Jag tycker att öppenheten med android bara är en nackdel (har erfarenhet själv av en htc desire). Nått som många inte har fattat med öppenheten på android är att google inte kontrollerar appsen nånting (väldigt lite). Det innebär att är det en dåligt skriven app som ligger i bakgrunden så kan den dra väldigt mycket batteri. Speciellt sånna apps som tränger in på systemet mycket mer än tex. ett spel.
Låt mig ge ett exempel:
Jag har en samsung galaxy s. Jag har gått från 100% till 50% på bara två timmar. Jag vill då veta varför. Jag laddar ned en app som håller kontroll på vilket specifikt program som drar extra mycket kräm. Problemet med sånna öppna appar är att dom ligger alltid i bakgrunden och har hela tiden 100% koll på alla andra appar. Det gör förstås att telefonen får ännu sämre batteritid. Och gör ingen särskild nytta.
Ett till exempel är en app som gör att man kan byta låsskärm. Problemet med den är att den inte på riktigt låser telefonen som den inbyggda låsskärmen gör. Och när telefonen inte blir låst på riktigt så drar det så klart extra batteri.
Man kan alltså dra slutsatsen att alla apps som tränger in väldigt mycket på systemet drar väldigt mycket soppa.
Och med den slutsatsen ser jag ingen anledning till att köpa en android, då det är androids enligt många starka sida.
Sen tycker också väldigt många att det är så himla bra med widgets så man snabbt och smidigt kan kolla kalendern tex.
En androidtelefon har ungefär 7 hemskärmar som man fördelar widgets på. Om du ska kolla kalendern på den så måste du först låsa upp mobilen, sen ska du dra två till tre gånger åt höger för att få fram den.
På en iphone låser du upp telefonen, och sen från hemskärm 1 trycker du på kalendern som då laddas upp på en sekund. Vad går då snabbast? Man kan nog säga att det går ungefär lika snabbt på båda mobilerna.
Och med det sagt så ser jag heller inget skäl till att köpa en android. Då widgets också ska vara den starka sidan hos android.