Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkameror

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag besökte Fotohörnan här i stan idag och tittade lite på Ixus:en och den var skön. Klart attraktiv. Tittade även på den nya Pentax Optio 550 som inte är så dum, men dyrare. Den har dock härligt zoomomfång, 5x optiskt med bra kvalite.

Fast det lutar nog åt Ixus:en ändå, redan den är rätt mycket pengar för mig. Dock tar Fotohörnan 400 kr mer än Cyberphoto, hmm...

Här finns ett nypublicerat test av Pentax Optio 550 för den som vill läsa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag besökte Fotohörnan här i stan idag och tittade lite på Ixus:en och den var skön. Klart attraktiv. Tittade även på den nya Pentax Optio 550 som inte är så dum, men dyrare. Den har dock härligt zoomomfång, 5x optiskt med bra kvalite.

Fast det lutar nog åt Ixus:en ändå, redan den är rätt mycket pengar för mig. Dock tar Fotohörnan 400 kr mer än Cyberphoto, hmm...

Här finns ett nypublicerat test av Pentax Optio 550 för den som vill läsa.

Fast det är schysst med fackhandel där man kan få hjälp... Dessutom slipper man frakt! (förutsätter att fotohörnan är lokal butik)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 00:31
Citat:

Inte än. Jag testade toppkandidaten Olympus 5050 och blev inte riktigt jätteimponerad. Det var inte riktigt tillräckligt mycket mer än jag redan har.

Har du tittat på Canon Ixus 400 och Minolta F300? "Gamla" Ixus V3 tar också bra bilder.

(Kollar på Roman Polanskis "Rosemary's Baby" som jag köpte idag på DVD. Fantastisk, underbar, enastående! Ett gigantiskt lyft på DVD. Rekommenderas!!! Måste återgå till filmen nu.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Fast det är schysst med fackhandel där man kan få hjälp... Dessutom slipper man frakt! (förutsätter att fotohörnan är lokal butik)

Fotohörnan är en lokal butik här i Umeå med mycket goda fotokunskaper och duktig personal, ingen tvekan om det. Något man uppskattar och gärna vill stödja. Men nu är det även så att Cyberphoto.se, som oftast har det absolut lägsta priserna, har sin verksamhet här i Umeå, så man kan kryssa för att hämta direkt så slipper man frakt när man beställer från Cyberphotos hemsida.

Rykande färskt test av Ixus 400 hos DPReview:

Canon PowerShot S400 (Digital IXUS 400) Review

Köpte min Ixus 400 här :

http://www.alfadigi.com/

5240:- leveransen tog två dagar

/ Mvh Daniel

Ps - jag fick en chokladkaka i min kartong - topp service

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Köpte min Ixus 400 här :

http://www.alfadigi.com/

5240:- leveransen tog två dagar

/ Mvh Daniel

Ps - jag fick en chokladkaka i min kartong - topp service

Tusan, nu gör du mig ställd, jag var på vippen att cykla förbi Fotohörnan och köpa en idag. Men 5240 kr är verkligen ett bra pris! *vånda*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 16:33

Ixus 400 kostar ungefär lika mycket som Canon S45 som är en bättre kamera med fler manuella möjligheter. Men för all del, Ixus 400 är väldigt snygg. Jag tyckte att reglagen var aningen för små och pilliga när jag testade den dock, men jag kanske har för stora händer. Kameran är av rostfritt stål med en ny typ av yta som känns skönare än på tidigare modeller och som är mycket elegant.

• Medlem
  • 2003-05-12 13:10

Hallå!

Jag blir lite nyfiken på vad ni använder era kameror till. Själv har jag precis köpt en Canon A60 med 2 mpix. Duger alldeles utmärkt för visning på datorn / tv / projektor. Utskrifter i 13 x 10 och något däröver blir helt okej.

/Fredrik

Hur stor är skillnaden i storlek mellan IXUS 400 och Powershot G3? Jag såg på Scandinavian att prisskillnaden inte var så ruskig mellan IXUS och G3:an. Eftersom G3:an i det tester jag sett tar märkbart bättre bilden än IXUS400 så blir den faktiskt väldigt intressant (även om IXUS faktiskt tar ruskigt bra bilder).

Det som kan fälla avgörandet är huruvida G3:an är jobbigt mycket större (så stor att den verkligen blir otymplig att ta med sig) än IXUS.

Någon som har en kommentar? Jag tänkte förvisso ändå gå ner och kolla på dem i eftermiddag, men lite oberoende åsikter skadar ju aldrig!

/Jont Olof

Skillnaden i storlek är enorm.:)
Ixusen är en liten kamera, som ett paket cigg. G3an är nästan stor som en systemkamera. Den går definitivt inte att ha i fickan.
Köp Ixusen, de bästa bilderna är de man inte tagit eller borde tagit. Har du en Ixus så kan du ha med den. Har du en G3a så kommer den att ligga hemma i någon låda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 17:14
Citat:

Skillnaden i storlek är enorm.
Ixusen är en liten kamera, som ett paket cigg. G3an är nästan stor som en systemkamera. Den går definitivt inte att ha i fickan.
Köp Ixusen, de bästa bilderna är de man inte tagit eller borde tagit. Har du en Ixus så kan du ha med den. Har du en G3a så kommer den att ligga hemma i någon låda.

Micke W har rätt. Välj en liten kamera, exempelvis Konica KD-500Z eller Canon Ixus 400. PowerShot G3 är bra, men stor och tung! Jag valde en Canon PowerShot S45, en kompromiss mellan hög kvalitet och nätt format, och jag är helnöjd med den. Men Ixus 400 är faktiskt grymt bra, och visst är jag sugen på att skaffa mig en sådan också...

Det är viktigt med smidighet och portabilitet (om man nu säger så) MEN va fan ska man med en glugg med ljusstyrka 4.5 till? Då hade det ju varit smidigast att inte ha med sig kameran alls.

Blixt är inte kul! jallafall inte inbyggd blixt. Ska man ha vettig blixt så blr det ju otympligt igen.

G3:an tycker jag balanserar hyggligt mellan ljusstyrka och portabilitet.

Ni har rätt! Kameran måste vara enkel att ta med. Dessvärre fanns varken IXUS400 eller G3:an i sortimentet på Expert i Piteå så jag gick bet på jämförelsen.

Mondo: Den här S45 och S50 som du talar om, finns det några jämförelser med G3 p.s.s. som du visade förut för IXUS och Konikan? Är S50 en bättre modell?

Jag börjar så smått att rama in mitt behov och begär. Självklart skall kameran vara portabel så det blir av att man fotar. Den måste ha lång batteritid så den inte dör direkt (svärfar har en gammal Olympus som klappar ihop tämligen snabbt) och så skall den gärna ta snygga bilder...

En S50 är den alltså snäppet vassare, men större än IXUS400?

Edit: stavfel!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 18:27
Citat:

Ni har rätt! Kameran måste vara enkel att ta med. Dessvärre fanns varken IXUS400 eller G3:an i sortimentet på Expert i Piteå så jag gick bet på jämförelsen.

Finns kanske att beställa från Cyberphoto.se eller Tyskland?

Citat:

Mondo: Den här S45 och S50 som du talar om, finns det några jämförelser med G3 p.s.s. som du visade förut för IXUS och Konikan? Är S50 en bättre modell?

Ja, antagligen. S50 har ju ett bildelement på 5 MP medan Ixus 400 har 4 MP.

Citat:

Jag börjar så smått att rama in mitt behov och begär. Självklart skall kameran vara portabel så det blir av att man fotar. Den måste ha lång batteritid så den inte dör direkt (svärfar har en gammal Olympus som klappar ihop tämligen snabbt) och så skall den gärna ta snygga bilder...

G-serien har i alla fall extremt bra batterier.

Citat:

En S50 är den alltså snäppet vassare, men större än IXUS400?

Japp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
Det är viktigt med smidighet och portabilitet (om man nu säger så) MEN va fan ska man med en glugg med ljusstyrka 4.5 till? Då hade det ju varit smidigast att inte ha med sig kameran alls.

Blixt är inte kul! jallafall inte inbyggd blixt. Ska man ha vettig blixt så blr det ju otympligt igen.

G3:an tycker jag balanserar hyggligt mellan ljusstyrka och portabilitet.

Vilken kamera hänvisar du till? Ljusstyrka 4.5
IXUS 400 har 2.8 - 4.9 och Konican har samma...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Vilken kamera hänvisar du till? Ljusstyrka 4.5
IXUS 400 har 2.8 - 4.9 och Konican har samma...

Jo, jag spetsade väl till formuleringen en smula. Det var Pentax optio 550 vars största bländare spänner från 2.8-4.6 jag jämförde med G#:ans 2.0-3.0.

Det e tunga decimaler det där...

En pocket-kamera är en pocket-kamera är en pocket-kamera...:D
Vill man ha nåt riktigt bra och billigt så skall man köpa en Canon D 10 från USA. ca. 20.000.- med blixt EZ550 och objektiv 28-200 mm.
Fast Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM är att föredra om man skall ha ett zoom.
Priset är från Apple Store, man får det säkert billigare i nåt gathörn i New York.

• Medlem
  • 2003-05-13 15:34

Jepp en Canon 10D ska det vara

pocket pocket pocket pocket pocket...ne!

Citat:

En pocket-kamera är en pocket-kamera är en pocket-kamera...:D
Vill man ha nåt riktigt bra och billigt så skall man köpa en Canon D 10 från USA. ca. 20.000.- med blixt EZ550 och objektiv 28-200 mm.
Fast Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM är att föredra om man skall ha ett zoom.
Priset är från Apple Store, man får det säkert billigare i nåt gathörn i New York.

Varför ska man köpa den från USA när den är billigare i Sverige?
Jag har en som jag köpt av Hasse A som finns på detta forum, han är ju fotohandlare.
Det finns andra objektiv som är att föredra än de du nämner, fast det är ju en prisfråga också.

Det är inte kameran som gör fotografen...
Det är tillfället...

alltså vill man ha en kamera så förmår exponera bilden när man trycker av... ....vilket inte verkar vara självklart när det gäller digitala kameror....

• Oregistrerad
  • 2003-05-15 10:21

Vill passa på att rekommendera Olympus E-20 som är en utmärkt 5 megapixels äkta slr (spegelreflexkamera) som dessutom precis har sjunkit i pris.
(Även E-10 på fyra megapixel är ett hyfsat köp).
Den billigaste digitala slr:n som man kan köpa, ljusstark och suverän optik.
Något litet buffertminne som man kan störa sig på om man behöver ta många bilder snabbt i följd. Men för lite studio-fotografering, porträtt, natur mm är det en utmärkt kamera. Finns bra tillbehör som vidvinkellinser, batteripack med extra-grepp, zoom,ttl-blixt mm.

Om man nu inte vill vänta till sommaren då Olympus släpper sin nya dslr http://www.four-thirds.com/ som är ett sammarbete mellan Olympus, Kodak och Fuji för att skapa en ny standard för dslr-kameror.

http://www.olympus-pro.com/eu/en.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Varför ska man köpa den från USA när den är billigare i Sverige?
Jag har en som jag köpt av Hasse A som finns på detta forum, han är ju fotohandlare.
Det finns andra objektiv som är att föredra än de du nämner, fast det är ju en prisfråga också.

Om Hasse A kan sälja billigare än USA priset så skall jag köpa en hel hop av honom.
Märk att priset i USA inkluderar allt. I Sverige måste jag och de flesta andra privatpersoner (och skolor) betala moms!

Visst finns det bättre gluggar men jag tänkte hålla priset något så när rimligt.

Om inte så skulle jag ha plockat bort nollan i 10 D.

Citat:

Om Hasse A kan sälja billigare än USA priset så skall jag köpa en hel hop av honom.
Märk att priset i USA inkluderar allt. I Sverige måste jag och de flesta andra privatpersoner (och skolor) betala moms!

Visst finns det bättre gluggar men jag tänkte hålla priset något så när rimligt.

Om inte så skulle jag ha plockat bort nollan i 10 D.

Jag läste ditt inlägg slarvigt.
Trodde att det var 20.000 för bara huset.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Haglund
Det är inte kameran som gör fotografen...
Det är tillfället...

Det är riktigt, men jag har missat en del fina tillfällen på att ha en för dålig kamera, för långsam, kan inte fokusera, för brusig, kan inte zooma långt nog...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Nu har jag blivit riktigt intresserad av Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom i stället, men den har inte kommit i butikerna än. Med en saftig zoom i litet format kan den ha det där lilla extra som jag vill ha.

Du har inte stött på något annat test än det Digital Camera Resource Page har på C-750?

Jag har precis köpt och börjat använda en IXUS 400. Finns ännu inget ont att säga om den kameran. Robust och rejäl men ändå fullproppad med finesser. Bilderna blir mkt bra dessutom och det är ju det allt egentligen handlar om, dock ej proffkvalitet, men det är kanske inte en sådan kamera det handlar om?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 23:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av marcus
Du har inte stött på något annat test än det Digital Camera Resource Page har på C-750?

Hittade ett mer riktigt test, fortfarande med en förhandsversion av kameran dock. Test av C-750 hos imaging resource.

Jag har använt min Ixus 400 i några veckor nu, bland annat en vecka utomlands, och jag är på det hela taget väldigt nöjd med den. Den är snygg, snabb, enkel att använda och bildkvalitén blir bra.

Ska jag invända mot något så är det att automatläget är för bregränsat. T.ex. måste man gå över i manuellt läge för att slå på motljusblixt. Och jag skulle gärna ha någon typ av inställning för t.ex. sportfoto (dvs snabb slutartid). Eller varför inte full kontroll över bländare och slutartid? Det är ju visserligen en kompaktkamera, men jag tycker att ännu mer fotografisk kontroll vore trevligt.

Annars så tycker jag nya Nikon CoolPix 5400 verkar intressant, speciellt eftersom den har en vidvinkel som motsvarar 28 mm, vilket är ovanligt för digitalkameror.

Bevaka tråden