Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad som leksak eller en professionell produkt?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ser ni iPad som den är idag som en leksak eller som en produkt som kan tänkas användas i professionella sammanhang?

Hur ser det ut?

Finns det några program idag som kan ses som professionella - alltså anpassade för iPad?

Finns det några indikationer på hur framtiden ser ut för iPad som en professionell pekplatta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 10:04

Jag använder min iPad mest till privat bruk, min son spelar och kollar på film på den, jag kollar på film/TV serier på den.

Men använder den gärna i jobbet, presenterar saker för kunder på den, kalender och mail är bättre och snabbare än på datorn (om man inte ska skriva långa saker) Omnifocus etc

Jo, professionell är den - frågan är vad jobbar du med?

Dom proffsappar jag använder är väl mest iWork och Omnifocus, mail och kalender

Hänvisar till ett relevant inlägg i en annan tråd, där det framgår att "about two-thirds of the Fortune 100 are deploying or piloting iPad”.

Hur ser det ut ur forskningssynpunkt?
Någon som vet något om det?

Jag arbetar med film men även som lärare i skolmiljö

Hade en diskussion om ett eventuellt inköp men datorkillarna skrattade bara och tyckte att det bara var en leksak. Trots att jag ville slå vad om att denna typ av produkt kommer slå stort så vågade dom inte utan kallade mig enbart Apple fanatiker. Gisses. Det slåt aldrig fel, så fort deras argument tryter så kastas "fanatiker" eller "taliban" in.

Ursprungligen av draags:

Hur ser det ut ur forskningssynpunkt?
Någon som vet något om det?

Jag håller på med cancerforskning på min iPad. Har den dels som läsplatta för PubMed såklart (ett stort lyft bara det jämfört med att skriva ut PDFer eller huka framför skärmen), men framför allt på labbet. Gör mesta datainsamlingen direkt in i Numbers, använder formulärfinessen ganska flitigt. På så sätt slipper jag ta omvägen via papper och får dessutom den mest basala statistiken, grafer o.s.v. med detsamma, vilket är precis lika tidsbesparande som det låter. Använder Wolfram ganska mycket också, och gör ganska mycket snabba anteckningar i Simplenote.

Överlag är den ett riktigt lyft och, i rätt sammanhang, klart bättre lämpad än en laptop. Det är helt klart bara trams att tala om den som en leksak för konsumenter.

Har du tittat på Macutvecklaren och datorkunskapsläraren Fraser Speirs blogg, där han skriver om sina erfarenheter av att köpa in ett stort antal iPads till sin skola i Skottland?

Fann denna app.

MATLAB Mobile

Senast redigerat 2010-10-20 10:42

Kan man se iPad som prisvärd gentemot bärbara datorer - tänker då mest på win/linux laptops?

De här killarna är mer än lovligt seriösa:

Tablet Legal | A Blog about Apple's iPad in the Legal Industry

En del av deras tester av Appar kan säkert flyttas till Forskarmiljö.

bengtsfors kommun ligger i framkant:
Kommunen som satsar p pekplattor - MacWorld

Jag ser en iPad som helt perfekt där.

Lättplacerad, lätt ta med. 100 000 sidor jäkla PDF i den.
Appar för datainsamling/anteckningar etc.

Dina datorkillar verkar ju kass; Gissar att det är nerdtypen med hela väggarna fulla med diplom från MS. De är förmodligen rädda, de kommer få jobba mycket med sånt här framöver.

Försök få en av dem att fatta det. Säg att ni köper varsin. Han kan testa "inifrån" IT-avd, du är hans "testpartner" ute på fältet...

Vad vill du ha?
Antingen vill man ha en dator som fixar precis allt, fast man kan ta den under armen.

Eller så skaffar man en platta, som löser 95% av de "problem" man har. Resten får den stationära eller bärbara datorn ta hand om. Ofta hittar man NYA sätt hantera saker på med plattan som gör att man behöver datorn mindre och mindre. Många säger det här på 99 att de börjat använda den och hela tiden hittat ny funktionalitet att fylla den med som gjort att Macbooken blir liggande längre och längre.

För egen del skulle jag nog fixa allt utom att hantera mina RAW-foton i Lightroom.
Allt annat såsom surf, läsning, informationsinhämtning, mail, film, bilder (vising av JPG's), facebook, Flickr, Banken etc skulle en iPad klara. I många fall skulle den göra ett bättre jobb än vad datorn gör.

Du får en del Bonusar med på en iPad 3G (Med GPS inbyggt)

* Karta, utmärkt för datainhämtning i fält
* Navigering
* Ljudhantering (spela in, spela upp, ha musik i den)
* Grym mailfrihet
* Snabb enkel nedladdning av nya appar som utökar funktionen i den.
( och tusen grejer till som jag inte orkar lista just nu)

Jag jobbar som IT-tekniker på skolor, och jag ser inte iPaden som en leksak. Tvärtemot, det är en bättre anpassad plattform för klassrummet än en laptop, så länge man inte undervisar datorämnen. (Vilket hade blivit lite som att undervisa snickeri med lego. Man bygger fortfarande, men inte samma sak.)

Mestadels så handlar det om att tänka om i arbetsflödena. Filservrar och intranät kanske inte är kompatibla, så istället får det bli Dropbox, Google Apps och/eller liknande. Det lär också innebära en simplifiering utav det mesta innehållet, vilket är goda nyheter för oss som kräks på WordArt.

För mig som mestadels jobbar i webbläsaren eller fjärrstyr servrar så är det absolut en möjlig ersättare till laptopen, och den är helt klart prisvärd. Grym prestanda, en hel arbetsdags batteritid och ett format som både är smidigt och hållbart. Det finns ingen motsvarande laptop helt enkelt.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag jobbar som IT-tekniker på skolor, och jag ser inte iPaden som en leksak. Tvärtemot, det är en bättre anpassad plattform för klassrummet än en laptop, så länge man inte undervisar datorämnen. (Vilket hade blivit lite som att undervisa snickeri med lego. Man bygger fortfarande, men inte samma sak.)

Mestadels så handlar det om att tänka om i arbetsflödena. Filservrar och intranät kanske inte är kompatibla, så istället får det bli Dropbox, Google Apps och/eller liknande. Det lär också innebära en simplifiering utav det mesta innehållet, vilket är goda nyheter för oss som kräks på WordArt.

För mig som mestadels jobbar i webbläsaren eller fjärrstyr servrar så är det absolut en möjlig ersättare till laptopen, och den är helt klart prisvärd. Grym prestanda, en hel arbetsdags batteritid och ett format som både är smidigt och hållbart. Det finns ingen motsvarande laptop helt enkelt.

Tack för att du säger emot alla fördomar jag har om IT-Tekniker

Det blir också annorlunda med Backup, men det är inget att hänga upp sig på. Det går väl alltid att lösa.

Läste denna artikel:

Macpro: nyheter och tester för Macproffset » Blog Archive » Hur iPad blir en succé hos företagen

Nu är jag inte insatt men man ser några problem, eller?

Min titel är IT-tekniker, men tekniken är mitt verktyg. Vilket är lite bakvänt, man kallar ju inte en snickare för hamrare.

Backup kommer jag att lösa på samma sätt som jag gör idag. Dropbox, Google Apps, och inte alls. Vissa saker är helt enkelt inte så viktiga att jag bryr mig om att backupa dem.

draags: Problemen som artikeln tar upp stöter man på först i en klassiskt hierarkisk IT-organisation, där användaren är "dum" och administratören/teknikern har makten. Många organisationer, speciellt skolor, börjar vända på kakan, och ger mer makt till användaren. När administratörens uppgift är att se till att det finns lösningar istället för att lösa problemen så försvinner många bekymmer, organisationen blir smidigare, och användarna börjar även lösa problem själva. Det handlar helt enkelt om organisationsform och ansvarsfördelning, områden som enligt min erfarenhet är sjukt dåligt ifrågasatta och utvecklade inom IT.

Den här typen utav enheter är inte datorer, så varför försöka administrera dem som datorer? Hur hade det funkat att administrera datorer på samma sätt som skrivmaskiner? Inom vissa organisationer behövs kontrollen och styrningen, men det är troligare att man inte är inom en sån.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 14:49

Apple specificerar ingen moms på fakturor från Appstore eftersom "The iTunes Store sells only to customers as end-users for personal, noncommercial use in their respective countries of residence". Apple bryter faktiskt mot svensk lag när det gör så.

LÄNK

Knappast någon professionell användare köper en Ipad utan att köpa appar, t ex Iwork. Så enligt Apple är Ipad för "non-commercial use", d v s helt klart en leksak.

Det hindrar inte att vi har börjat köpa Ipad på firman isf laptop/notebook/netbooks.

Det är väl klart att enheten som sådan medger professionellt användande, men det förutsätter ju ett antal saker, som t.ex. att verksamheten som sådan har behov av en sån enhet, och att det finns tjänster utvecklade som motsvarar behoven.

Så, när det gäller den första delen, att verksamheten som sådan ska ha behov av en sån enhet så är det massor av verksamheter som vare sig har eller kommer ha såna behov. Omvänt finns många verksamheter som har den typen av behov redan idag, och ännu fler som kommer att ha det framöver.

Men, de måste ju också ha appar och tjänster som fyller deras behov, och sånt är alltid mer komplicerat och dyrt än vad man tror, vilket är en bromskloss, precis som det är när det gäller programvara och tjänster för traditionella PC:s, men där har man haft mycket längre tid på sig att utveckla lösningarna, och har (än så länge) en långt större användarskara att fördela kostnaderna på.

Så, även om generella produktivitetsappar (mail, kalender etc.) kan lösa en del av det professionella behovet så måste man nog se till den aktuella verksamheten innan man kan säga om iPad är en passande lösning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...

Men, de måste ju också ha appar och tjänster som fyller deras behov, och sånt är alltid mer komplicerat och dyrt än vad man tror, vilket är en bromskloss, precis som det är när det gäller programvara och tjänster för traditionella PC:s, men där har man haft mycket längre tid på sig att utveckla lösningarna, och har (än så länge) en långt större användarskara att fördela kostnaderna på.

Så, även om generella produktivitetsappar (mail, kalender etc.) kan lösa en del av det professionella behovet så måste man nog se till den aktuella verksamheten innan man kan säga om iPad är en passande lösning.

Men allt behöver ju inte vara skräddarsytt, och man behöver inte ersätta allt.

bara att kunna använda den i möten och dessa "generella produktivitetsappar" (bra term faktiskt) gör säkert majoriteten av alla iPaduppgifter.

En del inom verksamheter är ju rena weblösningar (se scheman etc) och det funkar ju på en iPad - man kanske behöver ändra lite för dess skärmstorlek osv.

Allt behöver inte vara en skräddarsydd och måttbeställd app för att det skal fungera.

Appar finns i tusental.

Jag ser mitt eget användande i en skolmiljö ur elevperspektiv att halva dagen skulle vara gjord om jag slapp bära på en fullsmackad ryggsäck med papper hela tiden.
Då pratar vi ändå bara en bråkdel av vad en iPad faktiskt klarar.

Sedan skall man inte heller underskatta att om det sprider sig och alla skaffar en, sedan bestämmer man ju rätt enkelt att nya lösningar skall funka med iPad, punkt.

Inom fem år kommer majoriteten av allt generellt "datande" att göras på en platta.
iPad är ju inte den sista plattan heller liksom, redan till sommaren kommer väl
en iPadII med mer minne, snabbare CPU etc.

Jag delar din uppfattning om att det kommer att ske en stark utveckling på området, men frågan som ställdes var ju om iPad i nuläget är ett realistiskt yrkesredskap, och där tror jag att svaret är i högsta grad verksamhetsberoende.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag delar din uppfattning om att det kommer att ske en stark utveckling på området, men frågan som ställdes var ju om iPad i nuläget är ett realistiskt yrkesredskap, och där tror jag att svaret är i högsta grad verksamhetsberoende.

Jag ville bara få fram att en anpassning till iPad troligen är en bra grej då de hela tiden blir fler.

Självklart är behovet olika stort eftersom verksamheterna är så olika.

Jag väljer dock den från början positiva inställningen att jag tror att oavsett var en iPad hamnar kan den redan göra såpass nytta att man kan försvara inköpet.
Allt från tillverkningsindustri till offentlig förvaltning.

Börjar man sen anpassa, skräddarsy och leta fram specifika appar, ja då blir det riktigt roligt.

Frågan är väl snarare var den passar in riktigt dåligt? Jag kan inte komma på ngt.

Jag håller helt med om att det låter som trams. Jag har ända sedan, vet inte när - väntat på en produkt som iPaden, faktiskt långt innan iPhone kom.

Fast o andra sidan ang. pro och konsument så behöver det inte räknas som en leksak bara för att man använder den i hemmet. En stereoanläggning kallas antar jag inte för leksak.

Jag köpte en iPad, just för att utvärdera den som en ny typ av produkt. Jag jobbar mycket i fält och har genom åren använt olika handdatorer, bärbara datorer etc. för att få jobbet gjort. I fält är jag journalist/fotograf, hemma är jag egen företagare, chef, städare, ja ni vet.
Eftersom jag jobbar hemifrån ligger iPaden oftast på köksbordet. Där används den flitigt av en strid ström människor. Det är allt ifrån anställda, familj, vänner och bekanta. Och alla älskar den! Mycket Facebook, surf, webmail och youtube såklart. Funkar klockrent. Min femåriga dotter snor den ibland och kolla på film, både via den inbyggda Film-appen och VLC, helt själv!
Som proffessionell användare (skulle vara jag då) så köpte jag den för att kunna ladda över bilder från kameran, vilket funkar klockrent, samt skriva texter. Och där sket det sig. Apple har inte ens behagat lägga till det svenska blåtandstangentbordet som tillval (någon som har ett tips om hur man löser det, och var är Ä?), så det blir till att trycka lääääänge på A eller O för att få de svenska bokstäverna.
I övrigt har jag installerat Pages, vilket är snyggt och fungerar lika bra/dåligt som Pages på min dator. Kommer även att installera Numbers, som jag tror mer på. Särskilt nu när det kommer att gå att skriva ut på den.
Jag saknar också möjlighet att skicka bilder via FTP. Även om Paddan saknar en klassisk filstruktur så borde det i det fallet gå att koppla en FTP-app till vissa typer av filer, eller program. Ex.vis Pages och Bilder.
Men samma sekund som det finns möjlighet att använda ett svenskt tangentbord så kommer jag att jobba mycket mer intensivt med Paddan, och mindre med MBP:n.

Fitinghoff - Går väl att köra webdav med ipaden? jag får iaf upp webdav som val i pages. Och det där med å ä ö kommer i nästa uppdatering, antar att svenska tangentbord kommer funka då också eftersom det interna kommer vara svenskt.

Jag gör mig dum och frågar, samt ber om ursäkt för min okunnighet. Vad är webdav?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag gör mig dum och frågar, samt ber om ursäkt för min okunnighet. Vad är webdav?

WebDAV - Wikipedia

Mer detaljerat..
WebDAV - Wikipedia, the free encyclopedia

Ok, jag är med. Nästan. Trodde då att WebDAV var samma som iDisk, men får upp båda alternativen för att ladda ner/upp dokument i Pages. Antar att WebDav därmed är till för Google. I Photo (Bilder) har jag inget av alternativen för motsvarande handling, endast "Send to MobileMe". Men eftersom alla i Europa numera vet att servern står i Cupertino (= väldigt låååångsam upp/nedladdning) känns det inte som ett hållbart alternativ.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ok, jag är med. Nästan. Trodde då att WebDAV var samma som iDisk, men får upp båda alternativen för att ladda ner/upp dokument i Pages. Antar att WebDav därmed är till för Google. I Photo (Bilder) har jag inget av alternativen för motsvarande handling, endast "Send to MobileMe". Men eftersom alla i Europa numera vet att servern står i Cupertino (= väldigt låååångsam upp/nedladdning) känns det inte som ett hållbart alternativ.

iDisk bygger på webdav, men du kan dela ut en mapp på din dator som webdav t.ex. Så teoretiskt skulle du väl kunna köra webdav mot en dropbox mapp och på så sätt kunna synka och spara saker till höger och vänster och alltid ha det åtkomligt på nätet. Finns en del om webdav få dropbox forum där en del gjort en egen frontend för det osv. Finns inget officiellt stöd för webdav i dropbox än.

Förklara mer! Hur menar du att det löser mitt problem? Tänker du på att överföra bilder från Paddan? Vanliga textdokument etc. funkar ju bra via omvägen till Cupertino redan nu, så det är inga problem. Synkning av mail, och mindre dokument fungerar bra redan nu.
Och samma dag som Apple ställer en MobileMe-server i europa är ju bildproblemet löst för min del också.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 12:12
Ursprungligen av Fitinghoff:

Förklara mer! Hur menar du att det löser mitt problem? Tänker du på att överföra bilder från Paddan? Vanliga textdokument etc. funkar ju bra via omvägen till Cupertino redan nu, så det är inga problem. Synkning av mail, och mindre dokument fungerar bra redan nu.
Och samma dag som Apple ställer en MobileMe-server i europa är ju bildproblemet löst för min del också.

Prova Dropbox.

//Rob

I vanliga bildappen hittar jag bara skicka till mobile me som val. Använder du den appen eller en annan app för dina bilder? Jag har än så länge inte kört mycket bilder genom ipaden men när jag framöver gör det så har jag bara antagit att det finns bild-appar där jag kan spara ner på dropbox och liknande lösningar.

Kollade precis på Photogene, och där finns faktiskt en möjlighet att ladda upp direkt till FTP, men bilden kommer då att hamna i rotkatalogen. Såvida man inte kan lösa det direkt i Host-fältet med en "/cataloge" typ. (någon som vet?)
Hade inte ens tänkt så långt, utan antagit att appen bara var till för redigering av bilderna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-24 12:04

Har personligen inte använt min macbook på riktigt sedan jag skaffade min iPad, med 4.2 installerat är den allt jag behöver, både hemma och på univsitetet vid studier. Allt går så mycket fortare, inga fläktar, start/avsluta-tider etc. med inbyggt 3G slipper jag ett superfint usb-modem.

Var däremot skeptiskt innan jag skaffade den då man hört så mycket om "Apples onödigaste pryl", men har sedan köpet bara blivit nöjdare och nöjdare med den, går inte en dag utan att jag använder den nu.

Bevaka tråden