Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med iPad... Mina åsikter!

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-22 23:52

Mobiliteten är det avgörande för mej. Har du inte behov av det, förstår jag dej helt och fullt.

Ursprungligen av kenjon:

Mobiliteten är det avgörande för mej. Har du inte behov av det, förstår jag dej helt och fullt.

Jag glömde en annan sak, jag mekar mycket och har ofta skitiga fingrar, därav att min MacBook är ordentligt skitig, men det gör inget, fast det känns inte så smart att hålla på med iPad:en så utan då måste jag tvätta händerna varje gång jag vill kolla mailen eller något.

Jag har inte gett upp, men gjorde en simpel sak som att kolla lite YouTube videos som jag ofta gör för att sedan kopiera URL och maila till någon polare. Jo, det gick verkligen snabbt och smidigt på en iPad...

Visst ser jag användningsområden, med inser att de är färre än jag trodde.

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-23 07:42
Ursprungligen av LCR:

Jag glömde en annan sak, jag mekar mycket och har ofta skitiga fingrar, därav att min MacBook är ordentligt skitig, men det gör inget, fast det känns inte så smart att hålla på med iPad:en så utan då måste jag tvätta händerna varje gång jag vill kolla mailen eller något.
LCR

Där känner jag tvärt om, lättare att rengöra ett glas från smuts än att få ner skit mellan tangenterna och in i skrymslen i MB/MBP. Åtminstone känner jag aldrig att jag måste tvätta händerna innan jag svarar i min iPhone (mekar också en hel del), den är det ju bara att ta lite trassel och torka av efteråt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-08-23 01:18

Köpte min i Juni, är nog det bästa som jag någonsin köpt! Använder den varje dag till allt möjligt. Läsa, spela, surfa, youtube osv osv... Härligt

Bäst hitills, suverän kommentar;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-10 21:44

Är, som så många andra, väldigt sugen på en iPad. jag har en Mac Pro och skulle behöva ett bärbart komplement. Främst kommer jag väl surfa, kolla på film och bilder på iPaden. Men jag vill även kunna anteckna på den under föreläsningar.. Står och velar mellan en iPad och en MacBook.

Har hört många säga saker så som "Äh, iPad är en leksak.. typ en förstorad iPhone" - Ni som har testat på iPad, vad har ni att säga om detta uttalande? Jag har redan en iPhone 3GS och en större behöver jag inte

Är det så svårt att skriva fort på en ipad? Någon som vet när det kommer en uppdatering så att man får Å Ä Ö? Om jag har förstått det rätt så finns inte Å Ä Ö ännu (förutom när man håller inne A eller O).

Jag hade en MacBook white 13,3" tidigare, tyckte dock att det var jobbigt att släpa den med mig i väskan. Så den fick ofta stanna hemma. En iPad väger ju betydligt mycket mindre.. Det hänger väl lite på detta med skrivandet tror jag!

Väldigt tacksam för tips

Ursprungligen av Veranda:

Är det så svårt att skriva fort på en ipad? Någon som vet när det kommer en uppdatering så att man får Å Ä Ö? Om jag har förstått det rätt så finns inte Å Ä Ö ännu (förutom när man håller inne A eller O)

Skriva fort utan å ä ö är jobbigt för mig så jag väntar tills november då det bör komma stöd för å ä ö till ipaden utan att hålla inne. För anteckningar på mina föreläsningar kör jag med notify, funkar jättebra. Finns massa andra program också för anteckningar givetvis.

Spontant verkar det som att 99% av alla som bara säger att den är förstorad ipod touch och inget att ha äger ingen själva. Än så länge har jag bara hört om en som köpt en och inte var nöjd, han spammade lite på forumet om det för ett tag sedan. Alla andra som köpt en, inklusive mig själv, verkar nöjda med den

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-11 22:12
Ursprungligen av Veranda:

Har hört många säga saker så som "Äh, iPad är en leksak.. typ en förstorad iPhone" - Ni som har testat på iPad, vad har ni att säga om detta uttalande? Jag har redan en iPhone 3GS och en större behöver jag inte

Är det så svårt att skriva fort på en ipad? Någon som vet när det kommer en uppdatering så att man får Å Ä Ö? Om jag har förstått det rätt så finns inte Å Ä Ö ännu (förutom när man håller inne A eller O).

Jag hade en MacBook white 13,3" tidigare, tyckte dock att det var jobbigt att släpa den med mig i väskan. Så den fick ofta stanna hemma. En iPad väger ju betydligt mycket mindre.. Det hänger väl lite på detta med skrivandet tror jag!

Väldigt tacksam för tips

Ja, den är som en leksak, en alldeles underbar leksak. Smidig att alltid ha med. Blir inte varm som en dator. Batteriet räcker hela dagen. Fantastisk att surfa med. Men - det är jobbigt att skriva, går inte att få något flyt då våra svenska bokstäver saknas.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 00:02

Samt att när det kommer stöd för svenska tecken så kan man alltid koppla in ett Bluetooth tangentbord till den om man inte gillar tangentbordet på skärmen vid längre skrivande

4.2 kommer i November och det är meningen att alla iOS-enheter skall "plana ut" på det en stund.
Touch/iPhone/iPad kommer ha samma version.

I den finns det stöd för en del kryptiska språk och fastän ingen sagt det rent ut än (vad jag sett) så kommer det (troligen) innehålla Svenskt tangentbord.

Ursprungligen av Goflorp:

I den finns det stöd för en del kryptiska språk

Alla språk är väl kryptiska om man inte kan tala dem...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 17:17

Ok. Tack för bra info!
Det finns alltså heller inga externa tangentbord till iPad med Å Ä Ö ännu?
Jag har ett Apple tangenbord till min Mac Pro med USB, antar att det inte funkar
att koppla in det till iPaden? Skadar ju inte att fråga

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 17:58

Tror det fungerar att koppla in USB tangentbord om man köper till camera connection kit eller vad det heter.
Däremot hjälper det inte om man har ett svenskt tangentbord för iPad har inte stöd för dessa än. (Tangentbordet fungerar att koppla in men åäö fungerar inte)

Ursprungligen av kainen:

Tror det fungerar att koppla in USB tangentbord om man köper till camera connection kit eller vad det heter.

Kan någon bekräfta eller dementera detta?

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-11 22:15
Ursprungligen av LCR:

Kan någon bekräfta eller dementera detta?

LCR

iPad Camera Connection Kit Provides Limited USB Keyboard, Headset Support

Tackar!!

Då beställer jag en sån av brorsan som åker till USA i morgon, då han kommer att köpa min ANDRA iPad...

LCR

Jag tycker att den är lite jobbig att hålla då det ofta blir att man håller den på ett visst sätt och jag blir trött i tummen...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-12 14:23

Åh jäklar vad glassigt med iPad Camera connection! Jag som fotar så jäkla mycket, inte så svårt att hitta anledningar till att köpa en iPad

Det vore ändå komiskt om Apple skulle bygga in en kamera i iPad, tänk att se folk gå omkring och plåta med en iPad...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Det vore ändå komiskt om Apple skulle bygga in en kamera i iPad, tänk att se folk gå omkring och plåta med en iPad...

LCR

Ja, så mycke näshår har inte ens förre folkpartiledarn ....

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, så mycke näshår har inte ens förre folkpartiledarn ....

Huh ?!?

Är det något Göteborgskt uttryck ?!...

LCR

Nämen, tänk efter nu, vilken vinkel kommer det bli på en kamera i en iPad.
kameran kommer peka rakt upp så ;

Rätt upp i näsan, man ser varenda dubbelhaka. Inte en kvinna på klotet kommer använda den

Lars Leijonborg hade ju rätt gött om näshår.

Ursprungligen av Goflorp:

Nämen, tänk efter nu, vilken vinkel kommer det bli på en kamera i en iPad.
kameran kommer peka rakt upp så ;

Jasså, du menade så, jag gav faktiskt folk lite mer kred...

Om man tittar på hur folk fotograferar med sina mobiler idag, hur de håller ut armen i vädret, mobilen så långt ifrån ögat de bara kan, nästan så man tror att de vill att man ska se att de fotografera.

Tänk denna foto-stil men lägg dit en iPad istället.

LCR

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-18 20:08

Lånar tråden lite här och vänder mig till trådskaparen;

Ska antagligen till England i slutet av oktober och funderar på att ta med mig en sånhär "leksak" hem. Jag har ett mobilt bredband som bara ligger så 3G-versionen är den jag siktat in mig på, känns lite trist att det är sån prisskillnad gentemot USA bara men det är inte mycket att göra åt nu. Min fundering är angående instegsmodellen på 16 gb som jag såg att du har. Hur känns det med utrymmet? Jag har egentligen ingen klar bild över hur mitt användningsområde kommer se ut, jag har ju även en Macbook Pro så man kanske klarar sig mer än väl med 16 gb för apps osv.

Så ErrkaPetti, vad är din åsikt på detta?

CEk, 16GB/3G är tillräckligt för mig!

Spotify har ju gjort att du inte lagrar lika mycket musik...

Annars har jag massor av program, musik & PDF:er utan att komma i närhet av fyllning av 16GB...

Gå för 16 du!

Är iPad värd 6190kr som JMEData vill för sin 16gb wifi? Man kan få den för 4805 i england om man nu ska dit..

4805 - 15% VAT = 4805/1,15= 4178 :-

6190/1,25= 4952 :-

Låter ju som de håller engelska priset sånär som på ca 150:-

Ursprungligen av Goflorp:

4805 - 15% VAT = 4805/1,15= 4178 :-

6190/1,25= 4952 :-

Låter ju som de håller engelska priset sånär som på ca 150:-

Va e det där 1.25 du delat med? moms?
Blir ju ändå billigare i england isåfall imed man inte betalar moms inom europa?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-27 21:53
Ursprungligen av MrParanoid:

Blir ju ändå billigare i england isåfall imed man inte betalar moms inom europa?

Varför skulle du inte betala moms? Tull mellan länderna finns det däremot ingen.

Ursprungligen av MrParanoid:

Va e det där 1.25 du delat med? moms?
Blir ju ändå billigare i england isåfall imed man inte betalar moms inom europa?

Men hallå.

Antingen får du betala Engelsk moms, på runt 15%, eller så får du ta den på
"Tax-free" och får då i Sverige tillbaka Engelsk moms och i samma veva åker du då istället på Svensk moms...

Momsen kommer du inte undan.

Möjligen om du är företagare och kan dra momsen och lyfta bort den engelska momsen när du lyfter in den som inventarie i firman.

Bevaka tråden