EF 70-300L framstår fortfarande som en ganska konstig pjäs. Bättre och mer komplex optisk design än billigare 70-300 varianter men fortfarande långsam och med ett pris på runt 16k inte minst dyr.
Mja. Canon är ju rätt välrepresenterade mellan 70-300, men inte på den här kvalitetsnivån.
BRÄNNVIDD
Jag tror objektivet kan vara intressant för de som ännu inte investerat i 70-200, eller de som gjort det, men som tycker att t ex 70-200 2.8 är för stor/tung och inte primärt fotograferar inomhus eller i dåligt ljus.
Som Canon själva säger så blir det ju ett 112-480mm på en 1.6x crop, t ex 7D. Och 480mm @5.6 med senaste IS-tekniken är faktiskt inte snutet ur näsan. Speciellt inte när man tänker på det (relativt) kompakta formatet.
Det skulle vara kul att se hur nya 70-200 2.8 IS II med en 2x extender presterar. Men det är ändå "bara" 140-400 @5.6 och betydligt större/tyngre.
PRIS
Jag tycker inte objektivet är dyrt. Det ligger "mitt i" bland Canons "riktiga" objektiv (alltså objektiv där de gör sitt bästa sett till brännvidden, och inte primärt siktar på en viss prisnivå). Visst är det mycket pengar för en amatör, men alltså inte dyrare än nåt annat objektiv på den nivån. Vissa @4 objektiv är billigare, men nya 70-200 2.8 IS II är ju mycket dyrare, t ex.
Jag hade dock personligen hellre sett @4 rakt igenom och 77mm filtergänga. Det hade jag tyckt var värt $1895.