Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: svensk förhandsvisning av typsnitt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns mycket gratis typsnitt på webben men många av dessa saknar åäö. Det vore bra om man kan se direkt i Finder om ett typsnitt man är intresserat av har dessa tecken. I grundutförandet på svenskt OS X så ser man samma tecken som på engelska, dvs fram till Z bara.

Gör så här:

1. Navigera hit
/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/CoreText.framework/Versions/A/Resources/

Kopiera sökvägen ovan, trycka Kommando-Shift-G i Finder och klistra in så hamnar du rätt direkt.

2. Öppna sen filen SampleSupport.plist med en textredigerare.
Admin-rättigheter krävs eftersom den ligger i "stora" systemet.
Personligen föredrar jag gratisprogrammet TextWrangler.

3. Scrolla ner till
<key>en</key>

Det som ligger direkt under inom string-taggen visar texten som Finder (och Quicklook) visar.
<string>ABCDEFGHIJKLM
NOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklm
nopqrstuvwxyz
1234567890</string>

4. Lägg till svenska tecken efter Z och z.
<string>ABCDEFGHIJKLM
NOPQRSTUVWXYZÅÄÖ
abcdefghijklm
nopqrstuvwxyzåäö
1234567890</string>

5. Spara filen

6. Logga ut

Sen ser det ut som i bilden nedan.

Jag försökte även skapa en svensk "key" i filen men fick inte det att funka. Jag provade med <key>sv</key> samt <key>sv_SE</key> men fick det inte att fungera.

Om någon kan greja till detta så blir det en ännu snyggare lösning.

Spar förresten en kopia på filen SampleSupport.plist för efter systemuppdateringar är risken stor att ändringen återställs.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-14 15:03

Snyggt!

Kanonbra tips!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-14 17:19
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag försökte även skapa en svensk "key" i filen men fick inte det att funka. Jag provade med <key>sv</key> samt <key>sv_SE</key> men fick det inte att fungera.

Om någon kan greja till detta så blir det en ännu snyggare lösning.

Det är nog för att du inte har korrigerat mappningen av "sv" i "LocaleToSample". För den mappar "sv" till "en" i original.

Man skulle nog kunna klassa detta som en bugg... Hos Apple alltså!

Senast redigerat 2010-10-15 08:14
  • Medlem
  • 2010-10-14 20:35

Snitsigt!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-15 14:09

Lämna en buggrapport på Radar. Tror jag ska göra det också faktiskt. Klart det ska finnas åäö med i förhandsvisningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-28 16:23
Ursprungligen av Anders T:

Det finns mycket gratis typsnitt på webben men många av dessa saknar åäö. Det vore bra om man kan se direkt i Finder om ett typsnitt man är intresserat av har dessa tecken. I grundutförandet på svenskt OS X så ser man samma tecken som på engelska, dvs fram till Z bara.

Gör så här:
(jag kopierar inte hela ursprungsposten)

Jag har äntligen blivit färdig - eller i vart fall färdig att försöka göra ändringen. Får det inte att fungera
Mac OSX 10.6.8

Loggar in på adminkontot. Hittar filen. Försöker ändra - får veta att jag inte har tillstånd

Ändrar rättigheterna för filen (via visa info om filen och "Delning och behörighet" längst ner i fönstret) Lägger till att "admin (jag)" får läsa och skriva.

Nu går det att lägga till ÅÄÖ och åäö i filen (använder TextWrangler) men inte att spara filen utan får upp ett fönster mer: This operation couldn't be completed, because an error occured. The authenticated save for this file failed (application error code: 20004)

Vad gör jag för fel?

(testade även med att spara den ändrade filen på skrivbordet - samma felmeddelande
testade att spara kopia på skrivbordet och det funkade
Kan dock varken ta bort, döpa om eller ersätta ursprungsfilen på dess plats)

Ursprungligen av Katinka:

Vad gör jag för fel?

Du ska inte greja med filens behörigheter i Finder. Använd en textredigerare med admin-behörighet. TextWrangler är en sådan. Den håller reda på att det är en systemfil och ber dig om ett adminlösen för att göra ändringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-28 17:07

Men var/hur gör jag det, dvs får den att fråga om adminlösen?
Jag använder TextWrangler, uppdaterade för några dagar sedan. Den frågade inte mig om något när jag öppnade filen eller när programmet vägrade tillåta ändring av filen.

Hmm jag ser inget i inställningarna här, men i manualen står det så här:

Saving with Authentication
TextWrangler supports saving files that require administrator privileges, if you possess the necessary user and password information to enable this. For example, you can edit and save files that are owned by, and only readable by, the “root” user. Authenticated saving is particularly useful in conjunction with the “Show Hidden Items” option in the Open dialog, which allows you to see and open files in hidden folders (like /bin and /usr).

When you open a file for which you do not have write privileges, TextWrangler will display a slash through the pencil icon in the toolbar. To edit the file, click the pencil icon. TextWrangler will prompt you to confirm whether you wish to unlock the file. (Optionclick the pencil icon to skip the confirmation dialog.)

When you are finished editing, simply choose Save from the File menu. TextWrangler will prompt you to authenticate as a user with administrator privileges. Type a suitable user name and password to save the file

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-28 17:42

Tack Ander T för ditt engagemang och att du alltid ställer upp "hela tiden" - jag uppskattar det!

Problemet är löst - och lösningen var en som man kanske ska ha i åtanke framöver
Jag använde TextWrangler - men jag använde versionen från AppStore
Raderade den (inkl alla "extrafiler"). Startat om för säkerhets skull. Installerade versionen från deras egen webbplats
Nu gick det som en dans att följa din instruktion.

(att TextWrangler i Appstore är reducerad är kanske inte så konstigt med tanke på Sandbox. Problemet är väl att man kanske inte tänker på vilken version man har i vardagslag)

Ursprungligen av Katinka:

Tack Ander T för ditt engagemang och att du alltid ställer upp "hela tiden" - jag uppskattar det!

Problemet är löst - och lösningen var en som man kanske ska ha i åtanke framöver
Jag använde TextWrangler - men jag använde versionen från AppStore
Raderade den (inkl alla "extrafiler"). Startat om för säkerhets skull. Installerade versionen från deras egen webbplats
Nu gick det som en dans att följa din instruktion.

(att TextWrangler i Appstore är reducerad är kanske inte så konstigt med tanke på Sandbox. Problemet är väl att man kanske inte tänker på vilken version man har i vardagslag)

aah... fasen det har jag läst förut men tänkte inte på nu. Bra att det löste sig.

Jag ville fixa det här i nya datorn med OS X 10.11 men gick bet. Filen var inte möjlig att ändra längre så jag aktiverade root-kontot, men trots att root verkar ha tillåtelse att redigera filen, så går det inte att spara ändringen (eller kopiera in ny fil i mappen). Det ger ett error 100001.

Filen finns här: /System/Library/Frameworks/CoreText.framework/Versions/A/Resources/SampleSupport.plist

I filen finns ett stort antal språk med egen teckenuppsättning så svagt att inte nordiska språk ingår.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-26 14:02
Ursprungligen av Anders T:

Jag ville fixa det här i nya datorn med OS X 10.11 men gick bet. Filen var inte möjlig att ändra längre så jag aktiverade root-kontot, men trots att root verkar ha tillåtelse att redigera filen, så går det inte att spara ändringen (eller kopiera in ny fil i mappen). Det ger ett error 100001.

Filen finns här: /System/Library/Frameworks/CoreText.framework/Versions/A/Resources/SampleSupport.plist

I filen finns ett stort antal språk med egen teckenuppsättning så svagt att inte nordiska språk ingår.

"Tacka" SIP för det.

Rätt dåligt av Apple att det inte finns med från början på ett "utländskt" system.
Snitsigt tips dock

Ursprungligen av reboot81:

"Tacka" SIP för det.

Jag misstänkte det. Det finns en metod för att stänga av SIP läste jag nyligen. Skulle en möjlighet vara att stänga av SIP, göra justeringen som root, och sen slå på SIP igen? Eller kommer SIP att spy galla över en ändrad fil i efterhand så att säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-26 17:12
Ursprungligen av Anders T:

Det finns mycket gratis typsnitt på webben men många av dessa saknar åäö. Det vore bra om man kan se direkt i Finder om ett typsnitt man är intresserat av har dessa tecken. I grundutförandet på svenskt OS X så ser man samma tecken som på engelska, dvs fram till Z bara.

Gör så här:

1. Navigera hit
/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/CoreText.framework/Versions/A/Resources/

Kopiera sökvägen ovan, trycka Kommando-Shift-G i Finder och klistra in så hamnar du rätt direkt.

2. Öppna sen filen SampleSupport.plist med en textredigerare.
Admin-rättigheter krävs eftersom den ligger i "stora" systemet.
Personligen föredrar jag gratisprogrammet TextWrangler.

3. Scrolla ner till
<key>en</key>

Det som ligger direkt under inom string-taggen visar texten som Finder (och Quicklook) visar.
<string>ABCDEFGHIJKLM
NOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklm
nopqrstuvwxyz
1234567890</string>

4. Lägg till svenska tecken efter Z och z.
<string>ABCDEFGHIJKLM
NOPQRSTUVWXYZÅÄÖ
abcdefghijklm
nopqrstuvwxyzåäö
1234567890</string>

5. Spara filen

6. Logga ut

Sen ser det ut som i bilden nedan.

Hej o tack för tipset Anders!
Fick detta att funka under OS 10.10.5 m h a BBEdit för korrigeringar och spara. Bör tilläggas är att under "LocaleToSample" redigeras

Citat:

<key>sv</key> <string>en</string>

till att vara

Citat:

<key>sv</key> <string>sv</string>

Därefter under "LongSamples" kopierade jag hela stycket <key>en</key><string>ABCDE… t o m …xyz</string> dvs den engelska provtexten, klistrade in den på (alfabetiskt) lämpligt ställe, fortfarande under "LongSample".
Redigerade <key>en</key> till <key>sv</key> samt lade till svenska tecken.
Sparade och konstaterade utökade teckenuppsättning där det fanns stöd för det.
För den som vill, kan man säkert fortsätta kompletteringen under "ShortSamples" och "VeryShortSamples". Om man vill.

Ursprungligen av SwBear:

Hej o tack för tipset Anders!

Jo det var rätt så enkelt i äldre OS X att "hacka" in det här. Och äldre system som inte får några uppdateringar längre skriver heller inte över ändringen.

1
Bevaka tråden