Hej!
Som många andra har jag mycket att stå i. Jag har dock haft tur och har nu ekonomi att anställa en sekreterare på 20% (på sikt hoppas jag att det kan bli 50%).
Vi kommer dock inte att sitta bredvid varandra, ibland är vi i helt olika städer.
Hon kör PC, jag naturligtvis mac:-)
Hur registrerar jag enklast saker jag vill att min sekreterare ska göra?
Alt 1. iCal
1. Tidigare har jag använt Things för mina "att göra listor". Jag lägger in grejor på datorn eller på iphone och syncar sedan via wifi. Jag har noterat att alla "inbox"-saker även registreras i iCal.
Ska jag skriva upp alla uppgifter i things "inbox" eller direkt i iCal (egna precis som de som jag vill att sekreteraren ska genomföra) ? Sedan synca med mitt mac-konto och ge sekreteraren inloggningsuppgifterna dit?
"Jonas: köp vattenslang".
"sekr: ordna tågbiljetter kl 06.22 till sthlm måndag 29 okt"
Ett problem med att låta sekreteraren använda mitt mac-konto är att hon kommer åt mina fotografier samt att min fru använder mac-emailen som sin egen (medan jag kör yahoo). Sedan är jag litet tveksam till att lämna ut mitt privata password till en sekreterare. Men kanske kan man skaffa ett till mac-konto och synka med det - men nu blev det krångligt. En fördel med att dela med sig av ical är ju att hon kan se min kalender.
Alt 2. Basecamp
Jag vet att en del kör basecamp på nätet (tror att en del apple-butiker faktiskt kör det). Men det kostar en del pengar (OK, inte mycket) och man kan inte registrera saker så lätt via iphone (eller)?
Alt 3. Omnifocus
Borde jag börja med ett helt nytt "att göra program" där jag bara lägger in sekreterar-uppgifter och sedan har ett lösenord till basecamp som jag delar med mig av till min sekreterare?
Alt 4. Wiki
Skulle jag starta en wiki där jag skriver vad jag vill att hon ska göra? Och hon kan skriva kommentarer?
Alt 5. Email
Email känns inte så systematiskt och jag drunknar redan i email.
Alla förslag är välkomna!
med vänl hälsn Jonas