Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mest troligt är att du har någon typ av färghantering/korrigering påslagen, men felaktigt inställd. Slå av den, eller sätt dig in i teorin bakom färghantering så att du kan ställa in den korrekt.
Färgkorrigering är avslagen så jag har inget att sätta mig in i...
Färgen är alltså svart (Black) i inDesign men blir typ 92% när jag exporterar till PDF. Ingen annan som har något tips?
Jag gör alltså detta:
1. Skapar ett nytt indesign-dokument
2. Skriver en text i 72 pt.
3. Exporterar till PDF
4. Öppnar PDF:en med Förhandsvisning
5. Kollar färgvärdet på texten med färgpaletten i Textredigerare.
CMYK blir då 92%, 92%, 92% och 0%.
Nåväl... Ska snacka med en guru på måndag så det löser väl sig då B)
Alla färginställningar du gör under redigera-menyn, vid export och utskrift påverkar dokumentets faktiska egenskaper. Det är endast färginställningarna under "Visa"-menyn som begränsar sig till att påverka enbart skärmåtergivning.
Okej, får väl skylla på att jag jobbar med screentryck och dekorfärger och då alla iblandade vet att svart ska vara svart och inte något annat så blir det alltid rätt även om svärtan PDF-korret ser grå ut... typ
Problemet består trots att jag valt PDF/X-1a och "Bevara värden".
Kan det ha att göra med:
Inställningar för svart?
Acrobat-kompabilitet?
Tryckfärgshanteraren? LAB? Typ?
Här är min utdata:
PDF-förinställning:[PDF/X-1a:2001] (ändrade)
Kompatibilitet:Acrobat 4 (PDF 1.3)
Standard:PDF/X-1a 2001
Utdata
Färgkonvertering: Konvertera till mål (bevara värden)
Mål: Dokument-CMYK - Euroscale Coated v2
Regel för inkludera profil:Inkludera inte profiler
Simulera övertryck: Av
Profilnamn för utdatametod: Dokument-CMYK - Euroscale Coated v2
Utdatavillkor:
Identifierare för utdatavillkor: FOGRA1
Registernamn: http://www.color.org
Avancerat
Skapa delmängd av teckensnitt under: 100%
Uteslut PDF: E/T
Uteslut EPS: E/T
Uteslut bitmappsbilder: E/T
Förenklingsförinställning: [Hög upplösning]
Ignorera uppslagsåsidosättningar: På
Om du tittar på PDF-filen i Acrobat och väljer "förhandsvisa separationer". Kolla att din Euroscaleprofil också är vald i dialogrutan. Hur ser det ut då när du drar musen över något svart. Du borde få ett värde på 100%K.
jag hade samma problem och förstod absolut inte vad som var fel. men jag såg att när cmyk-värdet var 0,0,0,100 så blev det grått i pdf. se till att det alltid är 100,100,100,100 det funkar för mej.
jag hade samma problem och förstod absolut inte vad som var fel. men jag såg att när cmyk-värdet var 0,0,0,100 så blev det grått i pdf. se till att det alltid är 100,100,100,100 det funkar för mej.
Då får vi hoppas att du skickar dina dokument till ett tryckeri som rättar till dina fel. Du hittar aldrig ett tryck som kan hantera 400% färg. Mer normalt är max 300% och då bara för bestruket papper. För att få en mycket djup svärta räcker det med 70, 60 50, 100. En bra svärta räcker det med betydligt mindre.