Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Then this happened" (Kommer iPad "göra en iPhone" med netbooks?)

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns ett par saker som talar för att det också kan komma att ske en intressant utveckling inom "netbooks", t.ex. högupplösta skärmar à la iPhone 4, fallande priser på SSD-diskar, utveckling av moderna batterier etc. Visserligen blir det inte "billiga" bärbara, vilket många förklarat framgångarna för netbooks med.

Därmed inte sagt att jag inte tror på iPad, bara att den kanske trots allt inte fyller exakt samma nisch som netbooks.

När jag använder min PowerBook 12" så känner jag att Apple missade något när man inte fortsatte med en riktigt liten bärbar. Jag tror att den skulle fylla ett segment som varken MacBook eller iPad gör.

Jag sneglar ofta på vissa ganska fina "netbooks" i affären, men eftersom operativsystemet suger nåt så fruktansvärt behåller jag min gamla PowerBook 12".

MacBook Nano vore något det!!!

LCR

Ursprungligen av LCR:

När jag använder min PowerBook 12" så känner jag att Apple missade något när man inte fortsatte med en riktigt liten bärbar. Jag tror att den skulle fylla ett segment som varken MacBook eller iPad gör.

Jag sneglar ofta på vissa ganska fina "netbooks" i affären, men eftersom operativsystemet suger nåt så fruktansvärt behåller jag min gamla PowerBook 12".

MacBook Nano vore något det!!!

LCR

Jag instämmer, skulle Apple göra en "nätt"-book (gudvadjagärkvickidagdå), tunn som en Air, men med högupplöst mindre skärm skulle jag köpa den på fläcken, nästan oavsett vad den kostade

vi får väl se vad som händer med MB Air i framtiden.
kanske får den och ipaden dela en (mer högupplöst) 10"-panel...?

Ursprungligen av gabriela:

vi får väl se vad som händer med MB Air i framtiden.
kanske får den och ipaden dela en (mer högupplöst) 10"-panel...?

Ja, MacBook Air har en ljus framtid tror jag. I dagsläget är den också lite mopedstrypt, men det är ju bara en tidsfråga förstås innan den också blir riktigt kvick. Jag tror den symboliserar Apples vision om bärbara datorer i framtiden. Fullstora i bredd och djup, men ack så tunna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 14:37

Även om kvaliteten blir bra på netbook-tangentbord kan de aldrig bli normalstora och därmed inte speciellt bekväma att skriva för någon som är van vid vanliga tangentbord. PowerBook 12" var ju precis så smal som en dator bara kunde bli utan att tangentbordet behövde förminskas. Skulle man ta den formfaktorn, men ändra skärmen till 16:9 så att bara höjden blev mindre, skulle man få något som skulle kunna kallas netbook, men inte ha några kompromisser som gjorde den svåranvänd. En MacBook i den storleken och en variant av MacBook Air också - det tror jag skulle vara något att ha.

Men det skulle bara vara något för den som skriver mycket och/eller behöver avancerade program och samtidigt behöver resa mycket lätt. Dagens klena netbookar är väl riktade mot enkla hemanvändare som tror att en liten dator är användbar - många som köper den till barn framförallt p.g.a. någon slags association. Och såklart vill hemanvändare kunna se något på skärmen och faktiskt kunna röra på musen och barnen vill såklart kunna spela och så funkar inte netbooken för någon ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 23:45
Ursprungligen av Rajje:

PowerBook 12" var ju precis så smal som en dator bara kunde bli utan att tangentbordet behövde förminskas. Skulle man ta den formfaktorn, men ändra skärmen till 16:9 så att bara höjden blev mindre, skulle man få något som skulle kunna kallas netbook, men inte ha några kompromisser som gjorde den svåranvänd.

Grattis Rajje! Du förutspådde nya MacBook Air några månader i förväg, du är ju klipsk ju!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-25 14:41

Är det inte MS som tvingade producenterna att göra netbooken så klen för att få installera XP på den.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Är det inte MS som tvingade producenterna att göra netbooken så klen för att få installera XP på den.

//Rob

Japp, från början var det så. MS har släppt på det nu iom Windows 7.

Jag tycker dagens MacBook Air missar poängen totalt. Visserligen tunn men den är ju så förbannat stor.

Min brorsa köpte en liten HP bärbar till sin son som var riktigt smidig, såg ut att vara välbyggd också, men när han fick en massa problem med Windoze smålog jag bara och tänkte "äh, jag köper nog ingen".

De är väl för klena för att köra Hackintosh på?!...

Jag får gå och blänga på de där små maskinerna och drömma...

LCR

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-25 23:07
Ursprungligen av LCR:

De är väl för klena för att köra Hackintosh på?!...

Det diskuterar vi inte på 99.
/Admin

Ursprungligen av kainen:

Det diskuterar vi inte på 99.
/Admin

Jag är fullt medveten om var den gränsen går, jag syftade mer på specifikationen/styrkan i dessa, då jag är ganska säker på att det inte skulle gå att rädda dessa stackars netbooks från ett öde med Windows...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag tycker dagens MacBook Air missar poängen totalt. Visserligen tunn men den är ju så förbannat stor.

Min brorsa köpte en liten HP bärbar till sin son som var riktigt smidig, såg ut att vara välbyggd också, men när han fick en massa problem med Windoze smålog jag bara och tänkte "äh, jag köper nog ingen".

De är väl för klena för att köra Hackintosh på?!...

Jag får gå och blänga på de där små maskinerna och drömma...

LCR

Samma här: Air är snygg, men totalt meningslös för mig. För mig är själva poängen med en liten dator att den ska ta liten yta, funka i flygplan, vid ett litet kafébord etc. etc. och där gör Air vare sig till eller från.

Jag körde Apples 12-tummare ett tag och den var supertrevlig i bredd/höjd, men för tjock, tung, slö och för låg upplösning.

Alla de sakerna finns det ju bot för idag, så Apple skulle kunna ta fram en sån maskin, men det verkar inte som om Steve vill ha en.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla de sakerna finns det ju bot för idag, så Apple skulle kunna ta fram en sån maskin, men det verkar inte som om Steve vill ha en.

Synd att Steve aldrig säger en sak och sedan gör motsatsen...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Synd att Steve aldrig säger en sak och sedan gör motsatsen...

LCR

*host* Video i iPod *host*

Ursprungligen av LCR:

Jag tycker dagens MacBook Air missar poängen totalt. Visserligen tunn men den är ju så förbannat stor.

Jo fast den ska nog jämföras med en bärbar, inte med en netbook, i första hand.

Har du använt den själv? Jag har inte det, alltså inte mer än provat i butik, men jag har läst andra som verkligen gillar den. Som David Shea som skriver om den på The Setup:

I don't find the slower processor speed that limiting, but the bottleneck created by low RAM and a slow hard drive causes frequent slowdowns resulting in an overwhelming urge to fling it through the nearest window. Don't get me wrong; I absolutely love the form factor and have been spoiled against ever buying a larger portable in the future. I'm just waiting for Moore's Law to make this into a real computer.

Så ur synvinkeln verkar den vara en fullträff, bara för klen prestandamässigt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo fast den ska nog jämföras med en bärbar, inte med en netbook, i första hand.

Har du använt den själv? Jag har inte det, alltså inte mer än provat i butik, men jag har läst andra som verkligen gillar den. Som David Shea som skriver om den på The Setup:

I don't find the slower processor speed that limiting, but the bottleneck created by low RAM and a slow hard drive causes frequent slowdowns resulting in an overwhelming urge to fling it through the nearest window. Don't get me wrong; I absolutely love the form factor and have been spoiled against ever buying a larger portable in the future. I'm just waiting for Moore's Law to make this into a real computer.

Så ur synvinkeln verkar den vara en fullträff, bara för klen prestandamässigt.

Jag hade köpt den om den funnits i 13" med typ samma specar som min Macbook Pro 13" har idag. Helt ärligt kan jag säga att en av de största anledningarna till mitt Ipad-köp var att jag inte orkade släpa runt Macbooken de dagar då jag bara behöver surfa/kolla mailen/skriva lite. Hade det funnits en 13" air hade nog Ipaden och MBPro 13" försvunnit ur min ägo.....

Ursprungligen av Adrian B:

Jo fast den ska nog jämföras med en bärbar, inte med en netbook, i första hand.

Har du använt den själv? Jag har inte det, alltså inte mer än provat i butik, men jag har läst andra som verkligen gillar den. Som David Shea som skriver om den på The Setup:

I don't find the slower processor speed that limiting, but the bottleneck created by low RAM and a slow hard drive causes frequent slowdowns resulting in an overwhelming urge to fling it through the nearest window. Don't get me wrong; I absolutely love the form factor and have been spoiled against ever buying a larger portable in the future. I'm just waiting for Moore's Law to make this into a real computer.

Så ur synvinkeln verkar den vara en fullträff, bara för klen prestandamässigt.

Under de månaderna jag hade min Macbook Air så älskade jag den, förutom när en sida skulle använda flash, när man skulle kolla på en HD-film eller spela något spel.

de allra minsta maskinerna använder man ju typisk enbart för webb-bläddring eller möjligtvis enklare textredigering, och då i fullskärmsläge, så vilket OS man kör spelar oftast inte så stor roll, imo.
(förutsatt att man får den förbannade drivaren för nätuppkopplingen att fungera...)

Morsan hade 12" macbooken. Den kan hon prata om än idag med drömmande ögon. Som journalist hade den allt hon behövde när hon var ute i fältet. Den var liten, det gick att köra mail, internet och word på den. Hade hon inte råkat ha ner den i golvet så att den gick sönder bortom all räddning (reservdelarna gjordes inte längre) är jag övertygad om att hon hade använt den än idag, och med handen på hjärtat hade jag nog också haft en 12" idag om det funnits istället för 13" MBP.

Ursprungligen av PeeMaN:

Morsan hade 12" macbooken.

PowerBook...

LCR

Ursprungligen av LCR:

PowerBook...

LCR

I stand corrected!

Tydligen kommer både Asus och Acer att sluta tillverka netbook-datorer nästa år.
Netbook market to end at the end of 2012

Någon som fortfarande tycker att Äpple ska hoppa på tåget?

Ursprungligen av Marcus K:

Tydligen kommer både Asus och Acer att sluta tillverka netbook-datorer nästa år.
Netbook market to end at the end of 2012

Någon som fortfarande tycker att Äpple ska hoppa på tåget?

Jag påstår fortfarande att MBA går att göra mindre. Har min mors ipad mini brevid mig och ser inga problem med att få plats med ett tangentbord på den ytan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag påstår fortfarande att MBA går att göra mindre. Har min mors ipad mini brevid mig och ser inga problem med att få plats med ett tangentbord på den ytan.

Menar du att det tekniskt går att göra den mindre redan idag eller att den användarmässigt går bra att använda om den blir mindre?

Jag tror att tekniskt sett är så liten som Apple bara kan göra den, utan att kompromissa ännu mer. Och jag tror att användarna uppskattat att den blivit snabbare och billigare istället för mindre och mindre, eftersom den var rätt dyr och långsam från början.

Däremot vet jag inte var gränsen är för användbarheten. Ur en användarsynvinkel kan den förstås fortsätta bli tunnare och tunnare. Och de tjocka kanterna runt skärmen behövs inte. Men då skulle jag personligen hellre se att skärmen växte för att fylla ut dessa kanter till max, snarare än att hela datorn krympte.

Ursprungligen av Adrian B:

Menar du att det tekniskt går att göra den mindre redan idag eller att den användarmässigt går bra att använda om den blir mindre?

Jag tror att tekniskt sett är så liten som Apple bara kan göra den, utan att kompromissa ännu mer. Och jag tror att användarna uppskattat att den blivit snabbare och billigare istället för mindre och mindre, eftersom den var rätt dyr och långsam från början.

Däremot vet jag inte var gränsen är för användbarheten. Ur en användarsynvinkel kan den förstås fortsätta bli tunnare och tunnare. Och de tjocka kanterna runt skärmen behövs inte. Men då skulle jag personligen hellre se att skärmen växte för att fylla ut dessa kanter till max, snarare än att hela datorn krympte.

Jag anser att den går att göra mindre utan att tumma på användarvänligheten eller känslan, jag är helt övertygad om att det är genomförbart med tanke på hur mycket man exempelvis lyckats trycka in i en ipad mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 10:48
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag påstår fortfarande att MBA går att göra mindre. Har min mors ipad mini brevid mig och ser inga problem med att få plats med ett tangentbord på den ytan.

Nja, har själv testat en dag med en 9" netbook och jag får inte till det hur gärna jag än vill, för mig personligen går gränsen vid 13" just för att kunna sitta och skriva med alla fingrar på tangentbordet utan att snubbla med fingrarna över varandra.

Kan man inte sitta och skriva bekvämt så kan man lika gärna köra iPad, för den går också att skriva på men inte heller lika bekvämt.

Netbook - iPad-jämförelsen är givetvis inte lika klockren som smartphone - iPhone-jämförelsen. Mycket riktigt har denna diskussion istället övergått till att handla om vad en netbook egentligen är och hur den ska användas. När det kommer till den faktiska funktionen, givet den bristande hårdvaran, så är en iPad idag en betydligt bättre produkt. Den klarar surfande, spel, mail, facebook etc. betydligt bättre.

Men om man som ni, istället pratar om vad vi användare EGENTLIGEN skulle vilja använda en netbook till, ja, då faller till och med MB Air för yxan. Det väldigt många vill ha är en tillräckligt kraftfull dator för att kunna känna frihet att göra det man vill/behöver och samtidigt i ett litet format. Jag sällar mig till den skaran och går ständigt i tankar som "ska jag köpa en MB Air 11-tum, eller en ny 13/15-MBP och en iPad"? Under tiden sitter jag med min MBP 13" och är... halvnöjd med allt.

Airen faller på såna där märkliga grejor, som att jag helt plötsligt behövde installera Parallells Desktop och köra Windows för att komma åt en gammal Exchange-server. Eller att sonen vill spela Minecraft med mig och att MBP:n redan nu går på knäna över den belastningen. 15-tumslösningen faller på att jag inte gillar stora datorer och att jag vet att jag vid något tillfälle när den lämnas hemma kommer att sakna den. En ny 13-tummare... Ja, som det ser ut nu så blir det nog så.

Och jag köper nog en iPad ändå, eftersom jag gett bort mina/köpt till alla andra i hushållet och jag nu springer och lånar dem stup i kvarten, men den optimala datorn för min del hade helt klart varit en ännu mindre och kraftfullare MBP.

Så... Eftersom netbooks är så kassa, alltså VERKLIGEN, så är läsplattor helt klart en ersättare i realiteten. Men om vi tittar till hur de marknadsfördes och den funktion vi hoppats/förväntat oss... Nej, inte riktigt. Givetvis ökar prislappen tiofaldigt, och då kanske det inte längre klassas som netbook, men helt klart är det så att det finns en nisch bland extremt bärbara och någorlunda kraftfulla datorer som idag inte uppfylls av Apple. Huruvida man inom pc gör det har jag ingen koll på.

Jag hoppas på en Air Pro 11", det hade varit perfekt för mig. Min inre pryldemon rasar dock över att jag då inte behöver någon iPad, men stillar sig lite då jag tröstar den med att man nog alltid kan köpa en iPad Mini.

Jag skriver snabbar på iPhone än på iPad... Men på den tiden jag seriöst använde min iPad så kopplade jag ett bluetooth tangentbord till den. Visserligen faller lite av konceptet med iPad då, men det fungerade väldigt bra om det nu bara var just textinmatning som var det stora behovet.

Problemet med iPad är att den till skillnad från en netbook artificiellt begränsar vilken programvara som användaren kan köra på den. Det är dessvärre så att man i datorbranschen har fått för sig att bara för att man tar en vanlig persondator som kan köra vilket program som helst, men baserar den på ARM och marknadsför som tablet, så är det okej att tillverkaren avgör vilken programvara som användaren får köra på sin hårdvara.

Bevaka tråden