Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för Apple att göra en ungdoms-phone?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-10-03 11:01
Ursprungligen av ibish:

När man vant sig så är touch mycket bekvämare, mer praktisk och snabbare. Det kanske är dags att vänja sig vid det nya än att försöka hålla fast vid det förflutna? Du är väl ändå inte född på 30-talet?

Visst är touch bekvämt i vissa lägen, men det finns ändå situationer när knappsats är att föredra. Det finns t ex många personer (även födda på den här sidan 30-talet) som har nedsatt syn och behöver känna knapparna. Dessutom går ju en telefon med knappar att använda även med handskar på. Så visst finns det en marknad även framöver för knappsatstelefoner. Må vara att den kanske är för liten för att Apple ska bry sig om den.

Hur som helst tror jag dock inte på en iPhone med knappar som en "ungdoms-phone".
Ungdomar brukar vilja ha samma finesser som kompisarna har i sina telefoner, helst ännu fler.

Om man nu ska stympa iPhonen och göra en "iPhone mini/nano" vad ska man då plocka bort? Kritikerna har ju ända sedan lanseringen skrattat gott åt att iPhone saknat vissa funktioner. Hur attraktiv skulle en stympad iPhone bli i ungdomarnas ögon?
Jag tror det skulle bli svårt för Apple att göra en mindre iPhone som ändå har tillräckligt med finesser till ett konkurrenskraftigt pris. Apple måste ju erbjuda NÅGOT som får ungdomarna att välja iPhone-mini framför en X10 mini eller någon av de billigare HTC-lurarna.

Ursprungligen av ibish:

När man vant sig så är touch mycket bekvämare, mer praktisk och snabbare. Det kanske är dags att vänja sig vid det nya än att försöka hålla fast vid det förflutna? Du är väl ändå inte född på 30-talet?

Touch är bekvämt och trevligt, det är inget jag motsäger. Jag gillar också touch, men jag behöver det inte. Jag behöver en telefon med ett OS som liknar det i iPod Nano (simpliciteten och valet att ta bort delar av menyerna).

Apple skulle kunna rocka denna del av marknaden totalt.

edit: jag tog upp knappsatstelefonen som förslag som ungdomstelefon mer utav kostnadsskäl än finess.

Ursprungligen av Linkert:

Nej jag behöver inte resa tillbaka till 90-talet. Jag kan få en telefon med knappsats nu också. Problemet är att ingen knappsatsmobil är väldesignad varken externt eller internt.

En knappsatstelefons design är ganska begränsad av just... Knappsatsen

På/av, 0-9, #*

Det är väl mer eller mindre allt att leka med...

Ursprungligen av BlackSmp:

En knappsatstelefons design är ganska begränsad av just... Knappsatsen

På/av, 0-9, #*

Det är väl mer eller mindre allt att leka med...

Dags införa Hexadecimala keyboards då

0-9..A-F

Nummer blir kortare slå med ; 781945 blir BEE79

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-03 12:22

Alltså, det kommer aldrig hända. Apple är inte SonyEricsson eller Nokia....

Ursprungligen av zappee:

Alltså, det kommer aldrig hända. Apple är inte SonyEricsson eller Nokia....

Jag hoppas att folk förstår att jag också fattar att det inte kommer att hända.. Måste ju fantisera lite

Edit: Sen är det ju så att jag absolut inte vill att Apple ska slänga ut produkter av samma skräpkvalité som SE och Nokia. Det vore katastrof. Jag skulle vilja se en knappsatstelefon från Apple med den där speciella Apple kvalitén och genomtänktheten som Apple är kända för. Det som gör att deras till synes simpla produkter som iPoden, Magic Mouse och Magic Trackpad är helt fantastiska jämför med vad som finns utöver Apples versioner.

Senast redigerat 2010-10-03 13:31

Det jag möter med min iphone4 från ungdomar är "wow, vill ha...." från i princip ALLA.
De som inte har råd köper ngt annat, men alla strävar efter en iPhone4.

Att då ta bort grejer för att få fram en billigare lur... tror inte det.

Som ngn sa, Ferrari kommer ju inte ut med ngn "billighetsvariant" direkt.

Just nu sitter Apple i den sitsen att flera av deras produkter säljer så mycket som de kan producera ungefär. Att i det läget släppa ngn billighetsiPhone tror jag inte på.

För den som vill ringa, ha knappar, möjligen ta emot ett SMS, så finns DORO.
Perfa till farmor etc....

Notera att när det blir förenklade saker, så blir det inte en "ungdomstelefon" utan snarare en pensionärstelefon.
Här begås det största misstaget; saker som riktas till ungdomar tänks fram av gamla gubbar i styrelserum. Du har säkert sett reklamfilmer med "unga balla människor" som gör ngt/köper ngt etc och känt att ... vem har satt ihop det här? Unga människor? Öh? Nä, snarare ngn på andra sidan 55 .... Och lite så blir det.

"Ja, vi gör en telefon då, och så tar vi fram en Fejsbookklient till den med - så blir den en bra ungdomstelefon, ja, mina barnbarn de älskar Fejsbook....". Alla nickar i det gamal styrelserummet. Ingen vet vad det där inga "fejsbook" är....

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-23 10:35

Apropå en iPhone nano:

Min bättre hälft kollade efter ny telefon för ett tag sen. Jag lobbade ju såklart för en iPhone, men hon dissade den direkt pga. storlek och vikt.
Hon prioriterade en liten, lätt telefon i första hand. I andra hand ska en facebook-klient finnas med. I tredje hand skulle det finnas nån form av appstore. Hon är inte särskilt priskänslig.
Resultatet blev en SE X10 Mini Pro.

En iPhone nano med ungefär samma funktionalitet som vanliga iPhone - bara mindre - hade varit ett klockrent val för henne. Jag tror faktiskt att det är rätt många som gillar iPhone men dissar den pga. storlek.

Nu blev det här lite OT, men tja... Vafan!

Ursprungligen av tomcat:

Apropå en iPhone nano:

Min bättre hälft kollade efter ny telefon för ett tag sen. Jag lobbade ju såklart för en iPhone, men hon dissade den direkt pga. storlek och vikt.
Hon prioriterade en liten, lätt telefon i första hand. I andra hand ska en facebook-klient finnas med. I tredje hand skulle det finnas nån form av appstore. Hon är inte särskilt priskänslig.
Resultatet blev en SE X10 Mini Pro.

En iPhone nano med ungefär samma funktionalitet som vanliga iPhone - bara mindre - hade varit ett klockrent val för henne. Jag tror faktiskt att det är rätt många som gillar iPhone men dissar den pga. storlek.

Nu blev det här lite OT, men tja... Vafan!

iPhone har (som du redan vet) allt du nämner vad gäller Facebook och App Store. Problemet med en mindre skärm/telefon (som hon ville ha) är dock bland annat att hon inte skulle kunna använda de befintliga programmen. Det skulle dessutom ge ökad arbetsbörda för utvecklarna när de ska anpassa programmen efter fler upplösningar.

Nej, jag tror inte på idén. Det kommer alltid finnas olika personer med olika behov och önskningar. Upplever man att iPhone 4/3Gs är för stor så ska man nog överge tanken på Apple och köpa en annan telefon - t.ex. SE X10 Mini PRO från SonyEricsson.

Jag tror fortfarande inte på den diversieringen. Helt enkelt för att skärmen blir för liten

Jag läste en tråd om angry birds för android och insåg att den fungerar exempelvis inte på htc wildfire pga skärmformatet. Jag tror att apple vill hålla nere antalet produktvarianter för att ha kontroll på hur apparna fungerar på olika modeller

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-24 10:55

@BlackSmp: Jo, delvis håller jag med, men samtidigt tror jag att det finns en rätt stor grupp som apple (medvetet eller ej) missar; De som vill ha en mindre telefon till priset av att inte kunna spela Angry Birds eller GeoDefense. Det finns ju hinkvis med appar som fungerar alldeles utmärkt på en mindre skärm, och de som vill ha en liten telefon är oftast helt införstådda med att en del grejer inte kommer fungera.

Ursprungligen av tomcat:

@BlackSmp: Jo, delvis håller jag med, men samtidigt tror jag att det finns en rätt stor grupp som apple (medvetet eller ej) missar; De som vill ha en mindre telefon till priset av att inte kunna spela Angry Birds eller GeoDefense. Det finns ju hinkvis med appar som fungerar alldeles utmärkt på en mindre skärm, och de som vill ha en liten telefon är oftast helt införstådda med att en del grejer inte kommer fungera.

Missar och missar...

De missar de som vill sitta och "fylla på" sin telefon hemma i androidstil.
De missar helt de som önskar ett tangentbord.
De missar de som vill ha en mindre lur
De missar de som vill ha Symbian/Android och MeeGo

De missar en jäkla massa, ändå säljer de allt de kan tillverka.

Sedan får de göra om väldigt mycket.

De får en ny kategori att märka upp i AppStore "SD Variant" (iPad är ju HD), programmerare får en ny kategori. Man måste ändra i utvecklarprogrammen (Xcode etc). Sedan blir det regler och åter regler. Skall den som laddat ner i en version få ladda ner samma igen gratis.? osv

Vad skall bort i teknik?
GPS? AppStore? kamera (fram/bak båda?), Wifi?
tar du bort saker får du en pensionärstelefon, inte en ungdomstelefon.

Det är bara kallt inse att de som vill ha mindre eller tangentbord köper en SE-lur.

Måste säga att iPhonen för mig är i precis rätt storlek för att vara användbar och användarvänlig

Detta är en variant av 7" Ipad diskussionen... Och den har Jobs ganska tydligt dödat (så tydligt att jag inte ser hur Apple ska kunna göra en utan att förlora ansiktet).

Jag tror att de troligen har samma uppfattning om vilken storlek som minst krävs för en vettig telefon och det är inte en mindre skärm än den nuvarande.

Ta exvis X10 Mini. Så vitt som jag förstår så har den inte ett qwerty-tangentbord utan ett T9-tangentbord. Detta är en eftergift åt skärmstorleken men också något som jag inte tror att Apple är intresserade av.

Givetvis är detta mina personliga uppfattningar som kan vara helt felaktiga:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Ta exvis X10 Mini. Så vitt som jag förstår så har den inte ett qwerty-tangentbord utan ett T9-tangentbord. Detta är en eftergift åt skärmstorleken men också något som jag inte tror att Apple är intresserade av.

De av mina kollegor som använder mini:n laddar ner ett vanligt qwerty från Android Market och kör på det. Det verkar funka bra för dem. Inmatning är inte någon låst systemfunktion på Android, så det finns en uppsjö olika tangentbord med olika funktionalitet att ladda ner. Själv använder jag Swype numera, och skulle ha svårt att gå tillbaka till Androids (eller för den delen Ios) standardtangentbord.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-24 23:06

Vet inte vad x10mini har för tangentbord, men en ersättning för ett qwerty-bord borde väl kunna lösas på nåt sätt? Apple har ju hittat lösningar på problem förr... Röstinterface+klickhjul, kanske? Å andra sidan - ett T9-bord får ju nästan plats i en nano av nyaste modellen om man nu skulle vilja det. Hoppas kan man ju alltid! Sen tror jag inte att utvecklare skulle bryta ihop av att behöva bygga om en app för att kunna sälja den i x hundratusen exemplar till...

Bevaka tråden