Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC nu för iPad

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 20:26

Nu har VLC för iPad dykt upp i Appstore. Har inte testat den ännu men det ska bli intressant att se hur bra det funkar. Här finns mer info.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-09-20 22:20

testade precis, orkade inte med 720p mkv tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 07:23
Ursprungligen av dhanjel:

testade precis, orkade inte med 720p mkv tyvärr.

jag läste någonstans att det inte tog mkv-formatet alls..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 07:19

hur funkar det då, lägger man över filmer till itunes så konverteras de väl automatiskt till ett apple-format ändå? eller hur får man över filmer i typ..mpeg..?

Ursprungligen av martenj:

hur funkar det då, lägger man över filmer till itunes så konverteras de väl automatiskt till ett apple-format ändå? eller hur får man över filmer i typ..mpeg..?

De är kvar i sitt originalformat, t.ex. divx, mkv mm.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 10:37
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

De är kvar i sitt originalformat, t.ex. divx, mkv mm.

//Stefan

ok. trodde inte iTunes tog emot andra format än sina egna, att den då konverterade om automatiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-21 11:47
Ursprungligen av martenj:

ok. trodde inte iTunes tog emot andra format än sina egna, att den då konverterade om automatiskt.

Filmerna läggs egentligen inte in i iTunes. Man lägger in dem i VLC app direkt på iPaden. De kan därför inte heller spelas upp i iTunes. På så sätt har du rätt. iTunes tar inte emot dessa format om de inte packas om.

Det är det som är fördelen med VLC app. Du behöver inte konvertera om AVI/XVID/DIVX etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 13:24
Ursprungligen av -David-:

Filmerna läggs egentligen inte in i iTunes. Man lägger in dem i VLC app direkt på iPaden. De kan därför inte heller spelas upp i iTunes. På så sätt har du rätt. iTunes tar inte emot dessa format om de inte packas om.

Det är det som är fördelen med VLC app. Du behöver inte konvertera om AVI/XVID/DIVX etc.

aha, så de går inte via iTunes alls? Får jag då fråga hur man lägger saker direkt i iPaden? Sorry, har aldrig gjort detta förut. Har kollat VLCs hemsida och läst i iTunes om appen, ingen förklaring. Så vitt jag kan se.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-21 13:31
Ursprungligen av martenj:

aha, så de går inte via iTunes alls? Får jag då fråga hur man lägger saker direkt i iPaden? Sorry, har aldrig gjort detta förut. Har kollat VLCs hemsida och läst i iTunes om appen, ingen förklaring. Så vitt jag kan se.

Man lägger in dem i VLC app genom iTunes. Precis som man lägger till dokument i Pages eller CineXPlayer etc. Filerna stannar därmed inte i iTunes bibliotek.

Se länk för mer info.

YouTube - CineXPlayer - Loading Xvid Movies using iTunes

  • Medlem
  • 2010-09-21 10:00

Underbart! Hann bara ha min iPad i några timmar innan VLC dök upp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-09-21 10:14

kunde föra över mkv, fick thumbnail och hörde ljudet åtminstonde.

VLC är gratis, så det är inte mycket att klaga på egentligen.

Det är ett utomordentligt program under OSX.

Jag har laddat ner Appen till iPaden, mest för att testa, men antar att den snart försvinner igen.

Som 80%+ av befolkningen drar jag ner serier och filmer via fildelning. Det är uteslutande HD-material i mkv-format. Filerna håller ofta mycket hög kvalitet både på video- och ljudsidan.

Jag är egentligen ganska mån om att behålla så hög kvalitet som möjligt, men jag har märkt att jag med tiden tenderar att föredra bekvämlighet mot 2% extra kvalitet.

Handbrake är gratis och omvandlar allt till iPad/TV kompatibla filer. Jag har en 55" Samsung LED som är kanon, och självklart är det fint med 1080p, men till slut...

Det finns HELT KLART en poäng med att ha ETT bibliotek med 720p-filer som fungerar både på iPaden och på TV:n. Kvalitetsförlusten är mindre än man först tror, i synnerhet på rörliga bilder om man tittar avslappnat. Och då menar jag inte "skiter i kvaliteten", för det är mycket långt ifrån min inställning.

Ursäkta utsvävningen om mina egna tankar, men frågan är väl:

Om nu iPaden inte orkar spela upp 720p .mkv i VLC, vad skall man då ha den till?

Är det det att folk sitter på en massa risiga filer i .avi och annat skröfs som de på omvägar vill kunna spela upp?

Med tanke på det som komma skall, i samband med AirTunes-uppdateringen, så är det väl dags att en gång för alla städa upp i videobiblioteket?

Konvertera skiten. För det är väl ingen som IDAG laddar ner .divx och .avi???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 13:23
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Konvertera skiten. För det är väl ingen som IDAG laddar ner .divx och .avi???

nej, att någon gör på ett annat sätt än du är ju helt otänkbart!

jag laddar inte ner allt mitt i HD-kvalitet. i stort sett aldrig. har inte speciellt många vänner som gör det heller.

Ursprungligen av martenj:

nej, att någon gör på ett annat sätt än du är ju helt otänkbart!

jag laddar inte ner allt mitt i HD-kvalitet. i stort sett aldrig. har inte speciellt många vänner som gör det heller.

Jo, i högsta grad tänkbart. Naturligtvis.

Men jag noterar, med höjda ögonbryn, att SD material konsumeras även när HD finns tillgängligt. Det är så jag tolkar ditt inlägg: att du aktivt föredrar SD?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 23:18
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Om nu iPaden inte orkar spela upp 720p .mkv i VLC, vad skall man då ha den till?

Med tanke på det som komma skall, i samband med AirTunes-uppdateringen, så är det väl dags att en gång för alla städa upp i videobiblioteket?

Konvertera skiten. För det är väl ingen som IDAG laddar ner .divx och .avi???

Bra fråga. Använd Plex istället, den konverterar till ipod/ipad i realtid mycket trevligt (har inte testat det på ipad tyvärr men väl på iphone). Tillsammans med min macmini som också kör plex samt min mac pro som agerar mediaserver (med runt 2Tbyte disk) har jag alla mina filmer på ett och samma ställe. Plex ger ju en annan trevlig fördel att du får thumbnails av ditt media automatiskt.

OT dock, sorry

Vilket format tycker du man ska ha allt i?

Ursprungligen av westerlu77:

Vilket format tycker du man ska ha allt i?

Jag gillar .mkv. Det är det jag har inkopplat till min TV, via en WDTV för tillfället.

Jag värjer mig dock mot att hålla två mediabibliotek uppdaterade (vill nämligen även ha korrekta posters och info).

Så det som försvann bland mina grumliga tankebanor var att bekvämligheten med fast hand leder mig mot ett mp4/m4v bibliotek som är kompatibelt med iPad (och då per automatik med alla andra minst lika "kraftfulla" uppspelare).

Ja, det innebär konvertering, men det kan Handbrake sköta på nätterna. Som ett projekt sett på mellanlång tid är det stressfritt och ger fin enhetlighet för Mac/OSX/iOS-användare.

Vi vill väl alla ha "perfekta" filer med posters och metadata, som då gärna är kompatibla med hela kedjan av mediaspelare?

Nu handlar ju tråden om VLC-spelaren. Min anknytning till temat blir då att hade VLC kunnat spela upp en genomsnittlig 720p (mkv) på iPad, så hade den haft sin rätt självklara plats. Men om den inte kan det förlorar den värdet för mig personligen.

Vi får väl se om det stannar kvar på iPaden som en nödlösning om man får nån fil som man bara vill ta med sig och visa kortsiktigt. Då fyller den ju onekligen en funktion.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag gillar .mkv. Det är det jag har inkopplat till min TV, via en WDTV för tillfället.

Jag värjer mig dock mot att hålla två mediabibliotek uppdaterade (vill nämligen även ha korrekta posters och info).

Så det som försvann bland mina grumliga tankebanor var att bekvämligheten med fast hand leder mig mot ett mp4/m4v bibliotek som är kompatibelt med iPad (och då per automatik med alla andra minst lika "kraftfulla" uppspelare).

Ja, det innebär konvertering, men det kan Handbrake sköta på nätterna. Som ett projekt sett på mellanlång tid är det stressfritt och ger fin enhetlighet för Mac/OSX/iOS-användare.

Vi vill väl alla ha "perfekta" filer med posters och metadata, som då gärna är kompatibla med hela kedjan av mediaspelare?

Nu handlar ju tråden om VLC-spelaren. Min anknytning till temat blir då att hade VLC kunnat spela upp en genomsnittlig 720p (mkv) på iPad, så hade den haft sin rätt självklara plats. Men om den inte kan det förlorar den värdet för mig personligen.

Vi får väl se om det stannar kvar på iPaden som en nödlösning om man får nån fil som man bara vill ta med sig och visa kortsiktigt. Då fyller den ju onekligen en funktion.

Håller med Andree att filmerna ska vara i högsta kvalite 720p.

Men för att få in dem i ipaden måste jag alltså konventera dem med "Handbrake" och sedan stoppa i dem i Ipaden via vlc ?

Med du menar jag Andree:)

.mkv förmodligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 14:03

ahaaaaaaa! coolt! nu är jag med. hade aldrig scrollat ner i app-delen, haha

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-21 14:32

Tänk på vad ni skriver då piratkopiering inte är tillåtet att diskutera på forumet.
/Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-21 16:33

Klarar VLC på iPaden att spela upp mpeg TS-streams via nätverket? I så fall är det dags att köpa en iPad igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 19:34

Nej, VLC klarar ingen som helst streaming.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-22 09:43

mkv är inget format.
mkv är en container.
dvs typ som en kartomg som man slänger ner bildspår, ljudspår och subtitles i.
Hur dessa bildspår mm är kodade varierar.
Så att säga att det är en mkv säger inte så mycket om vad det är för format.

Ursprungligen av kainen:

mkv är inget format.
mkv är en container.

Skulle nog vilja påstå att mkv är ett format.

Det är däremot ingen codec.

mkv är ett filformat och h.264 är ett videoformat.

Du har däremot rätt i att bara "mkv" inte beskriver vad som finns i filen, eftersom det är ett väldigt flexibelt filformat som klarar mycket.

Någon som vet varför man inte kan föra över MKV-filer? Jag har googlat och kollat runt, men inte hittat någon förklaring.

Har precis konverterat 500+ DVD + HD filmer till .mkv från att varit .iso, har tagit sisådär 2 veckor.
MakeMKV fungerar till 80% resterande fick Handbrake köra vilket är drygt som fan, de sista 2% fick jag rippa om min original DVD filmerna då ngt varit fel på Vob filen.

Att man inte kan köra full hd på sin iPad är väl egentligen inget problem då 576p räcker fullgott på denna skärm problemet är ju att VLC inte kan spela upp en 1080P film ens, konvertera ner den i realtid borde ju således inte vara ett problem då man kan streama sina 1080P filmer med Plex ?

Kör som sagt allt i min Mac Mini med 6TB FW 800 diskar, kommer åt alla filmer via iPad och iPhone 4 / 3G samt Wifi.
helt klockrent, ser absolut ingen anledning till att göra om sina filmer till iTunes kompatibelt format det tar både lång tid och man försämrar sin kvalite.
Försöker endast ha mitt bibliotek i 720P alt. 1080P det jag saknar är DTS HD ljudet, men det kommer väl någon gång.

Sedan måste man bränna in textfilerna med iTunes om man nu har sub vilket är kasst, Plex 9 kör man .srt filerna löst eller när man konverterar DVD till MKV så sparas ju allt i MKV containern dock låser man inte fast text, utan kan ändra vart man vill ha den placerad på skärmen samt vilket typsnitt, storlek osv!
Eller rent av stänga av den, perfekt i de filmer jag har med både Svenska / Engelska ljudspår.

Ursprungligen av @ndreas:

...problemet är ju att VLC inte kan spela upp en 1080P film ens, konvertera ner den i realtid borde ju således inte vara ett problem då man kan streama sina 1080P filmer med Plex ?

Menar du att vi inte ska använda VLC, utan gå över till Plex istället?

Men om man vill titta på sina mkv-filmer på resa, hur gör vi då?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-24 10:32
Ursprungligen av William WM:

Menar du att vi inte ska använda VLC, utan gå över till Plex istället?

Men om man vill titta på sina mkv-filmer på resa, hur gör vi då?

Om man har Plex-servern igång hemma kan man komma åt dem via Internet och således strömma dem till din iPad.

Bevaka tråden