Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac fortfarande bättre än PC för grafisk produktion?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-09-10 19:28

Jag har nu varit Mac användare i snart 10 år och tycker att mac är överlägset jämfört med PC… Mest för att det inte krånglar, inga virus, sjukt mycket snyggare och jävigt mycket smidigare bara för att nämna några fördelar…

Men man säger ju att mac är så mycket bättre än PC för allt "grafiskt" stämmer det fortfarande eller är det bättre för att så många fler har mac med tanke på kompatibiliteten… eller är det bara något man säger?
Någon som vet?

Mac har fortfarande försprånget för grafisk produktion, men försprånget har minskat kraftigt. Numera är även andra viktiga faktorer med t.ex. stabilitet. Windows är fortfarande inte lika stabilt som Windows anser jag. Men snart kanske Microsoft har bättrat även där i och med Windows 7.

Å ena sidan är det snart bara smak och tycke kvar… å andra sidan expanderar mac i affärssamanhang. Fler och fler företag byter ut PC till mac. Men det är en annan topic.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 22:11

Min fru tyckte macen var enormt mycket bättre att arbeta på med ffa CS4-/CS5-programmen, trots att PC:n hon hade var en quad core med 8 GB i RAM och W7 och macen en 21,5" iMac från 2007 (innanmäte vet jag inte). Nu, hemma i Sverige, får hon hålla till godo med sin gamla PC tills vi har råd med mac.

Det är ju som Viking säger, allt det där runtikring med.

Det är ju inte bara fråga om LightRoom/Photoshop/Indesign etc utan det är ju en hel del jobb med själva OS:et, installera program, prylar, uppdateringar osv.

Alla de bitarna på en Windowsmaskin ger mig utslag. Precis hela tidenkännerjag att en Windowsmaskin gör sitt bästa för att störa mig, jobba MOT mig istf med mig, krångla och bråka så mycket som möjligt.Man skall vara livrädd hela tiden för Virus/trojaner/elände/epostmaskar och gud vet vad. Plus att man drunknar i teknik för teknikens egen skull (helt ointressant)

På macen får jag RO att syssla med det jag vill utan irriterande saker runtomkring.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-09-12 16:22
Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju som Viking säger, allt det där runtikring med.

Jo precis det håller jag verkligen med om! Men det är likadant och gör ju ingen skillnad om man jobbar på "vanligt" kontor...

Senast redigerat 2010-09-13 10:28
Ursprungligen av speer:

Är Mac fortfarande bättre än PC för grafisk produktion?

Jag tycker att det kvittar helt om jag kör Windows eller Mac. Blir inte mer produktiv på nån av dem och det är mycket sällan vare sig Windows eller MacOS bråkar.

Däremot kan ju t.ex. val av skärm och liknande ha betydelse.

Det är verkligen ett val mellan två bra alternativ, inte mellan två dåliga.

Det finns små fördelar på båda plattformar, men inga som är så betydande så att jag skulle låta det fälla utslaget.

Däremot så kan man ju, som alla andra redan varit inne på, tycka att den ena eller andra plattformen I ÖVRIGT har fördelar som man tilltalas av, och det är väl också goda skäl att välja utifrån?

Använder båda plattformar Windows på mitt jobb och Mac OS till allt annat hemma, jobb som fritid mest för foto/design. Måste säga att det känns som Mac OS är mer fokuserat på det som är viktigt för mig. Känner mig dessutom mer kreativ i den miljön och det tycker jag är ett stort plus.

Som Goflorp och haloone säger, så är den lilla subjektiva känslan oerhört viktigt när man jobbar med datorn och är detta som göra att användaren känner sig lugn och ro och inte stressad. Så är det också för mig.

En mycket liten sak kan vara t.ex. musen. På Windows och Mac uppträder musen olika och många upplever att Mac OS hantering av musen (rörelse, skrollning etc) är mjukare och mer naturlig. Det stämmer iallafall på mig, efter att ha jobbat med InDesign och Photoshop hos båda plattformarna.

Mac OS X "det lilla subjektiva extra" är det som ger macanvändarna fingertoppskänsla när de arbetar med sina jobb och förklarar nog varför många föredrar Mac.

Det här är något som Adobe inte kan göra något åt (trots att programmen är idet närmaste identiska bortsett från OS gränssnittet), utan måste fixas i API av Microsoft. Frågan är om Microsoft någonsin kan förstå denna subjektiva känslan… antagligen inte…

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-09-13 22:49

Hur jag än gör så lyckas jag inte att ställa in windows så jag får samma resultat på skärm och min utskrivna bild. Vilket går smärtfritt med de gamla matta ACD skärmarna på Mac OS 10.5 ej 10.6.

Ursprungligen av Tanso:

Hur jag än gör så lyckas jag inte att ställa in windows så jag får samma resultat på skärm och min utskrivna bild. Vilket går smärtfritt med de gamla matta ACD skärmarna på Mac OS 10.5 ej 10.6.

Det får man nog mer skriva upp på "tur-kontot", för både Windows och Mac har precis lika bra stöd för kalibrerade enheter och ICC-stöd.

1
Bevaka tråden