Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av fedi-93:

förresten, den heter ipad, inte padda.

+1

lcr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 08:05
Ursprungligen av Engmalm:

Nu Äntligen har jag jagat ihop slantarna jag behöver för att köpa mig en iPad 3G 64Gb. Nu är det bara frågan var jag ska köpa den enklast och säkrast. Jag har lusläst på forumet här och kan konstatera att vägen till en iPad är många. Dom verkar dessutom sjunka i pris något har jag sett. Ni som är iPad veteranerna, är ni fortsatt nöjd? Är det något jag bör se upp med?

Som fedi-93 skrev, du kommer aldrig ångra ett sånt köp. Jag köpte min för 5 dagar sen, 64GB 3G och har använt den flitigt sen dess. Jag hade stora förväntningar och dom har uppfyllts. Tillgången på bra app:ar är ok och ökar hela tiden. Jag hade tänkt vänta tills den släpps i Sverige men när Sverige inte var med bland dom länder som fick iPad i Europa nu så köpte jag en från USA.

  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2010-08-14 10:13

Tack för svaren! Jag tycks ha förolämpat namnet på era go'bitar så jag ber om ursäkt och kommer kalla underverket endast för iPad i fortsättningen. Frågeställningen jag har kvar (även om det redan står i någons inlägg som jag eventuellt missat) är huruvida det finns skillnader på att köpa en ipad från EU kontra USA? Jag kan helt enkelt inte bärga mig och invänta på att Sverige blir ett av de välsignade nationerna, så då blir det att köpa utifrån. Då jag inte har en utlandsresa planerad, så återstår två alternativ. Antingen köpa via någon på Blocket, eller beställa över nätet. Vilket är att föredra? Ni som köpt er ipad, vilket tillbehör är ett måste? Det är lika bra att köpa till det man behöver på en gång tänkte jag. Ett skärmskydd borde ju vara ett måste på samma sätt som man skyddar sin iPhones skärm har jag räknat ut.. Det är de andra eventuella tillbehören jag funderar över.

Finns det någon här på forumet som utvecklar mjukvara för iOS?

Vad snackar ni för skit? Paddan är ett fint smeknamn på den!

Padda

kanske. Köpte precis en iPhone 4 och är väldigt nöjd med den men mamma tog hem en iPad förra veckan som dom har på jobbet och visst blir man sugen.

Ursprungligen av matteegget:

kanske. Köpte precis en iPhone 4 och är väldigt nöjd med den men mamma tog hem en iPad förra veckan som dom har på jobbet och visst blir man sugen.

Du verkar ha en cool mamma iaf

Det är inte direkt hennes. Det är grabbarna på hennes jobb som var i USA och köpte en så har dom den och utvecklar deras program med. Så hon lånade hem den till mig eftersom jag är en apple nörd som alla andra här. Säger bara älska iPad!

Frågan man ställer sig är.... Varför är det ingen som haxxat ihop ett svenskt tangentbord till Ipaden än?
Vilka var det som låg bakom det svenska tangentbordet på Iphonen innan det kom? Borde väl inte vara så mycket svårare att fixa samma sak till Ipaden?

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan man ställer sig är.... Varför är det ingen som haxxat ihop ett svenskt tangentbord till Ipaden än?

För att alla väntar sig att Apple snart släpper ett svenskt skulle jag tro.

Tanken var ju förut att lanseringen av iPad i Sverige inte skulle dra ut på tiden som den nu gjort och därmed kunde man anta att Apple rätt snart skulle komma med svenskt tangentbord, så att lägga ner massa tid på att hacka till ett kändes onödigt.

Nu har ju iPad blivit försenad och vi vet inte ännu när den kommer, men det är nog ändå inte så himla långt borta.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vilka var det som låg bakom det svenska tangentbordet på Iphonen innan det kom? Borde väl inte vara så mycket svårare att fixa samma sak till Ipaden?

Vi hade SwePhone på iFun, det var Buster som gjorde det. Det var rätt mycket jobb bakom det och det blev ändå inte lika bra som Apples riktiga som kom senare, men under en tid var det väldigt välkommet för alla oss med iPhone 2G. Ingen aning om hur svårt det är för iPaden dock.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-08-15 00:08
Ursprungligen av Adrian B:

Nu har ju iPad blivit försenad och vi vet inte ännu när den kommer, men det är nog ändå inte så himla långt borta.

Jag tror att Apple kommer att släppa iOS 4 för iPad under iPod-eventet i September. Och där kommer alla språk finnas med antar jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 12:19

Satt precis också och funderade på samma... borde ju gå att lura den tex, att ändra i en befintlig för att få åäö.... Hmm

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-08-15 01:01

Finns ju ett "svenskt tangentbord" i appstoren för 7 kr .. men efter att ha sett lösningen så väntar jag nog hellre. De har bara lagt till en rad ovanför de övriga tangenterna med lite åäö och sånt i, apfult.

Ursprungligen av Smeddie:

Finns ju ett "svenskt tangentbord" i appstoren för 7 kr .. men efter att ha sett lösningen så väntar jag nog hellre. De har bara lagt till en rad ovanför de övriga tangenterna med lite åäö och sånt i, apfult.

Det e värsta scam-appen. Man tänker inte efter utan köper den. Sju kronor senare märker man att det är en app där de lagt en rad med å,ä och ö. Det enda man kan göra är att skriva med den och sen få det att hamna som ett mail i mail-appen.

Äntligen! Ligger en helt ny oöppnad iPad här på kökssoffan bredvid mej.

Jag tänker inte slita upp den nu utan väntar tills jag kan sitta ner i lugn och ro och njuta av att öppna den.

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-18 20:04
Ursprungligen av LCR:

Äntligen! Ligger en helt ny oöppnad iPad här på kökssoffan bredvid mej.

Jag tänker inte slita upp den nu utan väntar tills jag kan sitta ner i lugn och ro och njuta av att öppna den.

LCR

Helt rätt, håll ut på det roliga

Ursprungligen av Eva:

Helt rätt, håll ut på det roliga

Jag har redan en iPad Nano, men eftersom jag inte gjort mer med den än att titta på video, lyssna på musik samt använda Safari till en och annan grej så kan jag faktiskt väldigt lite om att köpa/hämta (gratis) apps och sånt, men nu kommer jag att lägga lite mer tid på det. För mej är iPad:en betydligt mer användbar än en iPod/iPhone.

Måste man jailbreaka en iPad för att kunna använda iPhone apps som inte kommer från Appstore ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Måste man jailbreaka en iPad för att kunna använda iPhone apps som inte kommer från Appstore ?

LCR

Enda legala källan till apps för iPad/iPhone är Appstore, så det är inte så mycket att fundera på.

Ursprungligen av keptang:

Enda legala källan till apps för iPad/iPhone är Appstore, så det är inte så mycket att fundera på.

Snicksnack, det är numera helt LEGALT att jailbreaka sin Iphone, och därmed helt LEGALGT ayy ladda hem apps från Cydia.

Ursprungligen av PeeMaN:

Snicksnack, det är numera helt LEGALT att jailbreaka sin Iphone, och därmed helt LEGALGT ayy ladda hem apps från Cydia.

Jag tror inte att det var apps från Cydia som menades, men men..
Att jailbreaka har aldrig varit olagligt och kommer aldrig att vara.

Ursprungligen av LCR:

Äntligen! Ligger en helt ny oöppnad iPad här på kökssoffan bredvid mej.

Jag tänker inte slita upp den nu utan väntar tills jag kan sitta ner i lugn och ro och njuta av att öppna den.

LCR

Pffff! När jag köpte min i UK lät jag farsan slita upp den ur boxen medans vi satt och sög i oss en öl på en härlig pub! Njuta av att öppna, det e en elektronikpryl, inte den heliga graalen vi pratar om!!

Ursprungligen av PeeMaN:

Pffff! När jag köpte min i UK lät jag farsan slita upp den ur boxen medans vi satt och sög i oss en öl på en härlig pub! Njuta av att öppna, det e en elektronikpryl, inte den heliga graalen vi pratar om!!

Jag har alltid gillat öppna nya Apple prylar. Kanske inte en video adapter, men väl en splitter ny bärbar, och iPad får väl ändå räknas som lite speciell.

Har varit Mac evangelist sedan 1993 och vissa ser det, andra inte...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag har alltid gillat öppna nya Apple prylar. Kanske inte en video adapter, men väl en splitter ny bärbar, och iPad får väl ändå räknas som lite speciell.

Har varit Mac evangelist sedan 1993 och vissa ser det, andra inte...

LCR

Är det något som är härligt att öppna så är det elektronik "som luktar"... Den där härliga lukten som kommer när man packar upp en ny förstärkare, Blu-ray-spelare, TV eller liknande. Undra om man kan köpa den på burk någonstans

Senast redigerat 2010-08-20 19:55
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-18 21:48

Ååh vad sugen jag blir på iPaden...ska man importera en från england (om de nu fortfarande skickar dom till borderlinx) eller vänta på att den kommer hit / nästa generation?

Vad är marknadspriset för en oöppnad 16GB Wifi med originalkvitto (köpt i UK) ?

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 22:03

Har kört 16GB Wifi sedan den släpptes. Fick 6000 kr för den för en vecka sedan (använd men i toppskick med kvitto och alla tillbehör) och kör nu 64GB 3G!

keptang och PeeMaN! (Sorry mod for offtopic!)
Det har aldrig varit olagligt att jailbreaka i vårt land. Vilken svensk lag skulle det bryta emot? Däremot kan Apple anse att man bryter mot deras användarvillkor...

Det som ni åsyftar är väl detta som skedde i USA.

EFF Wins New Legal Protections for Video Artists, Cell Phone Jailbreakers, and Unlockers | Electronic Frontier Foundation

/Sälfisken

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-19 08:02

Hurvida det är lagligt samt hur man får in andra apps än från AppStore får ni ta i en annan tråd, den diskussionen hör inte hemma i denna.
/Admin

Apropå ingenting. Något jag noterat är att ALLA är så grymt nyfikna på vad det är man sitter och pillar på när man sitter med sin Ipad. Det är ganska intressant att folk inte vågar fråga också, men det finns undantag. Igår satt jag och pillade lite med anteckningar från en föreläsning när jag satt på vagnen, brevid mig satt en tjej och titta intensivt. Man såg hur han verkligen VERKLIGEN ville titta/kolla/känna på den och efter kanske 10 minuter kunde hon inte hålla sig längre.
- Ursäkta, men visst är det där en Ipad?
- Jo, det är det.
- Det här kanske låter lite konstigt, men kan inte jag få klämma lite på den?
- Jodå, det är väl lugnt

Hon fick pilla lite med den och ställde lite frågor och sådär som folk gör när de är intresserade. Tydligen var hon mac-tjej ,men hade inte vågat beställa från UK då hon inte fått känna på den i verkligheten. Hela samtalet avslutades med:
"Nu får det bli nudlar och vatten nästa månad, för en sånn där ska jag beställa när jag kommer hem ikväll!"

Ursprungligen av PeeMaN:

Apropå ingenting. Något jag noterat är att ALLA är så grymt nyfikna på vad det är man sitter och pillar på när man sitter med sin Ipad. Det är ganska intressant att folk inte vågar fråga också, men det finns undantag. Igår satt jag och pillade lite med anteckningar från en föreläsning när jag satt på vagnen, brevid mig satt en tjej och titta intensivt. Man såg hur han verkligen VERKLIGEN ville titta/kolla/känna på den och efter kanske 10 minuter kunde hon inte hålla sig längre.
- Ursäkta, men visst är det där en Ipad?
- Jo, det är det.
- Det här kanske låter lite konstigt, men kan inte jag få klämma lite på den?
- Jodå, det är väl lugnt

Hon fick pilla lite med den och ställde lite frågor och sådär som folk gör när de är intresserade. Tydligen var hon mac-tjej ,men hade inte vågat beställa från UK då hon inte fått känna på den i verkligheten. Hela samtalet avslutades med:
"Nu får det bli nudlar och vatten nästa månad, för en sånn där ska jag beställa när jag kommer hem ikväll!"

Varför träffar aldrig jag sådana tjejer?

Ursprungligen av PeeMaN:

...brevid mig satt en tjej och titta intensivt. Man såg hur han verkligen VERKLIGEN ville titta/kolla/känna på den och efter kanske 10 minuter kunde hon inte hålla sig längre.
- Ursäkta, men visst är det där en Ipad?
- Jo, det är det.
- Det här kanske låter lite konstigt, men kan inte jag få klämma lite på den?
- Jodå, det är väl lugnt

Hon fick pilla lite med den och ställde lite frågor och sådär som folk gör när de är intresserade.

Äh, man behöver väl ingen iPad för att få sån reaktion...

LCR

Bevaka tråden