Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har provat iPad 3G med svenska operatörer?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-22 16:51

Så man kan köpa vilket telefonabb som helst egentligen med fördelaktigt surf och sätta simkortet i iPaden?

Ja, det kan du

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 23:17

Kan du inte använda "SMS i datorn"-tjänsten hos Telia? På en pc då - det skall tydligen inte funka på Mac.

Jag letar efter något sätt att ringa från ipaden och funderar på om ett vanligt mobilabonnemang skulle underlätta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-01 00:21

Gick in på Telia idag och två minuter senare hade jag ett tvillingkort microsim i näven. Behövde bara nämna att jag har en ipad och ville ha tvillingkort så fixade han det. Perfekt.

Har nu införskaffat iPad 3G och beställde extra-sim från Telia. Tyvärr kunde telefonkundtjänsten inte skicka microsim till annat än mobilt bredband så det fick bli ett vanligt mini-sim, och fram med saxen!
Funkar utmärkt. Hyffsad hastighet här ute på landet (fick 3,2 Mbps ner enligt BBK).
Älskar min nya padda!

Är jag den enda som inte lyckats med att klippa till ett simkort? Mitt tre år gamla simkort (som satt i min dongel från tre) funkade inte i min iPad efter att saxen varit framme, trots att jag fick till det riktigt bra.

(Jag tröttnade och skaffade ett lite väl dyrt mobilabonnemang hos Telia, men då med ett riktigt microsim.. Det fungerar strålande dock.)

Ursprungligen av monovision:

Är jag den enda som inte lyckats med att klippa till ett simkort? Mitt tre år gamla simkort (som satt i min dongel från tre) funkade inte i min iPad efter att saxen varit framme, trots att jag fick till det riktigt bra.

(Jag tröttnade och skaffade ett lite väl dyrt mobilabonnemang hos Telia, men då med ett riktigt microsim.. Det fungerar strålande dock.)

Tog ungefär 30sek att klippa till kortet och det fungerar utmärkt, vad använder du för mall?

Jag använde denna: http://www.buy-microsim.com/pub/How%20to%20make%20MicroSIM%20-%20EN.pdf

Jag fick min iPad 3G för två veckor sedan, och började med att testa ett mikrosim från Telia. När det visade sig att det inte var 99 kr/mån fram till årsskiftet (man var tvungen att binda sig 24 mån för att få den dealen) så beställde jag ett 49kr-abonnemang från Tre och lade på tilläggstjänsten mobilsurf för 89 kr/mån. Vill tacka tipsarna i den här tråden!

Klippte till kortet utan problem. Tog AT&T-kortet, lade det över mitt stora SIM-kort och ritade med en penna runt kanterna. Någon minut och några klipp med en sax senare så funkade det hur bra som helst!

Har ett extra Kort till mitt mobilabredband från tele2.
Fick klippa till kortet själv men det funkar kanon.

Vet även att det kommer att komma ett micro-sim från tele2 i slutet av juli

Go middag, Applevänner!

Hmmm... Jag har upptäckt att min iPad inte använder 3G utan håller sig till Edge istället...?

Har Telia samt har tvillingkort, ett klippt & ett med ID (Swedbank) aktiverat på i min iPhone.

Först trodde jag att det berodde på saknad 3G-täckning där jag använt min iPad i fält.

Men, ser nu att den aldrig kommer upp i riktig fart & 3G kommer aldrig fram efter Telia-texten i iPadens översta info-rad...?

Någon som har tips på det? Telia är det ju hopplöst att fråga, och jag har provat två olika kort med mobilt internet aktiverat på, men, inget 3G...? Har även rätt APN-inställningar (online.telia.se)...

Snälla, finns det nåågon som har tips? Skall ju snart ut och semesteråka och då vore det bra med lite speed (inte sånt speed om ni fattat...)...

Tackar på förhand!

/Errka i Hultsfred

  • Oregistrerad
  • 2010-07-07 16:56
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Go middag, Applevänner!

Hmmm... Jag har upptäckt att min iPad inte använder 3G utan håller sig till Edge istället...?

Har Telia samt har tvillingkort, ett klippt & ett med ID (Swedbank) aktiverat på i min iPhone.

Först trodde jag att det berodde på saknad 3G-täckning där jag använt min iPad i fält.

Men, ser nu att den aldrig kommer upp i riktig fart & 3G kommer aldrig fram efter Telia-texten i iPadens översta info-rad...?

Någon som har tips på det? Telia är det ju hopplöst att fråga, och jag har provat två olika kort med mobilt internet aktiverat på, men, inget 3G...? Har även rätt APN-inställningar (online.telia.se)...

Snälla, finns det nåågon som har tips? Skall ju snart ut och semesteråka och då vore det bra med lite speed (inte sånt speed om ni fattat...)...

Tackar på förhand!

/Errka i Hultsfred

Det klippta kortet kanske var för gammalt? Äldre simkort från telia pallar bara EDGE, fick själv byta i min iPhone till ett nytt för att få 3G.

Hur beter sig din telefon? Går den upp på 3G (givetvis när den är på samma plats som ipaden)?

Jag har inget bra tips, jag var på väg att fråga om du hade aktiverat 3G men tittade efter på min och insåg då att ipaden har ingen switch för 3G eller ej. Den är ersatt med switchen för mobildata.

Har du provat med att slå om "roaming" switchen? Och att göra återställning av nätverksinställningarna? Det brukar hjälpa ibland.

SIM-kortet som sitter i min iPad är helt nytt 64k-kort från Telia.
Provade innan detta kort med ett nytt tillklippt 128k-kort med Bank-ID på...
Min iPhone kopplar upp sig till 3G på samma simkort (innan tillklippningen förstås...).
Något skumt är det, helt klart... Vore kul att testa någon annans iPad med 3G för hastighetsjämförelse...

Någon...?

Vad får du för hastighet med Bredbandskollen (appen)?

Skall kolla bredbandskollen senare idag... Återkommer med hastighetsinformation...

Idag kom så den efterlängtade fakturan... följande poster finns som rör abbonemnaget som sitter i ipaden:

3Prat 35,42 kr
3Mobilsurf Plus 64,33 kr
Avdrag f månadspott -35,41 kr

Aktiveringsavgift 250 kr

Verkar se ut som att allt är som det skall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 16:08

Jag har Telia med ett mikro-SIM som jag fick i Telia-butiken, alltså inget hemklippt. Enligt killen i butiken kostar ett extrakort till mitt befintliga abonnemang 50 kr i månaden och ingen startavgift. Tidigare har jag hört om 40 kr per månad och 250 kr startavgift så jag blev lite förvånad.

Det fungerar mycket bra och var väldigt smidigt att sätta igång; i med SIM-kortet, öppna Inställningar och ställa in APN: online.telia.se och sen var jag uppkopplad.

Går också förhållandevis snabbt tycker jag. Med Bredbandskollen får jag följande siffror när jag testar inomhus i min lägenhet i centrala Göteborg:

Ned 5,179 Mb/s
Upp 0,349 Mb/s

är de någon som vet varför min youtube app på min ipad 3g visar sämsta upplösningen? kan man på ngt sätt ändra de? tacksam för svar. /cedric

Youtube skickas hårt komprimerat när du tittar på det över 3G nätet. Det är illa nog på Iphone och blir totalt värdelöst på Ipaden. Dessvärre...

Vi som jailbreakar lägger in ett program som "låser upp" hastighetsspärren på 3G...

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Vi som jailbreakar lägger in ett program som "låser upp" hastighetsspärren på 3G...

3GUnrestrictor?

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Vi som jailbreakar lägger in ett program som "låser upp" hastighetsspärren på 3G...

heter vad?( programmet)

Just sjutton... det hade jag glömt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-25 22:11

3gunrestrictor tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 10:00

Gick till Telia på kungsgatan i stockholm och bad om ett extra-sim till mitt iphone-abb, telias nya sim-kort är stansade både för mini- och microsim, så det krävdes inget krångel alls. Snabbt, enkelt, bara peta i den och ändra APN till online.telia.se och så var det igång! Snabbt går det också!

  • Medlem
  • norrland
  • 2010-07-31 13:07

Kör med Telenor idag och det är inga problem! fungerar klockrent OCH så har Telenor obegränsad data med. Dem andra har oftast en limit på X gb

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-08-02 09:08

Hade ett Telia kontantkort liggande. Gick till Telia-butiken på Kungsgatan i Stockholm, fick byta SIM-kortet till ett micro-SIM (kostade 50 kr?) och köpte ett 12-månders-mobilt-bredband-tillägg för 500 kr. I det ingår bara 0,5 GB trafik per månad men jag tror det kommer passa min tänkta användning av iPaden. Den eventuella nackdelen med kontantkort är att man inte har tillgång till Telia Homerun.

Ursprungligen av Khedron:

Hade ett Telia kontantkort liggande. Gick till Telia-butiken på Kungsgatan i Stockholm, fick byta SIM-kortet till ett micro-SIM (kostade 50 kr?) och köpte ett 12-månders-mobilt-bredband-tillägg för 500 kr. I det ingår bara 0,5 GB trafik per månad men jag tror det kommer passa min tänkta användning av iPaden. Den eventuella nackdelen med kontantkort är att man inte har tillgång till Telia Homerun.

Oj nice! Billigt och smidigt :

  • Medlem
  • Härryda
  • 2010-10-18 20:01

Tänkte köra på teliarefill versionen också. De är ju inte så ofta man är utanför WiFi nät så 500 kr om året känns som bra deal. På min iphone har jag aldrig kommit upp i 0,5 gb i månaden så känns som de räcker. Mest använder man ju wifi. Någon som vet om man kan få microsim på refill kort? Jag har beställt ett gratis via nätet och skrev att jag önskade microsim men vet inte om jag får något. Annars får de bli saxen Ipaden kommer i veckan

När det gäller lösningar till iPad brukar jag rekommendera två olika lösningar.

Alternativ 1 är att skaffa tjänsten Extrakort till ett befintligt abonnemang. Det ordinarie simkortet sitter kvar i din mobiltelefon och extrakortet används i iPaden. Extrakortet delar samma datamängd som ingår i den surftjänst som är kopplad till huvudnumret. Tjänsten kostar 250 kr i en startavgift och därefter 40 kr/månad (för de flesta abonnemang).

Alternativ 2 är att skaffa ett Telia Refillkort som laddas med Årskort surf. Våra Telia Refill-startpaket är kostnadsfria och skaffas enklast (om du vill ha ett mikrosimkort på en gång) i en av Telias butiker. Detta refillkort laddas med Årskort surf som ger dig 0,5 GB datamängd/månad under ett år för 499 kr. Nyttjas mer än 0,5 GB data på en månad så sänks hastigheten till 120 kbit/s. Datamängden nollställs vid månadsskiftet.

Jag använder själv alternativ 1 till min iPad och jag är kanonnöjd

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Bevaka tråden