Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 12:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som Apple sa var att de kunde se fler dropped calls för 4:an jmf med 3GS. Men jag fattade aldrig om det var 1% mer dropped calls för 4:an jfm med 3GS eller vad den där enprocentaren betydde. Men det var för alla 4:or med eller utan skal. Jag skulle dock anta att de flesta är utan skal så man kan säkert bortse från det.

Precis det var mindre än 1 tappad samtal per hundra än 3GS, så det blir inte 1%.

Vad som är kul i hela denna kråksång som nästan ingen skriver om i media är att iPhone 4's antenn har bättre mottagning än tidigare iPhone's, och kanske t.o.m bättre än andra mobiler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-17 14:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som Apple sa var att de kunde se fler dropped calls för 4:an jmf med 3GS. Men jag fattade aldrig om det var 1% mer dropped calls för 4:an jfm med 3GS eller vad den där enprocentaren betydde. Men det var för alla 4:or med eller utan skal. Jag skulle dock anta att de flesta är utan skal så man kan säkert bortse från det.

Den där ettan betydde ett mer tappat samtal än antalet för iPhone 3GS per hundra samtal.

Alltså:
Om iPhone 3GS tappar 4% av samtalen så tappar iPhone 4 5% av samtalen.
Om iPhone 3GS tappar 6% av samtalen så tappar iPhone 4 7% av samtalen.
(Procentsatserna är hypotetiska, jag har inga data!)

Inte 1% mer utan 1 procentenhet mer. (Grymt liten skillnad i det här fallet men om man nu ska vara petnoga.)

Och precis som Steve Jobs teoriserar så kommer detta att ändras när det finns skal till de som önskar. Just nu är ju de flesta iPhone 4 utan skal då skalen knappt går att få tag på.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-17 18:28
Ursprungligen av marf:

Den där ettan betydde ett mer tappat samtal än antalet för iPhone 3GS per hundra samtal.

Inte 1% mer utan 1 procentenhet mer. (Grymt liten skillnad i det här fallet men om man nu ska vara petnoga.)

Precis. Detta gäller alltså också (för att vara övertydliga) ATT's skitnät. ATT kanske tappar 25% av alla iphone samtal på 3GS och nu tappar den 25.x istället. Dvs allt från 0.1-0.9 (ja inga fler decimaler)

Efter att ha reflekterat lite mer över antenn-grejjen måste jag säga att Apples presskonferans igår känns RIKTIGT skum....
"Nej nej, alla mobiler har det här problemet, det är inget fel på Iphone4... Men kolla här hur många kunder som hört av sig om felet som inte finns. Och för att åtgärda felet som inte finns ger vi ut gratis case till alla Iphone4".

Ursprungligen av PeeMaN:

Efter att ha reflekterat lite mer över antenn-grejjen måste jag säga att Apples presskonferans igår känns RIKTIGT skum....
"Nej nej, alla mobiler har det här problemet, det är inget fel på Iphone4... Men kolla här hur många kunder som hört av sig om felet som inte finns. Och för att åtgärda felet som inte finns ger vi ut gratis case till alla Iphone4".

Var inte poängen som de sa att "det är inte fler än så här som har hört av sig... så vi kan inte se att problemet är så stort som massmedia vill göra gällande..."

Jag uppfattade inte som att de förnekade att det finns ett grundläggande problem.

Ursprungligen av BlackSmp:

Var inte poängen som de sa att "det är inte fler än så här som har hört av sig... så vi kan inte se att problemet är så stort som massmedia vill göra gällande..."

De andra 99.45 % fick väl inte signal.

Ursprungligen av Marcus K:

De andra 99.45 % fick väl inte signal.

Aha, de försökte att använda sin 4:a för att ringa Apple:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 13:51

Hehe ganska frisk diskussion Men jag vill känna igen det sedan jag beställde en MacBook; då var jag inne och läste rätt mycket trådar om värmeproblem och missfärgningar. Såhär i efterhand så lider en MacBook både av lite värme/fläktproblem och blir något missfärgad, men jag kan inte säga att det försämrat min livskvalitet mycket.

Har beställt en iPhone 4 som väl lär trilla ner från Borderlinx när som helst, så har läst följt denna tråden ganska noggrant Ska bli kul å se hur den fungerar i verkligheten.

Nu får vi se om snöbollen har kommit i rullning eller... Jag tror att RIM kanske inte skulle ha varit så snabba med att svara - det hade troligen varit bättre att bara vara tysta. Nu blev det som TIPB skriver, en utmaning (som inte kommer att ge något alls)...

RIM responds to Apple over antennagate | TiPb

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 17:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu får vi se om snöbollen har kommit i rullning eller... Jag tror att RIM kanske inte skulle ha varit så snabba med att svara - det hade troligen varit bättre att bara vara tysta. Nu blev det som TIPB skriver, en utmaning (som inte kommer att ge något alls)...

RIM responds to Apple over antennagate | TiPb

Ah shit vilken pajkastning, patetiskt. Men det är kanske priset man får betala för att vara i framkant, Apple har nog inte varit mer ledande på nåt plan tidigare. Jag tror nog andra mobiltillverkare känner av konkurrensen, annars skulle de inte bry sig.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-17 18:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu får vi se om snöbollen har kommit i rullning eller... Jag tror att RIM kanske inte skulle ha varit så snabba med att svara - det hade troligen varit bättre att bara vara tysta. Nu blev det som TIPB skriver, en utmaning (som inte kommer att ge något alls)...

RIM responds to Apple over antennagate | TiPb

Haha. Det roliga i detta är ju att RIM i överhuvudtaget inte kommenterar att deras telefon är värdelös utan påpekar bara att RIM inte har något med Apple att göra - som om vi inte redan förstod det.

Jag testade "dödsgreppet" på min mammas 5 år gamla Samsung-mobil och den är också drabbad av samma fenomen. Kul att detta blir så stort först när Apple lanserar en produkt som förväntas vara perfekt av konsumenter och framförallt media.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag testade "dödsgreppet" på min mammas 5 år gamla Samsung-mobil och den är också drabbad av samma fenomen. Kul att detta blir så stort först när Apple lanserar en produkt som förväntas vara perfekt av konsumenter och framförallt media.

Vilket den faktiskt aldrig har varit (perfekt alltså). Jag tror att de flesta av oss har ett antal saker som irriterar oss med iOS och Iphone. Allt från mindre lyckade designval till rena buggar;)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 19:07

"RIM is a global leader in antenna design and has been successfully designing industry-leading wireless data products with efficient and effective radio performance for over 20 years. "

Yeah right!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 19:40

Hur som helst så är det så att iPhone 4 tappat 1 samtal MER per 100 samtal än iPhone 3Gs. Det kan inte tolkas som 0.1-0.9%.

Hur kan det komma sig att iPhone 4, som ni alla säger har så mycket bättre mottagning (bortsett från problemet) och problemet i sig är det närmaste försumbart, tappar 1 samtal MER per 100 samtal än föregångaren? Den nya antennen skulle ju vara en förbättring jämfört med den gamla. Varför tappar den fler samtal?

Nu kommer en del av er dragandes med AT&T's skitnät igen... Vad är det med AT&T's nät som får just iPhone 4 att tappa samtal extra mycket i så fall? Det kan ju inte vara signalkvaliteten som är dålig, för det skall ju iPhone 4 med sin förbättrade antenndesign klara av bättre än sin föregångare.

Jag tycker nästan detta är den mest anmärkningsvärda uppgiften på hela presskonferensen, att Apple anger att iPhone 4 tappar 1 samtal mer per 100 samtal än iPhone 3Gs. De använder ju uppenbarligen denna uppgift för att peka på att problemet är litet, men jag trodde egentligen problemet var många gånger mindre än så och att iPhone 4 skulle tappa mindre samtal än föregångaren, på grund av bättre antenndesign (bortsett från death grip). Om iPhone 4 tappar fler samtal, så undrar jag vari förbättringen ligger?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 19:47
Ursprungligen av ridax:

Hur som helst så är det så att iPhone 4 tappat 1 samtal MER per 100 samtal än iPhone 3Gs. Det kan inte tolkas som 0.1-0.9%.

Hur kan det komma sig att iPhone 4, som ni alla säger har så mycket bättre mottagning (bortsett från problemet) och problemet i sig är det närmaste försumbart, tappar 1 samtal MER per 100 samtal än föregångaren? Den nya antennen skulle ju vara en förbättring jämfört med den gamla. Varför tappar den fler samtal?

Nu kommer en del av er dragandes med AT&T's skitnät igen... Vad är det med AT&T's nät som får just iPhone 4 att tappa samtal extra mycket i så fall? Det kan ju inte vara signalkvaliteten som är dålig, för det skall ju iPhone 4 med sin förbättrade antenndesign klara av bättre än sin föregångare.

Jag tycker nästan detta är den mest anmärkningsvärda uppgiften på hela presskonferensen, att Apple anger att iPhone 4 tappar 1 samtal mer per 100 samtal än iPhone 3Gs. De använder ju uppenbarligen denna uppgift för att peka på att problemet är litet, men jag trodde egentligen problemet var många gånger mindre än så och att iPhone 4 skulle tappa mindre samtal än föregångaren, på grund av bättre antenndesign (bortsett från death grip). Om iPhone 4 tappar fler samtal, så undrar jag vari förbättringen ligger?

Har du missat Steve Jobs "pet theory"? Han tar upp precis som du, att antennen i 4an är starkare, och frågar sig varför den ändå tappar marginellt fler samtal.

Sen vet jag inte, är det här ett problem i Sverige? Jag själv har råkat ut för 2-3 tappade samtal på två år, och alla var på bussar eller tåg. Vi kanske ska vänta på sverigelanseringen så att vi själva kan testa innan vi drar några slutsatser om hur tappad (hoho) telefonen är.

Nja, det är nog varken unikt eller komplicerat att en produkt som är generellt bättre på en sak kan fucka upp mera under speciella omständigheter än vad den generellt sämre modellen gör.
Jag är övertygad om att Iphone4 har bättre mottagning generellt sätt än någon tidigare modell - dom har givetvis satsat enorma tids- och dollar-resurser på just denna punkt p.g.a. tidigare modellers usla mottagning. Många tester därute visar också detta; Iphone4 har bättre mottagning än alla tidigare modeller.

Det är just death grip som fixar denna statistik - att 4an tappar fler samtal än 3Gs.

Jag fattar inte vad det är som är så svårt att fatta med detta? Det finns ju miljoner prylar och företeelser som generellt är bäst, men som falerar mera under specifika omständigheter - och som därför statistiskt framstår som "sämre". detta är ju vardagsmat och en vaken konsument gör bedömningar utifrån dessa parametrar nästan varje gång han/hon ska köpa en produkt - framför allt en hightech-produkt.

Eftersom jag själv aldrig håller en lur på det sätt som kallas "death grip" så kommer statistiken att se finemang ut för mig. För mig så kommer alltså Iphone att ha betydligt bättre radiobeteende än min nuvarande 3G. Det är jag givetvis 100% övertygad om.

Ursprungligen av ridax:

Hur som helst så är det så att iPhone 4 tappat 1 samtal MER per 100 samtal än iPhone 3Gs. Det kan inte tolkas som 0.1-0.9%.

Hur kan det komma sig att iPhone 4, som ni alla säger har så mycket bättre mottagning (bortsett från problemet) och problemet i sig är det närmaste försumbart, tappar 1 samtal MER per 100 samtal än föregångaren? Den nya antennen skulle ju vara en förbättring jämfört med den gamla. Varför tappar den fler samtal?

Nu kommer en del av er dragandes med AT&T's skitnät igen... Vad är det med AT&T's nät som får just iPhone 4 att tappa samtal extra mycket i så fall? Det kan ju inte vara signalkvaliteten som är dålig, för det skall ju iPhone 4 med sin förbättrade antenndesign klara av bättre än sin föregångare.

Jag tycker nästan detta är den mest anmärkningsvärda uppgiften på hela presskonferensen, att Apple anger att iPhone 4 tappar 1 samtal mer per 100 samtal än iPhone 3Gs. De använder ju uppenbarligen denna uppgift för att peka på att problemet är litet, men jag trodde egentligen problemet var många gånger mindre än så och att iPhone 4 skulle tappa mindre samtal än föregångaren, på grund av bättre antenndesign (bortsett från death grip). Om iPhone 4 tappar fler samtal, så undrar jag vari förbättringen ligger?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 21:25
Ursprungligen av ridax:

Om iPhone 4 tappar fler samtal, så undrar jag vari förbättringen ligger?

Då pratar vi fortfarande AT&T nät. Inte nät i europa, som de skrev i aftonbladet "Troligtvis kommer vi ha samma problem som i Tyskland – det vill säga inga alls."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 21:32
Ursprungligen av Jetwash:

Då pratar vi fortfarande AT&T nät. Inte nät i europa, som de skrev i aftonbladet "Troligtvis kommer vi ha samma problem som i Tyskland – det vill säga inga alls."

Och jag tror som sagt inte på det där att death grip skulle vara en företeelse som drabbar enbart AT&T-nät och inte skulle förekomma i Sverige. Death grip existerar ju i Sverige också, det har ju 99.se redan testat. Om det sedan är så att vi överlag har bättre signal här, så att det leder till mindre tappade samtal, så är det mycket möjligt. Det förändrar ju inte det faktum att det finns massvis med platser både i Sverige och Tyskland där signalen är mindre bra och death grip kommer att bli dödsstöten för det samtalet. När det gäller datatrafiken och den inverkan som death grip har på hastigheten, så är det ju inte heller ett försumbart problem. Så jag tycker ni överdriver betydelsen av AT&T's dåliga nät. Svag signal är ju ingen obefintlig företeelse i Sverige, kom inte och påstå det.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 21:38
Ursprungligen av ridax:

Och jag tror som sagt inte på det där att death grip skulle vara en företeelse som drabbar enbart AT&T-nät och inte skulle förekomma i Sverige. Death grip existerar ju i Sverige också, det har ju 99.se redan testat. Om det sedan är så att vi överlag har bättre signal här, så att det leder till mindre tappade samtal, så är det mycket möjligt. Det förändrar ju inte det faktum att det finns massvis med platser både i Sverige och Tyskland där signalen är mindre bra och death grip kommer att bli dödsstöten för det samtalet. När det gäller datatrafiken och den inverkan som death grip har på hastigheten, så är det ju inte heller ett försumbart problem. Så jag tycker ni överdriver betydelsen av AT&T's dåliga nät. Svag signal är ju ingen obefintlig företeelse i Sverige, kom inte och påstå det.

Jag tror det här "problemet" kommer att försvinna och den här tråden kommer vara mycket rolig läsning i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 21:51
Ursprungligen av Jetwash:

Jag tror det här "problemet" kommer att försvinna och den här tråden kommer vara mycket rolig läsning i framtiden.

Jo, det kommer nog försvinna, iom att Apple modifierar konstruktionen. De som kommer skratta högst är de som har den nya modellen. När det gäller skrattande så har det ju hittills varit kritikerna som skrattat högst och försvararna som fått bita i det sura äpplet än så länge.

t.ex.

1. Några av er (t.ex. du själv) trodde bestämt att Apple skulle fixa detta ganska lätt med en mjukvarufix. Det ser ju inte ut att bli så....

2. Några av er sa att detta var ett problem isolerat till AT&T och att man inte alls skulle kunna påvisa problemet i Sverige. 99.se har ju sedan kunnat visa att datahastigheten sjönk med "death grip" även i Sverige.

3. Några av er hävdade bestämt att Apple var medvetna om detta "problem" långt före release, medan Steve nu säger att de inte fått några varningssignaler alls och att det kom som en överraskning.

4. Många av er säger att death grip bara existerar i teorin. Ingen kramar sin telefon på det sättet i verkligheten. Ändå tappar iPhone 4 1 samtal mer per 100 samtal, än iPhone 3Gs.

Så ja, tråden är underhållande redan nu...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 22:02
Ursprungligen av ridax:

Jo, det kommer nog försvinna, iom att Apple modifierar konstruktionen. De som kommer skratta högst är de som har den nya modellen. När det gäller skrattande så har det ju hittills varit kritikerna som skrattat högst och försvararna som fått bita i det sura äpplet än så länge.

t.ex.

1. Några av er (t.ex. du själv) trodde bestämt att Apple skulle fixa detta ganska lätt med en mjukvarufix. Det ser ju inte ut att bli så....

2. Några av er sa att detta var ett problem isolerat till AT&T och att man inte alls skulle kunna påvisa problemet i Sverige. 99.se har ju sedan kunnat visa att datahastigheten sjönk med "death grip" även i Sverige.

3. Några av er hävdade bestämt att Apple var medvetna om detta "problem" långt före release, medan Steve nu säger att de inte fått några varningssignaler alls och att det kom som en överraskning.

4. Många av er säger att death grip bara existerar i teorin. Ingen kramar sin telefon på det sättet i verkligheten. Ändå tappar iPhone 4 1 samtal mer per 100 samtal, än iPhone 3Gs.

Så ja, tråden är underhållande redan nu...

Sant så sant, frågan är ju vart står du i denna fråga? Både kritisk och försvarande. Jag beundrar ditt engagemang i denna fråga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 22:17
Ursprungligen av Jetwash:

Sant så sant, frågan är ju vart står du i denna fråga? Både kritisk och försvarande. Jag beundrar ditt engagemang i denna fråga.

Jag har ett flertal gånger redovisat var jag står "i denna fråga", men jag kan ta det igen:

1. Jag anser problemet med "death grip" vara ONÖDIGT. Apple borde har upptäckt detta på ett tidigt stadium och designat om telefonen för att minimera problemet (t.ex. genom att sätta skarven i botten. Det kan finnas tekniska orsaker att just den lösningen inte fungerar, det är bara ett snabbt framkastat förslag. Men något borde vara möjligt att göra).

2. Jag anser inte problemet vara jätteallvarligt. Det går att leva med. Personligen oroar jag mig inte ett dyft för tappade samtal. Något mer oroar jag mig för försämrad datahastighet och mycket mer oroar jag mig för att Apple inom en snar framtid kommer att släppa en ny revision av iPhone 4 som har fixat problemet, som gör att just mitt ex av iPhone 4 kommer att ses som mindre attraktiv.

3. Problemet är helt SEPARAT från de problem som kan reproduceras på de flesta telefoner genom att SKUGGA antennerna. SYMPTOMEN visar sig på samma sätt men ORSAKEN är en annan och LÖSNINGEN är också en annan.

4. Detta problem kommer att uppstå i Sverige också, under liknande förutsättningar (dålig signal). Sådana förutsättningar kommer inte vara svårt att hitta i Sverige, men kommer vara mindre vanliga än i en del länder (USA) där näten är sämre. Vidare kommer problemen med datahastigheten att visa sig i Sverige också.

5. Jag anser att Apple borde ge bort ett skal/bumper till alla iPhone 4 köpare som goodwill för att minska problemet. Som en ren marknadsföringsåtgärd för att minska missnöjet och få användarna att känna att Apple bryr sig. Jag har uttryckt detta tidigare (innan Apple också bestämde sig för att göra så). Jag anser att det var en bra åtgärd av Apple i rådande situation.

6. Det var ett misstag att återigen börja jämföra med andra och försvara sig på presskonferensen. Det kommer bara att leda till fortsatt rabalder, medan Apple skulle tjäna mest på att det hela lugnar ner sig. Men Apples stolthet kunde inte ta den smällen tydligen att rakt av medge att man gjort ett misstag och ge bort ett skal, utan de var tvungna att samtidigt försvara sig.

Jag gillar iPhonen... Jag har varit bland de första att köpa iPhone 2G. iPhone 3G och iPhone 4. Jag använder den dagligen och surfar och mailar med den ganska mycket (talar inte så mycket i telefon). Jag tycker det är en utmärkt telefon. Men jag är inte så till den milda grad förälskad i telefonen att jag inte kan tåla kritik av den eller se några fel på den. Telefonen är bra (bäst? vet jag ju inte, eftersom det faktiskt är den enda smartphone jag provat), men den har förvissa en hel del brister också.

Jag anser att det är bra att kunna diskutera de brister man tycker finns och jag tycker det är lite märkligt att man skall behöva bli idiotförklarad, mindre lämpad för telefonen och troll-anklagad, bara för att man vågar kritisera denna av andra högt älskade telefon. Jag har ABSOLUT ingenting emot telefonen. Jag ser bara vad jag tycker är en del brister och tar mig tiden att diskutera detta med er (trots att det är föga produktivt, men jag anser det föga produktivt att klappa varandra på axeln hela tiden också, så det är ju inget alternativ)

Senast redigerat 2010-07-17 22:45
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 22:51
Ursprungligen av ridax:

Jag anser att det är bra att kunna diskutera de brister man tycker finns och jag tycker det är lite märkligt att man skall behöva bli idiotförklarad, mindre lämpad för telefonen och troll-anklagad, bara för att man vågar kritisera denna av andra högt älskade telefon. Jag har ABSOLUT ingenting emot telefonen. Jag ser bara vad jag tycker är en del brister och tar mig tiden att diskutera detta med er (trots att det är föga produktivt, men jag anser det föga produktivt att klappa varandra på axeln hela tiden också, så det är ju inget alternativ)

Jag håller med dig till 100% där! Bra inlägg och bra skrivet!

I och med att "Free-case-dealen" (i ett första skede) gäller till september så finns det en möjlighet att Apple valt att inleda nån form av mindre omkonstruktion av Iphone 4-hårdvaran. Om jag fattat det rätt så verkar ju t.ex. Consumer Reports fortfarande inte nöjda med Apples Free-case-deal, utan efterfrågar en bättre lösning.

Jag har bestämt mig för att köpa en Iphone 4 (vilket blir min första Iphone/Smartphone) och funderar därför på om det kanske är en god idé att avvakta denna omkonstruktion. Även om antennproblemet skulle vara uppblåst så lär ju om inte annat andrahandsvärdet på tidigt köpta enheter påverkas negativt av en omkonstruktion.

Anyway, jag är nyfiken på om det är någon av er som egentligen tänkte köpa Iphone 4 nu vid Sverige-lanseringen i slutet av Juli som istället väljer att avvakta en eventuell omkonstruerad Iphone 4?

Om ja, hur resonerar ni? Och hur resonerar ni som inte väljer att vänta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 14:16
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag har bestämt mig för att köpa en Iphone 4 (vilket blir min första Iphone/Smartphone) och funderar därför på om det kanske är en god idé att avvakta denna omkonstruktion. Även om antennproblemet skulle vara uppblåst så lär ju om inte annat andrahandsvärdet på tidigt köpta enheter påverkas negativt av en omkonstruktion.

Jag vill köpa den direkt. Förhoppningsvis är det fler än dig som är oroliga efter rapporterna, så att det blir lättare för oss andra Jag bryr mig inte om andrahandsvärdet. Jag ger hellre bort den till släkt och vänner när den dagen kommer.

Jag skulle förvisso vilja ha en rev B om det kommer en sådan, förutsatt att täckningen tappades enligt de skräckscenarion som finns, vilket jag tvivlar på ska vara vanligt i Sverige. Men i ett sånt fall räknar jag med att kunna få ut en ny på garantin. Då har ju Apple officiellt erkänt att defekten kunde undvikas, och om man kan visa att rev A inte beter sig som rev B, så antar jag att det är bevis nog att det är ett garantiärende. Men som sagt, den dagen den sorgen.

Går även rykten om att det som säljs just nu är en hemligt uppdaterad version, dvs rev B redan nu, därav gränsen på 30 september (när folk märker att den ändå fungerar, blir ängslan över ett skal mindre). Men utan att själv ha en i handen är ju allting tomt skitsnack.

Ursprungligen av ibish:

Men i ett sånt fall räknar jag med att kunna få ut en ny på garantin. Då har ju Apple officiellt erkänt att defekten kunde undvikas, och om man kan visa att rev A inte beter sig som rev B, så antar jag att det är bevis nog att det är ett garantiärende. Men som sagt, den dagen den sorgen.

Tveksamt (om det nu skulle hända). Garantier gäller tillverkningsfel som ger en trasig telefoner (i detta fall). Att man gör en designförbättring är inte samma sak som att det blir ett garantiärende. Du (vi) har trots allt köpt (kommer att köpa) telefonen helt medvetna om vad som gällde så bara för att det kommer en förbättrad revision så innebär det inte att vi kan hävda garantiärende.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 14:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Tveksamt (om det nu skulle hända). Garantier gäller tillverkningsfel som ger en trasig telefoner (i detta fall). Att man gör en designförbättring är inte samma sak som att det blir ett garantiärende. Du (vi) har trots allt köpt (kommer att köpa) telefonen helt medvetna om vad som gällde så bara för att det kommer en förbättrad revision så innebär det inte att vi kan hävda garantiärende.

Jag håller i sak med. Om det skulle komma en med snabbare processor, så har du rätt. Men om det kommer en som inte lider av grip of death, och jag i ett worst case scenario skulle fått ett exemplar där täckningen sjunker till 0 genom att peka på "bulls eye" så är jag rätt säker på att det skulle vara ett garantiärende. För utgången är ju 1)Inget unikt för iPhone 2)Kommer alltid vara så här i viss mån 3)Du får en bumper för att vi vill lugna ner dig... MEN NU HAR VI SLÄPPT EN VERSION DÄR ALLT ÄR SOM BORTBLÅST!

Som sagt, det är worst case. Till dess tvivlar jag på att det kommer vara någon skillnad i praktiken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 20:17

Pet theory.. Jag tror inte skalet har så stor inverkan på signalnivån på 3Gs och jag tror inte heller det är så många som flyttar över sitt gamla 3G-skal till 3Gs. men naturligtvis har Steve rätt att ha sina pet teorier om han vill. I så fall skall man väl också ta med i beräkningen att Apple faktiskt säljer bumpers till iPhone 4, medan de inte sålde skal till 3Gs. Dessutom har det spridits vilt i forum att bumpers är bra för att motarbeta mottagningsförsämring. Så då kan man ju lika gärna ha som pet theory att iPhone 4 i mycket högre grad säljs med bumpers/skal från början än 3Gs (speciellt med tanke på att iPhone 4 har en baksida av glas också).

När det gäller Zimmermans kommentar så är ju hans förklaring möjlig (att death grip är den bidragande orsaken som gör att iPhone 4 tappar fler samtal). Men då är alltså inte death grip något som man helt kan bortse ifrån? Det är inte enbart telefonkramande nördar som råkar ut för detta framför Youtube-kameran, utan det händer i verkligheten också, i en sådan omfattning att det ger utslag i statistiken.

Men det är väl ingen som påstått att man kan bortse från det? Har du fortfarande inte fattat att death grip gäller i stort sett alla moderna lurar och att det varit så i mååånga år (sedan man började med fraktalantenner). Driver du med oss?

Ursprungligen av ridax:

Men då är alltså inte death grip något som man helt kan bortse ifrån? Det är inte enbart telefonkramande nördar som råkar ut för detta framför Youtube-kameran, utan det händer i verkligheten också, i en sådan omfattning att det ger utslag i statistiken.

Bevaka tråden