Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Then this happened" (Kommer iPad "göra en iPhone" med netbooks?)

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Marco Arment ställer sig frågan om iPad kommer att förändra hela netbooksegmentet på samma omvälvande sätt som iPhone förändrade designen på smartphones och illustrerar det tydligt med bilder:

Marco.org - A smartphone retrospective

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-22 10:30

Insiktsfullt.

Jag älskar sådana här konstateranden. Rakt på sak, sakfulla och sanna.

Visst är man subjektiv, men detta är svårt för anti-Apple folk att motsäga. Men det finns alltid vissa saker som vissa människor behöver/vill ha som den nya generationen inte har.

Jag har lite svårt med iPad (ännu svårare med iPod Touch/iPhone) där jag skriver mycket, och en MacBook (t.o.m. en Netbook fast jag aldrig haft en) är bättre lämpad än en iPad, så bara för att det är nytt, coolt och innovativt betyder det inte att det blir bättre (för alla).

Som Mac(Apple)-evangelist sedan 1993 så älskar jag dessa situationer då Apple kommer med något nytt och folk säger "de' dä' ä' inge' bra!" men så visar framtiden att det var det visst!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Visst är man subjektiv, men detta är svårt för anti-Apple folk att motsäga. Men det finns alltid vissa saker som vissa människor behöver/vill ha som den nya generationen inte har.

Ja, Apple-hatare som inte kan ge Apple credit för att vara innovativa kan jag bara inte ta på allvar.

Man kan vara kritisk mot Apple på många plan och för vissa passar absolut inte Apples filosofi ("the iWay or the highway" ) men kan man inte erkänna att Apple faktiskt kommer med bra innovationer som kunderna gillar och konkurrenterna härmar, då är man inte trovärdig.

Apple har som företag en rätt unik förmåga att tänka utanför boxen och - inte minst lika viktigt - våga lansera produkter de själva tror på, trots en skeptisk omvärld. Gång på gång. Att kunna tänka ett steg längre. Förhoppningsvis är detta rotat hårt i Apples företagskultur numera så det inte bara står och faller med Jobs vid rodret.

Det finns massor av andra exempel också, som man skulle kunna göra samma typ av bildexempel med som Marco Arment gjorde. Ta till exempel bärbara datorer.

När Apple lanserade PowerBook 1991 så hade de tänkt lite extra kring designen och flyttade upp tangentbordet och skapade en plats att sätta handlederna på samt placerade styrenheten (en kula på den tiden) mellan händerna:

Och hur ser bärbara datorer ut idag? Jo, nu ser alla ut så.

Ursprungligen av Adrian B:

Man kan vara kritisk mot Apple på många plan och för vissa passar absolut inte Apples filosofi ("the iWay or the highway" ) men kan man inte erkänna att Apple faktiskt kommer med bra innovationer som kunderna gillar och konkurrenterna härmar, då är man inte trovärdig.

Samtidigt är det många Apple-fantaster som inte inser att ALLT Apple gör inte är deras egna "innovationer", och då syftar jag framförallt på mjukvaran. Exposé och Dashboard är två perfekta exempel, något som Apple tagit cred för, men som funnits i diverse Linux-GUI långt tidigare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Samtidigt är det många Apple-fantaster som inte inser att ALLT Apple gör inte är deras egna "innovationer", och då syftar jag framförallt på mjukvaran. Exposé och Dashboard är två perfekta exempel, något som Apple tagit cred för, men som funnits i diverse Linux-GUI långt tidigare.

Jag förstår vad du menar, men det är inte riktigt så enkelt heller. Nu gillar Apple att få det att låta som om de är först med något när det inte alltid är det, som Spaces till exempel. Men det handlar mer om hur det ser ut i marknadsföringen och när Jobs pratar, men Apple påstår inte att de helt och hållet uppfunnit virtuella skrivbord.

Men det Apple-kritikerna ibland missar är att det är själva förfiningen och förbättringen av en funktion som är Apples innovation i frågan. Apple var lång ifrån först med klipp- och klistra i ett mobilt operativsystem, men de löste det på ett bättre sätt än någon annan. Apple uppfann inte mp3-spelaren med iPod, men de gjorde den bättre och enklare att använda än tidigare och de tänkte på bitar som andra missat (som att ha riktigt enkel integrering med datorn).

Just när det gäller Exposé är jag inte insatt i hur mycket som skulle ha kopierats från Linux, men menar du verkligen att det fungerade på precis samma sätt, lika välputsat och med samma funktioner som Exposé i Mac OS X har? Har du någon källa som jämför det?

Jag menar att ibland avfärdas Apple innovationer av folk som säger "äh, det där är ju inget nytt" men då har dessa personer inte alls förstått vari innovationen ligger. iPod var ett slående exempel på detta. FaceTime är ett annat exempel som ska bli spännande att se hur det slår eller inte slår.

Jag förstår vad du menar, men det är inte riktigt så enkelt heller. Nu gillar Apple att få det att låta som om de är först med något när det inte alltid är det, som Spaces till exempel. Men det handlar mer om hur det ser ut i marknadsföringen och när Jobs pratar, men Apple påstår inte att de helt och hållet uppfunnit virtuella skrivbord.

Men det Apple-kritikerna ibland missar är att det är själva förfiningen och förbättringen av en funktion som är Apples innovation i frågan. Apple var lång ifrån först med klipp- och klistra i ett mobilt operativsystem, men de löste det på ett bättre sätt än någon annan. Apple uppfann inte mp3-spelaren med iPod, men de gjorde den bättre och enklare att använda än tidigare och de tänkte på bitar som andra missat (som att ha riktigt enkel integrering med datorn).

Just när det gäller Exposé är jag inte insatt i hur mycket som skulle ha kopierats från Linux, men menar du verkligen att det fungerade på precis samma sätt, lika välputsat och med samma funktioner som Exposé i Mac OS X har? Har du någon källa som jämför det?

Jag menar att ibland avfärdas Apple innovationer av folk som säger "äh, det där är ju inget nytt" men då har dessa personer inte alls förstått vari innovationen ligger. iPod var ett slående exempel på detta. FaceTime är ett annat exempel som ska bli spännande att se hur det slår eller inte slår.

Att utveckla en redan befintlig produkt och att innovera är inte riktigt samma sak i mina ögon, men jag förstår hur du menar. Jag säger inte på något sätt att Apple inte producerar grymma produkter. Det finns ju vissa innovationer som apple gjort riktigt bra. den "knapplösa" pek-plattan på Macbooken, Magic mouse och liknande är grymma produkter.

Jag har dessvärre ingen källa på mitt påstående på Exposé, men jag vet att min polare visade mig motsvarande exposé och dashboard på sin linux-burk innan det fanns i Mac OS. Det var förvisso inte lika grafisk "snyggt" eller hur man ska säga, men funktionaliteten var densamma.

Jag testade Facetime på farsans Iphone4 igår. Jag blev egentligen inte direkt imponerad då jag upplevt videosamtall över 3G för flera år sedan. Det jag däremot såg som en fördel var hur enkelt man kunde skifta till frontkameran. Om (eller det är väl snarare en fråga om när) det kommer att köra facetime över 3G ska det bli spännande att se hur utbrett det blir. Mycket hänger nog ändå i slutänden på om övriga tillverkare kan tänka sig att ta till sig Facetime och implementera det i sina plattformar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att utveckla en redan befintlig produkt och att innovera är inte riktigt samma sak i mina ögon, men jag förstår hur du menar.

Näe, visst är det så, men ibland kan det göra all skillnad. Som webbsurfning i mobiler. Det var inget som Apple uppfann men med iPhone och MobileSafari så tog dom det till en helt ny nivå, precis så pass att folk på allvar började använda det.

Eller som touchskärmen som Rajje tog upp, där var Apple inte heller först om man ser till Palms prylar, men de var först att göra en mobil som tog det hela vägen och gick "all in" på touchkonceptet (så vitt jag vet). (Samtidigt som de hade is i magen nog att vänta tills tekniken var mogen för att kunna genomföra detta på en för Apple godkänd nivå.)

I många fall går det nog alltid att gräva fram någon annan pryl som var före Apple på olika sätt, men vad som skiljer alla dessa från Apples är genomslaget på marknaden och det är ju vad den här tråden handlar om. (Hur många produkter i färgglad plast kom det inte efter iMacen lanserades? )

(Hur många produkter i färgglad plast kom det inte efter iMacen lanserades? )

Nähä!! Det var strykjärnstillverkarna som uppfan genomskinlig Bondi blue!!

Men först är inte alltid bäst...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Nähä!! Det var strykjärnstillverkarna som uppfan genomskinlig Bondi blue!!

Ha ha, den hade jag glömt

Men det understryker ju bara min poäng egentligen, att Apple för första att använda den på ett sätt som ingen annan gjort förut (dvs i datorbranschen) och det var först när Apple gjorde det som vi fick en "crapload" med efterapningar.

Ha ha, den hade jag glömt

Men det understryker ju bara min poäng egentligen, att Apple för första att använda den på ett sätt som ingen annan gjort förut (dvs i datorbranschen) och det var först när Apple gjorde det som vi fick en "crapload" med efterapningar.

Jag håller med 100%.

LCR

• Medlem
  • Täby
  • 2010-08-23 12:48

Men det understryker ju bara....

HaHaHaHa!

Visst Apple är bra på att förädla vissa koncept och få en väl fungerande produkt. Som tidigare här i tråden nämnda nämnda Palm/iPhone touchscreen. Dom implementerade inte bara touch för att det var häftigt utan det förhöjde ju användarupplevelsen också. Jag menar teleoperatörerna har ju försökt få folk att surfa i mobilen länge men iPhone satte ju verkligen fart på det hela.
Detta nämnt tycker jag dock inte man får glömma bort Apples marknadsföring. Det är få företag, tycker jag iaf, som verkligen kan lansera en produkt som iPad och få igång en marknad med liknande produkter som följer i kölvattnet.
Angående det som står i länken om att folk kritiserade iPad för att sakna en massa hårdvara/portar whatever. Känns som att författaren har glömt bort att netbooks också sågs av många som inte tillräckligt kraftfulla etc. För mig känns både netbooks och iPad som en rätt typ av produkter som kan få finnas kvar sida vid sida. Dels för att många inte behöver särskilt kraftfulla maskiner om man bara vill som många gör, surfa lite. Tror definitivt på tablets men jag tror inte att första generationens iPad är riktigt där än. Jag har dock funderat på att skaffa en till mig och till mina föräldrar också. Ser flera fördelar och saker som de skulle kunna ha användning för en iPad eller liknande produkt med. Men det kanske bli generation 2 (och en kamera för videosamtal. Nu med facetime så vore det väl bra om Apple la till det på iPaden också ).
Sen så får man inte glömma att det faktiskt finns kvar mobiltelefoner med knappsatser och fysiska tangentbord fortfarande. Så visst, Apple kan påverka vars utvecklingen går men det betyder inte att allt komemr se ut precis som det Apple gör.

Wall of text mhaggkvist, testa blankrader ibland

Ursprungligen av mhaggkvist:

Detta nämnt tycker jag dock inte man får glömma bort Apples marknadsföring.

Jag upplever att många överskattar Apples marknadsföring (eller ännu värre, förklarar kundernas entusiasm som ett resultat av att de lurats av marknadsföringen).

Ta iPad till exempel. Apple hade inte lagt en krona på marknadsföring och inte sagt ett ord om iPad förrän den lanserades*. Ändå skrevs det kilometervis med spaltmeter i media om produkten. Innan man ens visste om den skulle komma!

Apples reklamvideor är läckra och ofta pedagogiska (iPhone-reklamen var så vitt jag vet första gången då själva gränssnittet lyftes fram i en mobiltelefon - något som många andra härmar för full numera). Men Apple är i en position där de inte behöver marknadsföra sina produkter speciellt aktivt, för det sker gratis och automatiskt.

Det är givetvis en position Apple och Jobs arbetat hårt för att hamna i (extremt hemlighetsmakeri, speciella "event" som lockar till intresse vid lanseringar, produkter som sticker ut, osv), så man ska inte tro att det är en slump att Apple är där de är idag när det gäller detta.

* = Det finns förstås konspirationsteoretiker som påstår att alla läckor och rykten också styrs av Apple som en hemlig marknadsföringsmetod och även om jag tror att det kan ha hänt vid enstaka tillfällen så tvivlar jag på att det är så Apple jobbar. Jag tror Jobs på allvar vill hålla saker och ting så hemliga det bara går tills den dagen han - under full kontroll - får presentera produkterna precis så som han vill göra det, till största möjliga överraskningseffekt.

Wall of text mhaggkvist, testa blankrader ibland
[/I]

Blankrader är för suckers

Ta iPad till exempel. Apple hade inte lagt en krona på marknadsföring och inte sagt ett ord om iPad förrän den lanserades*. Ändå skrevs det kilometervis med spaltmeter i media om produkten.[/I]

Men det är ju, som du själv säger, också en typ av marknadsföring. Sen nej, jag tror inte att man kan förklara hela Apples framgång med deras marknadsföring. Produkterna måste ju till viss del leva upp till förväntningarna som skapas också.

Måste bara säga att jag var i USA när den första iPhonen släpptes och iPhonereklamen visades rätt flitigt på tv.

Men det är ju, som du själv säger, också en typ av marknadsföring.

Iofs, men Apple behöver inte jobba aktivt med den, Apple behöver inte vara ute på barrikaderna och övertala folk att köpa deras produkter eller bearbeta media för att få uppmärksamhet. Däremot är ju hemlighetsmakeriet i sig en slags marknadsföring förstås, fast mera som en sidoeffekt än som ändamål tror jag.

En marknadsföring som Apple däremot gör och varit extremt lyckad är Apples egna butiker. Det var många som rynkade på näsan åt det i början, när Apple bestämde sig för att öppna egna butiker. Men det har varit otroligt framgångsrikt, både för att nå ut till kunder och marknadsföra sig, men även rent ekonomiskt. I en tid då världsekonomin inte var speciellt lysande gick Apples butiker som tåget, och det ser inte ut att gå sämre nu.

Måste bara säga att jag var i USA när den första iPhonen släpptes och iPhonereklamen visades rätt flitigt på tv.

Ja, jag var där i november-december 2007 och det rullade på rätt flitigt med reklam för iPhone då. Som svensk är man ju inte van det, så kameran flög fram första gången... (Men så var vi också ett gäng Macnördar där ).

jag tycker att den mest slående insikten man får av denna (och liknande) 'produktrevolutioner' är att (nästan) alla stora aktörer har så förbannat dålig koll på sin egen marknad.

man undrar ju tusan hur de blev stora från början...?

Ursprungligen av gabriela:

jag tycker att den mest slående insikten man får av denna (och liknande) 'produktrevolutioner' är att (nästan) alla stora aktörer har så förbannat dålig koll på sin egen marknad...?

Jag håller inte riktigt med. Marknaden formas av vad som finns.

Jag vill minas att Steve Jobs sa i någon intervju eller tal eller något att folk inte vet vad de vill ha, och detta tror jag på till fullo. Folk köper det som finns och det som är coolt, och det innebär någon pillemåj från NOKIA/SonyEricsson/Samsung så är de nöjda med det, men när Apple kommer (om och om igen) och definierar om vad som är bra, coolt och användbart (bäst) så vill folk ha det.

LCR

Jag tycker att bilderna före och efter Iphone är talande. Jag kommer också ihåg att många sa "iphone är inte en smartphone" när den kom. Vad de egentligen menade är jag fortfarande osäker på men det hör man inte heller längre

Det finns massor av andra exempel vad gäller stationära datorer också. Jag pluggade på universitet i England mellan 1993-1997 och jag var den enda på hela campus som hade Mac och då vi pluggade elektronik så vad det en hel del datorintresse, men jag var hela tiden förvånad över hur dåliga allas PC var jämfört med mina Mac:ar, och det var innan Jobs kom tillbaka.

Visst, Newton blev inte mycket, men innovativ var den. Nytänkande.

Tänk er hur datorer hade varit idag UTAN Apples närvaro...

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-22 20:39

Han har mycket rätt.

Men en sak måste man påpeka. Den första smartphone som han har som exempel är en Palm Treo, som likt alla Palms modeller har pekskärm - ändå påstår han "Other manufacturers had neglected touchscreens for years". Andra modeller från Palm såg dessutom inte alls speciellt plottriga ut, utan inte helt olikt iPhone såg de ut så här:

Nu hade de inte inbyggd telefon, men kontentan är att Apple egentligen inte alls kom och hittade på något helt nytt när de gjorde en smartphone som var en enda stor pekskärm. Däremot tog de ett koncept som redan fanns, men gjorde det för första gången riktigt rätt och riktigt nice. De var först med att byta bort resistiv skärm med gränssnitt gjort för pennor mot kapacitiv skärm med gränssnitt perfekt optimerat för att användas med fingrarna direkt. Detta var nog den största skillnaden - den där pusselbiten som föll på plats och gjorde smartphonen något riktigt användbart och enkelt för den stora massan. En liten teknisk förändring kan tyckas, men den tog antagligen många många år att förädla och den gjorde på ett sätt hela skillnaden.

Ursprungligen av Rajje:

Han har mycket rätt.

<klipp>
Däremot tog de ett koncept som redan fanns, men gjorde det för första gången riktigt rätt och riktigt nice. De var först med att byta bort resistiv skärm med gränssnitt gjort för pennor mot kapacitiv skärm med gränssnitt perfekt optimerat för att användas med fingrarna direkt. Detta var nog den största skillnaden - den där pusselbiten som föll på plats och gjorde smartphonen något riktigt användbart och enkelt för den stora massan. En liten teknisk förändring kan tyckas, men den tog antagligen många många år att förädla och den gjorde på ett sätt hela skillnaden.

Detta plus multitouch... (enligt min uppfattning)

Det han menar är nog att de inte implementerade dem på ett sätt som fungerade bra.

Hade en polare med en HP laptop med pekskärm runt 1994, där man kunde ta bort tangentbordet, mycket smidigt, men då man fortfarande använde cursor så blev det bara löjligt.

LCR

Om man ser tillbaka på evolutionen med System 6.x - 7.0.1 - 7.1 - 7.5 - 8.1 o.s.v. så var det egentligen alla små programmerare som skapade Control Panels eller Extensions som gjorde att Mac OS fick funktioner som inte fanns inbyggda och i nästa version fanns de där. Antingen gjorde Apple det själva eller ibland köpte de produkten/företaget för att implementera den i systemet.

Ok, inte alltid FÖRST, men bättre att vara BÄST.

Jag har vuxit upp med "Äh, det var ju Zerox som hittade på..."

Ok, skitkul om vi hade nöjt oss med det då!

LCR

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-25 00:51

Jämfört med andra dator företag ger Apple inte så mycket pengar för marknadsföring. De får otroligt mycket gratis publicitet pga som redan nämndes hemlig makeriet.

Vad gäller deras produkter så säga vad man vill det spelar ingen roll vad reklamen eller Steve Jobs säger. Om produkten inte håller vad som lovas floppar den. Men tills nu har alla produkter fungerat precis som Apple har beskrivit. Den enda halv missen är väl Apple tv men jag är säker Apple jobbar på en ny version som kanske kommer att bli ett större framgång.

//Rob

Det är kanske mer troligt att touchscreen-konceptet kommer att ersätta VISSA netbooks, men i många sammanhang så är ju netbook, i betydelsen "liten laptop", ett mer funktionellt val än en iPad.

Tangentbord har ju hängt med sedan åtminstone slutet av 1800-talet, och har visat sig svårt att överträffa när det gäller inmatning av text

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tangentbord har ju hängt med sedan åtminstone slutet av 1800-talet, och har visat sig svårt att överträffa när det gäller inmatning av text

Håller med, sedan är det ju också så att allt kretsar inte kring Twitter och korta e-mail...

LCR

Det är kanske mer troligt att touchscreen-konceptet kommer att ersätta VISSA netbooks, men i många sammanhang så är ju netbook, i betydelsen "liten laptop", ett mer funktionellt val än en iPad.

Jag kan absolut hålla med, att skriva på en iPad är inte så roligt. Då vill man nog ha ett externt tangentbord i längden.

Marcos jämförelse är mot det lite bredare segmentet "subcompact, inexpensive computers" (medan jag förenklade det lite med bara "netbooks" i rubriken). Och jag tror vi kommer att få se fler iPad-liknande enheter (det har redan börjat) och en viss nedgång i intresset för netbooks. Men det betyder inte att netbooks är på väg bort, de har sin poäng för vissa typer av ändamål. (De har ju hittills varit lite väl klena i prestandan har jag förstått, men det är ju bara en tidsfråga innan tekniken hunnit så långt att de har riktigt acceptabel prestanda.)

Jag skulle tro iPad (et al) kommer att sälja extremt väl och nå ut till massorna medan netbooks inte ökar lika mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 12:57

Fast tangentbord i just netbookar kanske inte är så svårt att överträffa. Att netbookar försvinner tvivlar jag på, men de har väl aldrig varit ett stort alternativ om man skriver mycket? Antagligen går de tillbaka till att vara en liten nisch för de få som behöver avancerade OS-funktioner i en mycket kompakt maskin.

Ursprungligen av Rajje:

Fast tangentbord i just netbookar kanske inte är så svårt att överträffa. Att netbookar försvinner tvivlar jag på, men de har väl aldrig varit ett stort alternativ om man skriver mycket? Antagligen går de tillbaka till att vara en liten nisch för de få som behöver avancerade OS-funktioner i en mycket kompakt maskin.

Förvisso finns det många sopiga tangentbord bland netbooks, men rent principiellt så finns det ju inget som förhindrar tangentbord med bra kvalitét. Litenheten innebär såklart en begränsning, men inte så stor (haha).

Bevaka tråden