Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick en fråga om mina IR-bilder

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner!

Jag fick ett PM med en fråga om mina IR-bilder som jag postat i sommarbildstråden, så jag tänkte detta kanske kan vara intressant för fler, och därför tänkte jag svara på PM:et här.

Jag har tagit bort användarens namn, då jag inte hann få godkännande att publicera namnet, men den personen får gärna ge sig till känna om han/hon vill. Eller komma med ytterligare frågor här.

Så här löd PM:et

Citat:

Hej CyberPet!

Jag såg dina sjukt snygga sommarbilder som du har fottat med IR.

Tänkte bara slänga in en snabb fråga om det räcker att skaffa ett IR filter till kameran och börja fotografera eller om det är massor mer med saker man måste tänka på?

Tack för komplimangen, och tack för frågan!

Jag har en konverterad kamera. Dvs jag har en Canon 40D som istället för sitt skyddande filter ovanför sensorn fått ett IR-filter, som istället för att blockera IR-strålarna släpper igenom dem. För mig känns det enklare än att mecka med olika filter till objektiven.

Anledningen främst är att dels är de bra IR-filtren väldigt dyra (kan kosta uppåt 1600-1700 kr) och har du olika gluggar du vill använda, så måste du ha flera filter, om objektiven har olika diametrar. Exempelvis Hoya R72 är ett bra IR-filter.

Och för det andra, du tappar lite av friheten. Dvs med ett IR-filter inne i kameran, istället för på objektivet så kan jag fota utan stativ och med kortare slutartider och slipper då till exempel suddiga lövverk osv, på grund av en slutartid på kanske 15 upp till 60 sekunder i fullt dagsljus, osv. Med ett filter på objektivet så kan du inte ens fokusera, för att filtret är så mörkt, och det kräver helt enkelt sin man att använda.

Nackdelen är förstås att du inte kan fota vanliga bilder med en konverterad kamera, så du behöver två kameror, vilket kan vara ansträngande för vissa personers ekonomi. Men eftersom vissa filter är så dyra, så kan det vara lönsamt att köpa en begagnad kamera och konvertera den.

Att konvertera en kamera kan vara svårt om man inte är elektronikkunnig (eller för dum för att inse att man inte borde pilla i en fungerande kamera). Det finns dock hjälp att få. Dels finns det ett väldigt välrenommerat företag i USA som får kameror tillskickat sig från hela världen där de konverterar kameran åt dig och sedan skickar tillbaka den, eller så kan du köpa ett kit till din kamera och göra det själv.

Förtaget i fråga hittar du här: LifePixel Digital Infrared Photography IR Conversion, Modification & Scratched Sensor Repair

Ett alternativ i Europa är Advanced Camera Services

Det finns säkert andra också, men Lifepixel har jag bara hört det bästa om. Och på deras hemsida har de även några instruktioner om hur du konverterar egna kameror (lite olika för olika modeller och märken) och du kan även köpa filter av dem.

När man väl har en konverterad kamera, eller när man fotar med ett filter på objektivet så är det några saker att tänka på också.

För det första är filtret rött. Dvs vitbalansen blir helt galet fel. Så det måste fixas innan du börjar fota.

Varför? Jo därför att det blir bättre helt enkelt.

På Canon tar du helt enkelt en bild på till exempel ett grönt lövverk eller en grön gräsmatta (ett gråkort går nog också, men det blir bättre med att vitbalansera mot gröngräset). Sedan väljer du den bilden du nyss tog som den egna vitbalansinställningen.

Om du fotar i RAW så kommer problemet senare att även om förhandsvisningen visar rätt bak i kameran, så kommer det att bli rött igen i till exempel Lightroom eller Adobe Camera Raw. Kameramärkenas egna program brukar vara bättre, men problemet är att än så länge hanterar de inte brus lika bra som senaste Lightroom 3 eller Camera Raw för CS5-sviten, så jag föredrar att använda Lightroom för tillfället.

Eftersom bilden då blir väldigt röd, och reglagen i Lightroom 3 och Camera Raw inte klarar att kyla ner bilden tillräckligt, så bör man helst göra en egen konvertering med hjälp av ett program som heter DNG Profile Editor. En länk till var du laddar ner den finns på denna sida hos Adobe.

Hur man skapar en kameraprofil för sin nya IR-kamera att använda i Lightroom eller Camera Raw med DNG Profile Editor kan du se en video om (på engelska) här.

Jag har skrivit om detta ämne tidigare på ett amerikanskt forum, så jag bifogar de illustrerade bilderna jag använde då, och berättar hur jag jobbar med en IR-bild när den väl är tagen (ursäkta bredden på bilderna).

1. Bilden när den dyker upp i Lightroom eller Camera Raw blir helt röd, fast jag vitbalanserat kameran, eftersom filtret är rött framför objektivet (eller kameran).

2. Genom att använda DNG Profile Editor har jag skapat en profil för min konverterade 40D (detta görs bara en gång), så jag väljer min speciella "Canon 40D IR" från Kalibreringsfliken och bilden får nu rätt vitbalans (den som jag faktiskt såg i kameran).

3. I det här fallet har jag vänt kanalerna i Photoshop med Channel Mixer, så att den röda kanalen byter plats med den blå, och på så sätt får jag en blå himmel istället för den lätt orangefärgade himlen som annars blir (vilket är en fräck effekt det också).

Sedan är det bara att bearbeta bilderna vidare som man vill ha dem. Göra dem svartvita, eller behålla färgerna och kanske förstärka dem. Så här kan det se ut när jag förstärkt det blå i exempelbilden.

Sen är jag lite mallig över denna bild, som jag postade i sommarbildstråden, Där blev hela bilden i princip monokrom, så himlen fick ingen färgad ton, då himlen var så grå. Så jag valde att göra en svartvit bild istället, och det ser rätt ballt ut med de ljusa lövverken och det mörka vattnet.

Avslutningsvis kan jag säga att det bästa vädret för en IR-fotograf är jättemycket solsken. Gärna hårda skuggor. Då blir bilderna härligt kontrastrika.

Och prova gärna att fota människor. Du kan få ganska spännande resultat. Som att du se ögonen på någon som gömmer sig bakom solglasögon, eller att svarta kläder egentligen inte är så svarta. Osv.

Ha kul!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-07-23 17:26

Det var jag som ställde frågan och kul att få ett så grymmt bra svar!
Då får jag klura lite på om jag ska vänta med IR-Fotografering och koncentrera mig på att bli bättre som vanligt fotograf först för att senare prova det

Du kan ju kika på blocket, tradera eller Fotosidan efter lite billiga beggade kameror. Kanske finns någon som säljer färdigkonverterade också.

Men så dåliga fotograf kan du väl ändå inte vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 18:37

Har postat denna länk förut men här kommer den igen (eftersom jag tyckte det var en bra artikel).

Digital Photography Tutorials by Roie Galitz - Infrared Photography

Ursprungligen av pesc:

Har postat denna länk förut men här kommer den igen (eftersom jag tyckte det var en bra artikel).

Digital Photography Tutorials by Roie Galitz - Infrared Photography

Intressant artikel. Tack för tipset! Passar både för de som konverterar kameran, likväl som de som sätter på ett bra IR-filter på linsen.

Fortsatta tips och tankar:

Tänk också på att vissa objektiv är bättre än andra, så man får prova sig fram lite tills man hittar bästa kombinationen. Jag har upptäck till exempel att bästa/skarpaste bilderna får jag med mitt Canon 24-105/4L IS, medan mitt vidvinkel (16-35) är riktig oskarp, även när jag kör med bländare 16 eller 22. Med 24-105 kan jag få skarpa bilder även med bländare 8, fast jag föredrar bländare 11.

Och något som är vanligt med IR är att eftersom filtret släpper igenom så lite ljus, så kan du behöva gå upp i ISO-tal om slutartiden blir för lång även för handhållet, då kan bildstabilation på objektivet vara räddningen också faktiskt.

Dessutom hörde jag någon som är duktigare än mig säga att vidvinkelobjektiv är kinkigare med skärpan än om du zoomat in eller använder tex ett tele eller 50 mm objektiv. Jag har testat lite och det stämmer faktiskt rätt väl. Men mitt 50/1.2L är inte skarp som IR-lins förrän vid ungefär samma bländare som med 24-105, så då kan jag lika väl använda en zomlins, så jag får lite variation. Vidöppen så blir bilderna rent av suddigt oskarpa.

Men man ska vara beredd på att ALLA IR-bilder är lite softa överlag. Detta är lite av charmen också med bilderna tycker jag. Lite "soft glow" gratis i kameran så att säga. När jag konverterar mina raw-bilder till jpg så lägger jag på både brusreducering (eftersom jag fotar med rätt höga ISO-tal ibland) och lite kantskärpa och använder maskfunktionen så att jag inte också skärper ISO-bruset.

Imponerad!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-07-23 19:44

Jag blev lite sugen på att prova på foto med Ir-filter nu när jag kollade här. Dock kommer jag nog inte bygga om en kamera för ändamålet utan det blir ett filter till det objektiv jag använder mest, ett pentax 35mm. Då det är ganska liten diameter på filtergängan springer priserna inte iväg så mycket på ett filter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-23 21:41

Läckert!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-23 22:02

Fränt! Och nu vet jag vad jag skall göra med min Canon 20D då jag byter upp mig
Dessutom en mycket fin bild på entrén till Hägnan. Var där förra veckan och lekte lite.

Ursprungligen av MatsOlov:

Fränt! Och nu vet jag vad jag skall göra med min Canon 20D då jag byter upp mig
Dessutom en mycket fin bild på entrén till Hägnan. Var där förra veckan och lekte lite.

Tackar! Jag var där och fotade ett brudpar, så medan jag väntade på dem passade jag på att ta några provbilder. Bor ju numer i Piteå, efter 30 år i Luleå.

Riktigt häftigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-24 12:25

IR-brudfoto???

Det vore skoj att se!

Hii hii, njae, det blir inte så kul med människor och IR.... man ser oftast alla små blodkärl i huden och det ser lite läskigt ut. Någon enstaka bild kanske, där brudparet mest är en liten del i en landskapsbild.

Ursprungligen av CyberPet:

Hii hii, njae, det blir inte så kul med människor och IR.... man ser oftast alla små blodkärl i huden och det ser lite läskigt ut. Någon enstaka bild kanske, där brudparet mest är en liten del i en landskapsbild.

Kan du lägga upp eller länka till ngn bild där den effekten syns tydligt ?
kunde ju var akul se och säga "huvaligen" åt ...

Förresten får jag nog komma med beröm.
Din artikel om LR2 i MW för länge sedan ledde till att jag började köra LR2...

Har tipsat min fru som är den som står för det kreativa fotot i familjen om din site.

Jag har ingen bra bild just nu på just läskig hud, men har en bild på fästmannen och hans solglasögon. Länk till solglasögonbild Det gula i skjortan är faktiskt svart tryck.

Kan också tipsa om att jag kommer att skriva en artikel till Fotosidan om nya LR3. När numret kommer ut vet jag inte, bara att min deadline är 1 augusti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 00:12

Stort tack för introduktionen till IR-foto! Blir helt klart lockad att prova, men har inte prylar till det än....

1
Bevaka tråden