Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När man vill låta andra jobba....

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Som många andra har jag mycket att stå i. Jag har dock haft tur och har nu ekonomi att anställa en sekreterare på 20% (på sikt hoppas jag att det kan bli 50%).
Vi kommer dock inte att sitta bredvid varandra, ibland är vi i helt olika städer.
Hon kör PC, jag naturligtvis mac:-)

Hur registrerar jag enklast saker jag vill att min sekreterare ska göra?
Alt 1. iCal
1. Tidigare har jag använt Things för mina "att göra listor". Jag lägger in grejor på datorn eller på iphone och syncar sedan via wifi. Jag har noterat att alla "inbox"-saker även registreras i iCal.
Ska jag skriva upp alla uppgifter i things "inbox" eller direkt i iCal (egna precis som de som jag vill att sekreteraren ska genomföra) ? Sedan synca med mitt mac-konto och ge sekreteraren inloggningsuppgifterna dit?
"Jonas: köp vattenslang".
"sekr: ordna tågbiljetter kl 06.22 till sthlm måndag 29 okt"

Ett problem med att låta sekreteraren använda mitt mac-konto är att hon kommer åt mina fotografier samt att min fru använder mac-emailen som sin egen (medan jag kör yahoo). Sedan är jag litet tveksam till att lämna ut mitt privata password till en sekreterare. Men kanske kan man skaffa ett till mac-konto och synka med det - men nu blev det krångligt. En fördel med att dela med sig av ical är ju att hon kan se min kalender.

Alt 2. Basecamp
Jag vet att en del kör basecamp på nätet (tror att en del apple-butiker faktiskt kör det). Men det kostar en del pengar (OK, inte mycket) och man kan inte registrera saker så lätt via iphone (eller)?

Alt 3. Omnifocus
Borde jag börja med ett helt nytt "att göra program" där jag bara lägger in sekreterar-uppgifter och sedan har ett lösenord till basecamp som jag delar med mig av till min sekreterare?

Alt 4. Wiki
Skulle jag starta en wiki där jag skriver vad jag vill att hon ska göra? Och hon kan skriva kommentarer?

Alt 5. Email
Email känns inte så systematiskt och jag drunknar redan i email.

Alla förslag är välkomna!
med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 23:15

Jonas,

Kort svar så här på kvällskvisten…

Börja enkelt!!

Har du kollat in Dropbox

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 23:20

Googelkonto, googledocs, gör listor - gratis enket och trevligt.
Dropbox kan användas för att dela filer mellan varandra, också gratis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-23 21:00

Simplenote? Ska fungera både som App på iPhone som synkar mot nätet (för dig) och direkt på nätet (för din sekreterare). Gratis.

Hej Alla!
Tack för förslag!
Jag kör drop-box och det är naturligtvis en bra idé. Jag kan göra så att jag alltid har uppdaterade dokument där. Men hur gör jag om jag har en lista med saker som jag vill kunna uppdatera via 1) datorn; 2) via iphone?

Jag prövade att ladda upp en word-fil till Dropbox via datorn, men när jag sedan öppnar filen via min iphone kan jag förvisso läsa den - men inte redigera den. Prövade då att ladda upp filen som .rtf men inte heller det dokumentet kunde jag redigera via min iphone.

Förslag? Hur gör jag en lista som jag alltid kan ha i drop-box och sedan redigera både via datorn och via iphone?

mvh Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-24 05:52
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hur gör jag en lista som jag alltid kan ha i drop-box och sedan redigera både via datorn och via iphone?

Documents To Go, Quickoffice eller Office2. Eller något av de enklare notes och .txt redigerarna för iPhone som synkar med Dropbox. En del av dom fungerar med Google docs också.

Kolla in lista med appar här:
https://www.dropbox.com/apps/list?platform=4

Jonas,

jag gör sådant via google calendar.

Den funkar i både iCal och Outlook.

/Magnus

1
Bevaka tråden