Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst format för visning i FrontRow och för streaming

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-01 11:10

Jag har från DV-material komprimerat QT-filer till H.264 i måtten 720x576 för kunds räkning. Längden på filmerna är 30-60 sekunder.
Är detta en bra komprimering för att streama filmerna eller lägga dem på nätet?

Min kund frågar även om jag kan göra filerna större för att få bättre kvalitée för visning via FrontRow genom projektor till duk.
Min undran: är det någon idé och i så fall till vad/vilken storlek ska jag komprimera?

Streaming:
Spontant - JA. Men någon annan får gärna bidra med synpunkter.

För projektion:
DV-material är ju från början 720x576 så det går inte att göra upplösningen "bättre". Om du renderar till 1080 eller liknande får du inte högre kvalitet. Du kan alltså inte få bättre kvalitet än vad som finns på banden. Den enda möjlighet jag ser är att du maxar bitrate och inställningar när du renderar till H.264:an så att den upplevda kvalitén blir så lik originalmaterialet som möjligt. Filstorleken blir större och tyngre att hantera men eftersom det är SD-video (720x576) blir det nog inte för tungtuggat för en normal Mac.

Edit: Jag kom på att för projektion kanske du ska behålla filerna som de är när de hämtats in från DV-banden. Att omkomprimera dem till något annat format känns bara onödigt och innebär risk för kvalitetsförsämring. Glöm dock inte att verifiera att "råfilerna" fungerar med Front Row eller dylikt.

Senast redigerat 2010-10-01 14:41
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-01 14:07

Tack för hjälpen /Terrie

1
Bevaka tråden