Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för Apple att göra en ungdoms-phone?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har märkt något de senaste tiden när jag rört mig ute. Plötsligt börjar varenda kotte som är under 20 att springa omkrin med SonyEricssons Xperia-Mini/Mini-Pro eller vad den heter.
Att Apples iPhone4 är den mest säljande telefonen vet vi nog alla. Men känns det inte som konkurrenterna med sina Android-telefoner börjar närma sig allt mer?

Väg nu in att alla inte heller är apple-fantaster. Som det pratats om tidigare finns det folk med Iphone som aldrig använt en mac och så vidare. Dessa människor är förmodligen inte alls märker-lojala på samma sätt som oss som kör på Apple-datorer.

Men tillbaka till kärnan i mitt inlägg. Är det inte dags för Apple att släppa en mindre, billigare telefon för att sälja till de yngre användarna, på samma sätt som man har Ipod Shuffle och nano?
Jag har fingrat på polens Xperia Mini och det är en rätt fantastisk liten telefon, även om den inte alls fyller alla mina behov.
Hade jag varit Jobs hade jag defintivt satt mina killar på att ta fram något såndant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-30 18:57

Kommer inte hända. Det är ju enhetligheten som är iPhones fördel. Vill man ha mobiler i tusen skepnader och storlekar kan man stilla sitt begär med Android (med resultat som med X10 mini, att man inte kan köra många program som finns på Android Market, då de inte passar just x10 mini)

Jobs har kompromissat åt oss. Han har tänkt på sånt vi inte tänker, eller vill tänka på.

Att Ericsson får ut den luren beror ju på att den förmodligen är billig då.

Den kör android, är synerligen plastig och den modell jag såg har ett slidetangentbord som kommer hälsa hem efter ett tapp i backen.
Inte spec imponerad.

Som ibish säger, iPhone är iPhone som är en iPhone... enkelt.

En av dessa anpassningslurar (16 färger, tre varianter, fyra olika tangentbord, med 200 abb-lösningar, tre skärmstorlekar etc) som är så anpassad att den inte passar ngn till mer än 60%

En iPhone passar inte alla heller men iom att du får anpassa dig lite så får du betydligt mer i "procent" ur en sån lur - kanske till 85%.

det är iPhones styrka - alla är lika.

Ursprungligen av Goflorp:

Att Ericsson får ut den luren beror ju på att den förmodligen är billig då.

Den kör android, är synerligen plastig och den modell jag såg har ett slidetangentbord som kommer hälsa hem efter ett tapp i backen.
Inte spec imponerad.

Som ibish säger, iPhone är iPhone som är en iPhone... enkelt.

En av dessa anpassningslurar (16 färger, tre varianter, fyra olika tangentbord, med 200 abb-lösningar, tre skärmstorlekar etc) som är så anpassad att den inte passar ngn till mer än 60%

En iPhone passar inte alla heller men iom att du får anpassa dig lite så får du betydligt mer i "procent" ur en sån lur - kanske till 85%.

det är iPhones styrka - alla är lika.

Det jag har pillat på är väl vanliga då. Den känns bra mycket mindre plastig än Iphonen. Jag tror till och med att den håller för mer tapp i golvet än en iPhone. Jag har tappat min Iphone4 i golvet en gång och då var jag livrädd för att den skulle gått sönder på något sätt.

Självklart är luren billigare, det är ju därför de får ut en telefon. Men funktionsmässigt gör den inte mer eller mindre än man förväntar sig av en såpass liten telefon för det priset. Samma sak hade det ju varit med en mindre och billigare iPhone.

Att missa ett helt segment, ungdomar, på en marknad känns inte som apple. Det finns ju en anledning till att det finns billigare och små Ipodar. Jag ser det nästan som ett naturligt steg i utvecklingen att erbjuda en mindre strippad version av iPhone. Tänk Ipoden. Vi såg ju inte en Ipod Nano/Mini direkt. Utan den första var ju "original" iPod.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-30 22:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Att missa ett helt segment, ungdomar, på en marknad känns inte som apple. Det finns ju en anledning till att det finns billigare och små Ipodar. Jag ser det nästan som ett naturligt steg i utvecklingen att erbjuda en mindre strippad version av iPhone. Tänk Ipoden. Vi såg ju inte en Ipod Nano/Mini direkt. Utan den första var ju "original" iPod.

Apple kastar inte tärning. Apple har exakt de segment de vill ha, dvs alla lönsamma. Fråga vilken ungdom som helst, alla föredrar en iPhone 4 än x10 mini. För kidsen finns iPod Nano, för ungdomarna iPod Touch/iPhone och för resten iPhone.

Vet att jag framstår som okritisk fanboi, men det finns inga tvivel om att Apple gör allt väldigt medvetet. När x10 mini släpps är det inte för att det är en lucka som Apple missat, utan för att det är enda sättet för någon att sälja någon telefon(i en marknad där iPhone dikterat villkoren): att dumpa priset, kvaliteten, och ta smällen och saknaden av marginaler. För Sony Ericssons del är det ingen strategi som breddar portföljen, utan ett långsamt självmord.

Ursprungligen av ibish:

Apple kastar inte tärning. Apple har exakt de segment de vill ha, dvs alla lönsamma. Fråga vilken ungdom som helst, alla föredrar en iPhone 4 än x10 mini. För kidsen finns iPod Nano, för ungdomarna iPod Touch/iPhone och för resten iPhone.

Vet att jag framstår som okritisk fanboi, men det finns inga tvivel om att Apple gör allt väldigt medvetet. När x10 mini släpps är det inte för att det är en lucka som Apple missat, utan för att det är enda sättet för någon att sälja någon telefon: att dumpa priset, kvaliteten, och ta smällen och saknaden av marginaler. För Sony Ericssons del är det ingen strategi som breddar portföljen, utan ett långsamt självmord.

Nu är du ute och snurrar rätt rejält altså. Det finns många anledningar till att en billigare iPhone hade gått hem hos yngre generationen. Av just den anledningen du nämner. Klart som fan att kidsen hade valt iPhone4. Men eftersom de inte har de pengarna får de satsa på Xperia Mini istället. Ingen kille/tjej på 15 bast har råd med ett 24 månaders abbonemang eller att punga ut 7000 på ett bräde. Överklassen undantaget såklart.

Ditt tärningskasts-utspel förstår jag inte riktigt vart du vill komma med. Självklart ser ju SonyEricsson en lucka i marknaden som är öppen. SonyEricsson kastar inga tärningar heller. De har hamnat efter på smart-phone markanden men går framåt som bara den när det gäller flashiga ungdoms-telefoner. Att påstå att Apple inte vill slå sig in på nya markander och ta nya andelar är absurt. Det är som att påstå att Apple inte vill tjäna pengar på nya kunder.

Du kan säga vad du vill, men kokurrenterna börjar sakta men säkert knappa in på iPhone. Under hösten kommer ett gäng intressanta Android-modeller, och som sagt. Alla som äger iPhone är inte märkeslojala Mac-fanbois. Och om du inte ser att avståndet till konkurrenterna minskar och att Apple behöver en rejäl uppdatering i nästa iPhone för att behålla försprånget.... Då är du precis som du sa, en okritisk fanboi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-30 22:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan säga vad du vill, men kokurrenterna börjar sakta men säkert knappa in på iPhone. Under hösten kommer ett gäng intressanta Android-modeller, och som sagt. Alla som äger iPhone är inte märkeslojala Mac-fanbois. Och om du inte ser att avståndet till konkurrenterna minskar och att Apple behöver en rejäl uppdatering i nästa iPhone för att behålla försprånget.... Då är du precis som du sa, en okritisk fanboi.

Apple konkurrerar aldrig med pris. Om du kollar på Nokia och Sony Ericssons vinstmarginaler senaste åren, så förstår du varför. Att Android tar marknadsandelar, betyder inte ett skit. Klart som fan att de tar marknadsandelar, det är ju oändligt antal tillverkare mot en (som dessutom tävlar mot varandra). Ingen räknar med att Apple som ensam tillverkare hux flux ska tillverka alla världens mobiltelefoner. Däremot att Apple tjänar mer pengar på mobiltelefoner med nästan inga marknadsandelar än Nokia som säljer 40% av alla mobiltelefonerna i världen talar sitt tydliga språk. Den luckan som du försöker belysa finns inte i praktiken. Jag vidhåller att det inte är en möjlighet för SE, det är graven som de gräver åt sig själva.

Detta är väl samma diskussion som en 7" iPad? "varför gör inte Apple som alla andra? Det vore väl smart?"

X10 mini är en trevlig telefon men det finns trevliga netbooks också men apple gör inga sådana heller...

Hur skulle en iPhone nano se ut egentligen? Vilka features skulle man tulla på?

Skärmen blir svår att göra mindre med nuvarande mjukvara, iom tangentbordets utformning. Det är i så fall om dom anammar T9, men det känns inte så troligt. Dom vill inte göra en manick som är "sämre" än dom som finns. Dessutom så skulle det bli en hel del extrajobb för tredjepartsutvecklarna, som Apple har mycket att tacka för. Att förutom flera olika DPI'er även hålla koll på flera upplösningar känns inte så party.

iPod Mini hade en plats iom att iPoden gick att göra enklare. (mindre storlek, mindre utrymme) Hur gör man en iPhone enklare? Att göra skärmen mindre blir som sagt lite dumt, och utrymme är en ickefråga. Det kostar "ingenting" i tillverkningen, och dom vill inte sälja dåliga telefoner. Kamera och annat faller under samma kategori.

Det enda jag kan komma på är att ta bort App store, men som sagt, dom har mycket att tacka tredjepartsutvecklarna för.

Så sett så har dom redan en ungdomstelefon. Föräldrarnas gamla 3Gs.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-30 23:13

När Apple kränger MacBooks Lite för 5000 kr som konkurerar med alla dessa PC-laptops för 4995 kr - då kommer dom också att kränga iPhone Lite/Junior.
Alltså; aldrig. Händer inte. Lika lite som att BMW börjar kränka billiga småbilar för att konkurera med Skoda. Etc.
Fel/Rätt - Bra/Dåligt? Svaret finns på börsen och Apples kassaflöde, vinster och varumärkesstatus. Det är dom enda parametrarna som gäller. Allt annat är flum.

Apple ska förstås inte göra en billig iphone. Den är ju en livsstilsaccessoar som appellerar till samma segment som dyra och flådiga märkeskläder eller kromlackade SUV:ar (och för all del till dem som gärna vill synas vara en del av det segmentet men inte har råd med de riktigt dyra statusprylarna - en telefon är ju ändå snorbillig jämfört med ett vrålåk eller en designkostym). Har man positionerat sig så man kan ta ett redigt premium på att tillfredsställa statusängslan ska man naturligtvis inte underminera det genom att släppa prylarna lika billigt som konkurrenterna.

Lite som Volvo Lastvagnar;

- Varför tar Volvo mer betalt för sina bilar än andra?
- För att de kan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-01 00:05

Nåja, det känns mer som att en iPhone är ungefär lika mycket statuspryl som rena underkläder. Inte särskilt mycket alltså. Kolla på byn, inte bara i storstäderna, utan även i Halmstad och Härnösand. Apples telefoner finns överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-01 00:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Men tillbaka till kärnan i mitt inlägg. Är det inte dags för Apple att släppa en mindre, billigare telefon för att sälja till de yngre användarna, på samma sätt som man har Ipod Shuffle och nano?

Nej. Apple vänder sig till personer som inte bryr sig om pris. Det har funkat bra alla år och de kommer inte ändra sig. Jag är jävligt glad för det. Den dag Apple börjar sälja skit för småpengar blir jag riktigt ledsen.

(Alla som gnäller över att Apples produkter är för dyra, inse faktum, ni är inte intressanta för företaget.)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-10-01 06:05
Ursprungligen av marf:

(Alla som gnäller över att Apples produkter är för dyra, inse faktum, ni är inte intressanta för företaget.)

Dagens sanning. +1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-01 08:37

Apple vill aldrig göra en pryl som säljer för att de är billigast. De vill sälja för att produkten är bäst.

Däremot tror jag nog att det kan komma en billigare iPhone. Jämför med iPod. När den första kom var den dyr och det fanns mängder av konkurrenter som var billigare. Men iPod sålde för att den hade en del överlägsna egenskaper. Efter ett tag diversifierades produkten och det kom billigare modeller. Notera att de billigare modellerna fortfarande inte hör till de billigaste på marknaden, men de är prisvärda.

Så jag skulle inte bli förvånad om det kom en iPhone nano för t.ex. 2000:- om några år. Detta skulle verkligen sätta press på konkurrenter.

Hur skulle då en iPhone nano se ut? Kanske som nya iPod nano, utan app store? Eller som en touch med enklare kamera? Mindre minne? Problemet är att Apple måste skapa två BRA produkter som inte trampar på varandras territorium, men där man kan motivera varför en av dem kostar dubbelt så mycket. Jag tror det kommer.

Jag tror inte att vi någonsin kommer att få se en iPhone Nano. Dessutom tror jag inte på idén att man skulle skapa en telefon som inte får tillgång till App Store. Hela idén med tillgång till App Store och iTunes Store är ju två stabila grunder för Apples vinstmaskin. Deras telefoner borde bli mindre lönsamma utan dessa två platser. Dessutom tror jag inte att användarna skulle uppskatta en sådan telefon - även om den är billigare än en riktig iPhone.

Nej, Apple lär inte skapa en sådan telefon. Det kommer att förbli spekulationer.

Ursprungligen av pesc:

Apple vill aldrig göra en pryl som säljer för att de är billigast. De vill sälja för att produkten är bäst.

Däremot tror jag nog att det kan komma en billigare iPhone. Jämför med iPod. När den första kom var den dyr och det fanns mängder av konkurrenter som var billigare. Men iPod sålde för att den hade en del överlägsna egenskaper. Efter ett tag diversifierades produkten och det kom billigare modeller. Notera att de billigare modellerna fortfarande inte hör till de billigaste på marknaden, men de är prisvärda.

Så jag skulle inte bli förvånad om det kom en iPhone nano för t.ex. 2000:- om några år. Detta skulle verkligen sätta press på konkurrenter.

Hur skulle då en iPhone nano se ut? Kanske som nya iPod nano, utan app store? Eller som en touch med enklare kamera? Mindre minne? Problemet är att Apple måste skapa två BRA produkter som inte trampar på varandras territorium, men där man kan motivera varför en av dem kostar dubbelt så mycket. Jag tror det kommer.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dessutom tror jag inte att användarna skulle uppskatta en sådan telefon - även om den är billigare än en riktig iPhone.

Det är just det här som användarna uppenbarligen gör.
DET FINNS JU en efterfrågan på mindre och billigare telefoner. Och eftersom Apple inte har någon väljer folk exempelvis Xperia istället.

Det många inte verkar förstå är att bara för att Apple evenuellt skulle sätta sig och skruva ihop en billigare telefon så betyder inte det att det skulle bli någon jävla budget-lur i aluminium-folie och svartvit display. Det går att göra en bra mindre telefon minst lika robust som iPhonen för en billiager peng, utan att göra avkall på kvalité.

Återigen. Se Ipod Touch <-> Ipod Nano.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är just det här som användarna uppenbarligen gör.
DET FINNS JU en efterfrågan på mindre och billigare telefoner. Och eftersom Apple inte har någon väljer folk exempelvis Xperia istället.

Det många inte verkar förstå är att bara för att Apple evenuellt skulle sätta sig och skruva ihop en billigare telefon så betyder inte det att det skulle bli någon jävla budget-lur i aluminium-folie och svartvit display. Det går att göra en bra mindre telefon minst lika robust som iPhonen för en billiager peng, utan att göra avkall på kvalité.

Återigen. Se Ipod Touch <-> Ipod Nano.

Med resultatet att det förmodligen blir sämre upplösning på skärmen, mindre plats för tangentbordet (som i så fall lär behöva bli T9) och även andra förändringar. För utvecklare skulle detta vara väldigt jobbigt när man måste utveckla saker parallellt, och för konsumenter vore det dåligt när man inte kan köra det stora flertalet applikationer. Nu påpekades visserligen att man kan ta bort möjligheten till apps, men då tar man också bort stora delar av styrkan med iPhone.

Nej, jag tror inte på idén. iPod Touch i relation till iPod Nano är en helt annan sak. Apple tittar inte på lågprissegmentet och kommer nog aldrig att göra. Vill du spara pengar på din telefon så är inte iPhone eller Apples produkter något för dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-02 19:16
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är just det här som användarna uppenbarligen gör.
DET FINNS JU en efterfrågan på mindre och billigare telefoner. Och eftersom Apple inte har någon väljer folk exempelvis Xperia istället.

För den som vill ha lite billigare iPhone, finns ju faktiskt förra generationen kvar: 3GS (som fortfarande är väldigt bra jämfört med konkurrenterna).

Om man prioriterar pris över kvalitet, är Apple inte rätt väg att gå, då är man välkommen att välja någon konkurrent. Samma sak gäller Apples datorer.

Ursprungligen av ibish:

För den som vill ha lite billigare iPhone, finns ju faktiskt förra generationen kvar: 3GS (som fortfarande är väldigt bra jämfört med konkurrenterna).

Om man prioriterar pris över kvalitet, är Apple inte rätt väg att gå, då är man välkommen att välja någon konkurrent. Samma sak gäller Apples datorer.

Som du säger så får man inte glömma bort att vid de senaste två släppen av iPhone, så har man låtit föregående modell, med begränsat lagringsutrymme, finnas kvar till en billigare peng. Har många vänner(utan maxad inkomst) som köpte 3Gn när 3GS släpptes, och 3GSn när 4:an släpptes. Tror att det är så nära en ungdomstelefon Apple någonsin kommer komma, dvs förra årets modell till ett snällare pris.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det många inte verkar förstå är att bara för att Apple evenuellt skulle sätta sig och skruva ihop en billigare telefon så betyder inte det att det skulle bli någon jävla budget-lur i aluminium-folie och svartvit display. Det går att göra en bra mindre telefon minst lika robust som iPhonen för en billiager peng, utan att göra avkall på kvalité.

Jag tror de flesta förstår att Apple skulle kunna sälja telefoner billigare. De skulle kunna sälja sitt befintliga sortiment till halva priset och fortfarande göra vinst på det, i alla fall om vi antar att de har samma kostnadsstruktur som sina konkurrenter.

Men varför i jösse namn skulle Apple göra det? Så länge företaget kan avyttra hela sin produktion till nuvarande priser och folk är villiga att köa i veckor för att komma över en 4:a till de priserna finns det ju ingen anledning i världen att medvetet gå in för att tjäna mindre pengar.

Och någon sorts Iphone Mini för halva priset som hade någon godtycklig begränsning inbyggd för att differentiera den från Iphonen skulle effektivt eliminera en stor del av den kategori som villigt betalar ett överpris för att köpa sig status. Saken med statusprylar är att de bara funkar om alla är medvetna om att de minsann är dyra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 21:48
Ursprungligen av GustafMA:

Jag tror de flesta förstår att Apple skulle kunna sälja telefoner billigare. De skulle kunna sälja sitt befintliga sortiment till halva priset och fortfarande göra vinst på det, i alla fall om vi antar att de har samma kostnadsstruktur som sina konkurrenter.

Men varför i jösse namn skulle Apple göra det? Så länge företaget kan avyttra hela sin produktion till nuvarande priser och folk är villiga att köa i veckor för att komma över en 4:a till de priserna finns det ju ingen anledning i världen att medvetet gå in för att tjäna mindre pengar.

Och någon sorts Iphone Mini för halva priset som hade någon godtycklig begränsning inbyggd för att differentiera den från Iphonen skulle effektivt eliminera en stor del av den kategori som villigt betalar ett överpris för attköpa sig status. Saken med statusprylar är att de bara funkar om alla är medvetna om att de minsann är dyra.

Det känns som det var längesen det var status att köpa en lite dyrare mobiltelefon eller dator, hoppas innerligt att folk inte köper en iPhone för att det skulle vara status... var och varannan 14åring har ju en nu.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-10-01 14:49

Men en billigare iPhone?

Vad ska man slänga bort för att göra den billigare?
Kameran? Skärmen?

Telefon med knappsats och ett billigare pris (jämfört med iPhone 4) tack!

På knappsatsfronten finns det ingen ordentlig telefon ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 22:36

Du kommer aldrig få en Apple-telefon med knappsats.

Vill du ha knappsats kan du åka tillbaka till 90-talet.

Ursprungligen av zappee:

Du kommer aldrig få en Apple-telefon med knappsats.

Vill du ha knappsats kan du åka tillbaka till 90-talet.

Du tog orden ur mun på mig.

Knappsats från Apple?! Det kommer aldrig att hända, någonsin, hoppas och tror jag.

Ursprungligen av zappee:

Du kommer aldrig få en Apple-telefon med knappsats.

Vill du ha knappsats kan du åka tillbaka till 90-talet.

Nej jag behöver inte resa tillbaka till 90-talet. Jag kan få en telefon med knappsats nu också. Problemet är att ingen knappsatsmobil är väldesignad varken externt eller internt.

Senast redigerat 2010-10-03 08:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-03 09:16
Ursprungligen av Linkert:

Nej jag behöver inte resa tillbaka till 90-talet. Jag kan få en telefon med knappsats nu också. Problemet är att ingen knappsatsmobil är väldesignad varken externt eller internt.

När man vant sig så är touch mycket bekvämare, mer praktisk och snabbare. Det kanske är dags att vänja sig vid det nya än att försöka hålla fast vid det förflutna? Du är väl ändå inte född på 30-talet?

Bevaka tråden