- CyberPet
- Medlem ●
- Piteå
- 2010-07-23 17:05
Hej vänner!
Jag fick ett PM med en fråga om mina IR-bilder som jag postat i sommarbildstråden, så jag tänkte detta kanske kan vara intressant för fler, och därför tänkte jag svara på PM:et här.
Jag har tagit bort användarens namn, då jag inte hann få godkännande att publicera namnet, men den personen får gärna ge sig till känna om han/hon vill. Eller komma med ytterligare frågor här.
Så här löd PM:et
Hej CyberPet!
Jag såg dina sjukt snygga sommarbilder som du har fottat med IR.
Tänkte bara slänga in en snabb fråga om det räcker att skaffa ett IR filter till kameran och börja fotografera eller om det är massor mer med saker man måste tänka på?
Tack för komplimangen, och tack för frågan!
Jag har en konverterad kamera. Dvs jag har en Canon 40D som istället för sitt skyddande filter ovanför sensorn fått ett IR-filter, som istället för att blockera IR-strålarna släpper igenom dem. För mig känns det enklare än att mecka med olika filter till objektiven.
Anledningen främst är att dels är de bra IR-filtren väldigt dyra (kan kosta uppåt 1600-1700 kr) och har du olika gluggar du vill använda, så måste du ha flera filter, om objektiven har olika diametrar. Exempelvis Hoya R72 är ett bra IR-filter.
Och för det andra, du tappar lite av friheten. Dvs med ett IR-filter inne i kameran, istället för på objektivet så kan jag fota utan stativ och med kortare slutartider och slipper då till exempel suddiga lövverk osv, på grund av en slutartid på kanske 15 upp till 60 sekunder i fullt dagsljus, osv. Med ett filter på objektivet så kan du inte ens fokusera, för att filtret är så mörkt, och det kräver helt enkelt sin man att använda.
Nackdelen är förstås att du inte kan fota vanliga bilder med en konverterad kamera, så du behöver två kameror, vilket kan vara ansträngande för vissa personers ekonomi. Men eftersom vissa filter är så dyra, så kan det vara lönsamt att köpa en begagnad kamera och konvertera den.
Att konvertera en kamera kan vara svårt om man inte är elektronikkunnig (eller för dum för att inse att man inte borde pilla i en fungerande kamera). Det finns dock hjälp att få. Dels finns det ett väldigt välrenommerat företag i USA som får kameror tillskickat sig från hela världen där de konverterar kameran åt dig och sedan skickar tillbaka den, eller så kan du köpa ett kit till din kamera och göra det själv.
Förtaget i fråga hittar du här: LifePixel Digital Infrared Photography IR Conversion, Modification & Scratched Sensor Repair
Ett alternativ i Europa är Advanced Camera Services
Det finns säkert andra också, men Lifepixel har jag bara hört det bästa om. Och på deras hemsida har de även några instruktioner om hur du konverterar egna kameror (lite olika för olika modeller och märken) och du kan även köpa filter av dem.
När man väl har en konverterad kamera, eller när man fotar med ett filter på objektivet så är det några saker att tänka på också.
För det första är filtret rött. Dvs vitbalansen blir helt galet fel. Så det måste fixas innan du börjar fota.
Varför? Jo därför att det blir bättre helt enkelt.
På Canon tar du helt enkelt en bild på till exempel ett grönt lövverk eller en grön gräsmatta (ett gråkort går nog också, men det blir bättre med att vitbalansera mot gröngräset). Sedan väljer du den bilden du nyss tog som den egna vitbalansinställningen.
Om du fotar i RAW så kommer problemet senare att även om förhandsvisningen visar rätt bak i kameran, så kommer det att bli rött igen i till exempel Lightroom eller Adobe Camera Raw. Kameramärkenas egna program brukar vara bättre, men problemet är att än så länge hanterar de inte brus lika bra som senaste Lightroom 3 eller Camera Raw för CS5-sviten, så jag föredrar att använda Lightroom för tillfället.
Eftersom bilden då blir väldigt röd, och reglagen i Lightroom 3 och Camera Raw inte klarar att kyla ner bilden tillräckligt, så bör man helst göra en egen konvertering med hjälp av ett program som heter DNG Profile Editor. En länk till var du laddar ner den finns på denna sida hos Adobe.
Hur man skapar en kameraprofil för sin nya IR-kamera att använda i Lightroom eller Camera Raw med DNG Profile Editor kan du se en video om (på engelska) här.
Jag har skrivit om detta ämne tidigare på ett amerikanskt forum, så jag bifogar de illustrerade bilderna jag använde då, och berättar hur jag jobbar med en IR-bild när den väl är tagen (ursäkta bredden på bilderna).
1. Bilden när den dyker upp i Lightroom eller Camera Raw blir helt röd, fast jag vitbalanserat kameran, eftersom filtret är rött framför objektivet (eller kameran).
2. Genom att använda DNG Profile Editor har jag skapat en profil för min konverterade 40D (detta görs bara en gång), så jag väljer min speciella "Canon 40D IR" från Kalibreringsfliken och bilden får nu rätt vitbalans (den som jag faktiskt såg i kameran).
3. I det här fallet har jag vänt kanalerna i Photoshop med Channel Mixer, så att den röda kanalen byter plats med den blå, och på så sätt får jag en blå himmel istället för den lätt orangefärgade himlen som annars blir (vilket är en fräck effekt det också).
Sedan är det bara att bearbeta bilderna vidare som man vill ha dem. Göra dem svartvita, eller behålla färgerna och kanske förstärka dem. Så här kan det se ut när jag förstärkt det blå i exempelbilden.
Sen är jag lite mallig över denna bild, som jag postade i sommarbildstråden, Där blev hela bilden i princip monokrom, så himlen fick ingen färgad ton, då himlen var så grå. Så jag valde att göra en svartvit bild istället, och det ser rätt ballt ut med de ljusa lövverken och det mörka vattnet.
Avslutningsvis kan jag säga att det bästa vädret för en IR-fotograf är jättemycket solsken. Gärna hårda skuggor. Då blir bilderna härligt kontrastrika.
Och prova gärna att fota människor. Du kan få ganska spännande resultat. Som att du se ögonen på någon som gömmer sig bakom solglasögon, eller att svarta kläder egentligen inte är så svarta. Osv.
Ha kul!