigheterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 02:14

1. Apple har inte på något sätt hävdat eller antytt att "problemet" är exemplarberoende.
2. Snuddar punkten eller applicerar större tryck, det är två operationer som genererar olika konduktivitet, så det är klart att det är skillnad.
3 Ja, hur mycket man svettas genererar också olika konduktivitet. Hur mycket salt sill du åt till frukost också antagligen...
4. Att 99% väljer att behålla telefonen har nog inte så mycket med problemet att göra. Jag tror inte ett ögonblick att de där 1% som lämnade tillbaka telefonen berodde på antennproblemet heller (i alla fall inte till någon signifikant del).
5. Jag har aldrig hävdat att problemet ur teknisk synvinkel är allvarligt. Tvärtom, tycker jag problemet går att leva med. Jag tycker däremot att problemet var ONÖDIGT, man borde ha kunnat konstruera det hela bättre genom t.ex. en annan placering av skarvarna. Nu har jag inga tekniska detaljer om detta, så jag bara spekulerar. Men jag ANTAR att man hade kunnat göra ganska små justeringar och fått ett resultat som gav ÄNNU MINDRE problem. Jag tror även att Apple hade valt att göra detta, om de varit medvetna om problemet i tillräcklig tid.

6. Jag förstår inte vad du menar med att ditt "förslag till sakens godtyckliga natur" är att "99% ändå valt att behålla telefonen". Det sista är väl inget förslag på något? Mitt förslag är att det inte alls är godtyckligt, utan helt enkelt beror på de faktorer som är uppräknade ovan, samt buggen med signalvisningen + ev fler lätt förklarliga faktorer. Jag tror inte problemet är "godtyckligt". Det är inte samma sak som att påstå att 100% av användarna verkligen LIDER av problemet så till den milda grad att de måste lämna tillbaka telefonen. Men jag tror att alla exemplar har i stort sett samma egenskaper i detta avseende. Att bara 1% lämnat tillbaka telefonen förklaras enkelt av att det inte är ett ALLVARLIGT användar-problem.

Verkligheten blir domare i målet; vi får se hur många som lämnat tillbaka luren p.g.a. antenngrejen om typ 6 månader. Är det bara ett par procent så måste man dra slutsatsen att hela soppan varit en storm i ett vattenglas. Om man trots detta vidhåller att Iphone4 har ett exceptionellt antennproblem och droppar mycket mera samtal/data än andra smartphones - då är man per definition en så kallad "rättshaverist". Man bör då söka någon form av professionell hjälp. Någon att prata med. Kanske lägga om sitt liv helt och hållet. Dra ur alla kontakter och odla jorden t.ex. Eller åka till Indien - ta in på ett ashram en tid.
Inga lab och YouTube-filmer kan slå verkligheten - tänk er miljoner individuella fälttester under 100% realistiska förhållanden. Globalt. Närmare sanningen än så kan man inte komma.

Det enda vi vet nu är att Apple - eller någon annan tillverkare för den delen - aldrig mera kommer att låta skarven vara synlig. Nästa generation Iphone kommer att - som alla andra märken/modeller - ha dolda weak spots. Aldrig mera bulls eye.
För även framtidens mobiltelefoner kommer att ha dessa problem - det är fysiska naturlagar som spökar. Om man tydligt märker ut var man med händerna kan framkalla upprepad flukturation i dessa lagar så får man alltså problem. Det var där Apple fuckade upp.

Senast redigerat 2010-07-17 02:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 02:30

Undrar vad som händer om Apple kommer med en modifierad hårdvara i höst. Kommer det att bli ett A och ett B-lag bland iPhones 4 på andrahandsmarknaden då? De som har antenn"problemet" och de som inte har det?

Detta är en kruxig fråga - och egentligen det enda intressanta över huvud taget från denna presskonferens (allt annat visste man ju redan). Apple har en delikat balansakt att utföra; man kan inte tydligt säga att en uppdaterad Iphone4 kommer i Oktober - detta skulle eventuellt bromsa försäljningen av nuvarande version som redan är tillverkad i enorma mängder. Att skrota hundratusentals lurar svider även för en pengamaskin som Apple. Det är också bad press och framför allt; dom förlorar marknadsandelar till Android under tiden fram till oktober.

Så - man antyder uppdatering av lur på ett sätt som gör att vi nördar listar ut det och kan då välja att vänta till oktober om vi vill. Detta skakar inte om Apple; vi är få och vi köper den bums nu i alla fall därför att vi inte står ut att vänta till oktober - en del av oss förstår dessutom att dagens version är en utmärkt produkt och vi vet hur vi ska hantera den utan att framkalla radiodrops - jag själv t.ex. håller aldrig en Iphone som visats in multum. Aldrig. Så - det är skitsamma liksom - oktoberversionen kommer dessutom bara att se marginellt annorlunda ut.

Och, jodå - givetvis blir det ett A- och B-lag på andrahandsmarknaden. För den som nu bryr sig om det. I annonserna på Blocket etc kommer det att nämnas om det är "revisted" versionen som säljs.

Ursprungligen av ridax:

Undrar vad som händer om Apple kommer med en modifierad hårdvara i höst. Kommer det att bli ett A och ett B-lag bland iPhones 4 på andrahandsmarknaden då? De som har antenn"problemet" och de som inte har det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 04:08

Det som gör deras presentation bra, är att det är ett allmänt problem, alltså inget ovanligt.

Men det blir så fel.

Man måste inte hålla iPhone 4 sådär, räcker med ett finger endast vad jag har förstått de som, på de andra telefonerna måste man krama hela telefonen (nästan). Sedan förstår jag inte varför de tog sådana telefoner som inte alls är dem som är de riktiga konkurrenterna till iPhone 4.

SonyEricsson X10
Samsung Galaxy S I9000
HTC DESIRE
HTC EVO 4G

Jämför med dem telefonerna istället, tror ingen av dem kommer loosa signal.

Sen till det sista, snälla rara Steve Jobs, du babblar på en massor! Så otroligt mycket blaha, men om man gör något sånt här, som 5 mm tejp kan fixa.. då är det något galet.

En STOR notis. De sa att dem sålt 3 miljoner, förstår ni hur mycket mer de egentligen skulle ha varit? Om iPhone 4 skulle finnas i hela världen till alla som ville ha den när den kom, då hade det vart mycket mer än 3 miljoner. Oavsett vad den har för problem, kommer den vara enormt efterfrågad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 14:22
Ursprungligen av Esa:

Det som gör deras presentation bra, är att det är ett allmänt problem, alltså inget ovanligt.

Men det blir så fel.

Man måste inte hålla iPhone 4 sådär, räcker med ett finger endast vad jag har förstått de som, på de andra telefonerna måste man krama hela telefonen (nästan). Sedan förstår jag inte varför de tog sådana telefoner som inte alls är dem som är de riktiga konkurrenterna till iPhone 4.

SonyEricsson X10
Samsung Galaxy S I9000
HTC DESIRE
HTC EVO 4G

Jämför med dem telefonerna istället, tror ingen av dem kommer loosa signal.

Sen till det sista, snälla rara Steve Jobs, du babblar på en massor! Så otroligt mycket blaha, men om man gör något sånt här, som 5 mm tejp kan fixa.. då är det något galet.

En STOR notis. De sa att dem sålt 3 miljoner, förstår ni hur mycket mer de egentligen skulle ha varit? Om iPhone 4 skulle finnas i hela världen till alla som ville ha den när den kom, då hade det vart mycket mer än 3 miljoner. Oavsett vad den har för problem, kommer den vara enormt efterfrågad.

Då ska vi se...

YouTube - Galaxy S Antenna Death Grip
YouTube - HTC Desire Antenna "Problems"
YouTube - HTC EVO antenna "deathgrip" and why you can't compare it to the iPhone 4

Ingen loosar signal sa du?

Spelar det någon större roll om större delen av dämpningen beror på att ditt finger ligger på en viss position eller om du håller i telefonen så att du täcker antennen? I bägge fallen så måste du hålla i telefonen på ett visst sätt.

Om jag kan återupprepa det hela med en telefon som ligger på bordet och genom att bara hålla ett finger över skarven är iofs visuellt spännande men i verkligheten totalt irrelevant eftersom du aldrig kommer att använda telefonen på så sätt utom för att visa på vad som händer.

Och diskussionen om minskningen av signalstyrka på andra telefoner är samma problem eller ett annat problem? Som jag ser det så är det samma problem - en minskning av mottagarsignalen som beror på aktiva designval som är gjorda under utvecklingen av produkten och som ger telefonen vissa egenskaper. Effekten för mig som användare är densamma - om jag håller telefonen på ett visst sätt så får jag en minskning av signalstyrkan - så från en black box perspektiv så är det samma problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 07:19

Skillnaden mellan de två problemen är att bumpern kommer att lösa det ena men inte det andra i samma utsträckning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 09:35

Förresten, någon som noterade att iPhone 4 enligt Apple tappar 1% FLER samtal än iPhone 3Gs. Trots att antennen på iPhone 4 skall vara bättre och "death grip" inte är något egentligt problem. Hur kan det komma sig?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-17 10:13

Att ni orkar i värmen...

Ursprungligen av lasselu:

Att ni orkar i värmen...

Precis vad jag också tänkte... Vilken energi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-17 12:02
Ursprungligen av Capeman:

Precis vad jag också tänkte... Vilken energi!

Haha, precis!

Jag har dragit fyra slutsatser av vad jag vet sedan tidigare och allt jag läst de senaste tre veckorna:

1) Alla mobiltelefoner får sämre signalstyrka när antennen skärmas av med en del av människokroppen.

2) Två antenner som ligger frilagda kan få förändrade (försämrade, dämpade) prestanda om man kopplar samman dem med en del av människokroppen, dock talar vi inte om kortslutning då huden leder mycket sämre än metallen i antennerna.

3) Räknar man samman alla iPhone 4 ute hos användare utan skal, så har de marginellt sämre mottagning än iPhone 3GS. (Vilket jag personligen tycker är synd för jag vill inte ha skal till min iPhone när jag köper den senare i höst.)

4) Om förväntad (baserad på tidigare iPhones) andel iPhone 4-användare kommer skaffa skal (för att skydda sin iPhone 4, inte för att Apple bjuder på dem) så har de bättre mottagning än iPhone 3GS och en radda andra mobiltelefoner från andra tillverkare.

Har jag missat något?

Ursprungligen av marf:

Haha, precis!

3) Räknar man samman alla iPhone 4 ute hos användare utan skal, så har de marginellt sämre mottagning än iPhone 3GS. (Vilket jag personligen tycker är synd för jag vill inte ha skal till min iPhone när jag köper den senare i höst.)

Den enda undersökning som jag har sett och som verkar något så när grundläggande och som har presenterat data med någon form av säkerhet är AntennasSys Blog

iPhone 4 Meets TheGripOfDeathInator - AntennaSys Blog - AntennaSys, Inc. - antenna design, integration and consulting.

Det som Apple sa var att de kunde se fler dropped calls för 4:an jmf med 3GS. Men jag fattade aldrig om det var 1% mer dropped calls för 4:an jfm med 3GS eller vad den där enprocentaren betydde. Men det var för alla 4:or med eller utan skal. Jag skulle dock anta att de flesta är utan skal så man kan säkert bortse från det.

Bevaka tråden