Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV - Ett sista försök?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-25 15:30

Hur är det, kommer man kunna se på svtplay med hjälp av en apple tv?

Ursprungligen av Kambei:

Hur är det, kommer man kunna se på svtplay med hjälp av en apple tv?

Nej, inte som vi vet. Den är ju inte släppt i Sverige och med den gamla som fortfarande säljs här kan man det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-25 15:49
Ursprungligen av Capeman:

Nej, inte som vi vet. Den är ju inte släppt i Sverige och med den gamla som fortfarande säljs här kan man det inte.

Okej, vad synd. Det hade varit ett starkt skäl till att köpa en apple tv.

Ursprungligen av Kambei:

Okej, vad synd. Det hade varit ett starkt skäl till att köpa en apple tv.

Det finns rykten om att det ska komma "appar" till Apple TV och om det ryktet infrias så borde det tekniskt sett gå att göra SVT Play. Om sen SVT vill släppa en sådan app eller inte har jag ingen aning om.

(Men som Capeman skriver så har inte i dagsläget den nya Apple TV-modellen inte ens lanserats i Sverige.)

Eller varför inte en svt play app anpassad till iPad (eller iPhone 4) med högre streamkvalite och inbyggt stöd för AirPlay?
Sitter med 4.2 beta till iPaden och är supernöjd med just AirPlayfunktionen.
Ska bli väldigt spännande att pröva videostreamandet också med nya Apple tv när jag får den.

fyfan vad fint om man skulle kunna köra plex-appen på appleTV. Då skulle jag kunna sälja min macbook pro som bara funkar som mediadator i vardagsrummet

Ursprungligen av zingoalla:

fyfan vad fint om man skulle kunna köra plex-appen på appleTV. Då skulle jag kunna sälja min macbook pro som bara funkar som mediadator i vardagsrummet

Och jag hade krängt min macmini som gör samma sak

Jailbreakad håller den redan på att bli också:

AppleInsider | iOS 4.1 version of Apple TV firmware posted, jailbroken

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-28 13:11

Trevligt att det är iOS, inte sååå förvånande dock.

Nu är den skeppad.
Beräknad leverans under nästa vecka...

Tydligen har någon lyckats köra in nya programvaran för Apple TV ("Lowtide") i en iPod touch, riktigt coolt.

Apple TV är ju i princip en iPad/iPod touch fast utan skärm och med andra kontakter.

iOS 4.1 for Apple TV: New Remote Icon, “Lowtide” App

Blir bara mer och mer sugen på en Apple TV, som AirPlay mottagare i vardagsrummet, så får AirPort Expressen flytta till köket. Så fort den finns för omgående leverans i UK eller DE så köper jag den.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-28 23:46

Handbok

Så här i väntans tider kan vi nu i alla fall läsa och beskåda:

Apple TV (2nd generation) - Setup Guide

Apple TV (2nd generation) - Important Product Information Guide

- Torkel

Det skulle kunna bli riktigt intressant om spel på iPhone, iPod touch och iPad kan strömma hela bilden direkt till en Apple TV.

Ursprungligen av Adrian B:

Det skulle kunna bli riktigt intressant om spel på iPhone, iPod touch och iPad kan strömma hela bilden direkt till en Apple TV.

Jag satt och funderade på det iom att ATV har IOS... Tänk dig att du spelar spel på ATV, men använder Iphone/Ipod/ipad som en handkontroll.....

Jag får min från US i november, knappt 700kr känns billigt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag får min från US i november, knappt 700kr känns billigt.

Ska nog be tjejpolaren köpa med sig en i December ändå. Kan vara trevligt å se om det är något att ha, och den går ju säkert att kränga på blocket om det är en besvikelse.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-29 18:30
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag får min från US i november, knappt 700kr känns billigt.

Har du verifierat att den funkar med 230 V eller kommer du köra med adapter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-29 22:14
Ursprungligen av andas:

Har du verifierat att den funkar med 230 V eller kommer du köra med adapter?

Det står universal power supply i den tekniska specifikationen. Det innebär att den går att köra även på 230V/50Hz.

Se: World Power Differences Can Limit International Product Use

Recension på Engadget: Apple TV review (2010) -- Engadget

Apple TV verkar ha 8 GB internminne samt 256 MB RAM:
New Apple TV Offers 8 GB of Internal Storage, 256 MB RAM - Mac Rumors

Ursprungligen av Patrik D:

Apple TV verkar ha 8 GB internminne samt 256 MB RAM:
New Apple TV Offers 8 GB of Internal Storage, 256 MB RAM - Mac Rumors

Den drar ytterst lite ström också enligt iFixit (från länken ovan):

- The power supply rating comes in at a minuscule 5.95 watts.

Är det bara jag som tycker det är helt fantastiskt att den kör iOS? Det betyder garanterat att det kommer appar (vare sig Apple vill det eller inte).

Då kanske den blir användbar för oss.

Ursprungligen av Patrik D:

Är det bara jag som tycker det är helt fantastiskt att den kör iOS?

Näe, det är definitivt inte bara du. Jag tror nya Apple TV är en riktig smygare, börjar som en oansenlig produkt kanske mest känd just nu för att inte stödja 1080p och vara begränsad i sina möjligheter men som kommer visa sig bli riktigt användbar och det till ett lågt pris också. Det är nog början på en intressant plattform vi ser.

Och just 1080p är bara en tidsfråga, antagligen har det offrats för att hålla nere kostnaderna/värmeutveckling/prestandakrav/strömförbrukning eller något annat tekniskt (även om det faktum att iTunes Store bara säljer 720p antagligen vägde tungt).

Arnold Kim (grundare av MacRumors) började lista appar som skulle kunna vara användbara på Apple TV och jag tror det är lätt att komma på fler.

En annan kul kommentar:

ya, fireplace app will be the new flashlight app

Indeed

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-30 12:29

Håller helt med Patrik och 8GB internt minne räcker gott för att lagra apps eller en helt annan boot-lösning. Om Apple TV i Sverige landar kring 850-1000 SEK som den borde inkl. moms så har den potential. iOS innebär även att tjänster som Spotify kan portas tämligen enkelt.

1080p-begränsningen suger hårt, frågan är om hårdvaran KAN lösa det och Apple bara valt att hålla nere det till 720p för deras leveransvägar inte är bättre än så på iTunes idag?

Men ja, 850-1000 SEK, full stöd för AirPlay / Tunes / Video (vad de ni vill kalla det ) så har den verkligen potential som en musik / video enhet med iPhone som remote.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-30 17:22

Kom ihåg att den är från GRUNDEN tänkt att fungera ihop med tjänsterna.

• Därför är det inte troligt att den kommer säljas i Sverige innan tjänsterna finns
• Därför finns det liten anledning att den skall klara av 1080p eftersom inga av tjänsterna levereras i den upplösningen. Människors eget videofilmande är uppenbarligen av marginell betydelse för Apple. Antagligen har AppleTV i mycket ringa utsträckning använts till presentation av eget material.

Ursprungligen av planB:

Kom ihåg att den är från GRUNDEN tänkt att fungera ihop med tjänsterna.

• Därför är det inte troligt att den kommer säljas i Sverige innan tjänsterna finns
• Därför finns det liten anledning att den skall klara av 1080p eftersom inga av tjänsterna levereras i den upplösningen. Människors eget videofilmande är uppenbarligen av marginell betydelse för Apple. Antagligen har AppleTV i mycket ringa utsträckning använts till presentation av eget material.

Intressant är att Apple lyfter fram presentationen av egna bilder men inte egen video i marknadsföringen:

Turn your TV into an HD photo album.
With Apple TV, every megapixel of every photo looks amazing. Big, bold, and in glorious HD: It’s the treatment your digital life deserves. So instead of huddling around a computer screen, you and your friends can relive memories from a comfy spot in your living room. Or add some life to the party with a photo slideshow.

Men som du säger, det är fokus på iTunes (och Netflix) i dagsläget, så det är antagligen därför det dröjer här. Jag tror inte Apple väntar på Netflix, men de vill väl ha lite material i iTunes Store först. Men lite konstigt är det ändå eftersom gamla Apple TV säljs för fullt utan att vi fått filmer och tv i svenska iTunes Store.

Intressant förresten, och sorry om det redan tagits upp, men på Apples svenska hemsida så skickas man vidare till www.apple.com/se/ipod/ om man försöker besöka www.apple.com/se/appletv/.

Det finns en del gamla sidor kvar, som denna och denna, men klickar man på vissa av länkarna där (som t.ex. "Vad är Apple TV?") så skickas man till iPod-sidan.

Så fort det bekräftas att vi svenskar med Netflix-konto kan köra via Apple TV så beställer jag direkt.

Bevaka tråden